11 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

11 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 AKŞAM Bu Sabahki Telgraflar Milisler Madrid civarında mühim mevziler işgal etti Üniversite mahallesinde bulunan asiler mahsur bir vaziyette bulunuyorlar Madrid 10 (A.A.) — Merkez cep- hesi: Hükümet kuvvetleri şiddetle harekete geçerek asilerin bazı mühim mevzilerini işgal etmişlerdir. Hükümet tayyareleri de harekâta iştirak ederek asi Kıtalarının toplan- dıkları yerleri bombardıman etmekte ve bunlara büyük zayiat verdirmek- tedirler. Asi kuvvetler Garabilas tepesini tahliye etmişlerdir. Üniversite mahal- lesinde bulunan asiler, hükümetçile- rin ilerlemesi üzerine tecrid edilmiş bir vaziyette kalmışlardır. Carabanchel - Bajonun milisler ta rafından işgali neticesinde asiler Ca- yabanchel - Altoyu tahliye etmek mec- buriyetinde kalmışlardır. Hükümetin tebliği Madrid 10 (A.A.) — Hükümet tay- yarelerinin Malagayı bombardıman etmeleri neticesinde bir gemide yan- gın çıkynş ve 5 deniz tayyaresi harab olmuştur. 'Tayyareler aynı zamanda Huesca muntakasında Tarranza ve Nivel Del Rio Comayı da bombardıman etmiş- lerdir. Hükümet kıtaları Aragon cephe- sinde Aloubierre muntakasında bazı mühim mevziler zaptelmişlerdir. “Topçu, şimdi tamamen muhasara edilmiş olan Hucseayı bombardıman etmiştir. Adjoca yolu, cumhuriyetçilerin ate- $i altındadır. Hava taarruzları | B. Halid Bayrak kanunu Ceza kanununun 526 ıncı maddesi tatbik edilecek Ankara 10 (Telefon) — Hava ta- 'Talimatnameye göre, yukarıda sa- yılan müesseseler haricinde kalan di- ğer müesseseler hava korunma ter- tibatı ve şahsi korunma tedbirlerini ve vasılalarmı temine meçburdurlar... Bu mecburiyet müessese sahiplerine ait olacaktır. Korunma tedbirleri için hususi idareler ve belediyeler bütçelerine yardım namile devlet bütçesinden her sene para ayrılacaktır, Kanun hükümlerine riayet ei | nunun tatbikatı için İktised vekâ- yenler ceza kanununun 526 ncı mad- desi mucibince cezalandırılacaklar- dır. Cenub hududunda Yeniden beş kaza teşkiline karar verildi Ankara 10 (Telefon) — Cenup hu- dutlarımıza : civar xilâyetlerde yeni- den beş kaza teşkiline karar verilmiş- tir. Tam teşkilâtı olacak bu kaza- lara tecrübeli kaymakamlar tayin edilecektir. Yenileme bürolarının kaldırılması hakkında bir kanun hazırlandı Ankara 10 (Telefon) — İstanbul Adliye binasının yanması üzerine teşkil edilen yenileme bürolarının Kaldırılması ve bu bürolardaki dos- yaların alt oldukları mahkemelere devredilmesi hakkında bir kanun lâ- yihası hazırlanarak Büyük Millet Meclisine verilmiştir. Bu Jâyihanın esbabı mucibesine göre, kabul edilen altı aylık müddet içinde yenileme bürolarına 9 bin kü- sur müracaat vaki olmuş, bunlar- dan '1 bininin muamelesi intaç edil. miştir. 