24 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

24 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

2 Yert 1937 SIY Pe İCMAL “M M. Daladier'nin nin ihtarı mi fena halde karartmıştı. hâdiseler esnasında maktul ı komünistlerin cenaze merasimi ğından korkuluyordu. Cenaze alayları beklendiği kadar vakalar çıkarmadı. Piraki ko- partisi umumi kâtibi Thorez umum Fransa amele senidkaları başı Jouhauz ve sosyalist par- tisi mümessili Sövrac şimdi siyasi partiler şekline giren müseltâh Yaşist (lig) lerinin dağıllamsnı ve liderleri nin tevkif ödülmelerini ve emniyet me- murlarmın başında £ bulunanların bunlara taraftar bulunmalarından ezledilmelerini şiddetle istemişlerdir. Bunlardan daha evvel söz söyliyen en büyük faşist teşekkülü Tideri mira» lay De la Rogue komünistlerin tahri- gp Küt devam ettiği takdirde bir milyon muharibin iştirak etliği teşekkülü nün harekete ak ve ve kabul edemiyeceğini bildirmişti. Tramvaylardan silşanlar > Şimdiye kadar kaç yüz Polis müdürlüğünün yerinde bir kararile, üç gündenberi İstanbulda tramvaylara yürürken atlıyanlara, inen ve binenlere karşı şiddetli bir mü- cadele açılmıştır. Şehrin esaslı bir der- dine parmağını koyan polis bu müca- delesine dün de devam etmiş ve şeh- rin muhtelif semtlerinde nizama mu- halif olarak tramvay yürürken atlı- yan, arkasına takılanlardan kerk elli kişiyi karakollara sevkederek para ce- zasına çarptırmıştar. Tutulan istatistiklere göre İstanbul- da çok kere bir vatandaşın ölümü, ve- | ya sakat kalmasile neticelenen tram- | vay facialarmın yüzde doksanı yolcu- | ların tramvaylara hareket halinde iken atlaması, çocukların tramvayların ar- kasına takılması yüzünden vukua gel- mektedir. Bu kötü huyun sebeb olduğu facis- - lar gözümüzün önünde iken polisin | üç gündenberi tramvaya atlarken ya- kaladığı ve cozalandırdığı kimselerin adedi yüzleri geçmiştir. Dün şehirde | tramvay yollarında yaptığımız kısa bir gezintide yukarıda gördüğünüz resimlerle bu vaziyeti açıkça tesbit ets miş bulunuyoruz, "sözler anlaşan komünistleri, sosyalist- leri ve 'ümele sendikalarını bir kat daha tahrik etmiştir. Lâkin ayni zamanda hükümetteki iki bilyüle partiden biri bulunan radi- İ kallerin lideri ve Harbiye nazırı B. Da- ladier'nin Maromme'de söylediği nu- tukta yaptığı ihtarlar amele sendike- Tarı ile marksist partiler üzerinde dil- şündürücü bir tesir yapmıştır. Harbi- ye nazın amelenin dilekleri gayri mahdud olamıyacağını ve tasarrufa ehemmiyet vermek icab eylediğini a- meleye ittar etmiştir. Radikal partisinin arkasında bulu- nan mutavassıf sınıfının da ihtiyaçla rı dikkate almması zaruri olduğunu ve yakında Fransada bütün kuvvet ve kudretin amele eline geçeceğini id- dia edenlere amelenin kapılmaması kendileri için hayırı olacağın ve Fransanın ne bir şahsın ne de bir st- nifin diklatörlüğünü hazım edemiye- ceğini anlatmıştır. Son ihlar olarak da ancak radikallerin müzahereti te bugün iş başında bulunan halk cep- hesi grupunun bundan sonra da tu- tunabileceğini söylemiştir. Bu ihtar herkesin aklını başna ii tutulanlar bir PE bu hareketlerini haklı göstermeğe kal- kışmaktadırlar. Halbuki tramvaya yürürken inmek ve binmek için hiç bir mazeret kabul edilemez. Polis müdürlüğünün tram- vaya atlamak yasağının tatbiki için verdiği şiddetli emir çok yerindedir. Bu yüzden her gün bir kaza olurken bize düşen vazife bu hareketi yapan- ları ayıplamaktır. Tramvaya takilır ken tekerleklerin altına gidip parça- lanan bir adamın kendi sebeb olduğu faciadan sonra ekmeğinden olan ve mahkemelere düşen suçsuz vatmanla- ra da acıyalım. Polis müdürlüğü giriştiği bu yerin- de mücadele ile