29 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

29 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

SİYASİ İCMAL Son haftanın siyasi manzarası Geçenlerde şimali Fasta Alman do- | nanmasınn bir ihraç (hareketine ve Fransızların da İspanyol mıntakasın: | zırlanmaları yüzünden Avru: pa çok büyük bir harp tehlikesi geçir- ikten sonra B. Mussolininin Trablus yehatinden ardetinden sonra ikinci bir tehlike daha geçirdi. Bu s€- yahat esnasında İngiliz ve Fransız matbuatı ve politika ve kilise erkânı a şiddetle hücum ettiklerinden İtalya asabileşmişti. bu sırada Madridin şimali şar- general Prankonun ordusunda et eden İtalyan fırkalerinin İs- panyol sol cenah partileri hükümeti tarafından harbetmekte bulunan bey- nelmilel iivaların karşısında gerilemiş olması İtalyanın milli ve askeri hisle- rini rencide edecek yeni hücumlara vesile ittihaz edilmesi B. Mussolininin büsbütün sabrıns tüketir gibi olmuştu. Mumaileyh bir taraftan şiddeti bir nutukla bu hücumları İtalyanın u- nutmıyacağını ve intikam alacağını beyan ederken diğer taraftan da İs- panyaya gönderilmek üzere Napoli- de iki kolordu hazırlamış olduğu ha- berinin şayi olması her tarafta ve bilhassa Fransada büyük endişeler u- yandırdı. Çünkü İtalyanın general Franko namına İspanyada askeri hâ- kimiyetini tesis etmesi le Fransanın şemali Ajrikadakt müstemleke #mpa- Nevyorkun ep şık lokantala- rından biri. Fraklı erkekler ve dekolte ka dınlar... Şarab- lar, şampanya lar... Cazlar,.. Masalardan birinde sinema nın güzel yıldız Jan (Rogers. Yanında bir kaç ahbabı.. Şampanya İçi yorlar, gülüp söylüyorlar. Bir aralık söz yürümekten açılıyor. Biri diyor ki: — Doktorlar yürüyüş tavsiye edi- yorlar amma, çok yürümek iyi bir şey değildir... Rogers başını sallıyor: — Gayet iyidir. Yürümenin sıh- hate siyanı dokunmaz. — Dokunur. Dokunur, dokunmaz iddiası alev- lendi, münakaşa kızıştı ve Jan Ro- gers haykırdı: — Haleb orada ise arşın burada... Size yürümenin iyi şey olduğunu is- bat için Nevyorktan Florldaya kar dar yürüyeceğimi!.. Nevyorktan Florida 1,100 mildir. Jan Rogers bu mesafeyi yaya yürü- dü. Günlerce yürüdü ve Nevyorktan Floridaya gitti. Gidince de tartıldı: Tam 15 kilo kaybetmiş! Hemen has- taneye yatırıldı. Yalnız iddiasını ve sikletini kaybetmekle kalmadı, «iddia yüzünden intihara teşebbüs» suçile mahkemeye verildi, para cezasına da mahküm oldu. | #htiyar leylek İ| Yugoslavyada Kaposvar civarında bir köylü tarlasında henüz ölmüş, yücudü bile soğumamış bir leylek buldu. Leyleğin ayağında bir halka, halkada 1901 tarihi yazılı, Bu hesa- Bir iddin i | ba göre leyleğin 36 yaşında olduğu anlaşılıyor. Derhal BERLİTZ Ankara « Saylavlar caddesi Fransızca, İngilizce, Almanca, lisanları için yeni kurlar açılıyor. TECRÜBE DERSİ MECCANENDİR. ratorluğunun arasındaki #Mmuvasala yollarının tamamile İtalyanın kontro- lü altına gireceği Pariste anlaşılıyor- du, Bu sırada Londradaki ademi müda- hale komitesinde Sovyet murahhası- nın İspanyol hükümeti elindeki Oak tınlara haciz konulmasına mümanaaf- tan vazgeçtiğini bildirerek İspanya- daki ecnebi gönüllülerin geri alınma- sına ısrarla İstemesi İtalyanın. şiddet- üm t cevabına maruz kalması büs- bütün. vaziyeti karışlırmıştı. Neticede Avrupada âdeta bir harp arijesinde bulunur gibi bir vaziyet hasıl olmuş- tu, Daha ziyade Fransa ile İlalya ara- sında harp çıkmak ihtimali çok ari- muşlı. Fransa bunun önünü almak i- çin şimdiye kadar en ziyade çekindi- ği Almanyadan oİtalyaya tesir etmesi yolunda yardım. istemiştir. İn- gütere dahi Sovyetlerin taleplerini i- tisam etmemek ve İspanyadaki