2 Erzurumlu bayan Sabire hava kurumuna 1200 lira teberrü etti Ankara 10 (AA) — Erytumun «Komhan> mahallesinden bayan Sa- bire, Türk hava kurumuna 1.200 lira teberrü etmiş ve kendisine bir altın madalya veritmiştir. Bu iyi yürekli, uyanık Türk kadınının, Türk ha- vanlı harfi güsterdiği alâkayı | Dea e ç istifa etti Ikinci reis bu hafta içinde seçilecek Ankara 10 ÇTeleon) — Türkspor kurumu ikinci başkanı B. Halid Bay- rak istifa etmiştir. Spor kurumu ge- nel merkezi bu hafta toplanacak ve İzmirde sulh ceza zabıt kâtibinin rüşvet aldığı iddia ediliyor İzmir 10 (Telefon) — Sulh ceza mahkemesi zabıt kâtibi Hakkı, esha- bi mesalihden birinden on lira alır- ken görülmüş ve bunun rüşvet oldu- ğu iddia edilerek hakkında pe ta başlarimışlır. X Hakkı ifadesinde bu paranın ke- şii ücreti olduğunu söylemektedir. Tahkikata devam ediliyor, iş kanunu Ankara 10 (Telefon) — İş kanu- iletinin bu seneki bütçesine 305 bin Küsur ralık tahsisat konmuştur. Tayyare kongresi Kırk sekiz şube murah- hasları dün Bursada toplandılar Bursa 10 (Telefon) — Marmara ; havzası tayyare müfettişliğine bağlı kongre bugün saat 14.de belediye salonunda vali B. Şefik Soyerin baş- kanlığında açılmıştır. İstanbuldan da bir murahhas kongrede hazır bu- Tunuyordu. Vali B. Şefik, havacılığın ehem- miyeti ve bugünkü vaziyeti hak- kında bir nutuk söyledikten sonra İntihaba geçildi. Birinci reisliğe vali B. Şefik Soy- er, İkinci relsliğe mütekaid general Âşir seçildiler. Kâtibler ve encümen Azalarının da seçimi yapıldıktan son- ra 15 den fazla takrir ve teklif okun- Kongre yarında toplanacak ve çalışmağa devam edilecektir. Bugün saat löde son üç ay içinde Partiye giren yeni mensupla- e ve Parti başkanı sıfatile vali B. Şefik e Prens Nikola feragat etti Prensin evlenmiş olduğu madam Saveanu kimdir? Romanya prensi Nikolanın evvel. ce, evlenmiş olduğu madam Save anuyu boşamağa razı olmadığından Rumen hanedanı krelisi âzası sıfa- tile haiz olduğu bütün hukuk ve im- tiyazlardan ferağat ettiğini dün yaz- mıştık. Bu ferağat hakkında dün şu mütemmim malümat gelmiştir: Bükreş 10 — Kral Karolun Okar- deşi prens Nikola, 1931 senesinde ma- dam Saveanu ile Morgentik bir iz- divaç akdetmişti. Madam Saveanu aslen Rustur ve ilk kocasından bo- şanmıştır. Prens Nikolanın bu ferağati, Ru- men milletine ilân edilmiştir. Sabık prens Nikola, sadece bir Rumen va- tandaşı sıfatile derhal Romanyadan bareket edecektir. pik Italyan - Rumen yapılacak mi? Universul gazetesi İtalya- nın kapalı teşebbüslerinden bahsediyor Bükreş 10 (AA) — Havas ajansı- nın muhabirinden: Salâhiyettar mahfiller, Roma ile Belgrad grasında imza edilen pakta benzer bir İtalyan * Rumen paktının akdedilmesi için hiçbif müzakere ce- reyan etmediğini temin etmektedir- ler. Bunuhla beraber Umiversul gazete- si, İtalya hükümetinin bu hususta Bükreş hükümeti rezdinde kapalı şekilde bazı teşebbüslerde bulundu- gunu bildirmektedir. Mussolifi ile Hitler görüşecekler mi ? Roma 10 (A.A) — Propaganda ne- zareti, Mussolini ile Hitlerin buluşma- larının ihtimal haricinde olmadığını kaydetmekle beraber iki devlet rösi- nin yakında bir mülâkat yapacakları hakkındaki haberi tekzip etmiştir. İspanya; öl ilen Alman ya gönderi Berlin 