12 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

12 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

2 Mart 1937 İnhisarlar vekili gümrükte çalıştı Yarın akşam Ankaraya dönmesi muhtemeldir Gümrük ve inhisarlar vekili bay Ali Rana şehrimizdeki tetkiklerine devam ediyor. Vekil dün öğleye kadar gümrük. lerde meşgul olmuş, yeni yapılan teş- kilâtı, büroların, servislerin ıslah edil- miş şeklini Çinili Rıhtım hanında tet kik etmiştir, Kırtasiyenin mümkün mertebe azaltılması ve gümrük işle- rinde sürat temin edilerek iş sahiple- rinin bekletilmemesi bakımından ya- pılan ıslahat vekili memnun etmiştir. Bay Ali Rana muhtelif servisler hak- kında baş müdür bay Mustafa Nuri- den izahat almış ve bazı direktifler ver» miştir. İNHİSARLAR İDARESİNDEKİ TOPLANTI Gümrük ve inhisarlar vekili öğleden olmuştur. Saat üçte bütün şube mü- dürlerinin iştirakile dün de bir toplan- tı yapılmış ve muhtelif inhisar işleri Üzerinde uzun görüşmeler yapılmıştar. Şube müdürleri vekile idarelerindeki işler ve ihtiyaçları hakkında izahat ver- mişlerdir. Bay Ali Rana bugün de gümrük baş müdürü bay Mustafa Nuri ile beraber Haydarpaşaya giderek orada yapılan tedilât ve ıslahatı gözden geçirecektir. Haydarpaşa gümrük salonunda esaslı tadiaât yapılmaktadır. Bu gümrük de İstanbul gümrüklerine göre ıslah edi- lecektir. GÜMRÜK MEMURLARINA EVLER YAPTIRILACAK Gümrük ve inhisarlar vekilinin "Trakya seyahatinden sonra gümrük muayene ve kontrol memurlarını çok sevindirici kararlar verilmiştir. İstan- bul dışındaki memurlar evsizlikten şi“ kâyet ediyorlardı. Bu ciheti ehemmi- yetle göz önünde tutan bay Ali Rana Uzunköprü seyahatinde gündüz ve gece memurların çalışma tarzlarını tet- kik ederken ev meselesini de gözden geçirmiştir, Neticede memurlar için küçük evler yaptırılması muvafık gö- rülmüştür, İnşaat bittikten sonra me- murlar bu evlere yerleştirilecek ve mu- kabilinde küçük bir kira ücreti alına- caktır. Bu suretle İstanbul dışına ta- yin edilen gümrük memurları yatacak yerleri müemmen olarak şehirden kor- kusuzca ayrılacaklardır. TRENLER FAZLA BEKLETİLMİYECEK Trakya tatkik seyahatinde vekilin gözüne çarpan noktalardan biri de tren- lerdeki kontrol işleri olmuştur. Bilhas- sa ekspresin fazla bekletilmemesi için kantrol ve muayenelerin daha pratik bir şekilde yapılması, bu suretle âzami süratin temini için icabeden tedbirle- rin alınması kararlaştırılmıştır. İbti- yaç hasıl olduğu takdirde Trakyada gümrük teşkilâtı de takviye edilecek- tir, Bay Ali Rananın yarın akşam Anka» Taya dör nmesi kuv kuvvetle 1 muhtemeldir. Bir sandalcının eli” ezildi Limanda Erzurum vapuruna yük vermekte olan sandalcı Hüseyinin eli, bir âralık sandalla gemi arasında kala rük sıkışmış ve eziimiştir. İki kardeş biribirini yaraladı Kasımpaşada oturan Ali ve Hidayet isimlerinde iki kardaş, bir para mesele- sinden Kavgaya tutuşmuşlar, her ikisi d6'biribirlerini yaralamışlardır. İki kar. deş de tedavi altına alınmışlardır. şrmin mansnınni | Tünel hanı Tünel şirketinin para depo etmesi istenecek Tünel şirketinin mukavelesi