March 29, 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

March 29, 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

| i Politika vazıyetinde iyilik artıyor Kalyan gazeteleri Italyanın sulh için yaptığı fedakârlıklardan bahsediyorlar Paris 28 — Geçen hafta politika va- ziyetinde baş gösteren gerginlik haf- tanm sonuna doğru azalmıştı. Araya paskalye yortularının girmesi iyliğin artmasını temin (etmiştir. Paskalyo münasebetile siyasi faaliyet durmuş- tur. Yortulardan sonda vaziyetin da- ha soğuk kanlılıkla tetkik edileceği ü- mid ediliyor. Fransız gazeteleri vaziyetteki salâ- bın başlıca sebebi İngilterenin tuta- €ağı yolu sarih surette bildirmesi ol- duğunu söylüyorlar, Bu kati vaziyet üzerine İtalya, İspanyaya yeniden as- miyetinde görüşülmesini istemektedir. — Pazar günü çi- kan gazeteler paskalye mütarekesile İspanya hududlarının yakında kontrol elna alınmasını Avrupa vaziyetini teskin edici iki unsur telâkki etmekte- dirler, Sunday Times gazelesi Fransa ile İngiltere arasındaki sıkı işbirliğini e- hemmiyetle kaydetmektedir. İtalyan gazeteleri ne diyorlar? Roma 28 (A.A.) — Tribuna gazetesi, İtalyanın Avrupa sulhunu temin et- mek için ekseriya büyük fedakârlıkla- Bu gazeteye göre, Yugoslavya ile İt- tifak edebilmek için İtslya milli fede- kârlıklar yaparak bazı iddialarından vazgeçmek mecburiyetinde kalmıştır. Fransa ile de iyi komşuluk münase- betlerini bozan ve mazide iki milletin miyeti vasıtasile izhar ettiği hiddete rağmen İtalya bu devletlerle de Akde- Ortada İspanya kalmıştır ki orada da İtalya hakiki sulhun istinad etme- si lâzım gelen nizam ve intizam taraf- tarlarile birlikte hareket etmektedir. İtalya hiç bir siyasi nufuz aramamak- ta fakat bolşevizmin de Akdenizde yer- -leşmesini istememektedir. Balkan mahulle- rinin ihracı Atinadan dönen B. Hasan Sakanın verdiği izahat Atinada toplanan Balkan antantı ik- tisad konseyine iştirak eden heye murahhasamız, dün İtalyan bandıra- iri Rodi vapurile şehrimize dönmüş- tür. Heyet reisi B. Hasan Saka konse- yin mesaisi hakkında şu izahatı ver- miştir: — Gelecek toplantı İstanbulda ya- pılacaktır. İçtima tarihini Balkan an- tantı konseyi tayin edecektir. Bu içti- mada en çok meşgul olduğumuz me- #ele, Balkan mahsullerinin bir elden İhracı meselesi idi. Afyon satışında “Türk-Yugoslav itilâfı çok iyi neticeler eylülde Bükreşte toplanmasına karar verilmiştir. Atinadaki (toplantıdan memnun olarak dönüyoruz.» B. Mussolini Alman #efirile örüştü Roma 28 (A.A.) — Duçe Alman se firi Von Hansel'i kabul etmiştir. Maliye vekili Nisan şile iptidalarında Ankaraya dönecek Ankara 28 (Telefonla) — Fransa- nın cenubunda nekahat devresini ge- çirmiş olan maliye vekili B. Fuad Ağ- ral nisanın ilk haftasında Ankaraya döneceği öğrenilmiştir. 