10 (A.A.) — U-25 ve U-27 nu- maralı tahtelbahirler, Alman ticaret gemilerini himaye eden deniz kuvvet- lerini takviye ve «Alman mıntakasın- da; kontrol icra etmek üzere İspan- yaya hareket etmişlerdir. Hava manevraları Amerika 244 tay tayyare ile 2500 tayyareci toplıyacak New - York 10 (A.A.) — Yeni hava malzemesinin tecrübesi için Kalifor- niya'da yapılacak olan manevralara iştirâk etmek üzere mayısın 1 inden $1 ine kadar Amerika hava kuvvet. leri 244 tayyare ve 2.500 tayyareci toplıyacaktır. Marchfiled, Riverside Hamiltonfi- eld ve San Rafael hareket Üssü ola- rak intihap edilmiştir. B. Beck Varşovaya döndü Varşova 10 (A.A. )— Beck, bugün Canneşdan buraya gelmiştir. AB.C, gazetesi, Beckin yakında Romaya res- mi bir ziyaret yapacağı hakkında bir şayia dolaşmamakta olduğunu yaz- maktadır. Manisada bir çocuk kuyuya düştü. . Manisa (Akşam) — Yenicamide oturan sobacı Hüsnünün kızı 3 yaş- larında Cevher, dün annesi kuyunun başında kuzuya su verdiği sırada kö- peğin bağırması yüzünden korkarak arka arka giderken açık olan kuyuya, düşmüştür. Annesinin feryadı üzerine yoldan geçmekte olan iki şahıs vasıta- sile zavallı yayrucuk ölüm halinde ku- yudan çıkarmış ve eda altına al (Hitlerin akrabalarının mezarında yapılan tezahürden çıkan hadise B. Adam Berlin gazetelerini protesto etti Hürriyet fırkasının Hitlere beyannamesi Viyana 10 (A.A.) — Federal mate buat servisi şefi miralay Adam,Avus- turya hükümeti namına, Hitlerin akrabalarının yattığı mezarın üstün- de nasyonal - sosyalizm lehinde te- zahüratta (bulunan Avusturyalı Brickner meselesi dolayısile Alman matbuatı tarafından yapılan hücum- ları radyoda protesto etmiştir, Miralay Adam, ezcümle demiştir ki; «Alman matbuatının hücumu, bir münakaşadan ibaret değil, Alman hükümetinden verilen talimat ile ya» pılan ve 11 temmuz 1936 itilâfna tamamile mugayir siyasi bir hareket- tir. Her halde Almariyanın bu husus- ta izahat vermesi lâzımdır. Berlin 10 (A.A.) — Alman istihba- rat bürosu tarafından neşredilen ya- rı resmi bir nota, Hitlerin akraba- larının mezarı meselesinde matbua- tın Avusturyaya yaptığı şiddetli hücumlar dolayısile mazeret be- yan etmekte ve bu hadiselerin, Zabıta filimleri Fransız sinemalarında gösterilmesi yasak edildi Paris 10 (AA.) — Dahiliye neza- Bu havalide haydutlar ezcümle banka ve tahsildarlarını soymuşlar ve bu hareketlerinde sinemalarda gös- terilen Amerikan haydutlarını taklit etmişlerdir. İnhisarlar umum müdürü İnhisarlar umum müdürü B. Mitat Yenel dün akşam Ankaraya gitmiş- tir, Umum müdür, tütün kanunun- da yapılacak tadilât hakkında ha- DAM Ankaraya ver- pil B. Eden sefirimizi akşam yemeğine davet etti Ademi müdahale siyaseti ve Portekiz Lizbonne. 10 (A.A) — Resmi gar zete, ademi müdahale itilâfnamesini ; imza etmiş olan memleketler arasın- da tesbit edilen tedbirlerin tatbikine sit kararnamenin metnini neşret- miştir. Bu kararnamenin hangi tarihten itibaren tatbik edileceğini Bahriye nazırı, bilâhare bildirecektir. Altın fiati M. Rosseveltin fiatları indirmeğe ait projesi yok Washinglon 10 (A.A.) — Reisi- cumhur Roosevelt ile Maliye nazırı Morgenthau, mali vaziyet hakkında görüşmüşlerdir. 