29 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

29 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

a mama FIKRA Kıyamet Akşam lokantada yemek yiyorum, garson geliyor: — Efendim, telefonla sizi İstanbul- dan arıyorlar. Orketsra sesleri arasında telefon masasına yaklaşıyorum: — Burası XXX fgazetelerimizden birinin adı) — Evet, bir şey mi İstiyorsunuz? — Cihan harbi arifesinde imişiz, doğru mu? Hani tıpkı «— Ankara'da yağmur yağıyor mu?» gibi bir sual — Ben nereden bilirim? — Bugün gazeteler birinci sahife- lerinde, büyük harflerle, hep bundan bahsediyorlar. — tik defa sizden işitiyorum. — Fakat fikriniz nedir? — Hiç bir şey... — Gazete sahifelerini bir görseniz... Hem biz Yunus Nadi'ye sorduk, o ce vab verdi. — Olabilir. Posta ile dün gelen gazetelere ba- | kıyorum. Hele bir tanesi 1914 tem- muzunun bütün harareti ile harb haykırıyor! Basit sürüm davası; Mesele olmaz- sa icad etmeli! Sonra bunun mesuliyeti de yok: Devletin ne mali, ne de ekonomik iti- barını kırıyor. Fakat dünyayı bir ce- hennem buhranı arifesinde göster- mek memleket için hayırlı mıdır? Ga“ yetecilik sanatının müstesna İncelik- lerini bilmiyen milyonlarca vatan- daşı, bugünden yarına ne olacağını tahmin edilmez korku içinde şaşırt- mak doğru mudur? Biz Hoca Nas- reğdin'nin kıyamet hikâyesini hatır latan kendi şahsi ve müessese buh- ranlarımızı dünyaya mal etmeğe kalk kışmasak daha iyi olur. — Fatay amm mmm an Dikkatle: Ecnebi çeşni neden? Dilimize birçok yabancı kelimeler girdi. Olur olmaz kullanıveriyoruz, halk anlarmış gibi... Dilimiz kendini buluncaya kadar mecburuz diyelim, katlâanalım. Fakat, milli müesseselere ad takar- ken güzelim Türkçe yerine neden e0- nebi çeşniyi tercih ediyoruz? Türkçe- nin belli başlı bir şivesi var. Meselâ, Türkofis gibi. Haydi bu isim eskidi, tuttu diyelim. Şimdi bir banka açılı- yor, adına Deniz Bank denecekmiş, Bunun dosdoğru Türkçesi «Deniz Bankası> değil mi? Deniz Bank, Balık Bank deyince, insan sanıyor ki iyi Türkçe bilmiyen bir İngiliz konuşu- yor, bu yabancı şive kulağı tırmalıyor. Şehir meclisinin nisan toplantısı hazırlığı Şehir meclisi nisan toplantısı için azaya davetiyeler gönderilmiştir. Ha- zırlanan ruznameye göre bütçede ba- zı mühim münakaleler yapılacaktır. Bilhassa çöplerin imhası denize dö- külmek süretile temin edileceğinden 936 bütçesinde buna göre bazı tadilât yapılması zaruri görülüyor, Kaynanadan şikâyet Dün Beyoğlu merkezine bir adam müracaatla: — Kaynanam yüzünden evimde o- turamıyorum, bana hakaret ediyor... Demiştir. Bunun üzerine bu #de- mın kaynanası hakkında tahkikata başlanmıştır. — eli 8 MM İl Atatürk k heykeli Açılma töreni 23 nisanda yapılacak 'Harbiyede, subay okulunun cümle kapısı önüne dikilecek Atatürk heykelinin kaidesine aid inşaat bit- mek üzeredir. Okulun bu devresinde bulunan ta- lebeden mimar B. Hadinin modelini hazırladığı heykelin kalıpları mektep- ten Güzel sanatlar akademisine gön- derilmiştir, Heykeltraş, hazırladığı ka- uplara göre heykeli dökmeğe başla- mıştır. Heykelin açılma töreni, bu dev- rTeden mezun olacak subayların