24 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

24 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

24 Mart 1937 — AKŞAM Sahite 3 AKŞAMDAN AKŞAMA, e Sinema gibi.. Bir müddettenberi, gazeteleri okur- ken kendimi muazzam ve pek hoş bir Sinema içinde gibi zannediyorum. Bir Vakitler dünyanın şurasında burasın- da hikâye edilen yeniliklere, muvaf- fakıyetlere uzaktan imrenir ve içimi- zi çekerdik. Şimdi bu göğüs kabarta- cak muvaffakıyetler bizim memleke- timizde oluyor. Fakat insan her şeye alıştığı gibi büyük icraata da alışıyor ve pek tabii bulmağa başlıyor. İşin en iftihar edilecek tarafı da, zannımca, budur. Çünkü bir milletin ne zaman muazzam İşlerle savaşma- yı her günkü bir vazife gibi mutad | ve tabil bir hale sokarsa, büyük işler İstisnal bir vaka halinden çıkıp me Yuf icraat şeklini alırsa o zaman © millet hakikaten terakki yolunu tut- muş demektir. Geçende bir Türkkuşu bayrami ya- pıldı. Biri kız ikisi erkek üç genç ken- dilerini biperra, gülerek ve severek, tayyareden boşluklara bıraktılar ve gülerek, sevinerek muvaffakıyetle ye- re indiler, Başka memleketlerde ka- dınların tayyareciliklerini işitirken bize nasib olmayacak bir harika gibi İçimizi çektiğimiz çok eski değildir. Türk kızı, bir ufak hamle ile, cihan kadınlarının hiç bifinden geri kalma- dığını, hele vatan meselesinde hiç bir fedakârlıktan o ürkmiyeceğini işte is- bat etti, İsmet İnönü ufak bir dolaşma yap- 1. Bu dolaşma neticesinde bize neler temin etmedi? Bugün İstanbulda bir Türk tersanesi kuruluyor. İstanbul tersanesinin şanlı ve uzun bir mazisi vardı. Fakat son istibdad senelerinin ataleti, diğer taraftan başka memle- ketlerde son senelerin çok büyük te- rakkileri bizi deniz inşaat işlerinde tamamen âciz bir hale soktu. İşte şimdi Türk milleti milyonlar sarfile bu eksikliği telâfi ediyor. Artık kendi tezgâhlarımızda, kendi evlâdlarımı- zın kafa ve bilek kuvvetile yaptıkları gemilerde gezeceğiz. Dün muhal zannedilen işler bugün birdenbire rgüimkün hale giriyor ve bir hakikat oluyor! Memleketin — ötesinde | berisinde, muntazam bir plân ve gaye İle canla- nıveren fabrikalar bulundukları nok- talara hayat ve medeniyet sokan bi- Ter müessese olduktan başka memle- ketin ekonomik hayatını canlandıran birer faaliyet merkezleridir. Hep bun- lar milyonlarca liralar pahasma te- min-ediliyor. Aynı zamanda şimendi- ferler yapılıyor, ziraat işleri düşünü- Tüyor. Şu hummalı faaliyetin hep bütçe içindeki karşılıklarla temin edilmesi terakki yolunda ne kadar emin, he saplı vesciddi adımlarla yürüdüğü- müzün ayrı bir delilidir. İşte her gün tekrar ede ede azametini idrakten âdeta aciz kaldığımız bu faaliyet ham- lesini bir heyeti mecmua halinde göz önüne getirince; manzaranın büyük- lüğü kalbimizi pek haklı olarak ifti- har ile doludurur. Akşamcı mam mma Hava tehlikesine karşı alınacak tedbirler Dün vilâyette vali muavini B. Hu- dainin reisliği altında vilâyet kay- makamlıklarının iştirâkile bir top- lantı yapılmıştır. Toplantıda hava