mauci- bince yapmağa mecbür olduğu Galata- daki yeni binadan dolayı şirketle be- lediye arasında ihtilâf çıktığı yazılmış-! Haber aldığımıza göre Nafıa vekâle- ti şirketler başmüfettişliği tünel şirke- tini mukaveledeki bu taahhüdünü ye- rine getirmeğe kati surette davet et- miştir. Fakat şirket, hâlâ belediye ile inşaata başlıyamı- henüz malüm olmadığından belediye ileride yapılacak istimlâk masrafıns karşılık olarak tünel şirketinin beledi- ye namına bankaya muayyen bir pa- ra depo etmesini istemektedir.,Bu pa- ranın miktarı henüz tamamile tesbit edilmemiştir. Belediye civardaki binaların kaç li- Belediye civarındaki binaların kaç lira» ya istimlâk edilebileceğini tahmin eede- cektir, Bu suretle tünel şirketi ya 200 bin, yahud da 400 bin liralık bir para- yı bankaya yatıracaktır. Alâkadar makamlar, şirketin mu- kaveledeki mecburiyeti şimdiye kadar tatbik etmesi lâzım geldiğini bina in- şaat tarzlarını takyid eden yapı ve yol Jar kanunu henüz neşredilmeden evvel bu binayı yapmamasının mesuliyeti olduğunu, hasıl olar zarar ve ziyanın | şirketin taahhüdünü şimdiye kadar ye- rine getirmemesinden ileri geldiğini söylemektedirler. Sahte rapor Tıbbı adli başkâtibi bu rapordan haberi olmadığını söylüyor Nadi adında bir suçlu hakkında deli olmadığı halde delidir, diye sahte rapor tanzim etmekten suçlu Tıbbı adli baş- kâtibi Raif hakkında müddeiumumilik tahkikata devam ediyor, Dün akşam üzeri geç vakit suçlu Ralf müddeiumumiliğe celbolunarak istievap edilmiştir. Fakat Adliye vekâ- letinden emir gelmediği için Raif hak- | kında, hiç bir karar verilememiştir. Diğer taraftan Tıbbı adli idare mec- isi azalarından bir kısmı da dün müd-! delumumiliğe çağırılarak malğmatla- rma müracaat edilmiştir. Aldığımız müalümala nazaran Ralf bu suçu kendi- si işlemediğini söyliyerek: - — Benim mahkemeye gönderdiğim rapor Nadinin deli olmadığı hakkında Tıbbı adlice tanzim olunan rapordur. Nadinin deli olduğuna dair mahkeme- ye gelen sahle rapordan benim malü- matım yoktur. Bunun kim tarafından tanzim edildiğini ve mahkemeye ne sus retle girdiğini bilmiyorum.. demeökte- dir. Tahkikat genişletilmektedir. Türkkuşu bayramı hazırlığı Ankaradan gelecek filo hareketini bugüne bıraktı Türkkuşu bayramı hazırlıkları iler- liyor. Türkkuşu filosu dün sabah şeh» Timiz üzerinde uçuşlar yapmıştır. Dün Ankaradan gelmeleri beklenen üç mo- törlü, iki motörsüz tayyareden mürek- kep filo, şiddetli yağmurlar ve havanın muhalefeti yüzünden seyahatini tehir etmiştir. Filo bugün ve yarın da gele- mezse pazar günü sabah erkenden An- karadan hareket ederek saat on bire kadar Yeşliköyde bulunacaktır. Merasime saat 11 de istiklâl marşile başlanacaktır. Akrobatik numaralar hakkında halka hoparlörlerle izahat verilecektir. Bayram saat on dörde ka- dar devam edecektir. Bayram filme de slınacak ve bütün sinemalarda gös- terilecektir. Yarın Türkkuşu talebeleri şehir üzerinde uçuşlar yaparak beyan- nameler atacak, bu suretle halkı pa- zar günkü bayrama davet edecekler- dir. "Türkkuşunun yeni taşındığı Güneş klübünde dün akşamdan