21 Şubat 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

21 Şubat 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

sea epg gi AKŞAM 1 Şubat 1937 — Dün Geceki ve Bu Sahahki 'Telgraflar Izmir adliye binası az kaldı yanıyordu Kalorifer dairesinden çıkan ateşin ikinci katı sarmasına mani olundu İzmir 20. (Telefon) — Adliye binası, bugün saat ona doğru ve memurla rın iam işe başladıkları sırada bir yangın tehlikesi atlattı, oŞayet Itfai- ye tam vaktinde yetişip te ateşi bastırmasaydı İzmir adliye binası da İstan- bul adliye binası gibi kül olup gidecekti. Ateş, adliye binasının bodrum katındaki kalorifer dairesinden çıkmış ve çarçabuk ahşap olan tavanı sar- Alev o kadar çabuk yükselmiştir ki; içeride bulunan kaloriferci güç hal ile kendisini dışarıya atabilmiş ve doğruca telefona koşarak itfaiyeyi çağır- mıştır. İtfaiye geldiği zaman alevler, kalorifer dairesinin tavanını tamamile sarmıştı. Ateşin İkinci katı sarmasına mâni olacak tedbirler alındı ve kalo- rifer dairesine bol su sıkılmak suretile büyük bir yangının önüne geçildi. Müddeiumumilik tahkikata başlamıştır. Yangının, kalorifer ocağınm yanına yığılan tahta parçalarile talaşların tutuşmasından çıktığı anlaşıl muştur. Şurası calibi dikattir ki; İstanbul adliye sarayının yanmasından sonra bütün resmi dairelerde yangına karşı tedbir alınırken (İzmir adliye binasındaki kalorifer dairesinin tavanmın ahşap olmasında mabzur görül memişti. Tahkikata devam ediliyor. Bükreş hadisesi | Alman hü hülülü ifşaatı Alman ve ve İtalyan sefirle- |Politika rinin verdiği izahat Belgradda dikkatle ile kapandı takibediliyor a 5 Belgrad 20 (A.A.) — Yuguslavya ef- a ee nel e ee Jen «Demir muhafızlar; a mensub iki Rüinen gönüllüsünün cenaze merasi- Bi dolayısile yapılan tezahürata İtal- ven ve Alman sefirlerinin iştirak etmesi neticesinde çıkan diplomatik hadise kapanmıştır. İki sefir, hareketlerininin şahsi ma- hiyette olduğunu ve diplomatik tea müllere bir tecavüz şeklinde telâkki edi, nesi lâzım geleceğini beyan et tarafından yapılan ifşaatı dikkatle ta- kib etmektedir. Zbor partisinin ikinci reisi M. Ko- renitch, 30 birinci kânun 1936 da Zag- Tebde «Çek birliğiş isminde bir cemiyet tesis etmiş idi. Bu cemiyetin gayesi yerli sarmaye Almanya ile Yugoslav- ya arasında iktisadi mübadeleler te- min etmek idi. Von Ribbentrop Londraya döndü Londra 20 (A.A) — Lancashirede lord Derbynin misafiri bulunan M. Rib- bentrop, buraya avdet etmiştir. M. Baldvin İstifasını mayıs veya haziran başında vermesi muhtemeldir Zondra 20 (A'A.) — Siyasi mahafil MM. Baldwinin, karalın taç giyme mera» siminden sonra çekilmeyip istifasını İmparatorluk konferasının sonuna ya- ni mayis nihayetine veya haziran baş- Jangıcına kadar tehir edeceğini tahmin etmektedirler, 'M. Baldwin, haricit siyaseti 1931 se- nesinden itibaren idare ettiği ve impe- torluk konferansı müzakerelerinin de harici siyasete temas edeceği için do- minyonların başvekilin imparatorluk konferansına riyaset etmesi için ısrar fescönur parlâmentöda bir iyliyerek ecnebi diplomatların | partiler tarafından tertib edilen şlere iştirak etmesini tenkid rlardadır. Hitlerin