12 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

12 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

EE HAVACHIK BAHİSLERİ Şehir meclisinde pi retli münakaşalar oldu Yüzme bilmiyenlerin sandal kullanamaması Sivil tayyarecilikte meşhur kadınlar | Kadınlar uçuşun sihir ve cazibesi- m tutulmak için tayyareciliğin bu- günkü tekâmül methalesine varma sını beklemediler, Serbes balonla Manşınilk geçilişi 7 kânunusani 1785 de paraşütün müs Gid olan Blanchard ile doktor Jeffrleş taraflarından icra edildi. Bianchard, 1809 da La Hayede ba» lonundan düştü ve öldü. Bu adam kendisinden yirmi beş'yaş genç Sops hie isminde güzel bir kadınla evliydi, Sophie hemen bütün hava seyahatle. rinde kocasına arkadaşlık ediyordu, Kocasının feci ölümünden sonra onun €serini devam ettirmek isteği, 1819 da Pariste verilen büyük biş bayramda donattığı bir balondan has wi fişekler atıp şenliği canlandırıyor du. Fakat bu sırada balon iştini etti we kocasının ölümünden sonra Sophia de kahraman defterinin shifelerine ismini altın harflerle yüz dırarsk eşinin yanına göçtü. * İlkler arasında, ilk cuçan» kadın, bayan Thibleyi zikredelim. Bu hadise 4 haziran 1784 de Lyonda geçiyordu. Balon 8500 kademe yükseldi ve O 78» man için akıllara hayret veren kırk beş dakikalık bir rekor kırmak sure tile üç kilometre katetti, Bayan Çulwiy hava yolile Manşi fik geçen kadın oldu. Ehliyetnameli ilik kadın tayyareci fevkalâde cesur ve sebatkâr olan Ray» monüs de Laroehe idi, Bir çok kazelar we ağır yaralanmalar onu yıldırmadı, Bu kadın bir uçuş esnasında öldü. “* * İlk kadın tayyarecilerden batisi bus günkü kadın tayyarecilere getirirken . kadm tayyareciliğinin en büyük sis malâtından ölan Adrlenne Bolland hakkında şunları söyliyelim, 1921 senesinde Adrienne, p güne gelene kadar tahakkuku imkânsız 88 yilan bir iş yapmıştı: Bu, Amerikada» ki Ande dağlarının üzerinden uçuştu. Bugün dahi bu uçuş, tayyareciliğin fevkalâde tekemmül etmiş olmasına yaştır, tayyarecilikte ise asır demek- tir. 1921 senesinde Adrlenne rotatif motörlü bir G. 3 Caudron ile uçuyor» du. bu tayyarenin âzami yükseliş kas biliyeti 4500 metre idi ki Ande dağla- rının bir çok tepeleri de bu yüksekliğe erişiyordu. Nitekim Adrienns birçok samanlar bu tepelerin ancak 80 met- re üstünden uçabilmişti. Hem de ne yalçın tepeler... En küçük bir ârizada inmek imkânı vermiyen, ve en küçük Arizanın muhakkak ölümle neticele- neceği tepeler... Bundan başka, Ar- Jantinden Şiliye müteveccihen uçuş- larü; ir daima aksi istikamette eser. tepe arasindan uçan Adrien- ne her an bu tepelere çarpıp ezilmek tehlikesine de maruzdu. Ondan evvel, beş tayyareci, beş er- kek tayyareci bu uçuşa teşebbüs et- mişlerdi. Beşi de öldüler. Adrlenne Bolland muvaffak oldu. Bu kadın muvaffakıyetlerinin neş- vesi ile iktifa etmedi. Daha bu sene Fransada Saint Germainde yapılan bir hava bayramında kendisinin fev- kalâde mahir bir pilot olmakta de vam ettiğini isbat etti. Hem Adrlenne Böllând ne zeki, ne sade ve ne hoş bir kadındır! * Uzun zamandanberi düşündüğü Dakar - Natal uçuşu için bugün bir Simouna Cg&udron - Renault tayyare- idm eden Marysa Bastiğ, ken- sinden evvel Mary .Baliy, Winfred Spooner ve Anry Johnson tarafından kazanılmış olan beynelmilel liğin mü- kâfatını Fransaya getirmiş olan Ka- dın tayyaretidir. Bu kadın, kadın tayyareciliği tari. hine unutulmaz bir iş kaydetmiştir. Niçin kadın tayvareciliği diyorum? Sadece tayyarecilik