gönül- lülerin geri alınması davasına müza- heret göstermemek ve gönüllü işi nin milleller cemiyetine havalesine ra- zı olmamak suretile gerginliği tahfif etmiştir. Almanya dahi İtalya le va- ziyeti açık olarak konuşmuştur. Neti- cede İtalyan kolordularının İspanya» ya gönderilmesi işi geri kalır. Avrupa dahi yeni bir tehlikeden kufttulur. Kokteyl Son zamanlarda bizde de kokteyl içmek moda olmağa başladı. Diğer batı memleketlerinde ise, bizim rakı- içtiğimiz gibi kokteyl içerler, Ancak kokteyl ne demektir? Bunu herkes bilmez. Geçen hafta Budapeştede bir mu- yıldığı devirlerde, galip gelen horos sahibi ile arkadaşları, horosun şerefi- ne kadeh kaldırırlar ve kadehlerine horosun kuyruğunda kaç renk varsa o kadar çeşit içki koyup içerlermiş. Bu içkinin adına da kokteyi ismini vermişler, Kaç kilo geliyorlar? Sinema yıldızlarının boyları ve sık- letlerini yazıyoruz: Jean Krayvford: 1 metre 62 - 60 kilo, Greta Garbo; 1 metre 67 - 56 kilo. Klodet Kolber: 1 metre 65 - 47 kilo, Marlen Ditrich; 1 metre 65 - 54 kilo, Norma Şerer: 1 metre 65 - 53 kilo, Kay Frans; 1 met- re 66 - 50 kilo, Loretta Yung: 1 met- re 60 - 50 Kilo. Dolores Del Riypr 1 metre 65 - 54 kilo. Karol Lomard: 1 metre 57 - 51 kilo. Nazarlık yasak Sanmayınız, ki otomobillerinin ön tarafına mavi boncuk asmak yaltız bize mahsustur, Yeni Zelândada oto- mobil sahipleri Tadyatörlerinin önü- İMTİHANLAR YAKLAŞIYOR .... sanmammmumma, Ecnebi lisanlarda zayıfsanız mektebine koşunuz! İstanbul: 373 İstiklâi onddesi AKŞAM Ticaret ve borçlar kanunu Yapılacak tadilât için tedkiklere devam ediliyor Ticaret ve borçinr kanununda yapı- lacak tadilâtı tesbit için seçilen ko- misyonlar çalışmalarına devam &t- mektedirler. Şimdiye kadar kanunda- ki 40 madde tadil edilmiştir. Bunların muaddel şekilleri bir raporla tesbit e- dilmektedir. Rapor hazırlandıktan sonra Adliye vekâletine gönderilecek, bu suretle tadilâtın birinci kısmı bit- miş olacaktır. Gözden geçirilecek daha 1030 mad- de vardır, Bunların bir kısmı tadilât görmiyeceğinden üzerlerinde durul- madan geçilecektir. Fakat bir çok maddeler de gerek hukuki,gerek ikti- sadi bakımdan tedkik edileceği cihet- le komisyonların tadilât işini bir sene- den evvel bitiremiyeceği sannolunu- yor. Tadil edilen maddeler muaddel ş6- killerile kısım kısım Adliye vekâletine bildirilecektir. Komisyanlar önümüz deki salı günü Ticaret odasında top- lanscak ve şimdiye kadar ayrı ayrı yaptıkları tedkiklerden sonra elde et- tikleri neticeler üzerinde konuşacak- lardır. Bu toplantıda birkaç madde- nin daha tadil edilmesi muhtemeldir. Zeytinciliğimiz ıslah ediliyor İzmir 27—Ziraat vekâletince Mersin- le Bornova arasında tesis edilmekte olan Eğe muıntakası zeytincilik istas- yonunda, iyi aşılı zeytin dallarının ye- tiştirilmesine ehemmiyet overilmekie- dir, Mevsim işlerinden budama, eralş- ma, ağaç dikme gibi ameliyeler yapıl- maktadır, İlalyadan getirilmiş olan zeytin £i- danlarile damızlık örnek zeytinliği kurulacak ve istiyenlere iyi cins zey- tin fidanları verilecektir, Almanyadaki alacaklar Izmir ihracatçıları iktisad vekâletine baş vuruyorlar İzmir (Akşam) — İzmir ihracatçı- ları, Ticaret ve sanayi odasında toplar narak son klering vaziyeti münasebe- tile Almanyadaki bloke paralarından hiç olmazsa bir kısmının kendilerine verilmesinin teminini İktisad vekâle- tinden istemeğe Karar vermişlerdir. Bu karar vekâlete bildirilmiştir. Ber- lin Türk Ticaret odasının son rapo- runda Türkiye - Almanya ticaret iş- leri hakkında şu tafsilât vardır; «Türkiye - Almanya ticareti bakı- mından tacirleri son zamanda en zi- yade