21 Şubat 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

21 Şubat 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

21 Subat 1997 AKŞAM AKSAMDAN AKŞAMA. Insana hürmet İstanbulu, : €skiden, me i deni memle- ketlerden ayr mı acındıran, hattâ ürküten manza- ra, sırtlarında ağır yükler taşıyan 24» vallı bir takım insanlardır. Bu sırada ağır yükleri hayvanlar ve- ya makineler taşır. Bizim hamalları gördükçe insan kurunu vusta işkencelerini hatırlıyor. Hamallığın bu şekli, medeni dünya- nın hiç bir yerinde artık kalmamıştır. Çünkü insanlık mefhumuna biraz kıy- met veren bir cemiyet, vatandaşların bu derece iptidai şekilde yaşamasına tahammül edemez. Sırık ve sırt hamallığı, dar sokak- larda hiç bir nakil vasıtasının geçe- mediği, vinç hattâ araba bile olmayan eski zamanlardan kalmıştır. Yük kaldırmak ve taşımak için bin mak, insanlık hislerile olduğu kadar medeniyet ve teknikle alay elmeğe benziyor. «Hamalları kaldıralım amma, yeri- ne ne koyalım?» diyorlar. Samırsınız ki dünyamın ber tarafın- da sırt ve sırık hamallığı kalktığı za- man işler olduğu yerde durmuştur. Hiç şüphe yok ki İstanbul gibi bü- yük bir ticaret merkezinde, asırlardan beri yerleşmiş bir vasıta olan hamal- lik bir günde kalkmaz. Hamalın kalk- tığı yerde, başka bir vasıta bulmak lâzımdır. Bunun içindir ki hamallık tedricen kalkacaktır, Nasıl ki Ankara- da temamen kalkmıştır. Hattâ, ha- malları bir şirket hâlinde toplıyarak, hayatlarını medeni nakil vasıtaların- da kazandırmak da mümkündür. Bu işe bin müşkilât çıkaranlar, biz- zat hamallardan fazla, hamalları ve hamallığı istismar edenlerdir. Unutmadık ki bazı kimseler, bu is- smar, şeklini zayıf hükümetler za- manında devletin siyasetine tesir icra edecek hareketlere kadar götürmüş- lerdir, Hamallığın kalkmasına itiraz eden- Teri anlamak cidden güçtür. Hele, «Bu, sürat ve medeniyet asrında eşek üre rinde nakliyat olmaz» diye İstanbul soknklarında eşek yükü görmeğe ta- hammül elemiyen belediyenin, yüz- lerce kiloluk yükler altında insanların ezilmesine şimdiye kâdar nasıl taham- mül ettiğini hiç anlamıyoruz. İnsana hürmet lâzım. asma msmm Bir dökmeci yaralandı Süleymaniyede 27 numaralı dük- kânda dökmecilik yapan Osman, dün döküm yapraken kazı patlamasile kasığından ehemmiyetli surette ya- ralanmış ve Cerrahpaşa hastanesine kaldırılmıştır. içinde kumar oynanan - bir kahve kapatıldı Küçük Mustafapaşada Türek kahvesinde kumar oynattığı, polis ikinci şube memurları tarafından ha- ber alınmış ve cürmü meşhud yapıla rak kumar tesbit edilmiştir. Oynıyanlar yakalanmış, kahve de kapatılmıştır. Belediye garajı genişletiliyor. Belediye, makineli vesaitini tamir için vaktile tesis ettiği garajı « görü- len ihtiyaç üzerine - bir misli daha tevsi etmeğe karar vermiştir. Yeni ga- rajın işçi kadrosunu bu nisbette art- tırılacaktır, * B. Ali Tarhan Şehrimizde bulunan gümrük ve #nhisarlar vekili B. Ali Râna Tarhan, dün sabah gümrüklerde 78 da İnhisarlar müdürlüğünde meş- gul olmuştur. . tevhidi çok muhtemeldir İstanbulda biri mühendis mektebi- ne, diğeri de güzel sanatlar akademi. sine bağlı olmak fizere mimar yetiş tiren iki mekteb vardır. Geniş bir kad- ro ile idare edilen bu iki mektebte aşa- ğı yukarı aynı dersler okutulmakta, ikisinden de senede en fazla onar ta- lebe mezun olmaktadır. Başbakan geçen gün güzel sanatlar akndemisi- ni ziyaret ettiği zaman bu iki mekte- bin tevhidi münasib olacağına işaret etmiştir. Ankaradan gelen malümata