15 Şubat 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

15 Şubat 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Malagada çiçek hastalığı şiddetle hüküm sürüyor Asilerin harp gemileri dün Barselonu | yeniden bombardıman ettiler Londra 15 (Akşam) — Mülagayı gezen Royter ajansı muhabiri şehirde bir çok hastalıklar hüküm sürdüğünü bildiriyor. Bilhassa çiçek hastalığı çok çid- | detlidir. Bu yüzden her gün bir çok kimseler ölmektedir. Şehirde bir çok binalar Ve konsol haneler harap olmuştur. Paris 15 (Akşam) — Asi harp gemileri dün Barselonu bombardıman ettiler. Bombardıman çok şiddetli olmuştur. Tukat asi gemller sahil bataryaları ta rafmdan çekilmeğe mecbur edilmiştir. | ptalonya hükümeti hu münasebetle bir tebliğ meşrederek serbest bir liman olan Barselonun yeniden uğradığı taar| ruzdân dolayı infial hislerini bildirmiğir. Ispanya hariciye nazırı radyoda nutuk söyledi Almanya ve ltalyanın asker gönder- melerinden acı Valensiya 14 — İspanya hariciye nazırı radyoda bir nulük söylemiştir. Nazir nutkunda demiştir ki: «Tondra- da da bir ademi müdahale komitesi var, Bu komitede murahhasları bu- lunan devletler İspanya işlerine ka- rışmamağı kabul etmişlerdir. Fakat buna rağmen Almanya ve İtalya İs- panya işlerine karışıyor. Komite bu hususta bir karar vermek için Burgos- taki Alman erkânı harbiyesinin iste- diği son Alman ve İtalyan kıtaları- nın da ihracını mu bekliyor? Asileri hezimetten kurtarmak için birkaç Alman ve İtalyan fırkasınn panyaya gönderilmesini istedi. v3 Böker gönderilmesine, bilglandı. iş meydanda iken garbin demokrat devletlerinin bu manevralara bir ke- re daha aldandığını görerek hayret | SON MUHAREBELER vet etmişlerdir. | Bü şehirde sivil halkıri Katledilmek- | Y, acı şikâyet etti büs etmişlerse de muvaffak olamamış- lardır. Hükümet kuvvetleri, muvaffakıyet- | le yapılan bir hücum neticesinde | 'Usera ve Carabancheldeki mevzilerini | lah etmişlerdir. Madrid 14 (A.A.) — Müt iş konfe- derasyonunun nâşiri efkâr olan ga- zete diyor ki: «İspanyanın hükümet merkezini mildafaa etmek lüzumu başlı başma umumi -bir seferberlik ilân edilmesi için kâfidir. Hükümet, bu hususta derhal bir karar ittihaz etmelidir. Biz, mücadele etmek; * galip olmak istiyo- Tuza M. BLUMA TELGRAF ÇEKİLDİ Madrid: 14 (A.A). —Madridde bu- lunan ecnebi gazetecileri M. Leon Bluma bir telgraf çekerek, beşvekili insaniyet namına Melagada yeni kur- banlar verilmesine mâni olmağa.da- Türk - Holanda ticaret anlaşması | Holandalılar bizden yirmi | milyon liralık buğday alacaklar Ankara 14 (Telefonla) — Şubatın 23 ünde meriyete girecek olan Yeni Türk - Holanda klering anlaşmasın- da kabul edilen hususi takas esasları- na güre, Holandalılar memleketimiz- den satın alacakları malların yüzde kırkını dövizle ödeyeceklerdir. Yapıları anlaşmalar mucibince Ho- landalılar bizden senede yirmi mil- yon liralık buğday mübayaa edecek- ler, bundan başka gelecek sene porta- kal mahsulümüzden bir milyon san- dık mübayaada bulunmayı taahhüd etmişlerdir. 'Türk - Holanda ticari münasebet- lerini idare etmek üzere bir şirketin kurulması da mevzuubahistir. Sıhhiye vekili Ankaraya döndü Bir kaç gündenberi İstanbulda bu- Tunan Sıhhiye vekili Refik Saydam dün! akşamki trenle Ankaraya dönmüştür. Koyun deyipte geçmemeli! Konyada bir koyun çarşıyı altüst etti Konya 13 — Buroda bir koyun çar- şıyi alt üst etmiştir. Mustafa adında bir adama aid olan bu koyun Bedriye adında genç bir kıza tos vurarak ken- disini yere düşürmüş ve yaralanması- na sebep olmuşlur, * Bunldatı Sonra Koyun gene to$ vu- rarak etrafa saldırmış bir berber dük- kânının büyük câmuni kırarak içeride tıraş olan bir müşterinin üzerine hü-“ cum etmistir