'Reisicumhur gazetecilere beyanat- ta bulunarak, dünya altın fiatini in- dirmeğe matuf bir projeden haber- dar olmadığını söylemiştir. Gazetecilerin, mali mahfillerin al- tın fiatini çok yüksek addettiklerini bildirmeleri üzerine relsicumhur, bu vaziyeti değiştirebilecek bir proje mevcut olmadığını beyan ve doların dan işaa edildiği zannında bulundu- umu ve eylemiştir... Sıvasta bereketli yağmurlar Stbas 10 (Akşam) — Sıvas mülha- ea di Von Papen ile Avusturya hükümeti arasında 22 martta yapılan bir mü- lâkat neticesinde suçlunun affedil- mesi ile kapanmış olduğunu ilâve ey- lemektedir, Alman hürriyet fırkasının beyi i Berlin 10 (A.A.) — Havas ajansi- nın muhabirinden: «Alman hürriyet fırkası» imzasmı taşıyan bir takım Hitler aleyhdarı hicviyeler, hükümet merkezinin her tarafında dağıtılmıştır. Bu hicviyelerde «Alman hürriyet fırkası; nın programı izah edimek- tedir, B. Hitler Rhinde bulunuyor Berlin 10 (A.A) — Havas ajan- sının muhabirinden: Hâlen Rhin havalisinde oGodes- berg'de bulunan Hitlerin hangi mik lete mensup oldukları. bildirilmiyen bazı ecnebi hükümet adamlarını ka- bul ettiği söylenmektedir. Klişi arbedeleri Fransız faşist partisi sol cenahçıları dava edecek Paris 10 (A.A.) —- Fransız sosyak partisi bir tebliğ neşrederek 15 mart tarihinde halk cephesinin Clichy'deki mukabil nümeyişlerini tertib eden- ler aleyhinde ceza mahkemesinde manevi zarar ve Ziyan davası açaca- ını bildirmiştir, Tebliğ, kargaşalığın Fransız 80s- yal partisinin terlb ettiği bir sinema * seansı neticesinde çıktığım hatırlai- makta ve sol cenah unsurlarının tertib ettikleri mukabil nümayişin bu Aarbedelere sebebiyet verdiğini kay- detmektedir. B. Blumun beyanatı Paris 10 (A.A.) — Paris civarı s05- yalistlerinin bir içtima esnasında başvekil Leon Blum, dahili siyaset hakkında yapılan bazı tenkidlere ce- vab vererek hükümetin vazifesi, s08- yalist programının tatbiki değil, re geçirilimş olduğunu kaydetmiş ve istikrazın şeraitini muhik göster- miştir, Harici siyasetin karışık, çetin v6 tehlikeli olan vaziyetini hatırlatan başvekil, lâğvedilen cemiyetlerin tek- Tar teestüsüne sncak mahkemelerin müsaade - edebileceğini tekrar etmiş ve" parti mensuplarına halk cephesi- nin kuvvetine halel getirebilecek hâ- reketlerden içtinap etmelerini tavsi- ye etmiştir. Tokyoda şenlik Allah rüzgârı tayyaresinin Londraya varması kutlanıyor Tokio 10 (A.A) — Hükümet mer- kezinde bugün şenlikler yapılmakta- dır, «Allâh rüzgârı» tayyaresinin tam 51 saat 19 dakika havada kaldığı te- barüz ettirilmektedir. . İngiltere sefiri, tebriklerini bild'- rirken, bu muvaffakıyetli uçuşun İn- gitere ile Japonya arasındaki dosi- Tuk bağlarını sağlamlaştırmağı vesi- le olduğunu söylemiştir, yapılan tayyare ler kadar iyi olduğunu isbat ettiğini. beyan etmiştir. 500 seyyah geldi nike m gelmiştir. Ae 2