7 Şubat 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

7 Şubat 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

N N ii Son dakika Hariciye vekili geldi | İstasyonda kalabalık bir halk kütlesi tarafından selâmlandı bula gelmiştir. al yakm rs açmak sağl year eğmek ya siğil Bela, bera ek b yi a de see Pı çalmıştar. Riyaseti cumhur baş yaveri B. Celâl, vilâyet erkânı ve kalabalık bir halk | kütlesi hariciye vekilini karşılamıştır. Hatay Erkinlik cemiyeti tarafından hariciye vekiline bir buket takdim edilmiştir. Çirkin bir. hadise Ankarada bazı çocu çocukları evlerine götü- rerek tecavüz edenler yakalandılar anlaşılarak timizce bu cihetten işe derhal vazıyed edilmiş tahkikata devam olunarak hâ- disede, bakkal Ahmed ile, bisikletçi Os« manın da medhaldar olduğu anlaşıl- mıştır. Fillin ağır cezayı müsteizim suçlar- dan olması nazarı itibare alınarak Rıf- ki, Raşid, Ali Osman ve Ahmed çayu- şuni tevkifleri talep olunmuş, sulh hâ- Ispanya hududla- rını kontrol işi Sovyet Rusya da kontrola iştirak etmek e Londra 6 (KA) — larının kontrolü hakkındaki iel İngiliz ve Sovyet cevabları dün lord Piymouth'e tevdi edilmiştir. Sovyet. cevabında, Sovyetler birliği hükümetinin İspanyol sahillerinin köntroluna oiştirik oetmeği arzu Cevaba kontrol vazifesini alan bütün gemilerin sahillerin her noktasını kon-| trol etmeğe selâhiyettear bulunmaları tavsiye edilmektedir. Fransız cevabi ise teklif edilen plâ- ni kabul etmekte ve kontrol vazitesile mükellef olan memurların harb gemi- lerine binerek her hangi millete men- sub olursa olsun kendilerine aid kon- trol mıntakasına gelen ticaret gemi- İerini ziyaret ve bunların hamuleleri- nin ihracına nezaret etmek hakkına malik olmalarını telkin etmektedir. İngiliz cevabı plânı kabul etmekte ve teferrüata eld bazı değişiklikler tav- siye edilmektedir. Atatürk tayyare balosuna Şeref verdi Büyük şef Atatürk dün gece Güneş klübüne giderek verilen baloda bulun- muştur. Relsicumlur saat yirmi dört- te klüplen çıkarak Perapalastaki tay- yare balosuna şeref vermiştir. Atatürk coşkun tezahüratla karşılanmış ve geç vakte kadar baloda kalmıştır. Başvekil, İngiltere hralının taç giyme resminde bulunacak Londra 6 — Kral altıncı Corcun taç giyme merasiminde bulunmak üzere Türkiye başvekili İsmet İnönünün Londraya geleceği haber veriliyor. Beşvekile ordu müfettişi general Fah- reddin Altay ile amiral Şükrü Okan refakat edecektir. Ticaret odaları bankası Ankara 6— Ticaret odaları hef s6 ne varidatlarının yüzde onunu ihtiyat akçesi olarak saklıyacaktır. Bu m rında hukükü âmme davası açılmış- çerçevesi içerisine inhisar etmiş, baş- duğu tesbit edilemem$itir. kemenin kararı bittabi şimdiden kes- tirilemez, ancak şahsi kanaatime göre çocukları hayvan! heveslerine kurban eden bu şahıslara cumhuriyet mahke- me ve kanunları lâzım gelen dersi vere cektir, Bu vesile ile şunu tekrar etmek İs- terim ki, ceza kanunumuz, vatan- daşların ırz ve namusuna tsarruzu mutazammın hareketleri bütün bas- sasiyetle nazara almış olduğundan bu gibi Ml ve hareektlere cesaret ede- Aimian müstemlikeleri Alman sefiri İngiltere ile müzakereye girişecek Kondra 6 — Renter ajansın öğ- rendiğine göre, M. Ribbentrop eski Alman müstemlekelerinin Almanya- ya geri verilmesi meselesi hakkında pek yakında İngiliz hükümeti ile mü- zakereye