28 Şubat 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

28 Şubat 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Ispanya başvekili tehdidinde bulunuyor B. Caballero kendisine müşkilât gösterilmekte devam edilirse çekileceğini söylüyor Valensiya 27 (A.A.) — Efkârı umu- İspanya harbinin bitmesi lâzımgel- diğini söylemişlerdir. Fakat bu 7- vat, harbin bizim zaferimizle mi bit- ketimize hiyanet etmiş olanlarla uyuş- madım. Çünkü bu yolda bir hare- ket Avrupa sulhü için mühim bir tehlike teşkil ederdi. 6 martta ademi müdahale kontro- Mü tatbik edileceği zaman kati bir karar ittihaz etmekliğimiz lâzımdır. Çünkü bu tarihte dahili harp pek nazik bir safhaya girecektir. Eğer pek kuvvetli bir vaziyette bulun- mazsam, başvekâletten istifa edece- eden bazı unsurlara da telmihlerde bulunmutşur. Ingiltere Almanyaya müs- temleke vermek istemiyor Buna mukabil, iptidat maddelerin tevzii meselesini tedkik etmeğe hazırlanıyor Londra 27 (A.A) — Havas ajansı muhabirinin zannettiğine göre, ha- riciye nazırı M. Edeni ziyareti esna- sında Alman sefiri Von Ribbentrop, sarih taleplerde bulunmamakla be- raber, müstemlekeler meselesinin Al manya için pek mühim olduğu nok- tasında ısrar ve ,İnghiz ricalinin bu husustaki lâkaydileri dolayısile te- essüflerini beyan etmiştir. Zannedildiğine göre, M. Eden, İn- gilterenin bu husustaki hatlı hare- ketinin mahsüs derecede değişmiye- ceği cevabini vermiştir. Nazır, 27 temmuzda Avam Kamarasında yap- tığı beyanatı hatırlatarak bütün mandater devletlerin bu mesele ile alâkadar bulunduğunu, fakat ortada çabuk halledilmesi lâzımgelen birçok Avrupa meseleleri mevcut olduğunu söylemiştir. Buna mukabil, İngilte- re hükümeti iptidai maddelerin tek- Tar tevzi edilmesi meselesini tedkik etmeğe hazırdır. M. Eden, geçen temmuzun 27 sin- de Avam Kamarasında yaptığı be ,yanatın diğer kabine âzalarının fikir- Jerine tercüman olduğunu tasrih ederek Alman matbuatı tarafından işaa edilen haberleri tekzip etmiştir. İngiliz mahafili, sefir Von Ribben- #rop tarafından M. Edene yapılan zi- yaretten maksad, sefirin İngiliz ha- riciye nazırını ziyaretten içtinap et- tiği ve İngiliz nazırlârı arasında mev- cudiyeti iddia edilmiş olan görüş far- kından istifade etmek istediği hakkın- da İngiliz matbuatında ve efkâri umumiyede hasıl olan yanlış kanaati izale etmek olduğunu beyan etmek- tedir. Fransız manevraları İki ay sürdükten sonra bitti Brest 21 (A.A.) — Şarki Afrika sa- hilleri açıklarında mühim manevralar yapan Fransız Atlântik filosu, başta Vis-amiral Laborde'im sancağını hâ- mil olan Provence zırhlısı olduğu hal- de dün öğleden sonra buraya dön- müştür. Manevralar, iki aydan fazla sürmüştür. Von Neurathın Avusturya baş- vekiline telgrafı Berlin 21 (A.A.) — Von Neüralh, 'başvekti Schuchnigge bir telgraf çe- kerek Viyanada kendisine karşı gös- terilen hüsnükabulden dolayı teşek- kür etmiş ve tam bir itilâf ile cereyan eden müzakerelerin her iki memleke- tin gittikçe inkişaf eden samimi mü- nasebatı için hayırlı olmasını temen- ni etmiştir. Berlin Türk ticaret odasının kongresi Berlin 21 (A.A.) — Anadolu ajansi» nın hususi muhabiri bildiriyor: 'Türk ticaret odası dokuzuncu yıllık kongresini dün Berlin büyük elçimiz Hamdi Arpağın başkanlığında