tehlikesine karşı- alman ve bündan Sonra almacak yeni tedbirler görü- Şülmüştür. Icra dairesi Istanbulda semtlere taksimi düşünülüyor Adilye vekâleti icra teşkilâtmızn daha kolay bir şekilde işlemesini te- min için yapılacak yeni teşkilât et- rafında tedkikata devam etmektedir. Bu hususta İstanbul icra reisliği te- rafindan verilen rapor da göz önün- de tutulmaktadır. Bu raporda icra işlerinde kolaylığı İ temin edecek birçok esaslar zikredili- yor. Bu arada bilhasöa büyük şehir- lerde ayrı ve uzak semtlerde Otu- ran ehalinin icradaki işlerinin kolay- ca takibini temin için icra daireleri- nin semt semt (dağıtılması ve her icra dairesine ait muhasebenin de bu dairelerle birlikte bulundurulma- sı çok faydalı neticeler vereceği bil- irilmekteğdir. Yeni teşkilât yapılıp tatbikine baş- lanınca İstanbul icap daireleri de muhtelif semtlere ayrılacak, bu #u- retle halk icra işlerini kendi semtle- rindeki icra dairelerinde “Kolaylıkla takip edebilecektir. Belediyede teftişler Belediye müfettişlerinden B. Hay- ri riyaset makamından aldığı emir üzerine belediye temizlik ve makine şubelerinin muamelelerini teftiş et- meğe başlamıştır. Teftişlerinin neticesini gösterir ra- porunu bir iki güne kadar belediye reisliğine verecektir... | At pazarı İmar müdürlüğü yeni bir yer arıyor Fatihte kurulan Atpazan, bu. ci- varda oturanların sıhhatini bozacak derecede tehlikeli bir yaziyet aldı- ğını yazmıştık. Atpazarına şimdilik araba sokul- maması için meydanın etrafına bir | zincir çekilmesi düşünülmş, fakat bu- nun da büyük bir fayda temin ede- miyeceği görülmüştür. Atpazarının şehrin münasip bir yerine nakli için belediye imar müdürlüğü tedkikata başlamıştır. “Otelciler birliği Memleketimize seyyah gelmesini kolaylaştırmak üzere belediye reis muavini B. Ekrem, Turing klüp umumi kâtibi B. Şükrü Âlinin iştirâ- kile otelcilerden mürekkep bir top- lantı yapıldığını ve her şeyden evvel bir otelciler birliği vücude getirilme- sine çalışıldığı yazılmıştı. Bu hususta kendisile “görüştüğü- müz belediye reis muavini B. Ekrem diyorki: — Bu toplantı henüz ihzari ve hu: susi bir mahiyettedir. Maksadımız, ötelelik işlerini beynelmilel bu kabil teşekküllerle alâkadar edecek bir im- kân hazırlamaktır. Bizde oteleilik şimdiye kadar yalnız bir esnaf cemi- yeti teşekkülü halinde bulunuyordu. Biz birlik yapmak istiyoruz, Maama- gih henüz. E verilmiş bir bir karar yoktur. ŞEHİR HABERLERİ | Şehir Tiyatrosu 2 Nisan cuma günü turneye çıkıyor İstanbul Şehir tiyatrosu artistleri geniş bir kadro ve zengin bir reper- tuarla 2 nisan cuma günü şehri- mizden turneye hareket ediyorlar İlk temsil 3 nisan cumartesi günü akşamı Ankarada , verilecektir. Ar- tistler Ankaradan sonra Adanaya, oradan da İzmir ve havalisine gide- çeklerdir. Türne repertuarında Makbet, Öl- çüye Ölçü, Büyük Hala, Tosun, Sür- tük, Ayak takımı arasında, Hulle- ci, Bahar Temizliği vardır. Artistlerimizin Ankarada bulun- malarından istifade edilerek Halkevi sahnesinde «Makbets oynamalarını