girişecektir. Ribbenirop önü- müzdeki hafta içinde bu müzakere leri hazırlamak için M. Edene vekâ- let eden Lord Hallfaks ile görüşecek- tir. Maamefih bu mülâkat için da- ha hiç bir tarih tesbit olunmamıştır, rin nufkunun tabii bir neticesi ola- rak telâkki edilmektedir. Vakıa M. Ribbentrop, müstemleke meselelerini müzakere etmek için her türlü salâhiyeti haiz ise de bu hu- suta İngiltere hariciye nezaretine ne bir nota verecek ve nede sarih bir talepte bulunacaktır. Öğrenildiğine göre, M. Von Ribbentropun hâmil ol- duğu yeni talimat, ayni zamanda, yeni bir Lokarno misakı hakkında mü. gakereleri de > açacak ma mahiyettedir. İkinci beş yil plân hakkınde üzakere Ankara 6 — zin vekâleti ikinci (beş yıllık plân hakkında İngiliz heye- İlle görüşmelere devam ediyor, Su bo- ruları inşaatı için demir malzeme gibi birçok mevad memleket içinde yapıla- caktır. Deniz bankası hazırlığı Bir Deniz bankası kurulacağını yaz- muştık, Bankaya konulacak sermaye elli miyon liradır. Hazırlanan lâyiha başvekâlete verilmiştir. Devlet Deniz- yolları İşletmesi, Akay, Fabrika ve ha- vuzlar, Klivuzluk ve Deniz kurtarma, İstanbul ve İzmirliman idareleri bu bankaya tabi olacaktır. Ispanya sahillerinin kontrolü hakkındaki cevabımız Londra 7 (Akşam) — Türkiyenin Ispariyol sahillerinin kontrolü hakkın- daki cevabı ademi müdahale komite- sine oi Blum kabinesine şiddetli hücumlar | Sağ cenah gazeteleri, hükümetin mali siyasetini şiddetle tenkid ederek iktidardan çekilmeğe davet ediyorlar Paris 6 (A.A.) — Dün mal! siyaset | hakkında parlâmentoda vuku bulan. İ müzakereleri matbuat hararetle tef- sir etmektedir. » Echo de Paris, gazetesi siyaseti de- diştirmeden evvel hükümetin değiş- mesi lâzım geldiğini söylemektedir. «Le Jour> şöyle yazıyor: , «Maliye nazırı güttüğü siyasetin fenalığını itiraf etmiyor. binaenaleyh, siyasetini değiştirmiyecektir. Ve yarn hükümet de değişmiyecektir. Çünkü yeni hükümeti ele alması beklenenler- de cesarel, yoklur.» Ere Nouvelle gazetesi diyor ki: «BL Vincent Aurol akıl ve hikmet kaidelerine dönmek zamanı geldiğini iddia etmekte idi. Nazırın bu sözlerine hakwermemeğe imkân yoktur. Akıl ve | hikmet kaldelerine avdet, etmek haki- | katin manasını anlamak demektir. Hakikatin manasmı anlamıyan kim- lerdir? Milyarların girdiği bataklık- tan korkanlar mıdır acaba?» | «Lh'homme Libre» gazetesi şunları yazıyor: «M. Aurol, bükün memleketin Ve tanperverlerine hitab ediyor. Onun bu davetini kabul etmiyen ve Fransız! fırkacılığı tercih edenlerin mesuliyeti pek büyük olacaktır.» «Müğteğilerin hücumu akamete üği rağhiğtır. AL Aurtol mubacimleri hez mete düçar etmiştir. « Nazır demiştir ki: . Hükümet ken dini karanlıkta o boğdurmuyacaktır. f“Hayir, 1925 (eki vaka tekerrür etmi İ yecektir. Kamarada ölü )iskenderuna vapur bulunan doktor Ibrahim Şahinin kalp sektesinden öldüğü tahmin ediliyor İzmir 6 (Telefon) — İstanbuldan buraya gelen Sadık zade vapurunda bugün çok garib bir hadise oldu. Va- purun doktoru İbrahim Şahini karşı- lamak üzere vapura gelen bir tanıdığı bütün yolcular çıktığı halde doktorun çıkmadığını görünce meraka düşmüş ve vapura girerek kamarotlara: — Doktor nerede yoksa gelmedi mi? Demiştir. Kamarotlar doktoru vapur- da gördüklerini ve İzmire geldiğini Bunun serme doktor İbrahim Şa- hini karşılamağa gelen zat kamarota rica elmiş ve kamarot