alâkadar eden cihet, Türk - man kleringinde baş gösteren güç lüklerdir. Gerçekten Türk ve Alman evleri arasında munmele son günler de pek azalmıştır. Dikkate değer ki, işlerin bu derece gerilemesi, Türk ih- racatçılarının Almanyaya şimdilik sa- tış yapmamalarının yanıbaşında ilgili Alman daireleri de Türkiyeden fthalât için müsaadeleri artık asgari bir de- receye indirmişlerdir. Bu itibarla tek- mil slâkadarlar iki memleket ticare- tinde baş gösteren güçlüklerin biran evvel kaldırılmasını istemektedirler. Mayıs 1936 tarihli mukavele bitmek üzere olduğundan Türkiye ile Alman- ya arasında yeni bir anlaşma için mü- zakereler yapılması beklenmekte 180 de, görüşmelerin Ankerada mı, yoksa Berlinde mi olacağı hakkında henüz katl bir şay bilinmemektedir.» Karaman orta okulu Karaman (Akşam) — Muhit genç- liğinin tahsile devam hususundaki ateşli arzusunu karşılıyan orta okul da talebeler arasında sosyal ve eko nomik teşekküller vücuda getirilmiş- tir. Talebeler bilhassa hayata atıldık- ları zaman zahmet çemiyecek şekilde yetiştirilmektedir. Mektep talebeleri pazar günleri spor öğretmeni Nevzat- la beraber köylere çıkıp tatbikat yap- maktadırlar, Trabzon 27 — Burada içinde yoğurt satılan toprak çömleklerin gayrı sıh- hi olduğu anlaşılmıştır. sak edilmiştir. Bunlar kırılmaktadır, Balıkçılığı ; ıslah için mühim tedbirler alınacak Bir Balık Bank ve kooperatifler kurulacak, konserve fabrikaları - açılacak İzmir balıkhanesi İzmir (Akşam) — Hükümetçe deniz mahsulleri için hazırlanan kanun lâ yihası yakında Büyük Millet Meclisi- ne verilecektir. Bu kanunla memle- kette modern ve zengin bir balıkçı- lık sanayii tesis edilecek ve şimdiki- nin birkaç misli fazla varidat alına- caktır. On milyon lira sermayeli bir (Balık Bank) kurulacaktır. (Deniz Bank) tan ayrı olarak kurulacak olan bu banka, kooperatiflere istinad ede- cektir. Bütün dalyanlar temizlettiri lecek, hududları genişletilecek, eski teamül ve âdetler kaldırılacaktır, İstanbul, Trabzon ve İzmirde büyük üç konserve fabrikası kurulacaktır. Dalyanların temizlenmesi suretile ba- lık yumurtlama sahaları da genişle- tilmiş olacak, istihsalât, ya taze ve- yahut konserve balık halinde elden çi- karlacaktır. İzmirde şimdiki bulıkhane dar ve küçüktür. Onun için müstakbel iz- büyük bir balıkhane inşa ettirilecek- tir. 150000 liraya inşa ettirilecek olan bu balıkhanede soğuk hava de- poları da tesis edilecektir. İktisad vekâleti deniz mahsulleri giller verir. Güzel sanatlar kolunda mükemmel bir bando vücuda getiril- miş ve İstanbuldan 9 ay evvel bir mü» siki mnallimi getirilerek kısa bir za manda gençlerin iyi yetiştirilmesi te- min edilmiştir. Kitap sarayında 10 bine yakın ki- teb ve bu saraydan bir de kütüphane memuru vardır. Okuma salonu her gün yüzlerce gencin okuma ihtiyacı Bütün toprak yoğurt çömlekleri ya. | ma cevab verir, Bu sene Halkevi her koldan faaliye. | | (Bu Tesmi kesip saklayınız) lir Üni hiye, Bodrum, Antalya ve Mersin ile İskenderun körfezi havalisinde de tedkikler yapacaklardır. Bu tedkikat, deniz mahsulleri kanunu kabul edil- dikten sonra kanunun tatbik sureti hakkında hazırlanacak talimatname için yapılmaktadır. Hükümetin aldığı tedbirlerle balık ihracatımız. gittikçe artmaktadir. Memleket dahilinde yapılacak taze balık sevkiyatı için de Devlet demir- yolları idaresince soğuk hava tesisat” lı vagonlar yaptırılmak üzeredir. Ka- redeniz havalisinde fazla istihsalât, hayvanlara gıda olarak un haline ge- tirileceği gibi gübre yerine de kulla” nılmak için tertibat alınacaktır. Gar- bi Anadolu sahillerinde az balıkçı bu- 1 | | sia mere