21 Şubat 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

21 Şubat 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

“Sahile 8 vee Ucuz 936 senesinde, diğer senelere nisbetle fazla ihracat yap- tak. En ziyade sattığımız malların başında, tütün, buğday, fındık, tiftik gelmektedir. Bundan bir kaç gün evvel tütünden bahsetmiştik. Bugün de buğday ihracatı hakkında yaptığımız bir tetkiki neşrediyoruz. Bu sene bereketli bir seneydi. 3 milydn tondan fazla buğday istihsal ettik. Geçen seneki istihsal, 2 milyon 590 bin tondu. Bu miktar, buğday istihsali, Türkiyeyi buğday ihracatçısı bir memleket Haline getirmiştir. Mev- sim başından bu ana kadar ihrac ettiğiniz buğday mik- tarı, 13 bin tonu bulmuştur. Şifiidiye kader bu miktar buğday ihrâc ettiğimiz, İlk defa görülmektedir. Buğday ihracatın... bu sene bu kadar artışındaki” sebepleri şu suretle izah edebiliriz: Ziraat Bankası silolarındaki buğdaylar, dış piyasalara ihrac edilecek bir hale getirilmektedir. Buğdaylar; cins- lerine göre tasnif edilmektedir. Bu yüzden, Türkiye büğ- dayları bir kaç senedenberi Avrupa piyâsalarında rağbet görmüştür, Fakat, ihracatın geniş Bir mahiyet alışında» ki sebep, yalnız Türkiye buğdaylağlım eysaf itibarile iyi oluşu, elhslerine göre ayrılması yânl az çok standardize edilmesi değildir. Buğdaylarımızın satılmasındaki en büyük sebep, kle- ring anlaşmalarıdır. Malümdur ki bu anlaşmalar müna- sebetile, dışarıya sattığımız buğdaya mukabil, mal alıyo- ruz, Bu yüzden, en müsaid müşteri olarak, karşımızda Almanyayı görüyoruz. Almanya buğday almak için, dı- şarıya döviz verecek vaziyette değildir. Bu itibarla Türki- yeden büğdey alarak, yerine mal vermektedir. Mevsim başından şimdiye kadar ihrac ettiğimiz buğdayların yüz- de sekseni de Almanyaya gönderilmiştir. Türkiye buğday- ları, dünya buğday flatlerinden biraz pahalı olsa bile, gene Alman firmaları, kendi mallarını bize satmak için, Türkiye buğdayı almaktadırlar, Fakat buna mukabil de Alman malları bize, dünya piyasasından pahalıya satıl- maktadır. Demek oluyor ki, zürraı pahalı buğday yetiş- tirmesini, pahalı Alman malı almakla ödemiş oluyoruz. BUĞDAY ISTIHSALÂTINI UCUZA MAL ETMELİYİZ Yapılacak Iş, dışârıya ucuz mâl göndermek ve gene dışarıdan ucuz mal almaktır, Bü da neyle olabilir? 'Türkiye,buğday istihsalâtını ucuza ma etmek için hatı- ra gelen çareler çok yazılmıştır. 930 da Ankarada topla- nan ziraat kongresinde de mütehaşsıslar bu mesele hak- kındaki fikirlerini söylemişlerdir. Bu fikirleri kısaca şu bir kaç madde etrafında bir daha tekrar etmek faideli olacaktır. : Akşam kız sanat mek- | tebinde müsabaka Şapka müsabakasına giren on bir bayan takdirname kazandı Yukarıda solda: Elbise müsabakasına iştirik eden bayanlardan bir grup, sağda ve aşağıda: Yaptıkları şapkaları giyerek takdire mazhar olan bayanlar Beyoğlu Akşam Kız sanat mektebinde yapılan elbise ve şapka müsabaka- ları muvaffakıyetle neticelenmiştir. Şapka müsabakasına giren bayan Na- hide, Melâhat, Meliha Sire, Naşide, Alâtddin Naime Asım üçer, bayan Rukiye Ali ile Nebeviyye ikişer bayan Mutena, Müzehher, Belkis ve Cavide Muhtar birer takdimame almışlardır, ve iyi buğday yetiştirmek için tedbirler alınıyor Sulama işi, modern vasıtalar ve iyi tonum temin ediliyor AKŞAM 1 — Toprağın randımanını arttırmak, $ 2 — İptidal istihsal vasıtaları yerine, Modem aletler kullanmak, $ — İyi randıman veren tohum elinslerini köylüye ver- mek. Bunlardan en mühimmi, toprağın randımanını arttir- maktır. Türkiyede vasati olarak, toprak bire dört vermek- tedir. Bü verim miktarını arttırmak işinde; gübre ve sula- ma meseleleri başta gelmektedir, SULAMA işi: Hükümet sulama işine büyük bir ehemrbiyet vermiştir. Bilhassa Konyada sulama işleri için atılan adımlar, bü- yük