nutku Almanya iptidai maddeler meselesinde haricin yardımından müstağni kalamaz Berlin 20 Taa) -— Beynelmilel otomobil salonunda söylediği nutuk- ta M. Hitler iptidai maddeler mese- lesinden bahsetmiş ve ezcümle demiş- tir ki: sİptiğai maddeler meselesinde Al- manya ecnebi yardımından müstağ- ni kalamaz. Fenni bir mesele olan benzin ve sintetik Jâstik meselesi halledilmiştir. Almanyanın kendisi- ne yetecek kadar demir ve kömürü ağ EĞİMİ Re üm vardır. Almanyanın otomobil endüs- z z trisini idhalâttan müsteğni kılmak LR re zan ii hususundaki kârarın katidir. Şunu azı kimseler, inin MÜSa | Dahiliye vekili Ankaraya gitti Bir kaç gündenberi şehrimizde bu- Yunmakta olan dahiliye vekili ve parti genel sekreteri ,B. Şükrü Kaya dün akşamki ekspresle Ankaraya git- mşitir, B. Şükrü Kaya bügün Haikevle- rinin âçılişının beşinci yıldönümü mü- nasebetile Ankara Hsjkevinde bir nu- tuk söyliyecektir. Erzincan sergisinde birinciliği kazananlar Erzincan 20 (Husus) — Burada açılan! yerli mallar sergisinde birinciliği kazanan İnhisarlar idaresi ile bakırcı- Yara birer madalya verilecektir. Anka- radan gelen madalyaler merasimle verilecektir. Para atınca işliyen elektrik saatleri toplattırılıyor Elektrik şirketi tarafından bazı yer- lere, içerisine para atmak suretile işli- yen elektrik saatleri konmuştu. Bu saatlerin kaldırılması muvafık görülmüştür. Çünkü saatler elektriğin! kilovatı 20 kuruş üzerinden hesap edi- lerek kurulmuştur. Bu saatlerin top- Jattırılmasna başlanmıştır. Filistinde kanlı hadiseler Kudüs 20 (A.A) — Dün Tiberiasda vuku buln hadiseler esnasında 30 arap 90 musevi ve iki İngiliz polis pemuru yaralanmıştrı Misir hükümeti Milletler Cemiyetine giriyor Cen&vrö 20 (AA) — Kahiredeki İn- giliz sefirinin Mısır hükümetine, Mısın Milletler cemiyetine kabulü hakkında- ki talebini cemiyetin bürosuna tevdi etmeye davet etmiş olduğunu İngiliz hariciye nazareti Milletler cemiyeti kâtibi umumiliiğne bildirmiştir. Ziraat vekili şekrimize geldi Ziraat vekili bay Muhlis dün Anka- radan şehrimize gelmiştir. Ziraat ve- Ni bayramı İstani İstanbulda geğirebektir. Veremle mücadele İzmirde bir verem hasta- nesi açılması düşünülüyor İzmir 20 (Akşam) — Verem müca- dele cemiyetinin yıllık kongresi top- | lanmıştır. Kongrede, cemiyetin İzmir | halkına yaptığı yardımlar şükranla | karşılanmış, veremlilere yapılanı yâr- | dımın genişletilmesi karar altına alın- | mıştır, İzmirde bir verem hastanesi | inşası için Kımlay merkezinden, vilâ- yet ve belediyeden yardım istenmesi muvafık görülmüştür. İstanbulda Erenköyde olduğu gibi İzmirde de Kızılayın bir verem has- tanesi açmsaı hakikaten lüzumludur. İzmir verem mücadele cemiyeti reisi bay doktor Mithat Ortlin feragatle çalışması takdir edilmiş, cemiyet va- ridatınn arttırılması için alınacak tedbirler üzerinde durulmuş, kararlar alınmı mma vr da tekrar etmek isterim ki Tiberal eko- nomi ya bu meseleleri halledecek ve- ya yaşamağa hakkı kalmıyacaktır. Tayyareci Lindberg ile zevcesi Karachi 20 (A.A) 'bergh ile zevcesi, elli beş dakikalık bir tevakkuftan sonra meçhul bir istika- — Tayyareci Lind- şanslara malik olan M. Samuel Hoaro veya