27 Ocak 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

27 Ocak 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

7) Kânunusani 1937 AKŞAM Gi | Çirkin yapılar ” Wilâyetlerde ve kazalarda yapılâı- İlmi işittiğimiz yeni yapıların gazete JJerdeki resimlerine bakıyorum:«Tek- tar eski hendese Klişelerine dönüyo- tuz! Birkaç sene süren güzel sanat #seri merakı, yerini, dört duvar - bir Şatı kanaatkârlığına bırakıyor gibi! £ Bilâkis biz daha geniş bir işbölü Müne doğru gidileceğini bekliyorduk: Projeleri verecek mimarlar, acemilik devrimizde olduğu gibi, her işe karış- Kiyacaklardı. Bir hastane, bir ban- ka bir gar, bir fabrika, bir belediye, bir vekâlet, bir kamutay, bunlar biri- birinden ayrı ihtisasların eserleri ola- €aklardı. Yüzüncü mekteb binasını bitirmiş olan, birinci bakasını bizde tecrübe etmiyecekti. Yahut acemi- lerin hayallerini, iddialarını ağır mas- Tallaria biz ödemiyecektik, Mimarın #htisasma hürmet etmek, Onu iş bölmüne davet etmek, daha birkaç seen, birçok sene ecnebi üs- istifade etmek, ve memle- ketin bütün inşaları üstünde sana- tin, güzel sanatlerin kontrolünü te 8S etmek lâzım. Yüz lira ile iğrenç bir çirkinlik ve- Ya cazib bir güzellik, ikisini de ya Pabilirsiniz! Hangisini İstersiniz? © Gözümüzü diş doktorlarına tedavi #itirmekten vaz geçelim. — Fatay min “ Doktor Rüştü Çapın iyileşti On beş gündenberi, zatürreeden ya” tan Cerrahpaşa hastanesi baş doktoru Rüştü Çapının, hastalığın had devre- #ini atlattığını ve nekahat devresine Birdiğini memnuniyetle haber aldık. Kiymetli idareci ve değerli doktora Âcil şifalar temenni ederiz. Borsada vaziyet Milli tahvilâtta hafif bir yükselme Yüze çarpıyor. Paris borsasından gelen göre Ünitürk orada da yük- #elerek 329 buçuk franga çıkmıştır, Burada birinci Ünitürk 22,65, ikinci 21,25, Anadolu demiryolu tahvilâtı 35,70, mümessil senedleri 39,30 liradan alıcı bulmuşlardır; Borsa harici altın fi- atlerinde bir değişiklik yoktur. Bir kadın büyü yaparken yakalandı Kasımpaşada Yeniçeşme mahallesin- de oturan Canan adında bir kadının büyücülük yaptığı haber alınmıştır, Zabıta bu kadını gözetlemeğe başlamış Ve diin Canan evinde gene büyü yapar- ken cürmü meşhud halinde yakalan- Muştur. Suçlu kadın mahkemeye veril miştir, Bir navlun mukavelesi örneği yapılacak Ticaret eşyası nakleden vapurlara sİd ravlun işleri üzerinde tedkikat ya- Pan komisyon bugün Ticaret odasında toplanacaktır, Komisyon bugünkü top- Jantısında şikâyetleri önlemek maksa- dile bir navlun mukavelesi örneği tes- bit edecektir. Bu mukavele örneği Ti- €aret odasının da tasdikinden geçtik- ten sonra tatbik mevkiine konecak ve bu suretle acentelerle ihracatçılar ara- Sındaki navlun mukavelesinin şekli bir “Sasa raptedilmiş olacaktır. Bir çifiik köy haline konuyor Silivri kazası dahilinde Çeltik çifliği- nin müstakli köy haline konulmasına karar verlimiştir. Vilâyet idare heyeti- nin bu kararı şehir meclisinin kararı alındıktan sonra tatbik edilecektir. | Balık akını Dündenberi yeni- den çok balık çıkmağa başladı Fırtınanın durması ve havaların nis- beten sakinlemesi üzerine balık akını dünden itibaren yeniden başlamıştır. Dün 15,000 çift torik ve altı motör de uskumru çıkmıştır. Fiatler yüksektir. nan gemilerinden üçü almış ve dün ak- tertibat yaptırmışlardır. Bir yo'cu vapura binerken düştü, biletçi tarafından kurtarıldı Halicin 10 numaralı vapuru dün Eyüp iskelesinden hareket ederken va- pura binmek istiyen Halil adında bir adam muvazenesini kaybederek denize! düşmüştür. Halilin boğulmak üzere ol- duğunu gören vapur biletçisi Muzaffer de derhal