21 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

21 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

SİYASİ İCMAL Avukatlar > “Gene orta Avrupa meselesi Avusturya başvekili Dr. Şuşnigin | Macaristan başvekili Daranyiyi 2 | yaret için Peşteye seyehat eylemesi | tekrar Orta Avrupanın üzerine politi- | ka öleminin dikkatini celbetti, Çün- | kü Avrupanın bu kısmında vaziyetin | bir türlü istikrar bulamaması bütün pa politikasını milteessir etmek- tedir. Umumi harbin sonumda Pari- sin muhtelif varoşlarında imzalanan sulh muahedeleri üe Orta Avrupada tayin edilen hudutların ve vaziyetle- rin muhafazası kolay olmuştu. Almanyanın silâhsız olması ve bu- na karşı Küçük itilâf zümresinin mü- him ve kahir askeri satvet sahibi bu- lunması Orta Avrupadaki vaziyetin cebir ve kuvvet ile değiştirilmesine imkân bırakmıyordu. İlalya dahi Or- İa Avrupada kendisine mühim bir mevki temin etmek istediğinden Al- manyanın Orta Avrupaya sürkması- ha ikinci bir mâni teşkil ediyordu. Almanyanın silâhlanması hem de az zaman içinde Avrupanın en büyük dskeri devleti olması ve havada kahir kuvvete malik bulunması Orta Avru- padaki müvazeneyi bözmuşlu. © © Daha sonra Habeşislan meselesi do- laynsile İtalyanın biltün politikasının ve sevkulceyş kudretinin merkezi sıkle- fini Avrupanın ortasından Akdenize nakletmesi ve arkasını korumak için Almanyanın yardımına ihtiyaç gös- ermesi Orta Avrupanın vaziyetini Sedef adası açıklarında bü bir deniz canavarı yakalandı 2 balıkçısı Mevlüd ile Asım, tam öğle vikil orkinos avladıkları sırada ol- tanın meçhul bir deniz canavarı taralından çekilmekte olduğunu his- getmişler ve oltayı aşağıya doğru bi- rükmağa mecbur olmuşlardır. Bu suretle 150 kulaş kağâr ip denizin çine girmiş ve ellerinde ancak 30 Kulaç ip kaldığı için kayığın muvs- zenesi bozulmağa ve Hayırsız adaya Bu vaziyet karşısında ip, kayığm “beraberinde butunan motöre bağlan- mış ve canavarın da yediği olta ile öldüğü görülmüştür. Tutulan bu xahşi balık çok büyük olduğundan bunu kayığa almak kabil olamamış bi O: paya inmesini men için ye- güne çare, olarak bin sene Avusturya ie Macaristanın başında bulunan Haböburg. hanedanının. tekrar bu iki küçülmüş devletin başına gelmesi kal muştr. Bu maksatla gerek Avuslur- yada ve gerek Macarislanda ahiren yapılan hareket ve teşebbilsler Al manyanın şiddetli mümanaatına ve İtalyanın da ademi tasvibine maruz CS AKŞAM kanunu projesi değiştirmiştir. Almanyanx İDüin baronun toplantısında verilen izahat Dün öğleden sonra İstanbul barosu adliyede ağır ceza mahkemesi salo- nunda heyeti umumiye içtima! yap- mıştar, Baroya yeni intisab eden 14 avukat diğer arkadaşlarına tanıtılmış” Yardır. Bundan sonra baro birinci reisi bay Hasan Hayri taratından yeni avukat- kalmışlardır. lar kanunu projesi etrafında Ankara- Yugoslavya ise bunu kendisinin da yapılan kongreye İstanbul barosu emniyet ve istikbali için gayet ielhli- | namına, iştirak eden avukatların me keli bularak Habsburgların bir dah iş başına gelmesine asla müsaade ede- miyeceğini başvekilinin ağzı le #âr | © Yeni projede yapılan tadilâta naza- etti, Son haberlerden ran baro ancak adliye vekili veya onun göre, İtalya Akdenizde tamamile ser- | namına mahallin en büyük mülkiye bes kalmağa ve arkasının Almanya | memuru tarafından teftiş edilecek, tarajından korunmasını temin için : izahat vremiştir. kalarını idare eden devlet adamları | ket için de temyiz mahkemesinde fiş- birleşerek başbaşa görüşmek ve ileri- | ler bulunacaktır. Ancak projenin ilk de beraberce yürüyecekleri hattı ha- | şeklinde fişlere sid maddede bir avu- reketi tayin elmek zaruretini hisset- | katın kendisine aid fişlerin yüzde el- mişlerdir. Daha sonra Dr"Şuşnig Ro- | WU biri temyiz ettiği davanın reddi ve maya gidecektir. keznlik müddet mürurundan dolayı Feyzullah Kazan | davasının