akdet- miştir, Odanın 1936 yılmdaki faaliye- ti takdir olunmuş ve kongre tarafın- dan büyüklerimize tazim telgrafları çekilmiştir. Yine sis Bu sabah saat yediden sonra limanı sis kaplamıştır. Sekize doğru sis RM Hataydaki müşahidler Çarşamba günü Cenevreye hareket ediyorlar Kudüs 28 (A.A) — Hataydaki Mi- letler cemiyeti müşahldieri Cenevrede toplanmış olan mütehassıslar komite- sine rapor vermek üzere çarşamba gü-i nü Cenevreye hareket edeceklerdir. Umumi yerlerde yalnız Türkçe konuşulacak Ankara 21 — Umumi yerlerde yal- nız türkçe konuşulması muvafık gö- rülmüştür. Dahiliye vekâleti, bunu te- min için neler düşündüğünü İstanbul yali ve belediye reisinden sormuştur. Bursg belediyesi bu gibi yerlerde türkçeden gayri lisanla konuşanlar- dan ceza alınmasına karar vermişti. İstanbul belediyesi düşüncesini bil- direcektir. Münhal valilikler Dahiliye vekili dönünce kimlerin tayin edileceği anlaşılacak Ankara 21 (Telefon) — Çanakkale, Maraş, Trabzon valilikleri münhal dir, Bu valiliklere parti başkanlığı yapmış mebusların. tayinleri muhte- meldir, Kimlerin bü açık yerlere vali ya A a e a i istifa | Zürkiye- Fele- | menk anlaşması Anlaşmalar dün iki hü- | kümet mümessilleri târa- | fında kati olarak imzalandı Ankara 27 (Telefon) — Felejhenk | hükümeti ile Bükümetimiz arasında parafe edilen anlaşmalar bugün hari- ciye vekâleti büyük salonunda hükü- metimiz namına iktisad vekâleti müs- teşarı Kurdoğlu, Felemenk hüküme- ti namına da Baron de Haxinxma Tha- co Slooten taralından merasimle ve çok dostça tezahürat içinde kati ola- rak imza il Bu anlaşmalar 23 eylül 934 tarihli Türkiye - Felemenk klering anlaşma 81 yerine kaim Olacaktır. Yeni kle- ring anlaşması, Felemenk (firmala- rına, karşılığı sekiz seneye kadar uza- yan taksitlerle ve muayyen Türk mal larile öderimek şartile 25 milyon filo- renlik bir plafon dahilinde, Türkiye- deki bugünkü büyük işler münaks- salarına iştirak imkânı bahşeden maji protokoldan ibarettir. Faiz yoktur. Taksitler mukabili mübayaa edile- cek Türk mallarının alâkadarlar tâ- rafından Felemenge ihracı meşrut- tur. Felemenk firmalarının bilhassa mü- rakastlarma iştirak etmek istedikle- Tİ işler prötokolda gösterilmiştir. Bun- lar arasında Türkiyede inşa edilecek Himanlar, radyo Ve posta telgraf işle- Tİ, gemi inşaatı, ziraat ve nafla plân- Jarmâ giren işler vardır. Yeni klering anlaşmasının müdde- ti 1 mart 937 de başlamak üzere bir senedir, Mali protokol ise, protokolun der- piş ettiği işler taksitlerinin tamamen tesviyesine kadar meriyette kalacak- tır. Felemenge klering anlaşması hari- cinde mevcud 1934 tarihli ticaret en- Jaşmasına gelince, bu anlaşma aynen 23 mart 1937 tarihine kadar meriyet- te kanleak ve bu tarihden sonra, met- ni Ankarada parafe edilmiş olup he- nüz Lahayden buradaki Hollanda He- yetine imza emri gelmemiş olan me- tinle değiştirilecektir. Yeni sene bütçesi Vekiller heyeti dün de beş saat müzakerede bulundu Ankara 21 (Telefon) — Vekiller heyeti bugün saat İ5-de başvekil B. İsmet İnönünün Tiyasetinde" toplan- dı ve yeni sene bütçesi etrafında mü- zakerede bulundu. Müzakere beş saat sürdü. Vekiller heyeti yarın (bugün) toplanacak ve proje pazartesi günü Meclise verilecektir. Milli takımımız Bulgar milli