ümidler vermektedir. En mühim buğday istihsal mıntakası olan Konyada, iki büyük baraj yapılmaktadır. Bunlardan Meramda yapılan baraj, 250 bin dönüm top- rağı sulayacak kabiliyette olacâklır. Sille barajı'da, 3 milyon 500 bin kilo suyu toplıyaçaktır. Bu barajlar yapıl dığı takdirde, Konya ovasında, şimdikine nisbetle iki mis“ li toprak sulanacaktır. Barajlar sâyesinde, kuraklığın önüne geçecek olursak, her sene buğday mahsulü için duyduğumuz endişeler azalacaktır, Çünkü buğday mah- Sulüne güvenerek, büyük smaf anlaşmalara girişiyoruz. Nitekim Hollanda grupu, yapadağı tersaneye mukabil, bizden buğday alacaktır, MODERN VASITA: İkinci mesele şuydu: Zürraı iptidal istihsal vasıtaların- dan kurtarmak... Bu şimdiye kadar mümkün olamazdı. "Türkiyede büyük toprak. mülkiyeti tecessüs > etmemişti. Topraklar, küçük parçalar halinde işletilmektedir. Bu şerait altında, küçük bir tarlası olan köylünün bir trak- tör kullanmasına imkân yoktu. Bu imkânsızlık karşısın- da, köylü gene kara sapanla çalışıyordu. Tabit bu iptidat ve çok yorucu çalışmadan sonra, malımı pahalıya mal | © gir çok mütecessis gönçler vardır | ediyordu. Köye moderh istihsal aletlerini" sokmak için, ziraat kombinaları kurulacaktır. Köylübu korabinaları sa- yesinde, müşterek istihsal vasıtalarından istifade edecek- tir. O zaman köylüden ucuz mal bekliyebiliriz. TOHUMLARI ISLAH: "Tohum. - cinslerinin de büyük bir rolü vardır. Bunun için de eskişehirdeki buğday tohumu istasyonu * * seng- lerdenberi çalışmaktadır. Bulunan tohum cinsleri köylü- ye verilirse, köylü daha çok mahsul elde edecektir. Hasılı, ucuz buğday satmak ve ucuz mal almak için, sulama İşlerile, ziraat kombinalarına dayanıyoruz. — Wi. A. Polisin katili Tahkikat evrakı bayram- ertesi ağır cezaya verilecek İ Hırsızlık yapmak üzere evine gir- | diği polis Hasan Basriyi öldürmek ve bekçileri yaralamaktan suçlu hırsız katil Nazımla arkadaşı Salim hakla- rında şimdiye kadar yaptıkları ve 7a- bıtaca çıkarılamıyan (o hursızlıkların tesbiti için müddeiumumilik tahkikat yapıyordu. Müddeiumümi muavinlerinden bay Hakkı Şükrü tarafından yapılan tah- kikat ikmal - edilmiştir. Tahkikatın fezlekesi . hazırlanmaktadır. Fezleke hazırlandıktan. sonra bayramertesi evrak âğır ceza mahkemesine verile- cektir, Keçi eti nasıl kontrol edilecek? Keçi eti satan kasapların dükkân- ları üzerine Keçi eti sattıklarına dair bir levha koymaları için belediye rels- liğinin meclise bir teklif yaptığını yaz- miştik, Belediye bunun için şu tedbiri itti- haz etmiştir: Karaağaç mezbahası, mezbahadan keçi eti alan kasapları derhal kasabın bulunduğu mıntaka- nın belediye zabıtasına bildirecek, be- lediye zabıtası aldığı malümat üzerine kasap dükkânında keçi eti satıldığına dair levha olup olmadığını gözden ge- çirecek, şayet bu levha olmazsa Ceza zaptı yapılarak kasaptan Ceza alına- caktır, Tömbeki ziraatinin teşviki Haber aldığımıza göre hükümet tömbeki ziraatinin teşvikine karar ver- miştir. Bu maksadla Anadolunun töm- beki yetiştirmeğe elverişli olan mınta- kalarında bu ziraat yapılacak ve mem- leketin ihtiyacı da bu suretle karşıla" Cürüm niçin işlenir? 'Yarı çıplak kızlarla dans 21 Şubat 1987. eden papazın iddiası Amerikan psikolog fenalığı anlamak Için fenalık yapmak iddiasını kobul etmiyor Allen Lum gece yarısı ana, babasını uyandırarak öldürmüştür ki bir şey hakkında tam malümat edinmek için o işi flilen tecrübe etmek lâzımgeldiği kanaatindedirler. Bu gençlere göre meselâ fena kadınların hayatı hakkında malümat edinmek için bir müddet kırmızı fenerli sokak- larda yaşamak Yizımdır, Hırsızlık hak- kında, fikre malik olmak için bir şey” çalmak icab eder... Bir Amerikan psikoloğu bu iddianın tamamen mânasız olduğunu ispat et- miştir. Amerikan pisikoloğuna göre