29 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

29 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Bali e — (Baş tarafı 1 inci sahifede) İtalyanın safı harb tirâk etmiyorlar. Bilâkis birinci ve İl i kruvazör fi- loları bütün kadrolarile iştirik edi- yorlar. Bu filolar sekizer pusluk top- larla mücehhez ve her biri 10,000 ton hacminde yedi kruvazörle meş- hur Condotti sisteminde on kKru- vazörden mürekkeptir. Bu sistemde ki kruvazörlerin hacimleri 5,000 ilâ 7290 ton olup her biri altışar pusluk sekiz topla mücehhezdir. Süratleri saatle 37 mildir. Bu kruvazörlerden maada maney- ralara mevcudu seksene baliğ olan İtalyan tahtelbahirlerinin çoğu ve müteaddid muhrip filotilâsı ve altı mayn gemisi ve bir çok tayyare iştirak etmektedir. Manevraların Sicilya İle 'Tunus ara- sındaki dar geçidde yapildığına gö re İtalyanın sevkulceyş ' cihetinden mühim olan bu bahri geçide hâ- kim olduğunu isbat etmek istediğine hükmolunabilir. Hakikaten İtalyanın deniz ve ha- va kuvvetleri asıl İtalya ile Afrika arasındaki koridora hâkim olabilirse Akdenizin orta ve şark kısımlarına hâkim olacaktır. Kâğıt üzerinde 95 yl genişliğin- deki bir kanalı kapatmak kolay gö- rünür. at ameliyatta'bu yeri ka- patmak İtalyan donanmasının iki misli büyüklüğündeki bir donanma için de son derece güçtür. İtalya Akdenize hâkim olabilmek için son derece seri kruvazörlere ve muhripler tarafından himaye © edi- len tahtelbahir ve tayyare kuvvetle- rine güveniyor. Fakat tayyarelerin harp gemilerine karşı müessiriyeti henüz isbat edilmemiştir. Tahtelba- hirlere karşı son tabiye usulleri O kadar ilerlemiştir ki, kuvvetli bir do- nanma yalnız denizaltı gemileri ile yolundan alıkonulamaz. Ispanyol hükü yeni bir muyaffakiyet kazandı (Baş tarafı 1 inei sahifede) Cebelüttarik 28 (A.A) — Uzak bir mesafeden Malagayı bombardıman etmiş olan harp gemisinin Jaime Pri- mero zırhlısı olduğu zannedilmekte- dir. Valencia 28 (A-A.) — Hükümet fi- losunun Malaga, Melilla, Mottili bom- bardıman elmiş olduğu hükümet ta- rafından neşredilen bir tebliğde be- yan edilmektedir. Cumhuriyetçi harp gemileri, Carthagenedeki Üssü hare- kelerine avdet ederken asiler tara- fından bombardıman eğilmiş ise de isabet vaki olmamıştır. Faaliyeti bilhassa artmış olan cum- huriyetçi tayyareler asilerin Madrid ceph eki mevzilerini ve Saragosse, Huesla,.' Teruel, Almidevat, Belchite ve Viveldebrio şehirlerinin askeri he- deflerini müessir surette'bombardı- man etmişlerdir. Bilbao cephesinde Bilbao 28 (A.A. )— (Resmi tebliğ) Hükümetin bataryaları; düşmanın Aseencion dağındaki mevzilerini mü- £ssir surette bombardıman ve bir ba- Tuthaneyi bervaha etmiştir. Eibar cephesinde topçu düeliosu olmuştur. Alava cephesinde hükümetin top- çu kuvvetleri, Villareal ile Ubiden arasında piyade ve süvari kuvvetle- rinden mürekkep bir düşman toplan- tısını bombardıman etmiştir. Tevkif edilen gönüllüler Perpignan 28 (AA) — Sans Pa- reii adındaki gemide tevkif edilen yirmi beş gönüllünün on üçü şimali Amerikalı, beşi Kanadalı, üçü Ma- car, ikisi İrlandalı, ikisi Romanyalı- dır. Gönüllülerin hepsinde de Ameri- kan pasaportu bulunuyordu ve bu pasaportlar New - York