temin etmek çok yerinde bir tşeb- büs olur. Hattâ üç yüz lira bir mas- rafla Halkevi srhmesine bir döner sahne yapılması mümkün öldüğun- dan, eKral Lir» i temsil etlirmek te kabildir. Eğer böyle bir şey yapılırsa, hem Halkeri döner bir sahneye sahip olur, hem de tiyatroya hasret çeken Ankaralılar da bu vesile ile kendile- rine layik di temsil görmüş « iş olurlar. Şüpheli bir ö bir ölüm Lokantada yemek yedik- ten sonra sinemada öldü Kuruçeşmede kömür amelesinden Hüseyin “bir lokantada yemek ye- dikten sonra Beşiktaşta sinemaya gitmişti. Sinemada otururken Hüse- yin birdenbire fenalaşmış, baygınlık geçirmeğe başlamıştır. Hadise derhal polise bildirilmiş ve Hüseyin bir oto- mobile bindirilmiştir. Otomobil Bey- oğlu hastanesine giderken yolda Hü- seyin ölmüştür. ran, Hüseyinin cesedini muayene et- miş ve ölüm şüpheli görüldüğün- den ceset morga kaldınlarak tahki- kata başlanmıştır. Profesör Debrâ şerefine ziyafet Şehrimizde bulunan Fransız tıp üstadlarından profesör Debr& şerefi- ne bugün şehrimizdeki Fransız kolo- nisi tarafından bir ziyafet veriimiş- tir. Profesör dün şehrimizin görül meğe lâyık bazı yerlerini gezmşitir. Profesör Debrö bugün ikinci konfe- ransıni verdikten sonra bu akşamki ekspresle Parise dönecektir. Esad Mahmud SON GECE!... Kıymetli muharririn AKŞAM da intişar edenher romanı dalma zevk ve alâka ile okunmuştur. SON GECE muharriri bu yeni eseri için: «Romanlarımın en gü- zeli, en cazibelisidir; diyor! Yeni mektepler Maarif müdür- lüğü şimdiden tedkiklere başladı Maarif müdürü B. Tevfik dün şeh- rimizdeki orta mekteplerle liselerden bir kısmını teftiş etmiştir. Maarif müdürlüğü ilk orta mektep- lerle liselerin gelecek ders yılı “için ihtiyaçlarını tedkike başlamıştır. Ge- lecek ders yılı başlangıcında mek- teplere yeniden mürâcast edeceklerin mikdarının neye baliğ olacağı şim- diden tahmin edilmektedir. 'Bu tedkikler sonunda yeniden han- gi mntakalarda mektep açmak lâ- zımgeleceği, hangi mekteplere şube ilâve edilmesi iktiza edeceği kararlaş- tırılacak ve icap eden tedbirler vakit geçmeden derhal alınacaklır. Ceketi çalıp giderken yakalandi Nasip adında sabıkalı bir hırsız dün sabah Aksaray civarında yeni ya- pılmakta olan bir binaya girerek odada asılı bulunan boyacı Hayrinin ceketini aşırmıştır. Nasip valizin içine sakladığı ce ketle kapıdan çıkarken boyacı Hayri farkına varmış ve polise haber vere- rek Nasibi yakalatmıştır. Sultanahmed üçüncü sulh ceza mahkemesinde yapılan muhakeme ne- ticesinde Nasibin yedi ay hapsine ka- rar verilmiştir. Balıkçılık Balıktan alınan resimler kaldırılacak Balıkçılığı ıslah için hazırlanan ka- nun projesi Devlet şürasında tedkik edilmektedir. Projenin meclisin bu aka müzakere edilmesi muh- Yeni ailemi projesinde — balıkçılığa dair mühim esaslar vardır. Kanunun en mühim noktası balıktan alman rü- sumun kaldırılmasıdır. Buna muka- bil satış bedeli üzerinden yüzde doku- zu geçmemek üzere masraf alınacak- tır. Bundan başka bir balıkçılık banka- 8 tesis edilecektir. Balıkçılar