12 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

12 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Ber AKŞAM 12 Nisan 19 Geceki ve BugünTürk-Yugoslav konuşmaları başlıyor Ismet Inönü, Belgraddan dönüşte 5 saat kral Borisin misafiri olacak Belgrad 12 (Akşam) — Dün gece buraya muvasalat eden İsmet İnönü ile Hariciye vekili “B. Tevfik Rüştü Aras, bugün Yugoslâvyâ. başvekil hariciye nazırı doklor Stoyadinoviçle siyasi mükilemelere başlıyacaklar- dır Bu mükâlemelerde Avrupanın, Bal- kanunlarını umumi vaziyeti ve bilhassa iki memleketi alâkadar eden niesele- ler tetkik edilecektir. Bu mükâleme- lerin en dostane ve samimi bir hava içinde cereyan edeceğine ve iki mem- leket arasında mevcut olan siyasi el- birliğini daha ziyade kuvvetlendirece- ğine şüphe yoktur. Başvekilimiz ile Bayan İsmet İnö- nü, hususi bir villâda misafir edil mişlerdir. Hariciye vekilimiz sefaret- hanede ikamet edecektir. İsmet İnönünün şerefine ziyafetler Bugün, kral naibi prens Pol Başve- kilimizle B. Tevfik Rüştü Arası huzu- nünü, muhterem refikasını ve Harici- ye vekilimizi öğleden sonra çaya da- vet edecek, gece doktor viç İsmet İnönünün bir ziyafet verecektir. İsmet İnönü kral Borisin misafiri olacak Sofya 12 — "Türkiye Başvekili İs- met İnönü 20 nisanda, Belgraddan hususi trenle buraya gelecek ve Vra- ne sarayında beş altı saat kral Bori- sin misafiri olacaktır. Bulgar siyasi raahafili, Belgradan dönüşünde, Türkiye Başvekilinin ve- levki bir kaç saat için bile olsa kral Borisin misafiri olmasına büyük si- yasi bir ehemmiyet vermekte ve bu sırada cereyan edecek ölen müküâle- melerden :ki memleket içir çok hayır- hı neticeler elde edileceğini tahmin etmektedir. E, Stoyadino- şerefine resmi Madrid etrafında harb yeniden kızıştı Bilbao ve Kordu cephelerinde de şiddetli muharebeler oluyor Madrid 11 (AA) — Havas ajansı- nın muhabiri bildiriyor: Asiler dün Madrid cephesinde bilhassa öğleden sonra Casa Del Campoda mükabil taarruza geçmişlerdir. Muharebe bü- tün Madrid cephesinde bilhassa, 'es- Li mezarlığın etrafında, Casa Del Kampo, askeri hastane; Carabanchel ve Casa Del Kampoya hâkim olan ler birçok günlerden beri mütemadi- yen Durangoya on ve Bilbaaya oluz beş kilometre mesnfede bulunmakia- dırlar. Bu sebepden dolayı general Mola, harekâtın muvakkaten tolili- ni emretmiştir. Bask milisleri bu ta- tlden bilistifade mevzilerini tahkim etmektedirler. Bir İngiliz zırhlısı Bilbaoya gidiyor Cebelüttarık 11 (A A.) — 42000 vazörü, dün akşam saat 21 de hare- ket etmek emrini almıştır. Kruvazör, garbe doğru hareket etmiştir. Bilbao- ya gitmekte olduğu öğrenilmiştir. Madrid bombardıman ediliyor Madrid 11 (A.A.) — Ağır topçu, bu ne on beş kadar obüs atmıştır. Mev En ziyade La Gran Viaya isabet veki olmuştur. Bu binanın balkonu yıkılmıştır. Cephenin duvatları, ka- lınlığına rağmen, delik deşik içinde kalmıştır. İki yolcu ağır surette yaralanmıştır. Belçikada faşizm | Trablusun idare mağlüb o oldu şekli değişti bir nezaretin kontrolü altına vazet- mektedir, Bu karar, yerliler için ev- velki statü İle İtalyan vatandaşlığı arasında mutavassıt bir vaziyet Ihdas etmektedir. Libyanm eyaletlere tak- simi, bu kıtayı İtalyanın bir parçası haline getirmektedir. Libya, muah- heren yapılacak bir stajdan sonra, Cezayirin Fransaya karşı olan vazi- yeti gibi, tamamile İtalyaya temsil edilecektir. Şimdiki mebusan meclisi yerine kooperatif meclisi kaim olduğu za- erekte yansa Motörlü tayyare mektebi inşaatına başlanıyor Ismarlanan 20 mektep tay-| yaresinden 10u ay sonunda| Ankaraya gelecek Ankara 11 (Telefonla) — Hava ku- rumu binası yanında yapılacak mo- törlü tayyare mektebinin arsasını ecek olan sahanm tesviye ilerlemektedir. İnşaata yâ” kında başlanacaktır. Diğer taraftan Hava kurumunun ısmarladığı 20 mektep tayyaresinden on tanesi bu ayım sonuna doğru An- karaya gelmiş olacaktır. Pansiyoner talebeden alınacak ücret Maarif vekâleti gelecek ders senesi cedvelini hazırladı Ankara 11 Çteletonla) — Maarif vekâletine aid mektep pansiyonların- daki pansiyoner talebeden önümüz- deki ders senesi ahnacak ücretler şu suretle