Runciman, maliye nezaretine geçmeden evvel parlamentonun büt- Son dakika çeyi temamile tasdik İeemaz Pariste Belçika etmek için temmuza kadar muhafaza edeceğini söylemektedirler.. | pavyonuna taarruz M. Ruzvelte verilen salâhiyetin Buliürekei Belçikada derin tahdidi mete doğru hareket etmişlerdir. Lind- berghin Avustralyaya gitmekte bulun- | - Washinglon 20 (A-A.) — Ayan mec heyecan uyandırdı duğu söyleniyor. lisi maliye encümeni, reisicumhurun Resmi gazete Türkçeden başka dilde çıkâcağı doğru değil — Başvekâletten: İl devletin resmi dili olan türkçeden maada ecnebi li- sanlarda da çıkarılacağı hakkında bazı gazetelerde tesadüf olunan ya- nlar hiçbir esasa istinad etmemek- ! ecnebi memleketlere ticaret muahede. | Paris 2/ CÂhşam)—Fransız sendi. leri akdetmesine selâhiyet veren ka- | Aafist işçileri 937 sergisi için yapıl. nun 1940 senesine kadar temdidi hak- | mahfa olan Belçika pavyonuna ta. kındaki karar suretini tasdik etmiştir. | aruz etmişlerdir. Zarar ve ziyan Umumi mufettiş Kâzim Dirik o | 500 bin frank kadar tahmin edili- Gelibolu ve Çanakkaleye gidiyor | yor. Bu yüzden pavyonun inşası ge- Edirne 20 (A.A.) — General Kâzım | cikecektir. Bu taarruz Belçikada Dirik Keşhan Halkevinin açılma töre- | derin heyecan uyandırmıştır. ninde bulunmak üzere Edirneden rılmıştır. Umumi müfettiş oradan al Paraguay Milletler cemiyetinden çekiliyor Uboluya, Çanakkaleye gidecek ve on gün sürecek olan bu seyahati esni- | o Paris 21 (Akşam) — Paraguay hü- sında Tekirdağ ve Kırklarelini de tef- | kümeti 24 şubattan itibaren Milletler tiş edecektir. 9 saya femme 'Ispanyaya gönüllü sevki devletlerce menedildi Portekiz hükümeti kendi toprağında ecnebi kontrolünü kabul etmemekte israr ediyor Budapeşte 20 (A.A.). — Kabine, dün akşam İspanya için gönüllü top- Janmasının ve sevk edilmesinin mehi- ns karar vermiştir. Roma 20 (A.A) — Hükümet, İs- pahyaya gönüllü gitmesine mâni ol- mak için hususi tedbirler ittihaz et- miştir. Lisbohne 20 (A.A.) — Pi sabah İs- pânya için gönüllü topKamasnı ve sevkini meneden bir karamame neş- redilmiştir. İTALYANLAR ZEHİRLİ GAZLAR GÖNDERMİŞLER Paris 20 (A.A) — Petit Parislen lü toplamağı ve sevk etmeği mene- den bir kanun lâyihası hazırlamağa memur etmiştir. PORTEKİZLE MÜZAKERE OLUYOR Londra 20 (A.A.) — Ademi müde- hale komitesi tarafından neşredilen tebliğde deniyor ki: Ademi müdshsle komitesi, komi tede temsil edilen hükümetlerin, İs- panyaya gönüllü gitmesini men için tedbirler almakta olduklarını tesbiğ etmiş ve umumiyetle ademi müdahale | paktına iştirâk eden diğer devletle- rin dö ayni tedbirleri almakta olduk- Tarmdsn haberdar edilmiştir. Komite relsi, Portekizde tatbik olu- nacak rejim hakkında bu hükümet- le İngiltere arasında cereyan etmi te olan müzakerelerde terakki görül düğünü ve elde edilecek anlaşmanm pek yakında komiteye iblâğ oluna- cağını beyan etmiştir. PORTEKİZ KONTROLÜ KABUL | ETMİYOR Uisbon 20 — Hariciye nezaretinin tebliğine göre Portekiz kendi top- raklarnda hiç bir beynelmilei kon- trolü kabul etmemekte musırdır. Ma- amafih Portekiz hökümeti gönüllü toplanması ve transiti hakkındaki taahhütleini yaptığını yerinde