'B. Puad Ağralı müsteşar B. Faikle telefonla görüşmüş ve vekâlet işleri hakkında kendisinden izahat almış- tır, Maliye vekili sıhhatinin tamamen iyileştiğini B. Faiğe söylemiştir, Maliye müsteşarlığı Ankara 28 (Telefonla) ye Maliye vekâleti siyasi müsteşarlığına tayin edilecek olan B, Falğin yerine vekâlet idari müsteşarlığına kimin tayin edi- leceği belli değildir. Bir rivayete göre müsteşarlığa vekâlet müsteşar mua» yinlerinden B. Esad getirilecektir, Fransız kabinesi çarşambaya toplanacak Paris 27 (A.A) — Nazırlar çarşam- ba günü relsicumhurun başkanlığı altında toplanacaktır. Dahiliye nazırı Ciiehy hadiseleri etrafında yapılan tahkikatın neticesini bildirecektir, Belçikada hara- retli bir seçim Paskalyâya rağmen her iki taraf ta çalışıyor Brüksel 28 (AA) — Van Zeeland ile Leon Degrelle arasında paskalya yortusu münasebetile akdedilen mü- tereke devam etmektedir. Bununla teraber bilhassa reksistler başka şekil- lerde propaganda yapmağa devam et- mektedirler. Delikanlılardan mürek- keb birçok gruplar gece hükümet mer- Yezinin civarmdaki sokaklarda dola- şarak tebeşir ve katranla duvarlara, pencere kepenklerine ve kaldırımlara: «Reks kazanacaktır» ibaresini yaz- «Belçikahlar Van Zetlanda rey ve- rinş ibaresi bulunan kâğıtlara tesadüf edilmektedir, Bisikletli polis memurları bu gibi- leri takib etmektedir. Evvelki gece el- lerinde kola kutusu ve fırça bulunan onbir genç Reksist tevkif edilmiş ve sonra gene serbes bırakılmıştır. Petrol ve benzin İnhisar hakkında henüz verilmiş karar yok Ankara 28 (Telefonla) — Petrol ve benzin işlerinin devlet inhisarı altına almacağını ve bunun için bir kanun projesi hazırlanmakta olduğunu bazı gazeteler yazmışlardı. Maliye müste- şarı B. Faik bu hususta bana demiş- tir ki: «Petrol ve benzin işlerine verile- cek idare şeklini tayin etmek üzere alâkadar vekâletler mümessillerinden mürekkeb bir komisyon teşkil edilmiş- tL Bu komisyon raporunu hazırlıya- rak vermiştir. Şimdi rapor tedkik edil. mektedir. 'Tedkikat bitmeden evvel İdare şekli hakkında bir şey söylene- mez» italyan - Yugoslav anlaşması ve Tempsin bir makalesi Paris 28 — 'Temps gazetesi İtalya - “Yugoslav anlaşması münasebetile yaz- dığı bir makalede diyor ki: «Bu anlaş- ma hakkında muhtelif tefsirlerde bu- Tunuldu, Fikrimizce bunlar doğru de- gildir. Bütün mesele anlaşmanın taf- bik şekline bağlıdır.» Yeni mebuslar Numan Menemencioğlu ve Faik Baysal ittifakla seçildiler Ankara 28 (A.A.) — Beş olan Kay- seri ve Gazlantep vilâyetleri saylav- lıkları için bugün yapılan seçimde Cumhuriyet Halk partisi namzedleri maliye vekâleti müsteşarı Faik Baysal ve hariciye vekâleti genel sekreteri Nu- man Rifat Menemencioğlu ittifakla seçilmişlerdir. Balıkesirde bir kadın öldürüldü Âli adında bir delikanlının bu cinayeti yaptığı anlaşıldı Balıkesir 21 — Balıkesir civarında yilin Bilg; yeçemerde BE-MBAN çalışmak için köy civarındaki tarlası- na gitmiştir. Hanifenin aradan epey zaman geçtiği halde dönmemesi ev halkını meraka düşürmüştür. 'Ev halkı şaşkın bir halde aranırken kadıncağız köye bir saat kadar uzak bir yerde başı taşla parçalanmış, kan- lar içinde ve ölü olarak bulunmuştur. Bunun üezrine dethal jandarmaya haber verilmiştir. Yapılan tahkikat ne- ticesinde genç kadının ayni köyden Ali adında bir delikanlı tarafından öl dürüldüğü anlaşılmıştır. Kasa hırsızı Tütün deposundan 30,000 lira çalan Ibrahim yakalandı Beşiktaşta (Oİhlamur caddesinde Mehmed Hanefiye ait tütün deposu- nun muhasebe dairesine pencereye iple sarkmak suretile girerek kasadan 3000 lira