diplo- ma dağıtma merasimine tesadüf eden 23 nisanda yapılacağından heykelin dökülmesi ve kaidenin ikmali o tari- he kadar tamamlanacaktır, İhtiyat subayların mezuniyet imti- hanlarına 1 nisanda başlanacaktır, Kapıları kurcalarken yakalandı Cibalide Haydar isminde bir adamın. bir takım evlerin kapısını kurcaladığı görülmüş ve kendisi derhal yaklan- mıştır. Haydarın hırsız olduğu ve Cibalide oturan Mürtezanın evine”Zirmek is- tediği anlaşılmıştar. İki kişi sokakta düştü başından yaralandı Halıcıoğlunda oturan Arşak dün 60- kakta bayılıp yere düşmüş, başı taşla- ra geldiği için yaralanmıştır. 2 — Cihangirde oturan bay Abdul- mecid dün Beyğlunda üzerine gelen bir fenalıkia sokakta bayılmış, başın- dan yaralanmıştır. Hava tehlikesi Kurslar binalar bulunacak Hava tehlikesine karşı korunma ça- relerini halka göstermek Üzere şehrin muhtelif semtlerinde kurslar açılaca- ğını ve bu kurslara her evden bir ve- yahud iki kişinin devam etmelerinin temin edileceğini yazmıştık. Kurslar evvelâ Halkevlerinde, Halk partisi ocak binalarında açılacaktır, Halkevi bulunmıyan ve yahud ocak binası müsald olmıyan mahallelerde de kaza kaymakamı tarafından mü- nasip yerler temin edilecektir. Kurs- larda konferans verecek olanlarm isimleri tesbit edilmeğe başlanmıştır. Hazırlıklar bitince kurslar açılacak ve halkın devam etmeleri ilân edilecek- tir. Divanyolunda bir kahvede kumar oynıyan birkaç kişi yakalandı Dün Divanyolunda polis memurları bir kahveye girmişlerdir. Bu'ânl tef- tiş esnasında kumar oynıyan bi «aç kişi yakalanmıştır. Taşla başından yaraladı Dün Eminönünde Tavukpazarında Ömer adında biri, kunduracı Seyted- dini taşla başından yaralıyarak kaç- mıştır, Ömer aranmaktadır. Beykozda ruhsat- sız yapılan binalar Belediye bunları yıktırmak için salâhiyet istedi Beykoz civarında iki semtte fabri- ka işçileri tarafından, belediyeden ruhsat alınmadan, iki köy vücude ge- tirildiği yazılmıştı. Beykoz belediye şu- besi bu hususta ne yapılacağını sor- muştur. Belediye fen heyeti ruhsati- yesiz yapılan binaların derhal yıktı- rlması lâzım geleceğini bildirmiştir. Bunun üzerine bina sahiplerine müh- let verilmiştir. Bu mühlete rağmen ev sahipleri ev- lerini yıktırmadıklarından belediye relsliği, bu binaların belediye marife- tile yıktırılması için daimi encümen- den karar istemiştir. Yapılan binalar Beykozun deniz kenarından 500 metre ilerisinde bir tepe altındadır. Lâğım tesisatı olma- dağı gibi yol da yapılmamıştır. Fabri- ka işçileri, evlerinin yıkılmasına mâ- ni olmak için Ankarada yüksek ma- kamlara telgrafla müracaat etmşiler- dir, Vagon fabrikası kurulacak Fabrikanın Zonguldak ile Karabük arasında kurulması muhtemel Nafia vekili B. Ali Çetinkayanın İsveçe gideceği geçende yazılmıştı. Bir arkadaşımızın verdiği malümata göre nafıa vekili İsveçte demiryolu levazımı inşa eden fabrikaları geze- cektir. Nafıa vekâleti Karabük ile Zon- guldak arasında vagon inşası için büyük bir fabrika kurmağı düşün- mektedir. Bu fabrikanın 12.15 mli- yon liraya çıkacağı tahmin edilmek- tedir. Diğer taraftan ecnebi bir firma bir motör fabrikası