tesbit için İngiltereye müşahidler teklif et- Hükümet kendi tebaasının İspan- yaya gönüllü gitmelerini menetmiş we İspanyada bulunan gönüllüleri de bir ay içinde dönmeğe davet etmiştir. Ispanyada kuvvetleri püs hükümet kürtülüyor Kırk avcı tayyaresi 11 hükümet Salamanka 20 (A.A) — Franko- umumi karargâhının tebliği: Beşinci fırka cephesi, kıtaatımız, Calamoşa mıntakasında, Temel ile Saragosa arasında Tivel mevkiini iş- gel etmiş ve düşmanın Kuerta civa- rında Bechoya karşı yaplığı bir hü- cumu püskürtmüştür. Sekizinci fırka cephesi, Leon cep- hesine karşı düşmanın bir taarruzu tardolunmuştur. Düşman Robla ci- varında da bir taarruzda bulunmuş ise de bu da tardedilmiştir. Düşman müsademe meydanında 23 ölü terk etmiştir. Madrid mıntakasında: Düşmanın Aravaca civarında yaptığı bir taar- ruz harekeli püskürtülmüştür. Düş- man ağır zaylata uğramıştır. Slerra nevadanın cenup yamaçla- rmda düşmanın müstahkem mevzi- leri tehrip olunmuştur. Düşman 105 ölü ve yüz de esir vermiştir. TAYYARE MUHAREBESİ Avila 20 (A-A.) — Havas ajansının itayyaresini alevler içinde yere düşürdü muhabiri MM. Georges Botto, dün he- yecanlı iki hava muharebesine Şa- hid olmuştur. Sabahleyin 40 tane kadar avcı tayyaresi, 4,000 metrelik bir yükseklikte 9 hükümet, tayyare- sile çarpışarak yarım saatten az bir müddet zarfında bunları elevler için- de yere düşürmüştür Öğleden sonra 20 kadar tayyare, tekrar havada muh»rebeye tutuşmuş ve bir asi tayyaresi bir dakikadan a7 bir müddet zarfında iki düşman tay- yaresini yere düşürmeğe muvaffak olmuştur. HÜKÜMETÇİLERİN BASKINLARI Madrid 20 (A.A) — Hükümet kurs vetlerinin, birbiri arkasından yapı Jan müteaddid baskınlar netlcesin. de Vacidamaöride kadar sokulan asileri geri püskürtmeğe muvaffak ok dukları söylenmektedir. 'Maromost ve Tajuna mıntakaların- da görülen askeri harekellerden esi- lerin yakmda yeni bir taarruza baş- uyacakları anlaşılmaktadır. Amerika ka grevcileri Polislerin hücumunu asit yağmurile püskürtmüşler Wankegan - İllincis - 20 (A.A.) — Bu ayın yedinci gününden itibaren Fan - Steel fabrikalarını işgal etmek- te olan birkaç yüz grevciyi kaçırmak için 150 polis memuru gözleri yaşartan gazlar kullanmışlardır. Grevciler, polislerin hücumunu geri püskürtülmüşler ve onları asid ve de- > parçaları yağmuruna tutmuşlar- Md birkaç kişi yaralanmıştır. Bunlar arasında asiğden yaralannan üç polis memuru bulunmaktadır. Polisler, yeni bir taarruza hazırlan» maktadırlar. Bu vaka, grevcileri cebren fabrika- “e ee Yunan kralı Averof zırhlısı ile dün hareket etti Atina 20 (A.A) — Kral, Sakız, Midils Ji ve Sisam adalarını ziyaret için Ave- rof zaarhlısı ile hareket etmiştir. Alınan malümata göre adalılar hararetli bir kabul merasimi hazırlamaktadırlar, | Harp borçları meselesi | Washington 20 (A.A.) — Ayan mec« lisi reisi ve demokrat lideri M. Robin- son, gelecek sene zarfında harp borç» ları meselesinin halli için esaslı bir a- dım atılması pek muhtemel olduğunu beya netmiştir. i Romanya ve Yunanistan da Bulga ristanla dostluk paktı yapacak | Roma 20 — Romanya ve Yunanis« tanın da Bulgaristan ile birer dostluk, paktı yapacakları haber veriliyor,