Müşteri kağmistır, Koyun yakalan- çarşıyâ başı boş salıve- hakkhığa ofahkikat ya- te olduğu söylenmektedir. Telgraf, üç İngiliz, iki Amerikan ve bir de Fran- sız gazetecisi tarafından imza eğik miştir. Avusturya başvekili dün mühim bir nutuk söyledi Hükümdarlık meselesini: tetkik zama- nının henüz gelmediği kanaatindedir Viyana 15 (Akşam) — Başvekil A, Şuşnig vatanperverler cephesine mensup 1500 reisin önünde dün mühim bir nutuk irad etmiştir. Başvekil nutkunda Habsburg hanedanının tekrar tahta oturması meselesinde bükümetin noktai nazarını İzah etmiştir. Başvekil demisiir ki: — Hükümdarlık taraftarları mevsimsiz hareketlerden sakınmalıdır. Hüküm- darlık meselesinde hükümetin noktai nazarı şudur: 1 — Avusturyanm tarihi ananesire riayet, 2 — Avusturyada hükümetin şeklini tayin etmeğe yalnız Avusturya mille- tinin salâhiyettar olduğu, 3 — Hükümdarlık propagandasının hfikümetin dahili ve harici politikası kadrosu dahitinde olması. Almanya ile müşterek harekete gelince hükümetin bunun için teşkilât yap- masmı kabul etmiyeceğir. (Avusturyalı naziler Avusturyanın müstakil bir hükümet olduğunu, bugünkü kanunu esasiyi kabul etmeli siyasi faali- yetten vaz geçmelidirler.» Bu sabah ekspres 40 dakika geç geldi Hergün mutad olarak 7,35 de gelen Avrupa ekspresi, Balkanlarda fazla karlı havalârm hüküm sürmesi dolayı: sile bu sabah kırk dakika teehihürle sekizi çeyrek geçe gelmiştir. İş dairesi reisi İstanbula geliyor Ankara 14 (Telefonla) — İş dairesi resi B. Enis Behiç bu akşam İstan- bula hareket etti. İstanbulda birkaç gün kalarak Trakyaya geçecek, orada- ki iş teşkilâtını tedkik ettikten sonra Müreftede petrol bulundu Müreftede uzun müddetten beri pet- rol araştırması yapılıyordu. Burada açılan kuyudan son günlerde mayi ha- linde petrol çıkmağa başlamıştır. Pet- rolun miktarı henüz azdır. Fakat da- ha derinlere gidince fazla miktarda petrol bulunacağı umuluyor. Avukatlık stajı Avukatlık stajı hakkında Adliye”ve- kâletinden mühim bir tamim gönderil- miştir. Bu tamime göre staj yapacak- Son iki ay zarfında İstanbul, İzmir ve Mersinden Letonyaya 170,000 kilo üzüm, 52,000 kilo incir ve 12,000 kilo ceviz ihraç edilmiştir. Bu malların bedelleri, Letonyadan ithal edilmiş bulunan kibrit çöpü bedellerinden mütevellit bloke paralarla ödenmiştir. Menileketimizden ihraç edilen ma)- Jar için Letonyada menşe şehadetna- mesi aranmakta olduğundan, Leton- yaya ihracat yapan ticcarlarımızın bu hususda müteyakkız bulunması lâzımdır. Soğuk hava tesisatı Iktisad vekâleti yeni proje ei Ankara 14 (Telefonla) oo İktisat vekâleti soğuk hava tesisati İçin yeni bir proje hazırlamaktadır. Bu proje i bir gerek şimendifer ve getekse vapurlar- | da vücude getirilecek soğuk hava te- | #isatını İstanbul, İzmir ve Mersinden başlamak üzere bütün memlekete teş mil edecektir. Soğuk hava tesisatında bilhassa ba» lıkların her mevsimde memleketin Irak, Mısırı Cemiyeti akvama davet etti Habeş murahhaslarını Cemiyetten uzaklaştırma meselesi--bu “defa halledilecek Cenevre 14 (Hususi) — Irak hükümeti Milletler Cemiyeti umumi liğine bir nota ğöndermiştir. Bu notada #lısır hükümetini Miffetler Çem i- ne girmeğe davet elliğini bildirmekte ve böyle bir müracaat vaki olursa bunun kabil olduğu (kadar süratle müzakeresini OÜemenni etektedir. Misır tarafından böyle bir müracant vaki olursa bunu tetkik için mayıs- ta heyeti umumiyenin. fevkalâde bir toplantı yapması muhtemeldir, Cnevre 14 (A.A.) — Mısır hükümetini Milletler Cemiyâtine girmeğe davet eden Irak hükümetinin samimi notası, burada Hâyretle karşılanmıştir. Çün- kü cemiyet âzasından bir devletin âza olmıyan bir devlete âleneti Cenevteyc vâmzetliğini vaz'etmeğe davet etmesi