itibaren ders- lere başlanmıştır. Akşamları nazari, gündüzleri de ameli dersler yapılacak- tır. Bunun için Türkkuşu umum mü- dürü bay Zeki, muallim bay Vecihi, İs- tanbul Türkkuşu relsi bay Nureddin- den mürekkep bir heyet bugün şehrin muhtelif yerlerini gezerek yelken uçuş- larına müsaid arazi arıyacaklardır. Müsaid bir yer bulunur bulunmaz he- men satın alınacak ve burası Türkkuşu talebelerinin ameli derslerine tahsis e- dilecektir, Emektar köprü Yeni köprü yâpıldıktan sonra Eyüble Sütlüce arasına kurulacak Söküldükten sonra Eyüp önüne lip bağlanan eski Unkapanı köprüsü- nün Eyüp ile Sütlüce arasına kurul- i ması kararlaştırılmıştı. Fakat bu &- i İ mektar köprünün kurulması, hayli masrafa ihtiyaç göstermektedir. Bu s8- ne bütçe kâfi derecede para olmadı- ğından bu iş de geri kalmıştır. Belediye, yeni Gazi köprüsünü kur- duktan sonra eski köprüyü de Eyüple Sütlüce arasına kuracaktır. Merdivenden inerken düşerek ölmüş Beşiktaşta oturan Feyzullah adında bir adam dün evinde ölü olarak bulun- muştur. Cesed adliye doktoru bay En- | ver Karan tarafından muayene edil. miş ve Feyzullahın merdivenden iner- ken düşerek öldüğü anlaşılmıştır, Ce- | sedin gömülmesine ruhsat verilmiştir. AKŞAM'IN İİ ÇOCUK DÜNYASI Yalnız çocuklar için hem kolay ve eğlenceli ve hem de faydalı ve 50 lira mükâfatlı bir müsabaka tertip etti. Bu müsabakanın tafsilâtını yarınki nüshada neşredeceğiz, Maarif vekili Dün resim müzesi olacak salonu gezdi Birkaç günden beri şehrimizde bu- lunan Maarif vekili Saffet Arıkan dün öğleden evvel beraberinde yüksek ted- risat umum müdürü bay Cevad olduğu halde Güzel sanatlar akademisine git- miş, akademiye ald muhtelif işler hak- kında izahat aldıktan sonra yeni geti- e m er vekili bundan sonra gene be- raberinde yüksek tedrisat umum mü- dürü Cevad, mebus Salâh Cimcoz, Aka- demi müdürü Burhan Toprak, mimari örü Bruno Taut, resim profesö- rü Leopold Levi olduğu halde Dolma- bahçe sarayına giderek resim müzesi olmak üzere ayrılan veliahd dairesini gezmiş ve buranın resim müzesi olma- 81 için icap eden tamirat hakkında ya- nındakilerle görüşmüştür. Vekil öğle yemeğini Park otelde Akademi profe- sörlerile beraber yemiş ve öğleden son- ra da Şehir yatı mektebine giderek tef- tişlerde bulunmuştur. Maarif vekili saat 18 de tekrar Güzel sanatlar akademisine gitmiş ve bazı derslere girdikten sonra Park otele dönmüştür, Vekilin bugün üniversile- ye gitmesi muhtemeldir. Maarif müdü: bir tamimi Maarif müdürlüğü, muallimlerin | Mmuallimlere, talebenin birbirlerine hi- tap şekli hakkında mühim bir tamim göndermiştir. Maarif müdürlüğü hâlâ muallimlerin biribirlerine «muallim bey», «hocam; gibi tabirleri kullan- dıklarını, çocukların da öğretmenle- rine «bey», «hanım;, diye hitap ettik- lerini kaydettikten sonra: <Okulları- mız resmi bir yer ve örneklik bir yaşa yışla inkılâbın eğitimi olduğuna göre 2290 sayılı kanunla kaldırılmış oldu- Topal hırsız Çaldığı eşyalarla birlikte kapıda yakalandı Dün, küstah bir hırsız yakalanmış- tar. Topal Kenan ismini taşıyan bu sa- bıkalı, bir aralık Haseki