kurmak için nafıa ve- kâletine müracaatta bulunmuştur. Bu firma, ile müzakereler cereyan etmek- tedir. Kibritle oynıyan çocuk yangın çıkardı Beşiktaşta oturan bay İlyasın evin- den dün yangın çıkmıştır. Yangın ev- de altı yaşında bulunan Vedad ismin- deki çocuğun kibritle oynamasından çıkmıştır. Vedad kibritleri yakmış ve bunları söndürmeden minderin üstüne atmış- tır. Bu suretle evvelâ perdeler, sonra minder tutuşmuştur. Fakat yangın, büyümesine meydan kalmadan sön- dürülmüştür. Kaynar su dolu kazan devrildi Küçükpazarda oturan bayan Fat- ma çamaşır yıkamak için su kaynat- mıştır. Bir aralık kaynar su ile dolu kazan devrilmiş ve kadın vücudünün muhtelif yerlerinden (yaralanmıştır. Bayan Fatıma Haseki hastanesine kal- LERİ | İ Çöp meselesi Çöpler 15 gün sonra denize dökülecek Çöplerin denize dökülmesi için Da- hiliye vekâleti tarafından verilen emir üzerine belediyede birkaç gtinden beri toplantılar yapılıyor ve çöp işinin ye- ni şekilde idaresi için tedbirler almı- yor. Belediyede bugün gene bir top- lantı yapılacak ve bu iş etrafında son kararlar verilecektir. Vaktile çöple- rin denize dökülmesi işi bir müteahhi- de ihale ediliyordu. Mütahhid, ihtiyaç nisbetinde mavna tedarik ediyordu. Belediye, bu sefer bu işi müteahhide vermek fikrinde değildir, Bunun için kira ile mavna tedarik edecektir. Bundan başka biri Beyoğlu, diğeri İstanbul, üçüncüsü de Anadolu Sahi- linde ölmâk üzere iç münasip çöp İs- kelesi yapılacaktır. Bu iskelelerin in- şasına derhal başlanacaktır. Beledi- yenin çöp nakli için kullandığı kam- yonlarla çöp bu iskelelere getirilerek mavnalara nakledilecek ve açıklara dökülecektir. Çöplerin denize dökül- mesi, muvakkat bir mahiyâttedir, İle- ride çöplerin imhası için fırmlar te- sis edilecektir. Belediye, bir fırının kaça mal ola- cağını, tedkik etmektedir. Tedkikat bittikten sonra fırınların tesisi için şehir merlisinden tahsisat istenecek- tir. Çöplerin denize dökülmesi için iske- leler inşa etmek ve mavna bulmak en aşağı on beş günden evvel kabil ola- mıyacağından çöplerin nisan on be- şinden sonra denize dökülmesine baş- lanacağı tahmin ediliyor. Bahar havası Dün kırlarda çok kalabalık vardı Geçen hafta hüküm süren mevsim- siz sıcaklar zail olmuştur. Birkaç gün- denberi lâtif bir bahar havası hüküm sürmektedir. Gündüzleri termometre gölgede 19-20 dereceye kadar çıkıyor. Geceleri 14-15 dereceye inmektedir. Dün havanın güzel olması yüzün- den halk kırlara dökülmüştü. Taksim- den Mecidiyeköyüne kadar uzayan cadde çok kalabalıktı. Maçka, Hürri- yetiebediye tepesi tarafında, Kadı- köyde de pek çok halk vardı. Hava bir, parça serinlemekle bera” ber yağmur ihtiyacı bakidir. Çifçi ve bahçe sahipleri dört gözle yağmur beklemektedir. Japonyaya tuz gönderilecek Japonyaya İhraç edilmek üzere Ja- pon mümessillerile İnhisarlar idaresi arasında yüz bin kiloluk bir tuz mu- kâvelesi imza edilmiştir. İnhisar ida» resi bu tuzu kısa bir zaman içinde tes» Hm edecektir. Posta tayyareleri hangarı Karaman 25 (Akşam) — Karama nın doğusundaki Atmeydanı civarında inşa edilmekte olan posta tayyareleri