arasın- da büyük bir kooperatif kurulacak, balık avlama şekilleri de ıslah edile cektir. Borsada vaziyet Esham ve lahrilât üzerine dün borsada hararetli muameleler olmuş- tur. Fiatlerde bir yükselme göze çarpmamakla beraber alım; satım ço- galmıştır. Birinci Ünitürk 100, ikin- ci 30, Anadolu demiryolları tahvilâtı 320, mümessil senetleri 80, çimen- 1o 70 ve Merkez banka âksiyonları da 5 tane satılmış ve alınmıştır. Bunlardan başka Sıvas, Erzurum tahvilâtından 15,000 ve Ergani tah- vllâtından da 10,40 liralık alım sa- tam olmuştur. Muhlelif dövizler üze- rine dünkü muamelenin mecmuu 14, 000 sferlindir. İSTANBUL HAYATI; — — Siz de yerde oturunuz! İstanbul halkı, kışın kömürcülerin, oduncuların dipsiz keselerini doldur. mak için didine, tırmana yazı bekler, Fakat yazın rahat mı ediyor, diyecek- siniz. Hayır. kızgın güneş altında, en büyük caddelerde bile küme küme pis toz bulutları arasında boğulurken kışa az mı hasret çekeriz?. Hararet bastırmak için bir su içecek olsanız en aşağı bir kuruş vereceksiniz. İçti- Ziniz de çeşid çeşid menba suyu eti- ketlerine bürünmüş halis çeşme suyu dur. İş bu kadarla da bitzem, yana ya na verdiğimiz kuruşa mukabil, çeşme suyu da olsa, bari kana kana içebilse- nasip olarak değişir. Sıcaklar arttıkça sucu bardakları mütemadiyen küçü- tür, Binbir üzüntü içinde çalışarak ge- girdiğiniz bir haftanın yorgunluğu- nu gidermek için şöyle dinlenip te miz bir hava alacak yer bulmak ta başlı başına mühim bir meseledir. Şehir dışarısında bir sürü kırjar var. Ve lâkin hepsi de kupkuru çölden ibaret, Ne bir ağaç gölgesi, ne de ye- bu yolda ihtarda bulunulduğunu yaz- maktadır. Verdiğimiz habörde B. Ek- rem Şerif ve haysiyeti kesredecek bir nokta bulunmamakla beraber, Mat- büat kanunu mucibince gönderdiği aşağıdaki cevabı neşrediyoruz: Akşam gazetesi yazı işleri müdürlüğüne Gazetenizin 21 mart 1937 tarihli nüshasının 3. sahifesinin 5. sülunun- da, Bir Çırpıda fıkrasının altında (Bir doçentin tezi yarıda kaldı) başlıklı bir yazı vardı. Her satırında bir yan- Tış olan bu haber, eğer mesleki haysi- yetimi ve ilmi şerefimi haleldar etme» seydi susacaktım. Fakat Matbuat ka- nununun bu hususta bana verdiği va» sh hakka dayanarak, yarınki nüş hanın ayni sahife ve sütununda bu tavzihin aynen çıkmasını istiyorum: 19 mart cuma günü, Üniversile ta- limatnamesi mucibince konkurun son safhası olan nazari dersimi verdim; bu dersler için tayin olunan müddet 45 dakikadır. Bu müddet gelince pro- fesöre vaktın geldiği haber verilir; herhese yapılan bu hatırlatma bana da yapılmıştır. Ve ne tezim yarıda kal- mış ne de rektör saolnu terketmiştir. gibi hakkımda garip bir his uyandı. Tacak ve meslek şerefimi ve İlim hay- siyetimi rencide edecek bu haberin bu suretle düzeltilmesini dilerim, Dr. Ekrem Şerif Egeli LZ Nİ — Şimdi şuradan bir vapura binip doğru Boğaza gideceğim bay Amca... .. Hava da çok güzel... ... Kandilli, Vaniköy taraflarını da şöyle bir ziyaret edeceğimi... B. A. — O halde portakal, kolonya