demekliğim das 'Maryse Bastiğ Yazan: Alexandra Pecker bitmişti. Joan İngiltere - Avusturalya hattı Üstündeki kendi rekorunu beş gün, yirmi bir saat, üç dakika ile yeni kır- maştır. danından 5 teşrinisani patartesi gü- nü saat dördü on geçe ayrıldı ve ertesi pazartesi günü biri on üç geçe Port - Dervine vardı. N Bü. suretle yalnız, kadın dünyası- nın kendisinde olan dünya rekorunu değil, fakat alti gün, yirmi bir saat, dünya rekorunu da Kırdı. Sonra başladığı işe devamla Avüs- Joan Batten, Lympno tayyare mey- | on dokuz dakika ile Broadbentte olar Şehir meclisinin dünkü toplantisin- da harafetli münakaşalar olmuştür. Bazı evrak muhtelif encümenlere fava- le edildikten sonra otobüs biletlerinden yüzde on hisse alınması kararı kabul edilmiştir. Bundan sonra kayık, sandsl kullan mak istiyen kiiseler hâkkitida beledi- ye zabıtası talimatnamesine bir madde İlâvesi hakkındaki mülkiye encümeni mazbatası okunmuştur. Dalmi encü- | men, yalnız halkı taşıyan sandalcı ve | kayıkçılardan bazı evsaf aranmasını muvafık gördüğü halde mülkiye encü- meni, bunu biraz daha takyid ederek 18 yaşını doldurmıyanların sporcular da olsa, velevki netezzüh maksadile, san- dal kullanmalarının menedilmesini, ve sandal kullananların da ayrıca yüz- me bilmesini Kmatname okundu. Talimatname ima- lâthanelerle dükkânların bir bina da- hilinde bulunmasını inenediyordu. Hur-! kukçu âza bu tedbirini de aleyhinde söz söylediler ve evrak tekrar encümene gitti. Bundan sonra belediye hastanelerin- de muayene ve tedavi edilecek olanlar- dat ücret hakkında sıhhiye encüme- ni mazbatası okundu. Encümen, üc retten istisna edilecek fakiri tayin ede- mediğini zikrederek meclisin bir karar! vermesini İstiyor ve bir de hastalardan âlindcak ücret hakkında bir tarife ve- riyordu. 37 nevi Ücrete ayrılan bu ta- | rifeye göre bir hastadan hastalığına gö- re asgari 25 âzamt 1500 kuruş tedavi ve muayene ücreti alınacaktir. Bir kı- sım aza bu tarife kabul edilirse beledi- yo Hastanelerinin hikmeti vücüdü kal- | İ madığını söylediler. Nihayet fakirlerin | tesbiti için mazbata mülkiye, tarifenin tadili için de sıhhiye encitmenine gön- derildi. Afişaj işinin idaresi hakkındaki tah- sisat kabul edildi. hakkındaki madde tekrar tedkik edilecek Bundan sonra beş senelik imar plâ- nınin dethal tatbikine başlanacağı için kanalizasyon ve yollara aid plânlar da meclise verildiği bildirildi. Bunlar na- fia ve bütçe encümenlerine gönderil. di. İkinci celsede vilâyet varidat bütçe- si 4,822,586 lifa olarak kabul edildi. Masraf bütçesi de maarif bütçesi ha- riç olarak kabul edildi. Meclis pazarte- si günü toplanacaktır. Bahçıvan Periklinin katli muhake mesi Mevlânekapi civarında bahçıvan Pe- rikliyi öldürmekten suçlu Ali Rizanın muhakemesine dün ağır ceza mahke- mesinde devam edilmiştir. Dünkü mu- hakemede şahid ölârak Bektaş adında bir bahçıvan dinlenmiştir. Bektaş ifa- desinde vakadan bir müddet evvel A- li Rızanın kendisile konuşarak, «ben Perikliyi öldüreceğim» dediğini ve ken» disi de bundan vazgeçmesini söyleyin- €e Ali Rızanın darıldığını söylemiştir. Bunun üzerine suçlu Ali Riza ve ve- killeri Bektaşın öteden beri Ali Riza i- le düşman olduğunu ve ölen Perikli- in veresesinden ikiyüz lira alarak ya- lanci şahidlik ettiğini ileri sürmüşler- dir, Şahid Bektaş bu iddiaya karşı; — Böyle bir şey yoktur. Bana para teklif eden Perikli veresesi değil, A4 Fizanın adamlarıdır, Bana para Yere- ceklerini söyliyerek bu