11 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

11 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

11 Nisan 1937 İSTANBUL HAYATI: Ceza paralarımızı -sen veril Tr Karaköyden Şişhaneye doğru ordu. Kalabalık arasın- dan bir adam rinden fırladı. çıktı ve ra karakollarda dolaştığın gibi yüz yı da verirsin, Acele ete rıda tramvay duracak. O zaman inersin, Telâşlı udam süzdü: — Seh ne karışıyorsun. Allıyacak ben değil miyim?.. Yolcuyu menetmek sana &ld değildir. Beni kimse yakalı- yamaz. Biletçiyi adamakıllı (o azarlıyarak hızla giden tramvaydan atladı. Oanda keskin bir düdük sesile tramvay durdu. Herkes dışarıya ba- Yıyordu. Atbyan adam kaldırımlar Üzerinde birkaç sendelemeden sonra köşede duran polisin kolları arasına girmişti. Tramvayda dedikodular baş- tadı: hiddetle (o biletçiyi — Vah vah. zavallı adam.. şimdi bir de coza verecek... — Halbuki biletçi kendisine ihtar elti, Biraz söz dinlese ne olurdu?.. Ön tarafta «yakta duran şişman bir &dam derin derin içini çekiyor: — O0000oh.. ne kadar da memnun «ldum!.. Oooooh.. acelesi ne imiş köf- tshorun?.. Şimdi cayır cayır ceza pa Tasını da verince aklı başına gelir, Afe- rin polis memuruna... Kapana fare düşürür gibi herifi yakaldı. Öteden biri atıldı; — Bayım, bu iş pek hoşunuza git- ti galiba!.. Şişman adam bir kahkaha attı: — Nasıl hoşuma gitmez bayım? Hem bir köftehor ceza gördü, hem de belediye para kazandı, Fakat yüz ku- Tuş ceza pek azdır. Bunu beş liraya çıkarsalar belediyeye daha iyi bir ka- Zanç olur amma, onun da mahzuru var... Biraz evvelki adam yine karıştı: — Bu kadarı insafsızlık olur bay baba. beş lira cezayı halk nasıl ver- 8in?.. Bay baba gevrek bir kahkaha daha ottı: — Evlâd, buna senin aklın ermez. Ben halkın veremiyeceğini düşün- mem. Fakat cezanın fazla olmasında başka mahzur vardır. İşin tatbikatını iktisadi noktadan, tediye kabiliyeti cihetinden düşünürsek netice itibari- le belediye bundan zarar eder. Şimdi Ceza bir lira olduğu için birçok kimse- er korkmuyorlar, atlıyorlar. Ceza beş lira olursa kimse atlamaz. Bu yüzden belediye de varldatını kaybeder. Arkadan biri bağırdı: — Bayım, belediyeyi o kadar kayır- mk istiyorsan, bizim acele işimiz var, şurada atlıyalım da cezdi paralarımızı £en ver bari... C.R. —araranmanrmenmm Yörükali ve Dil plâjlarına vapur işletilecek Yürükali plâjı ve DU mesiresi ile Büyükada iskelesi arasında yaz mev- siminde vapur işletmeğe esas itibarile karar veren Akay idaresi, iki vapur Satın almıştı, Fakat bu vapurların gerek Ada, gerek Dil ve plâj iskelele- rine yanaşacak yükseklikte olmadık- ları görüldüğünden vapurların tadi- line başlanmıştır. Vapurların tadili deniz ve plâj mevsimine yetişmek Üzere yakında bitecektir, AKŞAM ŞEHİR HABERLERİ Kadıköy suları Su şirketi 400 | bin liraya satın alındı Nafıa“ vekâleti ile Kadıköy su şir- keti arasında yapılan satın alma mü- zakeresinin neticelendiğini ve bele- diyeden de selâhiyettar bir mümessil istendiği için belediye sular müdürü B. Ziya Erdemin Ankaraya gittiğini yazmıştık. Alâkadar mahafile gelen malâma- ta göre satınalma mukavelesi vekâ- let, belediye ve şirket o mümessilleri arasında imzalanmıştır, Kadıköy su şirketi dört yüz bin liraya satın alın- mıştır. Bu para, senede kırkar bin 1i- ra verilmek suretile on senede ödene- cektir. Şirket muamelesinin tasfiye- sine bugünlerde başlanacak ve tas- flye haziran sonuna kadar ikmal edi- lerek 1 temmuzdan itibaren şirket alâkasını kesecektir, Vaktile terkos şirketinde olduğu gibi Kadıköy su şirketi de belediyeye devredilecektir, Binaenaleyh 1 tem- muzdan itibaren Kadıköy ve havalisi su şebekesi belediye tarafından