hastanesine giderek doktorların bulunduğu odaya kadar girmeğe muvaffak olmuştur. Bu sırada da doktorlar, hastane koğuş- larında muayyen vizitelerile meşgul bulunmakta idiler, Kenan, bu odada bulunan doktorun elbise dolaplarını “açmış ve buradan çıkardığı caketi, pal to ve emsali gibi şeyleri yüklenerek hastanenin cümle kapısına kadar gel- miştir. Fakat burada, iş anlaşılmış ve Ke- nan çaldığı eşyalarla birlikte yakayı ele vermiştir. Bu topal hırsız hakkın- daki tahkikat derinleştirilmektedir. Marmarada bir motör battı Dün oldukça şiddetli bir lodos fırtı- nası hüküm sürmüştür. Hüseyin kap- tanın idaresindeki kireç yüklü bir mo- tör, dünkü lodosa tahammül edeme- miş ve delinerek batmıştır. İnsanca bir zaylat olmamıştır. Bay Amcaya göre... Tirpıda Hafızı kütüb bayan Remziye Beyazıd kütüphanesinde bir kitab arıyordum. Lâkin aksilik işte.. Bir türlü istediğim eseri bulamıyordum. Bana tavsiye ettiler; — Hafızı kütüb bayan Remziyeye $or.. o sana istediğin kitabı derhal bu- Tur. dediler. Hafızı kütüb bayan Remziyenin mütevazı masasına gittim, Aradığım eseri sordum: — İşte. dedi.. burada... Derhal verdi.. ondan sonra on bin- lerce kitabın içinde kaybolmuş kendi halindeki kadına dikkat ettim. derler, profesörler hürmetle elini öper. ler. eHafızı kütüb» lük hizde pek az kişiye inhisar etmiş mühim bir ilim işidir. Simdi bayan Remziye de üstadı hay İsmailin yanında olgunlaşıyor. Mes- lek hayatında üsladının derecesine yaklaşmak istiyor. Bizde ilk kadın «Hafım kütüb» ün hayatını sordum, Musllim mektebi bitirmiş, uzun zaman hocalık ve me- murluk etmiş bir kadın... Aklıma yal- nız Greta Garbonun ve Marlenin Dit- rihin isimlerini ezberlisen sinema müptelâsı genç kızlar geldi. sonra ha- fızı kütüb bayan Remziyeve baktım. İçimde bir hürmet hissi uyandı. HP. Borsada vaziyet 360, ikinci ünitürkden 190 aded alım, satım olmuştur. Fiatler 19,45 ve 19,10 liradır. Bundan başka Sivas Erzurum tahvilâtı birinci tertibinden 200, ikin- ci tertibinden 10,60 ve hazine tahvi- lâtından da 10,000 liralık alım, satım kaydedilmiştir. Anadolu tahvilâtı 240, mümessil senetleri 50 ve Anadolu tahvilâtı his- seli senetleri üzerine de 245 aded mü» mele olmuştur. Merkez bankası aksi- yonlarından 42 tane satılmıştır. Dün muhtelif dövizlerden 14,259 İngiliz liralık alım, satim olmuştur. yıldönümü münasebetile şehrimizde bulunan Erzurumlular, dün saat 45 da İstanbul Erkek lisesinde toplana- rak bu yıl dönümünü kutlamışlardır. Merasime İstiklâl marşının çalınma- sile başlanmış, Murad, döçent Ziyacd- din Fahri, Zekeriya, İbrahim bugü- nün ehemmiyeti etrafında nutüklar söylemişlerdir. Bundan Sonra milli ha» ? — Benim fikrim, üstat Selim Sırrı- .. Ben de evlenenlere çiçek gönde- nın teklifi kadar faydalı olmamakla, | tilmesinin aleyhindeyimi., beraber zararlı da değil sanıyorum bay Amca ... .. Fakat insanlar birbirlerine olan di Çiçek yerine meyva götürsek hem sevgilerini arasıra meydana vurmak | hoşa gitmiş, hem de dostumuzun sağ» için fırsat gözetirleri... lığını ne derece düşündüğümüzü gös- termiş oluruz!,. mesire