göre #imdiye kadar yapılan tetkikler neti- cesinde bu iki mekteb birleştirildiği takdirde para cihetinden büyük bir tasarruf elde edileceği, buna mukabil güzel sanatlar akademisi mimari kıs- mi genişletilerek yeni profesörler ge- tirmek ve daha geniş atölyeler tesis etmek mümkün olabileceği anlaşıl- muştar. Başvekilimizin bizzat işaret ettiği bu mevzu üzerinde Ankarada şimdiye kadar yapılan tetkikat derinleştirile- cektir. Önümüzdeki seneden itibaren mühendis zmektebi mimari şuebsinin skademiye ilhak edileceği zannedil- mektedir, Dünkü sis Karadeniz buğazına iki düdük konacak Dün sabah limanımızda sis olduğun-! dan Şirketi Hayriye ve Akay vapurları Öğleye kadar güçlükle seferlerini yap- mışlardır. Vapurların seyrüseferi an- cak öğleden sonra intizama girmiştir. Karadeniz Boğazında doğan Aslan ve Zincir kıran mevkilerine birer sis düdüğü konulması kararlaştırılmıştır. Bu suretle sisli havalarda vapurların serbestçe seyrüseferi temin edilecek- tir. İnşa edilmekte olan bir apartımanda yangın çıktı Dün; Binbirdirekte yeni yapılmak- ta olan bir apartımamın alt katın- da soba üzerinde kaynıyankatran kovası devrilmişvebu suretle yan- gın çıkarak odada, İnşaatta çalışan ameleye ait bazı eşya yandığı halde, ge- len itfaiye tarafından söndürülmüştür. Heybeliadada küçük bir liman yapılacak Aldığımız malümata göre küçük deniz vessitinin ilticası için Heybeli- adada küçük bir liman yapılmasına karar verilmiş ve dün bir heyet Hey- beliadaya giderek bu küçük iman yeri etratmda tedkikatta bulunmuş- tur, Mimar mektepleri | Bu iki mektebin Tokatlıyanda verilecek Dalmi fotoğraf : müsabakamız Matbuat balosu Salı günü akşamı | Sanasaryan hanı Temyizin kararile Basın kurumunun her sene olduğu han vilâyete gibi bu sene de vermeği kararlaştırdığı balo, önümüzdeki salı günü akşamı saat 22 de Tokultıyan salonunda ve- rilecektir. Balo tertib heyeti, bu seneki basın balosunun geçen senelerden üstün ol- ması ve. davetlilerin İstirahatlerile eğlenceli bir zaman geçirmesini temin edecek her türlü tertibatı almıştır. Basın balosunun bu seneki bütün balolardan daha cazib olması için mümkün olan her şey yapılmıştır. Belediye tekaiit sandığına tahsisat Belediyenin tekafid sandığı için 937 vilâyet ve belediyeler bütçelerin- den 137946 lira müşterek tahsisat konulmuştur. Araları açılan dostlar Fikriyeyi yaralıyan Azizin muhakemesi dün rp Saraçhane başında oturan Aziz adında biri bir müddet Fikriye adında bir kadınla beraber yaşamış fakat son zamanlarda araları açılarak ayrılmış- Yardır. Bir müddet sonra Aziz tekrar Fikriye ile birleşmek istemiş, mütead- did defalar bunu kadına teklif etmiş- se de Fikriye kabul etmemiştir. Bunun üzerine fena halde hiddet- lenen Aziz cebine bir bıçak sokarak Fikriyeyi takibe başlamış ve bir gön Saraçhane civarında bir sokakta ken- disini yakalamıştır. Sokak ortasında gene kadına barışmak teklifinde bu- reddedince Aziz birdenbire tulamazsın, Senin vücudunu ortadan kaldıracağım.. Diye tehdid de etmiştir. Vakayı ha- ber alan polisler yetişerek Fikriyeyi kaldırmışlar, Aziz de biça- Dün ağır ceza mahkemesinde Azi- zin muhakemesi yapılmıştır. Yaralı Fikriyenin muayenesini yapan doktor raporunda kadının burnundaki yara» nın, vücudunda hiç bir zaman tedavi edilemiyecek bir hastalık tevlld ettiği bildirilmektedir. cezasının altıda biri de ilâve edilerek üç buçuk sene hapsine, ayrıca tehdid çuk sene iki gün müddetle hapsine ve iki yüz lira tazminat, ayrıca