22 Ocak 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

22 Ocak 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

» Sahife 2 Son dakika Hariciye Romaya davet edildi | B. Tevfik Rüştü Aras, bu davete Cenevre müzakerelerinden sonra icabet edecek | Ankara 21 — Öğrendiğime göre Ha- riciye vekili Tevfik Rüştü Aras İtalya Hariciye nazırı kont Ciyano tarafın- dan Romaya davet edilmiştir. Tevfik Rüştü Arasın bu davete ancak Ceney- Te müzakerelerinden sonru icabet ede- ceği cevabını verdiği söyleniyor. Londra 21 (Radyo) — Romadan bildirildiğine göre boğazlar meselesi: hakkında İtalya ile Türkiye arasında doğrudan doğruya müzakereler yapı-. Yacaktır. Geçen sene haziranda Mon- treux anlaşması imzalanırken Habe- şistanın ilhakından doğan beynelmi- lel vaziyet sebebile İtalya bu mushede- Konseyde dünkü müzakereler Madridde yabancı elçilik- lere sıgınan milliyetçilere dair takrir protesto edildi Cenevre 21 (A.A.) — Milletler ce- wiyeti konseyinin 86 ıncı toplantı dev- resi bugün Çin mümessili M, Wellinğ- ton Koonun başkanlığı altında top- lanmıştır. Ruzname hakkımdaki mü- zakereler esnasında Şili mümessilinin Madriddeki yabancı elçiliklere sığın- muş olan mülteciler hakkındaki tak- riri mavzzubahs olmuştur. Valence hükümeti dış işleri bakanı- nı, M. Litvinofun yardımı ile bu tak- riri protesto etmiştir. Mültecileri elçi- liklerde barındırntak hakkının hiçbir zaman mevcud Olmamış olduğunu-te- min eden bakan, böyle bir hakkın ta- nınmıyacağını söylemiştir. Şii mümessili aksini iddin ederek büyle bir haklan daima mevcud bu- tunmuş olduğunu söylemiştir. Bu mesele, sıhhat komisyonunun raporu münasebetile yeniden tetkik edilecektir. Miiletler cemiyeti genel sekreteri, bugün konsey âzası şerefine bir öğle ziyafeti vermiştir. Ziyufelle M. Delbos, M. Eden ile görüş H M. şârak konseyin bu seferki içtima ruz- namesinds yazılı meseleler üzerinde tetkikat yapacaklar ve bu meseleler hakkında fikir tenti edeceklerdir. Alman -Japon anlaşması Berlin 21 (A.A,) — Alman - Japon muahedesinin tatbikatından olmak ü- zere komünist entermasyonalinin tah- rikâlanı karşı alınacak müdafaa ted- birlerini tetkik etmek üzere daimi bir muhtelit , komisyon te teşkil il olunmuştur. Japon kab kabinesi Diyet meslisinin feshini istedi, istifa etmesi muhtemeldir Tokyö 21 (AA) — Reuter ajansın- dan: Diyetin bugünkü “toplantısında yan meclisi, nazırların nutuklarım | baridane bir süküt içinde dinlemiştir. Mebusan meclisinde nazırların nutuk- Yarı meclisin bütün fırkaları tarafın- den ikide birde inkıtaa uğratılmıştır. Bilhassa maliye nazirna hücum edilmiş ve başvekil birinci istizah tak- ririne cevap vermek için ayaga kalk- tığı zaman sözleri mütemadiyen ke- silmiş olduğundan sözlerini işitip din- emek mümkün olmamıştır, Nihayet haşvekil, hiddetle kürsüyü terketmiştir. Tokyo 22 — Kabinenin beyannameşi okunurken diyet meclisinde vuku bu- lan hâdiseler üzerine bâşvekil impara- tor tarafından kabul edilmiştir. Başve- kil imparatordan diyet meclisinin fes- hini istemiştir. İmparator feshe muva- fakat etmediği takdirde kabinenin is- tifa etmesi muhtemeldir, Kastamonuda kendir soyma ve ıslatma istasyonları Ankara 21 (Telefon) — Ziraat ve- Kâleti, Kastamonuda yapılmasına Gi vi 2500, garbi Virginide üç bin, İndiana- vekilimiz ye işlirak etmemişti. Türkiyenin bu | hususta müsaid hattı hareketi üzeri ne İtalya da Montreux anlaşmasınt fitihaka karar vermiştir. Türkiye Hariciye vekili Tevfik Rüş- tü Arâsın İtalyan Hariciye nazırı