denize atlamış ve Halili bo- gulmaktan kurtarmıştır, Gene mi kar? Bugün kar yağması ihtimali olduğu bildiriliyor en az sıcaklık sıfırdan yukarı 2 dere- ce idi. Bu sebeple karlar erimeğe baş- lamiştır. Maamafih bugün yeniden kar yağması ihtimali vardır. Fırtınanın durması üzerine, Boğazda bekliyen bütün vapurlar denize açılmış- lardır. Karaya oturan vapurların kur- tarılması için çalışmağa devam edili- yor. Dün bir gazete bir Amerikan vapt-) runun kaybolduğunu yazıyordu. Bu har ber yanlıştır. Evvelce yazdığımız gibi yalnız Çanakkalede bir Amerikan va- Dün sabah gene sokaklarda don yü- günden birçok kimseler düşmüşlerdir. Reşadiyeli Bayram adında bir adam Cağaloğlu yokuşundan inerken ayağı kayarak arka üstü yuvarlanmıştır. Bayramın kafası kaldırımdaki buzlara çarparak ağır suretle yaralanmıştır. Bayram ifade veremiyecek bir halde hastaneye kaldırılmıştır. « VATAN VAPURU GELDİ * Karadenizde fırtınadan Sinop lima- mına iltica eden Vatan vapuru dün U- manımıza gelmiştir. Fırtınanın şidde- tinden dolayı gemi büyük bir tehlike geçirmiştir. | Kedi ve köpekler yangın çıkardılar! Yetişen itfaiye ateşi büyümeden söndürebildi Dün Maçka civarında köpek ve ke- diler yüzünden yangın çıkmıştır. Hâ- dise şöyle olmuştur: Maçkada oturan Nikolanın kızı Hayrezuhi dün odaya Mangalı bırakarak komşuya misafirli- ğe gitmiştir. O sırada odada kalan Hay- rezuhinin kedisile köpeği oynaşmağa başlamışlar ve kedi karyolanın üzeri- ne atlamıştır. Köpek de bunu kuvalı- yarak karyolaya atlamış, kedi tırnakla- rmı karyolanın örtüsüne takmıştır. Kö- peğin kovalaması üzerine kedi yere at- lerken karyola örtüsünü de beraber düşürmüş ve örtünün ucu mangala düşmüştür. Ateşten tutuşan örtü yerdeki dö- şemeleri de tutuşturmuş, odadaki eşya ateş almıştır. Ve biraz sonra evine dö- nen Hayrozuhi yasıgını görünce bağır- mağa başlamış ve itfaiyeye haber ve- rilmiştir. Derhal yetişen itfalye, yan- gın çıkan odanın bir kısmı yandıktan sonra ateşi söndürmüştür. FENERDE 3 EV YANDI Fenerde Avcıbey mahallesinde Çakır- ağayokuşunda 15 numaralı evde otu- ran Vasilin karısı Fodika evvelki gün odadaki mangalın üzerine yemek ten- ceresini koyarak sokağa çıkmıştır. Ka- dın evde bulunmadığı sırada mangal dan sıçrayan kıvılcımlar odadaki kilimi tutuşturmuş ve yangın çıkmıştır. İtfaiye haber alıp yetişinceye kadar bu ev tamamile tutuşmuş ve alevler ya- nındaki Dramalı Mustafa ile İstepanın evlerini de sarmıştır. İtfaiyenin gay- retile Fodikanın evi tamam ve yanın- daki iki ev de kısmen yandıktan son- Ta ateş döndürülmüştür. Evlerin ve eşyaların sigortasız olduğu anlaşılmış» tır. Yangın çıkan evin sahibi Fodika! dikatsizlikle yangına sebebiyet ver- mek suçundan sorgu altına alınmıştır. — Buhrana tutularak camları kırmış Lili adında bir kadın öğle vakti Bey- oğlunda büyük bir pastahanenin önün- dcn geçerken birdenbire bağırarak pas tahaneye doğru hücum etmiş ve yum» ruklerile pastahanenin büyük vitrin- lerini kırıp parçalamağa başlamıştır. Kırılan camlardan Lilinin elleri de ke- silmiştir. Kadının bu vaziyeti orada bulunan- Jarı tlâşa düşürmüş, polisler yetişerek kendisini yakalamışlardır. Yapılan tah- Kikatta bu kadının ötedenberi akıl has- talığına müptelâ bulunduğu ve cad- deden geçerken gene bir buhrana tu- tularak camları kırdığı anlaşılmıştır. LI hastaneye gönderilmiştir. Bakkal, barber, kaksap vesaire pejmürde kıyafetle çalışamıyacak Bakkal, fırın, berber, kasap, lokan- talarda bir kısım işçilerin kirli, pejmür- de, yırtık kıyafetle çalıştıkları görül müştür. Bu kıyafet perişanlığı, halkı iğrendirdiği gibi, sıhhate de uygun