Fransız kön- solosu tarafından vize edilmişti. Yal- nız konsolos, «İspanya için muteber değildir.» kaydini koymuştur. Gönüllüler, İspanyaya muharib olarak değil, turist olsrak gitmekte olduklarını söylemişlerdir, - Akdeniz hâkimiyeti etrafında münakaşalar EŞ AB İtalyan kruvazörlerinin silâh zırh- ları diğer devletlerin kruvazöleri fevkinde değildir. İtalyanın Akdeni- zin ortasındaki koridoru kapayabil mek için saffı harp zırhlılarından mürekkep büyük bir filoya malik ol- malı ve muhtemel bir düşmana karşı kruvazör, tayyare gemisi ve muh- rip cihetinden bariz bir surette te- fevuku haiz bulunmalıdır. Halbuki bugünkü vaziyette İtalya bu şeraiti haiz değildir. İngiltere ile Fransanın büyük mikyasta hazılan- dıklarına göre #leride İtalya bu $ ralti temin edemiyecektir. Binaenaleyh İtalyanın Akdeni- zin ortasındaki muvasala yollarını ke- sebileceği iddiası hakiki esaslara is- tinat etmemektedir. Filvaki İtalya ticaret gemileri için bu yolu müşkül ve tehlikeli bir hale sokabilir. Fakat kuvvetli ve mükem- mel mücehhez muharebe filolarna karşı bu yolları kapatabilmesi muh- temel değildir. Hakikat böyle olduğu halde İtal yan matbuatının Akdeniz üzerinde İtalyanların bahri diktatörlük yapabile- ceğini iddia eylemesi hayrete şayan- dır. Akdenizde diğer devletlerin de- gil, asıl İtalyan mevkii denizden ve havadan hücum ve taarruza daha açık ve gayri mahfuzdur. Akdenizde- ki başlıca komşularının vaziyeti da- ha iyidir. Şarki Afrikada İtalyanın yeni bir imparatorluk kurmuş olması kendi- sini gayet muazzam yeni sevkulceyş meseleleri karşısında bırakmıştır. Çünkü İtalya bir harp vukuunda asıl İtalya ile Kızıldeniz arasındaki kendisinin uzun muvasala hattını muhafaza ve müdafaa etmek mecbu- | riyetinde kalacaktır. Bu ahval ve | şerait içinde Akdenizin bir-İtalyan | gölü olduğu ve böylece kalacağı yo- lunda Romadan tekrar edilmekte olan iddiaları tamamen yersiz say- mak kabildir, — F. met kuvvetleri Cebelüttarık yerine Ceuta Londra 28 (A.A) — Visamiral Us- borme, Sunday Times gazetesinde çıkan uzun bir mektubunda İngil - terenin Ceutaya mukabil Cebelütta- rık'ı İspanyaya vermek suretile bir İ mübadele yapmak teklifinde bulün- ması lâzım geldiğini yazmaktadır. Bu teklif, vaktile 1868 senesinde ami- ral George Grey'in teklifini tecditten başka bir şey değildir. Amiral Usborme, İngilterenin Ce- utaya yerleşmek suretile sevkulceyş bakımından elde edeceği menafii say- makta ve bilhassa orada bir tayyare meydanı inşası imkânından bahsey- lemektedir. oCebelüttarık'da (o böyle bir meydan inşası ciddi müşkülâtea maruz kalmaktadır. Akba müesseseleri Ankarada her dilden kitap, ge- zete, mecmua ve kırtasiyeyi ucuz olarak AKBA müesseselerinde bü- abilirsiniz. . Her dilde kitap, mec- CAFER FAHRİ nin eserlerinden 448 YENİ HARFLERLE Savaş ve Polis köpeği Tavuk hastalıkları Tavukları çok yumurtlatmak içim ne yedirmeli? Ne zaman civciv çıkarmalı? Tavukçulukta muvaffakiyetin am? Tavukçuluktan nasl para kazanılır? Nasıl tavukçuluk yapılmalıdır? 