kont Clyano ile görüşmek üzere Romaya gideceği haber verilmektedir. Roma 22 — Habeş harbi esnasında doğan anlaşmazlıkların ref'i için Tür- kiye ile İtalya arasında müzakerat ce- reyan ediyor. Türkiye Hariciye vekili B. Rüştü Arasın Cenevreden dönüşte, Romada tevakkuf etmesi müsteb'ad üye mahafili Edenin nutkunu iyi karşıladı Fransız mahafili de bu nutuktan memnun Berlin 21 — Gazeleler, İngiltere Ha- riciye hazırının nutkunu hiddetle kar- şıladıkları halde diplomasi mahafilde müsald bir cereyan vardır. Yarı resmi Corespondance Politie - Diplomatigue | diyor ki: «M.Edenin İspanya ve İspanyollar | hakkındaki telâkkisi İspanyanın ve Av. rupanın menafiine hadim olacak yeğâ- ne hal suretini göstermektedir. Berliner Tageblatt diyor ki: «Alman- ya, ademi müdahale ile Avrupanın İs- tikbaline karşı lâkaydliği, biribirine ka rıştıramaz.»> Cenevre 21 (A.A.) — M. Delbos,dün gazetecilere beyanatta bulunarak M. | Edenin salı günkü nutkunun kendisine | iyi bir intiba bırakmış olduğunu ve bu nutkun İngiliz siyasetinin devamını ve Fransız siyasetiyle olan tam tesanü- dünü göstermekte bulunduğunu söy- lemiştir. M. Delbos, şu sözleri ilâve etmiştir: *M. Edenin nutkundaki demokratik ruh da beni çok mütehaâsis etmiştir.» ML. EDEN CENEVREYE GİTTİ Paris 21 — M. Eden dün akşam bu- Taya geldi. Akşam yemeğini başvekil M. Blumla birlikte yedi. 23,20 de Cenev- rTeye hareket etti. Ayni trenle konsey» de Yugoslav delegesi ve Yugoslavyanın Paris sefiri M. Puriç'dö Cenevreye git- ti, M. Eden istasyonda M. Puriçle uzun! müddet görüştü... Amerikada seller Otuz altı bin kişi açıkta kaldı 'Evansville 21 21 YAA) — (Birleşik A- merikada) — Feyezanlara karşı ya- Pilmış olan bir bendin yıkılması üze- Tine sular, Hazleton köyünü istilâ etmiştir. Beş yüz kişiden mürekkeb köy aha- Jisi civardaki tepelere iltica eylemiştir. Associated oPressin tahminlerine göre, feyezanlar dolayısile, Ohio sa- hillerinde 20 bin, Misuri sahillerinde da 8000, Tenneside bin, Arkansasta ikin bin kişi açıktadır. Şimdiye kadar on üç kişinin öldüğü tesbit olunmuştur, Ohio ve Arkansas da yağmurlar devam etmeğtedir. Mahalli kızılhaç teşkilâtı, Vaşing- tondan imdad istemiştir. Türk - Felemenk ticaret * şirketi müdürü geldi İstanbul 21 (A.A.) —'Türkiye ile Fe- lemenk arasındaki tecim münasebetle- yi gan RAY abay caret ve takas kontuarı anonim Şirket. nin murahhas müdüri Baron T. M, E, Testa bu sabah ekspresle şehrimize gelmiştir. Baron Testa bugünlerde hükümeti- enn Bu Sahahki Telgraflar w S Kânumusani 1987. Madrid bombardıman edildi Asiler, içlerinden bir kısmının ihanet ettiğini bildiriyorlar Madrid 21 — Hükümet “ kuvvetleri cenup istikametinde ilerlemiş Ve zırh- lı otomobiller kullanmıştır. Asilerin topçu kuvveti -Madridi tekrar bom- bardıman etmiştir. Asilerin elindeki bir denizaltı gemisi balıkçı ağlarma takılmiştir. Madrid 21 — Aslierin beş bombar- dıman, alli avcı tayyaresi Madridi bombardıman etmişlerdir. Hükümet tayyarelerile çarpışmalar o olmuştur. Atılan bombalardan 20 kişi ölmüş, 80 kişi yaralanmıştır. CENUPTA ŞİDDETLİ MUHAREBELER Cebellittarık 21 — Marbellâ yaki- ninde büyük bir muharebe öluyor. Top sesleri buradan işitilmektedir. A- siler Fastan asker getirmişlerdir. LOS ANGELES MUHAREBESİ Sevilla 21 (A.A) — General Çucipo de Lano, radyo ile neşrolunan beya” natında ezcümle demiştir ki: «Kızılların Cerr& de Ls Angelese karşı yapılmış olan taarruzun menşei saflarımıza iltihak etmiş olan askerle- rin ihanelidir. Madride doğru yapmış