bu gibi gönçler tecrübe ettikleri şey- ler hakkında malümat edinmek kay- gusunda değilletdir. Bunların yüzde doksan dok; malümat edinmek id- diasını bi r olarak kullanırlar, Bu hususta en garib iddiayı on ye- di yaşlarında, ana -baba katili Alan Şum namında bir genç ileri sürmüş- tür. Bir gece geç vakit ana Ve babasının yatak-odasına giren Alan Allaha ina- nıp inanmağıklarını soruyor. Müspet cevap alınca: — Öyle ise saniye fevtetmeden dua etmeye başlayın, sizi korusun?. y ve cebinden bir.tabanca çekti) ikisini de öldürüyor, Genç katili derhal yakalıyarak mü- şahede,altma -abyorlar. Her hususta normal olduğunu ve hatta İçki bile kullanmadığını “görüyorlar. * Meraka düşen müddeiumumi sıkı sıkıya ist vap ediyor ve şu hayretbahş cevabı alıyor: — Bütün din tarihinde, hattâ insan- ların -ilâlılara tapındıkları zamanlar- da bile Allahlarıniyi insanları fena- lıktan korudukları * iddia “ediliyor. Ana ve babamın iyi oldukları bildi- gim için ateş ettiğim - kurşunlardan Allahın onları koruyup korumuyaca- ğini tecrübe etmek istedim. "Tabii mahkeme bu saçma sapan $0- bebe kulak asınamış, genci katil diye idama mahküm etmiştir. Bir yankesici Gene bir gün Boston gizli polisi bir kadınm bir dükkândan birkaç şey aşırdığını görüyor. Kadının peşine düşüyor. Başka bir dükkânda ayni Şe- yi yapmak İstediğini görünce derhal tevkif ediyor. Karakolda üzerini arı- yorlar. 18 dolarlık eşya çıkıyor. Kadı- nın-hüviyetini tesbit edince havrette kalıyorlar. Bu kadın şöhret sahiib bir doktordur. Bankada binlerce dolar parası vardır. Böyle 18 dolarlık eşya» ya tenezzül edecek halde değildir. Acaba bu hırsıslığı niçin yapmış? Doktor ifadesinde şöyle diyor: — Hırsızlık psikolojisi üzerinde tecrübeler yapmakta idim. Bir hırsi- zin cürüm işlerken ve işledikten :s0n- ra ne hissettiğini anlamak için bu tecrübeyi yaptım. Tecrübeden sonra çaldığım eşyayı İade edecektim. Tabii mahkeme, bu iddiayı kabul etmemiştir “Madttafın “avdkütın "tale- bi üzerine kadını müşahede * altında” bulundurmağa. razı olmuştur. Bir ay sonra doktor raporunda, müşahede g)- tıma almış olduğu kadının: sinir! nin bozuk olduğunu ve kleptoma: den muztarip olduğunu yazmıştır. Mütecessis papas! Bir gün Nevyork polisi gizlt bir dans salonunu basmıştır. Danseden çiftlerin yarı çıplak olması, burasının bir ahlâksızlık merkezi olduğunu İs- bat ediyordu. Düdükler çalınıp polis dans salonuna girdiği zaman yarı Çıp- lak dansözün kollarından kurtulan bir adamın telefon dairesine doğru köştuğu görülmüştür. Tabii adam" derhal durdurulmuştur. Bu adam 80 »İ rulan suale şu cevabı vermiştir: — İyi ki geldiniz, bende telefon edip sizi çağırmak için koşuyordum. 'Tahkikat neticesmde-bu adamı o civarda bir kili m papazı olduğu meydana çıkınca polis - sözüne İnan- mış, kendisini serbest birakmiştır. Fakat daha dışarı çıkmadan tutularn- lardan diğerleri itiraz etmişlerdir: — O buranın bizden de eski müda- vimidir. .. Bunun üzerine. söruşlurulmuş, ve bu papazın. hakikalen burasının de- xamlı bir müdavimi olduğu meydana çıkmıştır. Papaz buraya düşen kadın- ları kurtarmak için geldiğini ve onla- ra ahlâksızlığın ne kadar fena oldu- gunu İspat için kondini de bir zaman için bu kizli hayata attığını söylemiş- tir, Fakat kimse bu sözleri. dinleme-' miştir, Bir psikologun mütalâasi Meşhur Amerikan * psikoloğu Do» ald Lairdin iddia ettiği veçhile bu kabil sürümleri işliyerek bunu malü- mat edinmek için yaptıklarını söyli- yenler ne kendilerini ne de başka kim- seyi aldatabiliyorlar. Çünkü mtselâ yankesiciler hakkında maâlümat edi- mek istiyen kimse herhalde gidin vans kesicilik ederek cürüm işlemez: Böyle bir harekette bulunmakla esasen yan- kesicilik hakkında bir şey öğrenmiş olmaz ki... Yankesicilerin - hayatını (Devamı 13 üncü sahifede)