reddi suretinde çıkarsa bu avukat iki sene müddetle temyiz mah- kemesinde avukatlık hakkından mah- rum edilmekte ve tekerrürü halinde büsbütün temyiz avukatlığından mah- rum edilmektedir. Son kongrede bu madde şu şekilde değiştirilmiştir. Bir avukat iki sehe zarfında fena niyetle beş defa dava temyiz ettiğin- den dolayı temyiz mahkemesince pa- Ta cezâsına mahküm olursa o zaman yukarıdaki madde tatbik edilecektir, 'Rels bay Hasan Hayri bu hususta tızun izahat vermiş ve 927 senesinde bu kanunun #atbikine başlandığın- danberi İstanbul bürosundan hiç bir avukata bu şekilde bir ceza verilme- miş olduğunu ilâve etmistir. Bu izuhattan sonra yeni dare he- yeti intihabı yapılmıştır. Baro birinei reisliğine Hasan Hayri, iknici reisliğe Mekki Hikmet, dört âzalığa da bayan Beraat Zeki, Faruki, İsmail İsa, Ek- rem İlhami ve Yusut Sinan seçilmiş- Terdir, Vazifeyi ihmal Maltepe mezbaha baytarının muhakemesi 'Vazifesini ihmal suçundan maznun hayvan derhal ölmüştür. Balık çok | Maltepe mezbahası bayları Mustafa ağırdır. Dün balıkhanede 20 balıkçı | Pehminin muhakemesine dün ikinci halatla çektikleri halde bu canavarı | ceza mahkemesinde bakılmıştır. Dün- karaya (o çıkaramamışlardır. Cana | kü celsede şahid olarak İstanbul be- masama van ağzından birçok torik ba- lediyesi baytarı B, Esad dinlenmiştir. hkları çıkmıştır. Balığın 200 ki- | B. Esad ifadesinde şunları söylemiştir: © ağırlığında olduğu (tahmin ediliyor. Bir manda gövdesinden da- — vVüğyet baylar müdürü B. Etem- ie birlikte Pendik ile Haydarpaşa ara- ha kalın olan bu canavarın boyu, | smda Hat boyu hevelisinda tedkikata dört buçuk metreden uzundur. Ga- yet keskin dişleri ve yarım metre genişliğinde ağzı vardır. Yankesecilerle mücadele Polis yankesicilerle e mücadeleyi çıkmıştık, Maltepe mezbahasına gel diğimiz zaman orada kesicilerin ko- yun kesmekte olduğunu gördük. Hay- van kesilirken mahalli baytarının da orada bulunarak hayvanları muayene edip etler üzerine damga vurması lâ- günden güne arttırmaktadır. Dün de zımgelirken Mallepe baytarı B. Mus- Mehmed iki sabıkalı yankesici iş üzerinde ya- kalanmışlardır. SE YAŞ A ve çolak İhsan “adlarında | tara Fehminin orada bulunmadığını gördük. Kahvede bulunur, dediler. Arattık, fakat kahvede de buldurama- dık. Baytar tarafından etlere vuru- lacak damgalar orada açıkta duruyor- wetlidir. Biz bu vaziyet karşısında key- #iyeti Kartal kaymakamlığına bil dirdik. Orası tahkikata girişti. - Diğer şahid vilâyet baytar müdü- rü B. Elem rahatsız bulunduğundan kendisine yeniden tebliğat yapılması- na karar verilerek muhakeme başka güne bırakılmıştır. Belediye matbasına bina Belediye matbaasının bulunduğu binanın yer katında ve gayri sıhhi ol- duğu görülmüştür. Bu itibarla mü- 1 nasip bir bina aranmaktadır, m 2 2 Eski gazeteleri karıştırmak ne ka dar zevklidir. Bazan bütün bir devrin hayatını, zevklerini, yaşayış tarzını, komik ve feci vakalarını eskimiş bir gazete cildinin sararmış sahifeleri arasında bulursunuz. İşte şu önünüz- deki €Tercumam Hakikat» gazetesi- nin sahifslerini gelişi güzel açıveri- niz. 1296 yahut 1878 senesi kânunuev- vel 22 tarihli nüsha... Bir havadis; «Galata ile Beyoğlu arasında tram- vay işletmek için üç kumpanya tara- fından imtiyaz istida olunduğu ve mevcut olan tramvay cemiyeti dahi işbu müstediler meyanında bulundu- ğu istihbar kılınmıştır. Tramvayların ta Pangaltıya kadar işletilmesi muta» savverâir. ARABA FİATLERİ Gene gelişi güzel sahifeleri çevire- Um. devrin en mühim nakil vasıtası 1879 senesi 26 kânumusani cuma tarihli «Tercümanı Hakikat; gazete- sinden: «Araba fiatleri beş smıf üzerine va- olunup 10 dakikalık mesafeye iki, 20 dakikalık mesafeye üç, otuz dakikalık mesafeye dört, kırk beş dakikalik me- safeye altı, ve bir saatlik mesafeye se- kiz kuruşluk fiat vazolunmuştur» Bunu okuyunca düşündüm. Acaba o zaman da araba taksilerinde hile yapılıyor mıydı? Sonra bu dakikalara göre tanzim edilen garib taksiden arsbacılar ne Eminönünden Sirkeciye mi gide- ceksiniz?..