idare edilecektir. Kadıköy su şirketi, bele- diye sular idaresine merbut olarak ayrı bir şekilde nezareti altında idare edilecektir, Kadıköy suyu şimdiye kadar hem az, hem de -bilhassa yağmurlu za- manlarda- bulanık bir renkte akmak- ta idi. Belediye vaktile suyun tasfiye- sl bu şebekenin ıslah ve tevsii mak- sadile büyük bir proje hazırlamıştı. Bu proje, mütehassıs ellerden çıkmış- tır. Tesisat devredilir edilmez proje- nin tatbikine geçilecektir. Hırsız kadınlar Dükkânlardan eşya aşıran dört sabıkalı yakalandı Zabıta dün, kadın hırsızlardan mü- rekkeb bir şebekeyi yakalıyarak hak- larında takibata girişmiştir. Bunlar; Hayriye, Zeliha, Hatice ve Fatma isimlerindedir. Bu kadınların dördü de polisçe yaüseccel sabıkalılar- dandır. Bunlar, bilhassa Sultanha- mamı, Mahmutpaşa, Eminönü, bazı İstanbul ve Beyoğlu ve polisçe ekaldırımcılıkş diye tavsif edi- salre aşırıp savuşmağa muvaffak olur- lardı, Bunların dün grup halinde faaliye- te çıktığını gören zabıta memurları, herhangi bir tacirin canını yakmala- rına biran evvel mânj olmak için hep- sini yakalamış ve haklarında «mazan- nal su» muamelesi tatbik edilmek üzere evrak tanzim eylemiştir. Bu kadınlar hakkında ilk yapılan tetkikatta şimdiye kadar 6 Okadar ticarethaneden kaldırımcılık suretile kumaş ve eşya .2lıp götürdükleri tes- bit edilmiştir. Tahkikat devam et- mektedir. Kahvenin camlarını kırmış Mahmud isminde biri Galatada Ha- Hin. kahvesine giderek bütün cam- larını kırdığı için yakanlamış ve ad- Myeye verilmiştir. Gazino ve kahvelerde tarama Inhisar memurları kaçak ve yasak oyun kâğıdları eşya araştırıyorlar İnhisarlar idaresinin takibat kıs- mı; şehrimizdeki kahve, gazino ve emsali yerleri umumi bir taramaya tabi tutmak için emir almıştır. Üçer, dörder memurdan mürekkep gruplar, İstanbulun mubtelif mınta- kalarındaki kahve ve gazinolara gi- rerek, her türlü kaçak veya yasak oyun kâğıdlar, âletleri ve eşya araş- tırması yapmakta, buldukları takdir- de müsadere ederek müessese sahibi hakkında kanuni takibata girişmek- tedirler, Kaçak veya yasak olan bir şey bulunmadığı takdirde de tara mada bir şey bulunmadığını mübey- yen zabıt tanzim edilerek müessese sahibine verilmektedir, Şimdiye kadar yalnız İstanbul Kıs- mında 21 yerde kaçak oyun kâğıdı, 2 yerde kaçak sigara kâğıdı, 3 yerde esrar bulunmuş ve bulunduranlar hakkında takibata, girişilmiştir. Mektepleri teftiş Umumi müfettişler bukün- den itibaren mıntakalarına gidiyorlar Maarif vekâleti, memleketin her ta- rafında mevcud lise ve orta mekteb- lerin gerek ders, gerek idare bakımın- dan teftişine karar vermiştir. Bu İti- barla vekâlet maarif umumi müfet- tişleri, bütün memlekete şamil olmak üzere kendi aralarında mıntakaları taksim etmişlerdir. Müfettişler bu- günden itibaren kendi teftiş mınta- kalarına hareket edeceklerinden dün yüksek tedrisat “umum müdürü ve vekâlet teftiş heyeti relsi B, Cevadın reisliği altında toplanmışlardır. Dün- kü toplantıda mekteblerin ne suretle teftiş edileceği hakkında müfettişlere talimat verilmiştir. Müstehcen plâklar Muhakeme, Nerimanın ihzaren celbi için talik edildi Müstehcen plâk neşriyatı davasına dün üçüncü ceza mahkemesinde ba- kılmıştır. Bu davanın suçlularından Neriman adındaki muganniye Ana dolunun muhtelif semtlerinde do- laşmakta olduğundan kendisi bulu- nup mahkemeye getirilemiyor ve bu yüzden muhakeme talik edilylordu. Geçenlerde Nerimanın İstanbula geldiği haber alınmış ve mahkemeye gelmesi için kendisine tebliğat ya- pılmak üzere müzekkere yazılmıştı, Dünkü celsede bu müzekkereye gelen cevapta Nerimanın bu defa da Samsuna gittiği ve orada bir gazino- da muganniyelik