muhake. tir. lar; 1 - Gaziantep, muharrir Al Ener, 2 - Ankara Sıhhat vekdleti iskân U, M. müracaat momuru Atıf Özerman, 3 - Beşiktaş Akaretler 34 Kemal Akka, 4 » Foça, inhisaxlar, Nazmi Özel, Tunmüuş ve kadın bu defa dn kendisini hastaneye Bile yakalanıp adliyeye teslim edilmiş- tir. suçundan da iki gün ki, ceman iç bu- me mesarifi ödemesine karar verilmiş geçti İstanbul vilâyeti ile Ermeni müte- velliler arasında uzun senelerdenberi cereyan eden Sanas-ryan hanı davası vilâyet lehine olarak asliye mahkeme- sinde neticelenmişti. Bu karar temyiz mahkemesince t: dik edilmiştir. 'Temyizin tasdik kara- rına göre Sanasaryan hanı vilâyetin uhdesine geçtiği gibi, hanın seneler- denberi birikmiş ve yedi adilde bulu- nan seksen bin liraya yakın icar be- deli de idareli hususiyeye intikal et- miştir. Şimdi han, vilâyet tarafından kiralanacaktır. Sokakların süpürme tarzı Belediye, sokakların şimdiki süpü- rülme tarzını esaslı surette ıslaha ka- rar vermiştir. Belediye, yeni tarzın talbiki için 937 senesi bütçesine tah- sisat koyarken şimdiki tarzın gayri sıhhi olduğunu ileri sürmüştür. Yeni süpürme tarzına göre sokak- süpürülecek Ayşe üç ay hapse 50 lira para cezasına mi edildi Samatya civarında oturan Ayşe adında bir kadın muska yazmak ve büyücülük yapmak suçundan yakalar narak üçüncü muhakeme edilmiştir. Ayşe aynı ev- de beraber oturan ve işsiz kalan Salih adında birinin karısını kandırarak kocasının iş bulması için para muka- bilinde büyü yaptığı gibi, gene o evde oturan Şemsiye adında bir kızada kocaya varabilmesi için muska yaz- mıştır. Ayşe mahkemede bunları katiyen inkâr ederek muska ve büyüden an- lamadığını, kendisi okuyup yazmak bilmediği için böyle şeyler yapamıya- cağını iddin etmişse de tahkikat evra- kı ve dinlenen şahitlerin ifadelerile bu suçu sabit olmuş ve kendisinin üç ay hapsine, elli lira da para cezası ödemesine karar verilmiştir. Gemi kurtarma şirketi Gemi kurtarma şirketi heyeti umu- diyesi, dün sabah senelik kanun! Kontrol halkın aleyhine olmamalı Bu sabah bir gazeteci arkadaşla be- raber Eminönünden, Yenicami keme- rinin altından geçerken gözümüze ilişti, Seyrüsefer memurları faaliyete geçmişler, bir sürü otomobil durdut — Aman. görüyorsunuz hastam var... Acele doktora Meseleyi tahkik ettik, Meğer bu za- yalı iki kadının bindiği otomobilin şoförü biraz dalgınca bir adammış. ehliyetnamesini benzincide unutmuş. Memurlar yolda kendisini çevirmiş- ler: — Otomebilini burada bırak. git, Benzinciden vesikanı al getir.. demiş- ler. Şoför benzinciye yaya gitmiş... Benzinci Beşiktaşta imiş.. Hasta kadınla annesi şimdi onu bekliyorlar. Otomobilleri kontrol etmek muhak- kak ki iyi bir şeydir. Fakat bu kontrol halkın aleyhine olmaması Jâzımdır. Hiç birimiz şoförü: — Vesikan yanında mı?, Ehliyetna- meni son kontrolunda seyrüsefer me- muruna İmzalattın mı? Bütün İmza. lar tamam mı?, Taksi saatin nasıl iş- iyor ? bir işi vardır. Böyle bir insanı: — Kontrol yapacağız. diye durdut- mak doğru bir şey değildir. Şoförün uygunsuz bir hareketi var. sa otomobilin numarası ne güne du- ruyor... Numara almır, zabıt imzalat- dırılır ve otomobile yol verilir, halk da işinden gücünden kalmaz. — H. F. Rum patrikhanesi başkâtibi helâda ölü bulunda Evvelki gece Fenerdeki Rum pat- rikhanesinda bir ölüm hadisesi ol- ler nihayet vaziyeti görerek polisi ha- 'berdar etmşilerdir. Belediye doktoru tarafından yapts lan muayenede Hiristonun nezfi di- i j e ME ME yenir e rm