aşiran meçhul hırsız hak- kındaki takibat bu sabah neticelen- miştir. Bu hırsızın eşya üzerinde ali- nan parmak izleri fabrika amelesin- den parmak izleri fabrika amelesin- den ve evvelce iki defa mahkümiyeti bulunan Mustafa (İbrahim isminde birinin parmak izlerile tetabuk etmiş ve bu sabah İbrahim evinde yakala- narak sorguya çekilmiştir. Bu ada- mın bu işi yalnız yapmadığı da tesbit edildiği cihetle arkadaşlarının hüvi- yetlerinin tesbitine çalıılmaktndır. Nöbet kimde? Mersinde iki bahçıvan birbirini ağır yaraladı Mersin 71 — Bahçe mahallesinde ayni bostanda çalışan Hasan ve Yer kup adlarmda iki bahçıvan: — Bugün bahçeyi sulamak nöbeti sende... — Hayır sende. Diye kavgaya tutuşmuşlar, biribir. Jerini çok ağır surette yaralamışlardır. Belgrad a anlaşması Bir gazete: “ te: “İtalyanın son temasları orta Avrupadaki iklimi değiştirmiştir ,, diyor İtalyanın askeri kuvvetlerinin yük- selmesi müstemleke teşebbüslerinin muvaffakıyetli neticeler verişi ve Al manya ile bir yaklaşma husule ge tirmesi, muhakkak ki, Orta Avrupa- daki iklimi değiştirmiştir. Yugoslav» ya ile yaptığı anlaşma da İtalya için yeni bir muvaffakıyettir. Ayrıca Yu- nanistan ile daha sıkı bir teması da nazarı dikkate almak lâzımdır. Bunu, 'Türk - İtalyan münasebetlerinin sa- Çekoslovak başvekili —aş Hodzanın beyanatı Ne Almanyaya iltihakı,ne de Hambsburgların tahta avdet etmelerini istiyoruz Paris 29 (AA) — Exelsiyor gaze- tesi, hususi muhabirinin Çekoslovak» ya başvekili B. Hodza ile yaptığı bir mülâkatı neşretmektedir. — Habsburgların muhtemel tahta çıkarılması hakkındaki kanaatiniz ne- dir?. 'B. Hodza çu cevabı vermiştir: — Habsburgların tahta çıkar şı, ne sulhe nede orta Avrupa istikrarına hizmet eder. Bu sebepten dolayı Çekoslovakya, Habsburgların tahta dönmesine bütün kuvvetile mu- halefet eylemektedir. Bununla berâ- ber, bu vaziyet Avusturya ile olan dost münasebetlerimizi — Bazıları Küçük antant blokunun sarsılmış olduğunu söylüyorlar. — Bir Slovak darbi meseli vardır: Asi kruvazör, Ölümünden bahsedilenlere Allah çok uzun ömür verir. İşle Küçük an- tantın vaziyeti, bu darbı mesele uyar. — Çekoslovakyanın Almanya ile bir pakt, imzalamak üzere bulunduğunu söylüyorlar. — Evet, bilmiyorum neden, bu me- seleden çok bahsediliyor, B. Hodza, mülâkatın sonunda Fran- sa hakkında da şunları söylemiştir: — Bizim için Fransa, yalnız bir dosti ve müttefik olarak kalmamaktadır. Fransa, manevi kuvvetini ziyadesile takdir ettiğimiz kardeş bir cumhuri- yettir. Fransaya karşı olan hissiyatı- mız, Küçük antanta karşı olan dostlu- gumuz gibi, tarihin mahsulüdür, ve bundan dolayı da çok kuvvetlidir. Viyana 28 — Buraya gelen Çekoslo- vakya başvekili B. Hodza, dün Avus- turya başvekilini ziyaret etmiş ve uzun müddet görüşmüştür. Dün akşam istihbar edildiğine göre iki devlet adamı, siyasi ufku ctrafhca gözden geçirmişlerdir. Fransız vapur Imerethieyi nasıl topa tuttu? İmerethie 2 vapurunun kaptanı hadise hakkında etraflı bir rapor verdi Marsilya 28 (A.A.) panyasına aid gemi bugün saat 10,30 da buraya gek miştir. Kalabalık bir halk kütlesi rıh- tıma birikiniştir. Çinin Madrid sefare- ti kâlibini taşıyan gemi İspanya