olduğumuz ileri hareketi esnasında kir mıktar esir almıştık, davamıza Kar- # büyük bir sempati beslemekte olduk- larını söylediler ve cepheye gönderi! melerini istediler. Bu esirler, ay! bizimle beraber çalıştılar. Bu bal, evvelki güne kadal devam etti, Evvelki gün, bunlar, Kis zıllarla mutabık kalarak muhafaza &na memur oldukları saflarımızı bi rTakarak düşman hatlarına Askerlerimiz, bu namussuzluğu öğre“ nir öğrenmez, mukabil harekete gep tiler. Ve Kızılları dağıttılar. l Endülüste askerlerimiz henüz Tor” re - Molinosu zabtetmemişlerdir. Çün” kü kumandanlığın plânı mucibine8 girdiler, kıtaatımızın Marbella noktasının ii risine gitmemeleri icabetmektedir. İs leri harekâtı icrası mutasavver değil dir, Kadıköy su şir- ketine bir ihtar 15 güne kadar tesisat yenileştirilmezse mukavele feshedilecek Ankara 21 (Telefon) — Nafıa ve- kâleti Kadıköy su şirketine son bir ih- tarda daha bulunmuştur. Vekâlet, te- sisatını yenileştirmesi için su şirke- tne 10 günlük mühlet vermiştir. Kadıköy su şirketi bu 15 gün için- de tesisatını yenileştirmezse evvelce de haber verdiğim gibi derhal muka- velesinin feshi cihetine gidilecektir. Zonguldakta Atatürk heykeli Zonguldak 21 (A.A.) — Zonguldakda dikilecek Atatürk heykeli için valinin başkanlığındaki komisyon emrinde ve bankada 78 bin küsur lira birikmiştir. Heykel için beynelmilel müsabaka, açı- Jacaktır. Ipekli kumaş yapan iki fabrika hakkında takibat yapılıyor Ankara 21 (Telefon) — Bazı fabri- kaların, iplikli kumaşların boy ve vasıflarını tesbit eden kararnameye aykırı hareket ettikleri iklisad vekü- leti müfettişleri tarafından tesbit edilmiştir. Bu fabrikâlar hakkında derhal kanuni takibata başlanmıştır. Umumi müfettişler B. Şükrü Kayanın riyase- tinde bir toplantı yapıldı, « Parti işleri gör görüşüldü yil; 21 (Telefon) - — Ankarada bulunan dört umumi müfettişin de iştirakile dahiliye vekili ve C, H. partisi genel sekreteri Şükrü Kayanın başkanlığında bugün toplanan gen- yönkurulda Parti ve Halkevleri üze- rinde uzun ve faydalı görüşmeler ya- pılmıştır. Umumi müfettişler kendi mıntaka- larındaki bu teşekküller hakkında İ- zahat vermişler ve ihtiyaçları bildi- Terek İlerisi için direktifler almışlar. dır. Umumi müfettişler akşam üzeri de vekiller heyeti içtimannın bidayetin- de hazır bulunmuşlardır. Askeri ve mü.ki tekaüt kanununun 6O'ıncı maddesi hakkında tefsir Arkara 21 (Telefon) — Hükümet askeri ve mliki tekaüd kanununun 60'ındı mâdâesinin birinci fıkrası nın değiştirilmesi hakkında meclise bir kanun: Myihası “vetmişti. Büdçe encümeni hükümetin bu teklifini ted- Kik etmiş Ye fıkranıri değiştirilmesine lüzum olmadığına karar vererek me- selerin tefsir suretile hallini uygun görmüş ve şu şekilde bir tefsir fıkrası hazırlamıştır: «Zabitlerle askeri memurlardan te- kaüd olanlar 1683 sayılı kahunun 60 ıncı mâdde$i Tuelbirice 3 senelik zamdan, . bunların tekaüd olmadan evvel veya tenük, olduktan sonra ölen» en me BA şid e Mi ğe Mm. Simpson Istanbula geliyor Eski Ingiliz kralı da ma- dama mülâki olmak üzere şubatta gelecek Ankara 21 (Telefon) — Buraya ge- giliz kralı Edvard (Dük dö Windsor) da madara Simpsona mülâki olmak üzere şubatın iIk haftasına doğru İs- tanbula gelecektir. Iki fabrikamız daha iplik çıkarmağa başladı Ankara 21 (Telefon) — Ereğli fab- rikası tarafmdan imal edilen iplikler piyasaya çıkarılmıştır. Şimdiye kadar yalnız bez dokuyan Kayseri fabrikası da iplik yapmağa başlamıştır. İplik imal eden fabrikalarımız ara- sına bü iki fabrikanın