ol- madığından belediye bu hususta bir emir vermiştir. Bu emre göre bundan sonra perişan bir kıyafetle çalışılması kati surette yasak edilmiştir, | Şehrin bütçesi Şehir meclisi top- lanır toplanmaz tetkike başlıyacak Şehir meclisi, önümüzdeki pazartesi günü şubat toplantı devresine başlıya- caktır. Bu devrenin ilk toplantı ruzna- mesi hazırlanmıştır. Ruznamede 937 senesi bütçesi, mahkemelerden geçerek temyiz edilemsine lüzum -görülmiyen davalar gibi işler vardır. Daim! encümen, vilâyet ve belediye- nin yeni bütçelerini hazırlamıştır. Dün Maarif müdürü daimi encümene gide- rek yeni sene Maarif bütçesinin müza- keresinde hazır bulunmuştur. Yeni ma- arif bülçesine, ilk tahsil çağında bulu- nan çocuklardan hiç birinin mektepsiz kalmaması için mevcud mekteplere şu- be ilâvesi ve yeniden mektepler tesisi hakkında tahsisat konmuştur. Balıkçılar cemiyeti hususi bir yardım teşkilâtı kuracak 'Ticeret odası esnaf şubesi tarafından — hasta esnaf ve aileleime yadım için bir program hazırlanmıştı. Bazı cemiyet- lerin bu yardım teşkilâtına girmek is- temedikleri anlaşılmaktadır.Bu arada balıkçılar cemiyeti hususi bir yardım teşkilâtı kurmağa karar vermiştir.Ce- miyet bu suretle azalarına daha çok müfid olmak istemektedir. Haber verildiğine göre balıkçılar ce- miyeti hastanelerin birinde bir daire kiralıyacaktır. Cemiyet azasından has- ta olenlar bu dairede yatırılacak ve te- davi edilecektir. Ayni zamanda azalara maddi yardımlarda da bulunmak için tedkikat yapılmaktadır. ya .. Tahsilât işi Bu sene nisbetin yüzde doksan ikiye çikarılması isteniyor Na midi Belediye muhasebe müdürlüğü, vi- Müyet ve belediyeye ald tahsilât işlerinin günü gününe yapılması için icap eden tedbirleri almıştır. Gerek belediye, gerek vilâyet bütçele- rine yapılacak işler hakkında konan tahsisat ancak varidatırı noksansız ola» rak tahsili ile temin edileceğinden muhtelif varidat membalarının baka- yaye kalmıyarak tahsili cihetine gidile- cektir. Belediye, muhasebe müdürlüğü bu seneki tahsil miktarını, muhammen varidatın yüzde 92 nisbetine çıkarmak istiyor. Bunun için muhasebe müra- kiplerile tahsil müfettişlerinin - sayısı arttırılmış ve bunların çalışma tarzı bir programa bağlanmıştır. Bir tavcı. kadın yakalandı Kayserili Hüseyin adında bir adam Yenicami civarından geçerken Fatma adında bir tavcı kadın önüne çıkarak Hüseyini kandırmış ve adi bir muşam- ba pardesüyü 20 liraya satmıştır. Biraz| sonra Hüseyin pardesüyü arkadaşları- na gösterince bunun dört, beş liralık İSTANBUL HAYATI: “Tram olmuyor, oto alacağımı,, Kendini olduğundan daha çok yük- sek görmek ve etrafa da böyle görün- meğe kalkışmak gülünç bir şey ol makla beraber herhalde pek te önüne geçemediğimiz arzularımızdan biri olsa gerek. Fakat bazan bunu da öy- le bir hale getiriyoruz ki beceriksizli- Himiz, yapmacık hareketlerimiz der- hal sırıtıyor, Geçen gün bir ahbap yazıhanesin- C.R. Ça Süt meselesi hakkırdı bir konferans İstanbul cezaevi baş doktoru İbra- adi bir şey olduğu anlaşılmış, Hüseyin | him Zati Öget bu akşam saat on dokuz buçukta radyoda «memlekette süt me- Çinlilerin tembelliğine dair birçok İikra vardır bay Amca... ... Meselâ bir Avrupalı şirket Çinli- lere «Sizin memlekete şimendifer ya- palım, on günde gittiğiniz yere bir günde gidersiniz!» diye teklifte bu- Bay Amcaya göre... -. Yerliler hayretle sormuşlar: «İyi amma geri kalan dokuz günde biz ne yapacağız?» Çinliler şehirlerinde tramvay da - iste» mezlermişi.... .. Dün gazetede okulum; meğer, “BA: Simi Mi olmıya da lüzum yok sanırımi.., » istememek için Çin- e Re ii ekl La il p N