sahil- leri açıklarında asi Ispanyol kruvazö- rü Canarisin tecavüzüne uğramıştı. Polis gemide bulunan 436 mülteei- nin vesikalarını tedkik etmiştir. Bun- ların içinde muhtelif milletlere men- sup seksen milis fle yirmi üç Çinli a- mele bulunmaktadır. Geminin suvarisi Pierre - Guircöni kumpanyaya başından geçen hâdise hakkında bir rapor vermiştir. Bu ra- pora nazaran İmerethie 2, 25 martta hariciye nezaretinin müsaadesile 5e- yahat eden iki yolcu ve Madriddeki Fransız kolonisine aid paketlerle Mar- silyadan Alicanteye hareket etmiştir. Geminin direğinde bulunan Fransız bayrağı iki kuvvetli projektörle aydn- lanmıştı. 'Martın yirmi beşinci günü saat 3,20 de asi kruvazör geminin arkasına ge- çerek projektörlerini gemiye tevcih — Paguet kum- 2 ismindeki ettikten sonra vapurun ismini sormuş ve kendi ismini bildirmiştir. Üç millik bir mesafede bulunan kruvazör üç ke- re kuru sıkı top atmıştır. Gemi derhal durarak üç kere düdük çalmış ve tor- nistan etmiştir. Kruvazör şu emiri ver- miştir: «Derhal Palmaya gidiniz.» Fakat ge- minin kaplanı bu emri dinlememiş ve gemide eşya bulunmadığından mülte- ileri almak için Alicanteye gideceğini bildirmiştir. O zaman kruvazör gemiye ateş etmiştir. Mermi elli metre uzağı" na düşmüştür. Kruvazör geminin Pak maye gitmesi emrini tekrar etmiştir. İmerethie 2 o zaman Fransı " “uvazö- Tü Sufirene imdat İşareti göndermiş ve asi kruvazörüne şu cevabı vermiş- tir: «Hayır Palmaye gitmiyeceğim. Burada kalıyorum ve süratle buraya gelen Suliren kruvazörünü bekliyo- Tum.» İmerethie 2 bundua sonra bü- tün süratile Alicante istikametinde yol almağa başlamıştır. Bu müddet zarfında asi kruvazörü, tur. i İngilterede zabit az Yalnız tayyarecilik için çok müracaat var Londra 28 (A.A.) — Muntazam or- duda zabit, fıkdanı, dalma hissedil- mektedir. 980 zabitlik münhaldir ve hususi bir komisyon bu boşluğa bir çare bulmak için tedkikatta buluna- caktır. Bilâkis tayyarecilik âlemi, daha mü- sald bir talie miazhar olmuştur. Son iki sene zarfında 2140 mevki için on dört bin pilot namzedi müracaat et- miştir. Alelâde neferlik için yirmi bin yere altmış beş bin namzed müracaat eylemiştir. Yeni Kültür direktörleri Ankara 28 (Akşam) — “Tekirdağ kültür direktörlüğünü İzmir ilk tedri- gat müfettişlerinden B. Emin, Amasya kültür direktörlüğüne İstanbul ilk ted- Yisat müfettişlerinden Nazım, Niğde kültür direktörlüğüne Muğla kültür direktörü Halil İbrahim, Giresun kül- tür direktörlüğüne de Tekirdağ kültür direktörü “Tevfiğin tayinleri yüksek tesdike iktiran etmiştir, Belgradda çocuk kaçırmateşebbüsü Isveç sosyalist liderinin çocuğunu | kaçırıyorlardı Belgrad 29 (Akşam) — İsveç ses“ yalist fırkası lideri Henekisin 12 ya- Şındaki oğlu Belgrad caddelerinde Bir köylü tren altında can verdi Evvelki akşam Edirneden İstanbu la gelmekte olan tren Hadımköy ei varında gözlerinden hastalıklı olan 80 yaşında Hüs*yin adında bir köy“ lüye çarparak ölümüne sebebiyet ver« miştir. Hâdise tahkikatına Çatalca müddelumumiliği vazıyod etmiş, de- sed üzerinde otopsi yapılmak üzere şehrimiz morg müessesesine getiril- miştir. Tren makinisti Hakkı nezaret altına alınmıştır. “ ie ay e di A * ce “ f