ifademi değiş- tirmemi teklif ettiler, ben kabul etme- dim.. Demiştir. Bektaşın Perikli veresesin- den para aldığını isbat etmek üzere suç« lu tarafından gösterilen dört kişi ile ölen Periklinin iki kardeşinin de şahid olarak çağrılmaları için muhakeme başka güne bırakılmıştır. Hukak fakültesi dekan namzedi bugün seçilecek Hukuk fakültesi dekanlığındarı isti- fa eden profesör Sıddık Saminin yeri- ne henüz kimse intihap edilmemiştir. Haber aldığımıza göre yeni dekan namzedi bugünlerde üniversite rektöre Tüğü tarafından seçilerek profesörler meclisinin tasdikinden geçtikten son- ra Maarif vekâletine bildirilecektir. Yeni dekan için yeni bazı isimlerden de bahsediliyor. ha doğru olur, çünkü kadın veya er- kek hiç bir pilot, bu nahitf ve genç gü- zel kadının yalnız olarak yaptığını yapmağa muvaffak olamamıştır. Bu kadın tâyyarede yalınz olarak dünya mukâvemet rekorunu 37 saat 55 dakika tle kırmıştır. Bu rekoru kırarken onun çektiği bedeni ıztıraplar tasavvur edilemez. Otuz saat uçuştan sonra, uykuya mur- | Kavemet kabil değildir. Bu kadın uya- nık kalmak için gözlerine kolonya sürüyordu. İki sant sonra, yorgunluk hakiki bir hastalık oldu: Krampler, sayıklamalar başladı. Maryse benzini idare için ağır ağır uçuyordu. Her Iâhza sürati kaybetmek (tehlikesine maruzdu. Bunu biliyordu. Vazgeç- mekdense ölmeği tercih ediyordu. Akla sığmıyan uçuşlar görülmüş- tür. Fakat böyle bir hırsın, bu kadar kuvvetli bir iradenin ve bu kadar saf bir kahramanlığın ikinci bir nümu- nesi görülmemiştir zannederim. Zira, unutmıyalım ki - ve hürmet ettiğim kıymetlerini küçültmek dü- şüncesi benden uzaktır - büyük pi- Yotlarımızdan ekserisi atlet yapılıdır. | Onlar, Maryse'e «kafa tutacak» bede- İ ni vasıfları haizdirler, | Maryse Bastic - esasen, Joan Balten gibi- ince ve naziktir. Sihhati, o kadar sağlam olamaz. Bu hali, müzaffer ole duğu güçlükleri arttırmak suretile o nün meziyetlerini de arttırmaktadır, Hususi hayatında ne kadar sevimli olduğu söylenmezse bu kahraman ka- dının portresi natamam kalır. İlk da- i şehirde de birden olarak önümüzdeki hen | turalyada Sydney - Richemonde hava» Yandı, Tasmanya denizinin 2160 kilo- metresini aşarak ve İngiltereyi 11 gün 2 saat 25 dakikada yeni Zellandaya bağlıyarak yeni Zellandada Oakland- da yere indi. — İkinci kısım yarın — Doğru değil Dün akşam geç vakit futbol fede- rasyonu reisi bay Sedad Rızanın isti- fa ettiği hakkında bir şayla çıkmıştı. Geç olduğu için tahkikine imkân bu- Jamadığımız bu şayiayı ihtiyat kaydi. Je dün yazmıştık. Bugün, kendisinden yaptığımız tali-| kikattan Sedad Rızanın İstifa etme- miş olduğunu ve böyle bir şeyin aslı ve esası olmadığını öğrendik. Göster- diğimiz ihtiyatta isabet ettiğimizi gör- mekle menunuz. Milli küme maçları 21 martta başlıyacak Milli küme müsabakalarına İstanbul İzmir ve Ankarada olmak üzere her üç Üzüm kongresi hafta başlanacaktı. Dün İstanbul böl- gesi futbol ajanlığına genel merkez- den gelen bir telgrafta bu hafta yapıla- cak Türkkuşu bâyramı dolayısile bu müsabakaların tehiri ve 71 martta baş- tıyacağı bildirilmiştir. Bu suretle tanzim edilen fikstür bir hafta ileriye alınacak, ilk hafta da 21 martta olacaktır, 20 martta Ankarada bulunması lâzım gelen Fenerbahçe ile ayni tarihte İzmire gidecek olan Beşik- taş bu maçlarını bir hafta sonra yapa- Yukarıda iktisad vekil! 3. Celâl Bayi; r-lkunu söylerken ve üzüm nf/ munelerinden bir kısmı, aşağıda kong âzaları dinliyorlar,