25 Keçi beslemek" usulü Av ve salon köpekleri ESKİ HARFLERLE Mufassal yeni tavukçuluk 100 25 25 Satış yeri: İKBAL © kitabevi & ren. alınmaz. na mü mua siparişi kabal edilir. İstanbul gazeteleri için ilân kabul, abone kaydedilir. Undervodd yazı ve he- sap makinelerinin Ankara acentesi, Parker dolma kalemlerinin Ankarada satış yeridir. Telefon: 3377, Selâmi İzzet TİYATRO KONUŞMALARI Her kitapçıda bulunur, Fiat: 50 kuruştur. Kullanılmış bir şömine aranıyor Eski konaklardan çıkmış veya orada mevcut sağlam ve iyi bir şö- mine aranıyor, (Akşam) ilân me- murluğuna mürncaat, Tel. 24240 Dr. AHMED ASIM ONUR Ortaköy Şifa Yurdu Yatak ücretleri 2 liradan itiba. 3 üncü smıfda ameliyat ücreti Doğum ve kadn ameliyatlarile fıtık, apandisit, basur smeliyeler için (çok ehven hususi fintler, Ortaköy tramvay yolu Mu- allim Naci cad. 111 - 118 Telefon - 42221 15,000 liraya satılık apartıman Kurtuluş tramvay caddesi Üze- rinde ve durak yerinde altışar odalı üç ve üçer odalı üç yani al- ta daireyi ve altında bir dükkân! muhtevi güneşli, havadar iyi bir apartıman on beş bin liraya satı- Yıktır. (Akşam) ilân memurluğu- at. Telef ve diğer m 24240 Yeni ilân tarifemiz Gazeteciliği alâkadar eden mad- di şartlarda son ay Gelen esaslı değişiklik dolayısile gazetemizin ticari il ufak bir tadil ya 1 olumu 1 Nisan 9); arihinden itibaren tatbik edilecek olan yeni ilân ta- rifemizde bir sütun itibarile be- her santim ilân flatleri şunlardır; tur Birinci sahifede : 400 kuruş İkinci » : 250» Üçüncü “» : 200 » Dördüncü » : 100 » İç sahijelerde O: 60 >» Son ilân sahifeleri o 40 » (Akşam) ın Türk matbuatı ara sındaki mevkii, gerek İstanbulda gerek memleketin dört bir tarafın- daki sürümünün vaziyeti göz önü- ne getirilirse zaruri olarak yapı- lan bu tadilin müşterilerimiz ta- rafından çok o görülmiyeceğine eminiz. Esasen daimi müşterilerimizle muayyen müddet ında fazla ilân verenler - ayrıca - hazırlanan tenzilâtı tarifeden istifade ede- Ceklerdir. DOYÇE ORIENTBANK Dresdner Bank Şubesi Merkezi: Berlin Türkiyede oŞübeleri: istanbul (Galata ve istanbul) Depo: Tütün Gümrük izmir Her türlü banka muamelâtı Dr. Hafız Cemal (LOKMAN HEKİM) Dahiliye mütehassısı Pazardan başka günlerde öğleden sonra saat (2,5 tan 6 ya) kadar İstan- bulda Divanyolunda O (104) numaralı humusi o kabinesinde (hastalarını kabul eder. Salı, cumartesi günleri sabah «9,5 - 123 sahtleri hakiki fıkaraya mah. Musyenehane ve er telefon; Satılık ve kiralık Modern yalı Mücedded ve modern on iki odalı iki katlı birinci katta beş ikinci katta yedi odalı içi ve dışı boyalı telefon, elektrik, havagazı, terkos, alaturka ha- mamı, bahçesi, rıhtımı mevcut Boğazın en nezih bir sahili olan Vaniköyde iskele yakı- mında (76) numaralı kuleli yalı hem kiralık hem satılıktır. Mezkür yalıya müracaat, OSMANLI BANKASI TÜRK ANONİM ŞİRKETİ TESİS TARİHİ 1865 mayes: 10.000.000 İngiliz lirası Türkiyenin başlıca şehirlerile Nis, Londra ve İrak, Paris, * Marsilya, Mançester'de, İran, o Fili ısın, Kıbrıs, ve Yunanist. gübeleri, - Yugoslavya, Romanya, Suriyo ve Yunanistan'da Filyalleri vard Her türlü banka muameleleri yapar Selânik Bankası Tesis tarihi : 1888 İdare merkezi : iSTANBUL (Galata) Türkiye şubeleri: ISTANBUL, (Galata, Yenicami) İZMİR, MERSİN ADANA Bürosu Yunanistan şubeleri: SELÂNİK, ATİNA, PİRE Her türlü Banka muamelâtı Kiralık kasalar