takımile karşılaşmıya davet edildi Ankara 21 (Telefon) — Bulgar futbol - federasyonu Bulgar milli ta- kımı ile milli takımımızın nisan veya mayıs ayları içinde Sofyada karşılaş- malarını federasyonumuza teklif ete miştir. Bu teklif esas itibarile muva- fik görülmüştür. Ancak milli takımı- mızın seçiminde esas teşkil edecek olan mili küme müsabakaları bu ay- Jar İçinde yapılacağından teklifin şimdilik kabulüne imkân olamıyaca- zy ya ERİ Trakya umum! müfettişinin seyahati Çanakkale 27 (A.A) — Bayramın birinci günü Edinmeden hareket eden Trakya genel ispekteri general Kâ. nm Dirik Keşan Halkevinin açılış töreninde bulunduktan sonra Geli boluya ve o gün de Çanakkaleye gel- Miş ve ertesi günler de vali vekilini yanına alarak vilâyetin Biga, Ezine, Ayvacık, Bayramıç ilçeleri ile birçok köyleri gezmiş ve her uğradıkları yer- de köy kalkınması tarım ve kültür, imei İm ie meşgul e Blum kabinesi mecliste itimad reyi kazandı Muhalif partilerin ademi itimad takriri 21İ reye e karş 36 361 rey ile reddedildi Paris 27 (A.A) — Blum, parlâmentonun dünkü e tasında Flândin ve Reynaudya cevab vererek, Fransanın iktisadi vaziyetin- de görülen salâh unsurlarını say- mıştır. Başvekil, bilhassa (işsizlerin mik- darı geçen seneye nisbetle yüzde 70 eksilmiş olduğunu ve demiryolların- da eşya yüklü vagonlar adedinin ço- Baldığını tebarüz ettirmiştir. Blum, #iatlerin (yükselmesinin kısmen müstahsillerin maliyet flati tahminlerinde mübalâğalı rakamlar göstermelerinden ileri geldiğini #öy- lemiş ve buna cevaben tedbirler alına- cağını haber vermiştir. Stoklar tekrar tamamlanacaktır. Hususi sermaye şimdi tekrar silâhlan- ma venafha İşleri programının tat- biki dolayısile devlet sermayesile re- kabet etmektedir. İhraç veya biriktirilen sermaye tek- rar iktisadi işlerde devretmeğe başla- dığı zaman şimdiki müzayakalı vazi- yet nihayet bulacaktır. Başvekil şunları ilâve etmiştir: «Mi. Reynaud, Fransız politikasını gd cereyanlar takip etmekle ittiham ediyor: - Bunun-sebebini, -hükümetin geniş içtimai ıslahat yapmak, ayni zamanda mili müdafaa için büyük masraflar ihtiyar etmek mecburiyetin. de bulunmasında aramak lâzımdır.» Başvekil sözlerini bitirirken, halk cephesi . hükümetinin hiç bir z0- man bir koalisyon hükümeti olmuıya- cağını, çünkü bunun memleket ekse- riyetinin arzusuna muhalif olduğu- nu söylemiş ve demiştir ki: “Bütün demökrat partilerin hükü- mette birer mümessilleri bulunmala- ni Jâzımgeldiği kanaatindeyim. Biz salâhiyetimizi, halk kütlelerinin iti- mâdından aldığımız için hükümeti- miz hakiki bir mili hükümettir. Neticede ekseriyet partisi liderleri tarafmdan verilen itimad takriri 209 Teye karşı 361 reyle kabul ve muhale- fet partisinin takrini 211 reye karşı 361 reyle reddederek hükümete itimad beyan etmiştir. Müzakere: gece geç vakte kadar sürmüş ve birçok muhalif mebuslar söz almışlardır. Flândi, hükümetin politikasi na yeniden hücum ederek vaziyetin vahim olduğunu söylemiş ve altının memleketten yavaş, fakat muntazam surette kaçmakta olduğuna nazarı dikkati celbetmiştir. Radikaller namına Campinehi, komünistler namına Duclos «halk cephesi hükümetinin teşebbüs ettiği ıslahata devam etmesi> için hüküme- te itimad reyi vereceklerini beyan et- mişlerdir. Gönüllü kafilesi Bir ay içinde İspanyaya ne kadar gönüllü gitti? Londra 271 YAA) ) — Manchester Guardian gazetesi, İspanyaya kfnu- nusani içinde birçok gönüllü gittiğini yazıyor. 