istasyon hangarının derhal keşfi ya- pılması nafia vekâletinden vilâyete bildirilmiştir. e inşasına yakın- — Şehirler tıpkı insanlar gibi çok çabuk büyüyüp gelişiyor bay Amca... sü Şimdi sana dünyanın en büyük şehri hangisidir, diye sorsam acaba Paris mi?... .. Londra mı?.., .. Yoksa Nev - York mu?. diye bir hayli düşünürsün değil mi?. B .A. — Hayır düşünmem, Madrid deriml... İ r çarpuadaa T 200 pencere İnsanların vrramına binlik yoktur. İrad getirsin diye hayalinde kat kat apartımanlar kurar. Bir çokları için apartıman sahibi olmak, hele şöyle şehrin en güzsi yerinde, manzaralı, şık, her türlü konfora sahip muh- teşem bir apartımanın sahibi olmak tath bir rüya, vazgeçilmez bir emel- dir. Kiminin yüreği tayyare piyangosu- nun büyük ikramiyesini kazanmak hulyasile çarpar. Kimi Amerikaya gitmiş, orada zen- gin olduktan sonra ölmüş, meçhul bir akrabanın mirasını hulya eder. Velhasıl züğürtlük insana olmıyacak şeyleri düşündürür. Bana sorarsa- nız ne öyle Ayaspaşada, denize kar- $ı, her türlü konfora sahip, muhte- şem bir aparlıman hulya ediyorum, ne tayyare piyangosunun büyük ik- rTamiyesini bekliyorum, ne de Ameri- kaya gitmiş, orada zengin olduktan sonra ölmüş, meçhul bir akrabanın mirası hayalimden geçiyor. Bunlar büyük hulyalar ve büyük istekler... Benim istediğim nedir bi- lir misiniz?.. 200 tane pencere!.. Evet hayret etmeyiniz. ben hayatta 200 tane pencere istiyorum. Sonra bu 200 pencereyi de büsbütün istediği- Hayır, hayır ben mütevasi bir adamım. Bu 200 pencereyi yalnız ve yalnız bir gün için istiyorum. Evet sadece bir gün için... Amma bir şart la ki bunlar benim istediğim ve be Zendiğim pencereler olacak. Bir gün- ciğez için bu 200 pencereyi emrime vereceksiniz. Bundan sonra servet, para, pul namma sizden bir şey is- temem. : Arza ettiğim pencereler Londrada Westminister civarında olacak... Yeni İngiliz kralınm taç giyme merasimi için bu pencerelerden biri. nin kirası 25 İngiliz lirası imiş. Yanl her pencere aşağı yukarı bizim pa- ramızla 160 liraya yakın tutuyor. İki yüz pencereyi bana verirseniz 22,000 Tira kadar bir para eder. Hele sadece bir gün için bir kaç balkon da lütfederseniz o zaman büsbütün kekâ.. balkonlar 100 İngi- liz lirası imiş, Yani bizim paramızla 630 lira. Emrime 20 de balkoncuk veriniz. o da 12,600 lira eder. eh te şekkür ederim... Görüyorsunuz ya.. hayatla ne ka- dar kanaatkârım, Herkes hayalin. de kocaman apartımanlar, mivaslar, büyük piyangolar canlandırırken ben 200 pencere ile 20 balkon istiyorum. Hem de sadece bir gün için. H.F. yarara İzmride 23 nisan hazırlığı İzmir 28 — 23 nisan çocuk bayramı için burada en büyük hazırlıklar ya- pılmaktadır. 23 nisanda İzmirin en çok çocuklu üç allenin babalarına bü- yük ikramiyeler verilecektir. Bünun i- çin bir çok köylerden çocuklu aileler İzmire gelmektedir. Bunlar içinde 13 - 14 çocuklu aileler vardır. Trabzon civarında bir kamyon devrildi Trabeon 21 — Erzurumdan Trabzo- na gelmekte olan bir kamyon Trabzo- na bir çeyrek mesafede deyrilmişlir. Kaza bir yolcunun yaralanmasile ve nisbeten hafif surette atlatılmıstır,