önde bu zat ar- kapının kilidi kırılmış ve içeriye giril- miştir. Yolcuyu bekliyen zat doktoru yatakta yatıyor vaziyette görünce: — Yahu demiş, bu ne dalgın uyku, uyan artık İzmire geldik.. Doktorda ne bir ses, ne bir kımılda- ma görülmemiş, muayene edilmiş ve ölü olduğu anlaşılmıştır. Doktorun kalb sektesinden öldüğü tahmin ediliyor. Tahkikat yapılıyor. Mebuslara harcırah Ankara 6 (Telefon) — Meclis âzası- İ na, içtimalar münasebetile gelme ve gitme harcırahı olarak her içtima se- nesi için | teşrinisanide maktuan bi- ner lira verilmesi hakkındaki kanun Mâyihası Meelisin pazartesi içtimanda müzakere edilecektir. Meteoroloji umum müdürlüğü Ankara 6 (Telefon) — Meteoroloji genel direktörlüğü teşkilâtına dair ha- ırlanan kanun lâyihasına göre, genel direktörlük başvekâlete bağlı ve altısı teknik, üçü idari olmak üzere do- kuz şubeden mürekkeb olacaktır. Genel direktörlüğün vazifeleri Lâyi- hada gösterilmiştir... Tiyatro me! o mektebi Kızlarımız kayd kaydedilmek üzere müracata başladılar Tahsili ve belli başlı aile kızları, Ankaradaki Tiyatro mektebine girmek Üzere müraczata başlamışlardır. İstan- büldan da mektebe girmek için müra- caat eden kızlar vardır. Yeni müracaatlar karşısında tiyatro mektebine kayıd müddeti mart niha- yetine kadar uzatılmıştır. Bu müddet zarfında müracaat eden kızların kaydı yapılacaktır, Ahkara Tiyatro mektebinin yegâne ihtiyacı Kız talebe idi. Müracani eden- lerin mektebe kaydile mektebin bu ih- tiyacı giderilmş olacaktır. Ankaradaki memurlara mesken bedeli z Ankara 6 (Telefon) — Bir, iki ve üçüncü dereceler dahil, mülkiye, zar bitan ve askeri memurlardan Ankara» da bulunanlara ayda 60 lirx mesken bedeli verilmesi hakkındaki kanun 1â- yer Me yemi Lemi Deniz yolları idaresi tari- feyi tesbit etti Hatay meselesinin halledilmesi de- layısile Denizyolları idaresi tarafından İskenderuna vapur seferleri tesis edi- leceğini yazmıştık. Denizyolları idaresi bu husustaki hazırlıklarını bitirmiş ve hir tarife tes- bit etmiştir. Bu münasebetle ayni zamanda Mersin hattında da küçük bir tadilât yapılmaktadır. Payasa kadar olan sefer Antalyada kalacak, buna mukabil Payas la da- hil olmak üzere İskenderuna kadar büyük ve ikinci bir vapur seferi ihdas edilecektir. Seferlere başlanılması için iktissd vekâletinden emir beklenmektedir. Bu emrin yarın gelmesi kuvvetle muhte- meldir. i Başvekilimize Suriye başvekilinden telgraf Öcnevreye gitmek üzere dün şehri- mizden hareket ettiğini yazdığımız Suriye başvekili Cemil Merdün hare- ketinden evvei başvekil İsmet İnönüne şu telgrafı çekmiştir: Başvekil İsmet İnönü Ankara Samimi olarak saadet ve refah di- lediğimiz yüce memieketinizden geç tiğimiz sırada hakkınızda güsterdi- ği sammii kabulden dolayı Türkiye Cumhuriyeti hükümetine İstanbuldan aynlırken hararetli teşekkürlerimizi arzederiz. Başvekil: Cemil Merdün Dahiliye vekili geldi Dahiliye vekili ve Halk partisi ge- Cürmü meşhud : kanunu Ankara müddeiumumisinin gazetecilere beyanatı Ankara 6 (Telefon) — Müddeiumü» mi Bahia Arıkan, kendisine müracaa$ eden gazetecilere cürmu meşhud kar nunu tatbikalının verdiği neticeler « hakkında şu beyanatta bulunmuştur; «— Geçenlerde söylemiş olduğum gibi cürmü meşhud kanununun tat bikatı tam ve büyük bir muvaffakiyet le deram etmektedir. Dört aylık tec- rübe bize bu kanunun milletin