yapmakta olduğu, on gün sonra İstanbula geleceğinin anlaşıldığı bildiriliyordu. Mahkeme, Nerimanın her nerede bulunursa ya- kalanarak ihzaren mahkemeye gön- derilmesi için müzekkere yazılmasına karar vermiş ve muhakemeyi başka bir güne bırakmıştır. i itfaiye kursu Kursa devam edenler muvaffak, oldular Bir müddet evvel açılan itfaiye mektebi kurslarına devam eden otuz itfaiyeci âmir ve efradın imtihanları yapılmış ve talebenin hepsi muvaffak olmuştur. Kursun ikinci devresi tem- muzda bitecek itfaiyecilerden bir kıs- mi daha kurstan mezun olacaklardır. İki aylık bir fasıladan sonra kurslara eylülde tekrar başlanacaktır. Birinci kurstan çıkan bu otuz it- faiyeci yalnız ameli sahada deği, nazari sahada da malümat sahibi olmuşlardır. İtfaiyecilere yalnız yangın söndür- me işleri değil, tahlisiye vesaiti de bil- hassa harb zamanlarında gaz hücum- larına karşı itfalyenin yardımcı vazi- feleri öğretilmiştir... Tavuk alırken Beyoğlunda pir lokantada çalışan Hasan isminde biri, Balıkpazarında bir dükkândan tavuk almakta iken cebindeki 15 lirası aşırılmıştır. Hasan bu parayı dükkânda bulu- nan Dimitrinin aşırdığını iddia et- mektedir. Dimitri yakalanmış ve tahkikata girişilmiştir. Ortak kavgası Unkapanında oturan seyyar satıcı pazarcı Ali, dün Beyoğlunda bir pa- zarda ortağı Davud ile kavga etmiş- ler, Davud Aliyi yaralamıştır. Davud yakalanmış, Beyoğlu cürmümeşhud müddelumumiliğine verilmiş verilmiştir, Kömür hırsızları Bebekten k kömür aşıran Ibrahim yakalandı Bundan bir müddet evvel, Kuru- çeşmedeki kömür depolarına dada- nan hırsız çocuklar zabıfaca yakalan- miş ve adliyeye verilmişti. Kuruçeşme depolarındaki bu hır- sızlığın önüne geçildikten sonra da şimdi Bebekte bulunan bir iki kömür Ga Zabıta, lâzımgelen tertibatı alarak takibat ve tarassudda bulunmuş, ni- hayet evvelki gece bu depolara kö- mür aşırmak üzere gelen bir adam tesbit edilmiştir. Bu adam, işini bitirip çaldığı kö- mürleri nakle başladığı sırada yaka- lanmıştır. Hüviyeti tahkik edilince, İbrahim isminde biri olduğu, bazan dürünün, idarenin navlun ve yolcu tarifeleri için Ankaraya gittiğini yaz- mıştık. Yeni tarife 1 mayıstan itibaren tat- bik edilecektir. Ancak yeni tarifede ücret hususunda bir tenzilât yapıl mamıştır. Ancak ihracat emtiası ve yolcular için bazı kolaylıklar yapıl- mıştır. Umum müdür, bugünlerde şehri- mize gelecektir. Sahife Eşek davası İstanbul Şehir meclisinin güriler- denberi halletmeğe uğraştığı bir da- | va var: Eşek davası.. Fakat yanlış anlaşılmasın bu riyaziyedeki meşhur İ «Eşek davası» değildir. Bu İstanbulda eşeklerle nakliyat yapılıp yapılmama- sı davasıdır, Biz eşeği yalnız «hayvanların filo- zofus olarak tanırdık. Meğer o ayni zamanda hayvanların en mühimmi imiş te... Baksanıza mühim olmasa biz İstanbullular günlerce onunla meşgul olur mıydık?. Fakat Sehir meclisindeki eşek hak- kında yapılan münakaşalar bir şehir nakliyat işinden ziyade bir estetik meselesi haline girdi. Acaba eşek şehrin sokaklarının bedii manzarası- ni bozuyor mu? Bozmuyor mu?. Şehir meclisi bu mevzu etrafında ikiye ayrılmış, Eşeğin şiddetle aley- hinde bulunan gruptan Adalı Avni Yağız, eşek nakliyatının pek feci BA şey olduğunu söylüyor. Buna âzadan B. İsmail Şevket şöye e (Demir çırpıda || imei i | Amatörlere mahsus daimi fotoğraf müsabakamızın bu haftaki seçiminde (üçer liralık 'dtab) hediyemizi kazanan- lar: 1 - Ankara Halkevi caddesi No. 64 Behice, 2 - İstanbul erkek lisesi 2 - B. 1192 No. Hikmet Tldız, 3 - Galata Ahen - Münih hanı 6 ncı katta Hohtif şirketinde Melek, 4 - Ankara Hacıbayram civarı, Çarşı 50. No, 15 Naciye; DAiMi FOTOĞRAF MÜSABAKAMIZ