- Arabacı iki kuruş yerine 8 kuruş koparmısk için tabii bu mesa feyi bir saatte gidiyor... AMERİKANVARİ BİR HIRSIZLIK Biz bazan gazetelerde Şikago hay- dutlarının akla hayal: o gelmiyecek, Amerikanvari filimleri hatırlatan hır- sızlıklarını okuyoruz ve şaşıyoruz. Halbuki böyle acsib hırsızlıklar bizde yarım asır evvel yapılmış... Gene 1879 kânunusani 26 cuma günkü gazeteye bakalım: Öteden beriden dirkat - ettirdikleri maden kömürlerini şehrin en mute ber yerlerinde islicar ettikleri büyük mağazalarda calan gayetle vasi bir hırsız şebekesi yakalanmıştır. bu şe- bekenin hir çok büyük satış mağaza ları ve memurları vardır. Şebeke bir maden şirketi adile çalışmakta ve uzun müddettenberi hanelere ve de- vaire kömür füruhtile meşgul olmak- ta imiş. Şebekenin aynca mevcut olan sür rikler teşkilâtı vasıtasile çalınan ma» Vaktile arabanın halkın hayatında ne mühim bir mevkii olduğunu anla- mak için 18 teşrinisani (1310 tarihli İkdam gazetesinde şu havadisi okü yunuz: <Dün saat 4 raddelerinde Doğancı. lar civarındaki Hacıpaşa hamamının önünden mürür etmekle bulunan bir kupa arabasının içinde bir çocuk doğ- muştur, Doğuran hanımın yanında bir cariye bulunduğu cihetle araba derhal durdurtularak hamamın kar- vallı yavrucuk çarşafa sarılıp gene araba ile haneye isal olunmuştur. Arabacı kadınlara pek ziyade izharı nezaket ve lohusanın rahatsız olma- masına ihtimam ve gayret ederek he- men hayvanlarını kamçilayıp bir sür- ati fevkalâde ile bunları hanelerine MASAL GİBİ... ESKİ DERD Şimdi biz şikâyet eder dururuz: — Bostanları lâğım sularile sulanı- yor... Salatalıklarda, yeşilliklerde tür- lü türlü mikroplar var.. Meğer 57 yıl önce de İstanbul halkı aynı derdden şikâyet eder dururlarmış... İşte buna dair bir vaka: 1879 senesi 8 kânunu- sani tarihli Tercümanı Hakikat gaze- tesi yazıyor: <Tarabyede sakin bir zat geçen gün hanesine aldığı salatalığı maaile ye— diklerinden dolayı hane halkı sancı- Jar içinde kalmışlardır. Alle reisi ve- İat etmiştir. Diğerleri hastanededir. SOKAKLARDAN ŞARAP AKIYOR Kibrıstan 30 teşrinisani 1310 tarih- li İkdam gazetesine bildiriliyor: «Bu sene Ceziremizde şarap o dere- ce bol, alıcı o derece mefkuddur Ki talibsizlik yüzünden şarapçılar fiçı- larının ağızlarını açarak şaraplarını sokaklara dökmeğe mecbur olmuş- lardır. Sokaklardan şarap selleri ak- maktadır. Cezirsi mezkürcnin Çakes- tra karyesi halki hanelerini tamir et- mek üzere iktiza eden harç Ve çamu- Tu şarap ile yoğurup su getirmeği bi- lüzum bir külfet addetmektedirler.» İZMİTTE MANEVRA YAPAN ECNEBİ DONANMASI Osmanlı imparatorluğunun şayanı hayret zâafını anlamak için de 1878 kânunuevvel 25 tarihli «Tercümanı Hakikatı gazetesinde çikan şu hava- disi okuyunuz: İzmit önüne gelmiş olan «....x do- altı zabit telef ve 32 nefer iki zabit mecruh düşmüştür. İşbu zırhlıların tâbi oldukları « hükümetinin sefiri zat hazreti padi- sudur etmiştir.» Tasavvur ediniz. Yabancı bir mef- leketin harp gemileri uluorta deniz cilik noktasından en mahrem sayılan bir yere, İzmite geliyor, ve burada manevralar, atış talimleri yapıyor. Öyle ki toplar patlıyor, askerler yara- Janıyor. Ve keyfiyeti «hazreti şahaneye!» © ecnebi devletin sefiri haber veriyor. Hazret ise bu manevra, hem de İz- mit gibi yerde manevrâ keyfiyetini protesto edeceği yerde; — Aman, diyor, benim İzmitte bir kasrı şahanem var. Orada istirahat buyurunuz. Ne iğrenç bir zavallıtık!. Yarınki: “Masal gibi,, sütununda 1 — İstanbula ilk gramofon nasıl geldi? 2 — ENİ sene evvel İstanbulda bir eğlence âlemi. 3 — 60 sene evvel Beyoğlu. 4 — 60 sene evvelki mizah. 5 — Osmanlı bankası binası nasıl inşa edildi? (AKŞAMJın Çocuklara mahsus müsabaka resmi: 2