tramvaydan atlıyan- ları yalnız cezalandırmakla kalmıyor. Bu, medeni bir vasıtada medeni usul- ler dairesinde seyahat etmesini henüz öğrenmemiş olanlara; verilmiş bir ty vet dersidir, AKŞAM Belediye- Liman idaresi İhtilâfir meseleler çoğalmağa başladı Belediye ile liman idazesi arasında ihtilâfı meselelerin çoğaldığı görül- mektedir. Halicin temizlenmesi mev- zuu bahsolduğu sırad denizden Çi kacak malzemenin iki daire arasında bir anlaşamamazlık doğurduğu yâ gılmıştı. man umum müdürlüğü, Haliç- te aldığı arsaya yaptımıcağı tamirat atelyelerinin sahil kısımlarını temiz- Jettirecektir. Bu meyanda Halicin o kısmında esaslı bir tarama ameliye- si yapılacaktır. Buradan çikacak zincir, demir ve saire gibi malzemenin de sahiplerine iade edilmesi ileri sürülmektedir. Li- man idaresi ise bu gibi hurda eşya- nın masrafla çıkarıldığını, binaena- leyh icabeden masraf verildiği tak- dirde malzemeyi sahiplerine tevdi edebileceğini söylemektedir Bununla beraber liman idarsei temizleme ame- Miyesini yapmağa karar vermiştir. Bundan başka bir istimlâk mestle- side iki daire arasında (bir ihtilaf doğurmuştur. Liman idaresi Gala- tanın Haliç tarafında amele dispan- seri için münasip gördüğü bir arsa kıymetinden iki, üç misli Yazla komi takdir edildiğini idin et mektedir. Arsa belediyeye ait değil dir. Fakat istimlâk kanununa göre takdiri kıymet belediye tarafından yapılmış ve 110,000 ra kıymet kon- muştur. Bu cihet iman idaresini ya- pılmasına karar verdiği mühim bir inşaatın teehihüre uğratmıştır. İde re keyfiyeti iktisad oveklletine arzı Yüzumlu görmüştür. Süt meselesi Süt müstahsilleri kendileri süt satacaklar bunda ne gibi faydalar meydana ge- leceği bilinmiyor. Müstahsiller hi lell süt satılmıyacağını ileri sürmek- tedirler, İstanbulda süt meselesi eski bir derttir. Sütçüler cemiyetinde &âza- lar arasında çıkan bir mtlâf müş- tahsillerle süt satıcılarının ayrı ayrı birer teşekkül olarak çalışmaları ka- rarile halledilebilmiştir. Süt müs tahsilleri ticaret odası esnaf şubesi müdrülüğüns müracaat etmiş ve vi- Myete de bir istida vererek ayrı ayrı cemiyet kuracakları söylemişlerdir. Müstahsillerin bu dilekleri kabul edildiğinden süt müstahsilleri cemi- yeti bir iki güne kadar faaliyete ge- de nisbeten ucuz süt temin edebile- ceği zannolumuyor. Ticaret odası vaziyeti tedkik ediyor Sütçüler cemiyeti ticaret odasına Çöpler hakkındaki son karar henüz belediyeye bildirilmedi Sıhhiye vekâletinin kararı üzerine belediye bütçede bazı değişiklik yapacak Sıhhiye vekâleti hıfzısahha umum müdürü B. Asımın şehrimizde yaptı- ği tedkikat üzerine şehrimizde çöp kata göre henüz vekâletin bu husus taki emri tebliğ edilmemiştir. Belediya, 937 bütçesini hazırlar ken çöp işlerini bu sene de geçen se ne tatbik etiği usul dairesinde idare etmeğe karar vermiş, yeni kamyon almak için şehir meclisince kabul edilen 49 bin Tiralik munzam tahsi- sattan başka çöp toplama istasyonları için de yeni sene bütçesine 20 bin ira tahsisat koymuştu. lük olarak ittihaz etmek istediği Kâ- ğithane sırtlarında eski bir taş oca ğı yeri arasına bir yol yaptırmıştı. Şimdi vekâletin emri tebliğ edilir Madam Simpsonun boşanma meselesi Mahkemenin verdiği ilk karar nasıl Koniler a b NEN vermek üzere iken kral sekizinci Edvard istifa etti O gece radyodaki (| meşhur veda nutkunu söyledi. Tabit ben de bu nutku dinledim Nutuk bana çok dokundu. Karşımda mesud olmasını istiyen bir adam vardı Me- sud aile hayatımı hatırıma getirdim. O da niçin mesud olmasın? Bu düşün- ce İle istidayı vermekten içtinap et- tim. şimdi de müracaatımı geri alıyo- Tum. (AKŞAM)ın Çocuklara mahsus müsabaka resmi: 5 a İİ