7 kânunusanide 800 kişi Napoliden hareket etmiştir. 14 kânunusanide 4,500 kişi ve üç tank müfrezesi Napoliden Lombardia va- purile hareket etmiştir. 22 kânunusanide 6,000 kişi Sannlo ye Toskan vapurlarına yükletilmiştir. Ayni zamanda Pietromika, Narvale ve Delfino ve ismi bildirilmiyen diğer dördüncü bir denizaltı gemisi İzpani- yaya hareket etmiştir. 26 kânunusanide Lombardina, Sar- denia ve Kalabria vapurları mühim hamuleler ile hareket etmişlerdir. Lombardia vapuru Napoliden 100 ton top ve 100 ton da mühimmat yükle- miş ve Gaeteye uğrıyarak oradan 4 bin beşyüz «gönüllü; almıştır. 28 kânunusanide diğer bir llman- dan 20,000 «gönüllür hareket etmek- te idi. Ayni ay içinde 2,500 - 3,000 Alman «gönüllü, sü Laspeziadan hava mu- kabil silâhlarile birlikte hareket et- miştir, Diğer Alman gönüllüleri ayın 80- nun& doğru hareket etmişlerdir.» Ras Desta Asi şefenin k kurşuna dizilmesi nasıl tefsir ediliyor Roma 21 (A.A) — Ras Destanın esir edilerek kurşuna dizilmiş olma- sı, ecnebi memleketlerde büyük bir teessür uyandırmıştır. , Londra, Berlin ve Paris matbuatı muhabirleri, Ras Destanın İtalyaya karşı mukavemet teşkilâtı vücude ge- tiren son Ras olduğunu ve kendisi- nin ortadan kaldırılması, bütün alâ- kadar spekülâsyonlara nihayet" ver- miş olduğumu kaydediyorlar. Mısır kralı dört ay sürecek bir seyahate çıktı İskenderiye 21 (A.A) — Kral Fa- ,ruk bugün Marsilyaya gitmek üzere buradan vapura binmiştir. Kral Avru- m sürecek zi eee Habsburglar Avusturya tahtına dön- meleri ihtimali az Paris Yi (A A.) — Echo de Paris ge zetesi, Avusturya monarşistlerine kar- şi Giornale d'İtalianın takındığı men- fi hattı hareket münasebetile tefsirat- ta bulunarak Habsburgların dönmesi teşebbüsünün muvaffakıyeti ihtimali pek az olduğunu, Avusturya dış baka- mı M. Schmidtin pek yakmda Parise giderek batı devletlerinin müzahereti- ni temine çalışacağını bildiriyor. Ordre gazetesi de İtalya - Almanya anlaşması baki kaldıkça Arşidük Ot- tonun tahta çıkamıyacağını yazıyor, Kanada, hokey dünya şampiyonu oldu Londra 27 (AA) —DBuz üstünde ii dünya şampiyonluğu final mag. ları neticeleri: Kanada İngiltereye 0-3 galip gek miştir. İngilterenin Roma ile Berline bir ihtarı Londra 21 (A.A.) — Öğrenildiğine göre, İngiliz hükümeti geçen sonteş- rinde yeni bir lokarno paktının intact için verilmiş olan İngiliz muhturasının daima cevabsız kalmakta olduğunu Roma ve Berlin hükümetlerine hatır« atmıştır. Sulh kirilir” 1937 7 yalı 1936 1936 yılından az tehlikeli Paris 71 (A.A.) — Petit Jurnal gaze- tesi, Benes tarafmdan muharriri Stanislasa el yazısı ile tevdi edilen bir beyanatı neşretmektedir, Benes diyor ki: «1936 yılı, 1914 harbindenberi en tehlikeli yıl olmuştur. Bunun sebebi Habeşistan ihtilâli, İspanya dahili har« bi ve Versay muahedesi ile lokarmonun iptalidir, Buna rağmen barış kurtarıl- mıştır. 1937 yılı daha az tehlikeli ve fakat her halde çok çetin olacaktır, Bununla beraber, Avrupa demokrasi“ lerinin Milletler cemiyeti ve kollektif emniyet siyasetlerine enerji ile devam etmeleri şartile, barışın kurtarılacağı»