ilk defa olarak vuku bulmaktadır. Trakın bu daveti yakın şark Arap devletlerinin bir tesanüğ eseri olarak telâkki edilmektedir. Bu münasebetle İlalyanm Cenevreye iltihnkt dnha doğrüsü' Habeşistan murahhaslarının Milletler Cemiyetinden uzaklaşlırıdmasi meselesinin 7 kabul etmek için toplanacak heyeti nnumiycde mevzuü babsolünüc tırlatılmaktadır. Çünkü bu (oplantıdan evvel fevkalâde ölarak' Göplar olan heyeti umumiye, murahhasların salahiyetlerini fedkik” eğherktir. Zannedildiğine göre, Habeşistanın murahhasları uzaklaştırılacaktır. bir tivayele göre de bütün hükümetler, İtalyanın Habeşistandaki hâkimiye- tini tanımış oldukları için Negüs Cenevreye murahhas göndermiyeesktir. İtah- yan « Habeş ibtilâfı dolayısile ortaya kan müşkilâtm gelecek mayıs aymda ip- tamamile zail olması da ihtimalden uzak değildir. Romanya ordusunu Küçük antant konseği kuvvetlendirü iyor /Martta bir toplantı. yaparak Hudutlarda da yeni tahkimat nat yapılacak | siyasi vazıyeti' tetkik edecek Sofya 13 (Akşam) — Burada çıkan Bükreş 14 (AA) — Havas ajansı Kambana gazetesine Bükreşten bil- dirildiğine göre, Romanya, ordusunun; silâhlandınılmasına. büyük ehemmiyeti verilmektedir. Coğrafi vaziyeti ve erâ- ginin büyüklüğü de buna sebep olu- yor: Romanya; her şeyden evvel büyük harpte mühim roller öyniyac£k olan harp tayyarelerile ve motörlü kısım- larla ordusunu silâhlandırmağa çalı- Fransaya petrol ile ödeyecektir. tır. Bu siparişler de Romanya tarafım biyesi, hudud mıntekslarının tahkim! için bir plân hazırlamıştır. Tahkim ! işlerine başlandığı andan İtibaren bu mıntakalardan yabancı tayyarele- rin uçmaları yasak edilecektir. İtalyada yeni vergiler ihdas edilmiyor Roma 14 (A.A.) — Yeni vergiler ih- das olunacağına dair çıkan şayialar salâhiyettar mahafilce tekzip olun- maktadır. Mançukoda bir tiyatro yandı 700 kişi öldü, yangın hâlâ devam ediyor Londra 14 (AAA) — Mançukoda Antung şehrinden bildirildiğine bir Mançuko tiyatrosunda vukua ge- len yangın neticesinde 700 kişiden fazla insan ölmüştür. Şimdiye kadar 650 cesed bulunmuş ve vahim surette yaralanmış olan 28 kişi de hastaneye kaldırılmıştır. Yangın, tiyatro civarında 30 eve de folmuyan radyoların işlemesi bildiriyor: Küçük antant daimi konseyinin mart bidayetinde fevkalâde bir içti- ma akdetmesi muhtemsldir. Çekös- Jovâkyanin teşebbüsü le “toplanacak olan bu Konferansta, Kk antant devletleri zi ie hefil, bu toplantıdın Küçük anlartın yeni ve parlak bir teyidini beklemek- * tedir. Italya veliahdının-oğlu Napoli 14 (A.A) — Dün öğleden sonra Napoli baş peskopasu, kendi eli- le küçük veliahdı mukaddes su ile yı- kamış ve çocuğa, Vietore - Emmanu- el - Albret - Charles - Theodore - Hum- bert - Boniface - Amedee - Damiens - Benoit - Janvier - Marie ismini vermiş- tir, Merasim, Piemont prensinin odü- sma bitişik olan çoçuğun odasında yapılmıştır. . Mukaddes su, Napoli belediyesi ta- rafındari hediye edilen altından bir lenger içinde getirilmiştir. ' Merasim esnasinda Küçük prens, Plerhdnt preri- gesinin nedimeleriiden prenses Bossi Pucci tarafından tütulmüştür. Merâ- simde Piemort prünsesi de” hazır bus Yunmuştur. Bir inek domuz doğurdu Afyon — Buraya yakın Şühud nahi- yesinde Emine adındaki kadınnı ineği tamamile domuza benziyen bir hayvan doğurmuştur. Yapilan araştırmalar, ineğin doğur- ması hâdisesine tekaddüm etmesi icap eden kâfi bir müddet evvel bataklığa saplanarak gecelediği ve orada yabani domuzların taarruzuna uğradığı zari- nıni kuyvetlendirmektedir. Ispanyadaki radyolar Siyasi bir teşkilâta ait | yasak edildi Madrid T 4 (AA) — Müdafaa ko- mitesi, neşrettiği bir kararnamede yirmi -şubattan itibaren, bir sendika teşkilâtına ve yahut siyasi bir partiye