çok ih- tiyacı olan bir kanun olduğunu kati- yeti riyaziye ile isbat etmiştir. Şimdi Size vereceğim istatistik bunu beliğ vir ifade ile anlatabilir. Kanunun tatbi- kine bâşlanan 1 teşrinievvel 936 dan 1 âkincikânın 937 nihayetine kadâğ” Ankara adliyesine cürmü meshud ka nununa tevfikan 715 Kişi tevdi olum muştur. Bunlardan 122 kişi beraet#t- miş, 233 kişi ise cürüm işledikleri ann” dan itibaren #zami beş altı saat sonr? mahkemeden mahkümiyet- kararını alsrak çıkmışlardır. Diğerleri hakkın- da ise lakibata mahal olmadığı enia- şılmış veyahud feragat dolayısile da- valarının sukutuna karar verilmiştir. 18 kişi hakkındaki dava tevsii tahki- kat için umumi hükümler dairesinde muameleye tabi tutulmuştur. Biliyorsunuz ki: 355 kişi hakkımda dör: ay içinde seri kararlar “ittihaz edilmiş âmme hukuku bu suretle seri adaletten beklenilen gayeye erişmiştir. Çalıştığı evden hanımının mantosu- nü ve küpelerini çalarak kaçan biz- metçinin üç Saat sonra, zorbalıkla kar- nel sekreteri B. Şükrü Kaya dün An- karadan şehrimize gelmiş ve istanyon- da vali, vali muavini ve safir zevat tarafından Dahiliye vekili sah günü Ankaraya dönecektir. Dük Vindsor şısndakinden bir tokaf yiyen kimse- nin daha yüzündeki tokat izi zail ol- madan mahküm olarak hapishaneye girmelerinin âmme hukuku üzerinde olduğu kadar şahsi hukuk üzerinde de yapmış olduğu mühim tesirleri de nazarı itibara alırsak cürmü meşhud kanununun muvaffakıyetini el ile tü- tulur ve gözle görülür bir şekilde te- Nisanda madam Simpson ile evleniyor Londra 6 (AA) — <Daliy Expres gazetesine Viyanadan bildirildiğine gö- re Duc Windsor ile madam Simp- son'un izdivaçları nisan ayında yapı- lacaktır. Düc beraberleri Düc Of Kent ile Duc Of Gloucester'i davet etmiştir. Madam Simpson nisanın yirmi dör- dünde Enzensfelde gelecektir. Yalnız medeni'nikâh yapılacaktır. Viyana 6 (A.A) — Due Of Windsor ile madam Simpson'un izdivaçlarının tarihi ile nerede yapılacağı Dükün ha- lâsı prensesin Enzesfelde muvasaletin- den sonra belli olacaktır. Prensesin ya- rın Enzesfelde gelmesi beklenmektedir. Bazı gazeteler tarafından izdivaç ta- Tihi olarak gösterilen 27 nisan madam Simpsonur boşanmasının muteber ol- | ması İçin konulan kanuni müddetin im göm İngilterenin yeni Berlin sefiri Londra 6 (A.A) — Hali hazırda * Buenos - Aires sefiri bu- Yunan sir Nevll « Ayrickin İngilterenin Berlin sefirliğine tayin edildiği resmen “haber verilmiştir cessüm ettirmiş oluruz. Haç ve tırpan 109 Macar faşist köylüsü mahkemeye verildi | Budapeşte 6 (A.A) — Debreczen mahkemesi «Haç ve Tırpan, isminde- ki Macar nasyonal - sosyalist partisi teşkilâtına mensup 109 köylünün mu- hakemesine başlamıştır. Mâznunlar- dan 1641 yedi günden altı aya kadar muhtelif hapis cezalarına çarpılmış- lardır. Siyasi mahfellerde söylediğine gö“ re bu hadise Alman nasyonal - sosyaâ- list propagandasına kapılanlara Ma- car hükümeti tarafından yapılan bir ihtar mahiyetindedir. İzmir körfezinde işleyen salapuralar İzmir 6 (Akşam) — Körfezde işli- yen sahipli 22 salapurya, İzmir liman işletme müdürlüğü tarafından 8,500 liraya satın alınacaktır. Salapuryar lara kıymet takdir edilmiştir. i Bu hafta içind salapuryacılara pa” talan verilecek ve salapuryalar, liman İ işletme müdürlüğünün malı olaca dağ —dia1onnanos BY WİDE irren / BEYE EDELİM İsa SE BAYAA Sa Mm ve