da katılması Beş milyon çifçi topraksız Toprak kanununun tatbiki için hususi teşkilât yapılacak Ankara 21 (Telefon) — Sihhiye v kâleti tarafından hazırlaran yeni top“. rak kanunu lâyihası bugünlerde me6* oni Use verilecektir. Evvelce esaslarını biir © dirdiğim bu kanunun tatbikatını te. min etmek üzere hususi bir teşkilâğ vücude getirilecektir. Alâkadar vekâletlerin yaptıkları sabi Eklere göre memlekette hâlâ toprak- Sız çiftçilerin sayısı beş milyonu bul maktadır. e ğ Hükümetimiz Yugoslavyada açılacak iki panayıra davet edildi Ankara 21 (Telefon) — Yugoslav- İplik ithalâtımızın mühim mikdarda | Yazın Supyan şehrinde 6 hozirandan azalmasını mucib olacaktır. Aydında bir kedi davası Aydın halkı davayı merakla takib ediyor İzmir 21 (Akşam) — Garib dava- Jar, yalnız Amerikada olmaz ya, bizde de olur. Bütün Aydın halkı, şimdi bir kedi davasik: meşguldür. Kedisi kay- bolan bir zat, Aydın sulh hukuk mah- kemesine müracaat ederek kedisinin bulunduğu yerden alımp kendisine verilmesini veyahud 300 lira tazminat hükmolunmasını istemiştir. Dava edilen zat, evinde bulundu- gunu söylediği bir kediyi mahkeme- ye getirmişse de davacı, bu kedinin kendisine âid olmadığını, kedisinin, dava edilen zat tarafından saklandı- ğını söylemiştir. Şimdi, çalındığı iddiz edilen kedi- nin evsafının tayinine çalışılıyor. Ay- dın halkından kalabalık bir grup, bu garib davayı alâka ve merakla takib ediyor, Belçika #aarruza | mekiseş uğrarsa. Almanya anya derhal imdadınakoşacakmış Paris 21 (A.A.) — Fransız gazete- lerine göre M. Hitler, 30 kânunusani- 12 hazirana kadar ilkbahar, 1 eylül den 12 eyiüle kadar da bir sonbahor panayırı açılacaktır. İlkbahar panu yırında Sloven gazeteciliği, sonbahar panâyıındı Yugoslav avcılığı ve ba“ Tıkçılığı hakkında hususi paviyonlar Kulunacaktır. Yugoslav hükümeti, hükümetimizi bu panayırlara davet etmiştir. Ray otobüsleri - Alpullu ile Kırklareli ârasında işlemeğe başlıyor Kırklareli ile Alpullu arasında ray otobüsleri işletilmesi kararlaştırılmış ve keyfiyet Devlet demiryolları doku zuncu işletme müdürlüğüne bildirii- miştir. Bunun için şimdilik bir ray 0t0* büsü getirtilmiştir. İleride icab eders0 Avrupadan yeniden ray otobüsü getirli” lecektir. Şimdiye kadar Apuliuğan Kırkiare" Mine yanlız sabahları bir treri kalkardı. Otobüsler işlemiye başlaymca sabah akşam yolcu taşımak kabil olacaktır. Trenden otobüse aktarma Alpulluda Ayni şekilde İstanbula gel isteyen yolcular da Kırklarelinden ray otobüsüne binecek ve Alpulluda trene aktarma edeceklerdir. ş 3 Ray otobüsünde 4 kişilik ikinci mev Ki, 32 kişilik üçünck ve icabı halinde 10 kişilik de ayakta duracak yer var“ dır. Bu suretle her seferde 46 kişinin seyahat etmesi kabil olacaktır. Saatte 60 kilometre sürati olan bu Tay otobüsü cak ve Alpullu ile Kırkaleti arasındaki yanın, Belçika bilmukabele ayni ha- || yolu bir buçuk santte Katedebilecektir. rekette bulunsun bulunmasın, her halde onun imdadına koşacağım bil- direcektir. © Maverayı Şeriada soğuktan 100 kişi öldü Bir tashih İtalyanın Montreux mukavelesine İf tirak edeceğine dair olan haberin s€r“ vhası «İtalya Monlerux mukavelesi“ Pariş 21 (A.A.) — Maverayı Şerlada | ne giriyor» şeklinde olacak iken tertib kâin Ammandan bildirildiğine göre, yanlışlığı olarak «İtalya Montre mu" halihazırda Maverayı Şeriadâ hüküm | kayelesine girmiyor» şeklinde dizi” sürmekte olan soğuk dalgası, 100 ka- | miştir. Esasen telgrafın metaindeB.. dar insanın telef olmasına, sebebiyet Ya Ka Me $