tesbit, edilmiştir: Galatasaray lisesi ilk ve lise kısım- lara 240, İstanbul; İzmir ve Ankara liseleri 200, Eskişehir lisesi 180, Frem- köy kız lisesi ilk kismi ve Bahkesir li- sesi 175, Erzurum lisesi 165, Butsa, Diyarbekir ve Kayseri liseleri 160, Kars, Kastamonu, Konya, Svais, Antalya liseleri ile Zonguldak ve Manisa orta okulları 150, Trabzon lisesi 145, Gazlantep ve Yozgad Tlse- leri ile İzmit orta okulu 140, Kütah- ya, denizli ve Afyon liseleri 130, Niğ- de orta okulu 120, Muğla Urfa 110 Ji- ra. Gene önümüzdeki ders yılı içinde masrafları devlet tarafmdan veril. mek üzere pansiyonu bulunan mek- | teplerde leyli mecdani okutturulacak tâlebenin sayısı bin olarak tesbit edil- miştir. Ücretli iki yüz liradan fazla o- lan mekteplere leyli mecesni tale- be almamıyacaktır. Spor teşkilâtı siyasi müsteşarlığı Yakında spor teşkilâtında €saslı değişiklik yapılacak Ankara 12 — Türk spor kurumu ikinci reisliğine kurum umumi mü- fetişi B. Adnan Erk namzed gösteril- miştir. Fuad Sirmen ve Süreyya Genç- aganın İsimler! de İleri sürülmekte- Gir. İkinci reisliğe kimin getirileceği bugün belli olacaktır. 'Türk spor ku- rumunda yakında esaslı değişiklik- ler yapılacaklar. Bu hususta üç proje hazırlanmıştır. . Kabulü çok muhte mel olan projeye göre spor teşkilâtı, Başvekâlete bağlı siyasi müsteşarlık tarafından idare edilecektir. Bu yeni teşkilât kabul edilirse Millet Meclisin- den bir kanun lâyihası geçirilecektir. Kont Cianoyu Ankaraya davet Paris 12 — Romadan gelen haber- lere göre Türkiye elçisi B. Ragıb Bay- dur bugün İtalya hariciye nazırı Kant Bu sabahki yangın Bu sabah Samatyada bir yangın ol- muştur. Tahkikata göre ateş şöyle çıkmıştır. Ayanikola mahallesinde Karagöz sokağında; Denizyolları kap- tanlarından bay Şahabın sahip bu- Yunduğu 6 numaralı evde helâ arasın- 'da yakılmakta olan mangaldan siçrâ» yan kıvılcımla döşeme ve bağdadiler tutuşmuş, az zamanda ateş büyüye- rek evin üs katını sarmış ve itfaiye vaktinde yetişerek üst kat kâmilen yandıktan sonra söndürülmüştür. Paris büyük elçimiz Fransız Hariciye nazırile görüştü Paris 1 (AA.) — Hariciye nazın von Delbos. dün öğleden sonra Tür. kiye sefiri B. Suad Davazı kabul et. İl em İ Kabulü muvakkat usulün- den istifade edecek eşya Şekerli maddeler, çikolatalar ve reçeller hakkında da maddeler kondu Ankara li (Hususi muhabirimiz. den) — 1937 mali yılı müvazenei umumiye kanunu lâyihasına göre ve gümrük tarife kanununun on dör- düncü maddesi mucibince kabulü muvakkat usulünden istifade ede- cek eşya şunlardır: Halı imelinde kullanılacak Kas- kam iplikleri (çile ve paket halinde), çorap, jerse, fanilâ'gibi her türlü örme eşyanın ihracına yardım mak- sadı ile safi veya karışık Kamgran ile pamuk ipliği ve safi ipek (masu- ra, bobin üzerinde sarılı veya çile halinde, yün mensucatın ihracına yardım maksadı ile safi veya karı- şik Kamgran, yazma ve kalemkâri basmaların ihracını teşvik için top halinde Amerikan bezi, tülbent sa- laşpur, patiska, top halinde keten, Jüt Manila ve emsalinden ma- mul çuvallık mensucat, yuvarlak lâvha halinde masura bobin üzerin- de sarılı veya çile ve paket halinde her nevir bakır tel, çinko pamuk ip- likleri, külçe, lâvha, çubuk, yaprak ve boru halinde sellilot, galalit ve Oriyantal halitaları, - otomobil re- simleri ilân kâğıdı, yaprak halinde Rus tütünü; demir saç, matbaa hu- rufatı ihracatını kolaylaştırmak için külçe halinde safi kurşun antimuvan külçe veya çubuk (halinde kalay; lâvha halinde teneke, mamul halde şeker, çubuk lâvha ve boru halinde pirinç, çubuk lâvha ve külçe halin- de alüminyom, lâvha ve külçe ha- Minde tulya, çubuk lâvha ve boru ha- linde çelik, çubuk lâvha halinde de- mir, külçe halinde Pik, toz halinde Trotil, toz halinde Tirii, musad kapsülü, tahrip kapsulü, linde hamızı Klorma, ha lâvha halinde siyah saç, kriyolit, kalay aksidi, keldispat, kuvarto Bunlardan balı imalinde ku! cak kaskam ipliklerinin; sened bin Kiloyu geçmemek şartile, ra; müddetleri iki numaralı rük muamelesi tarihinden iki senedir. ih- güm- itibaren a ihraç edilmek üzerç etirilecek Rus tütünleri yalnız İstanbulda işlenecektir Şekerli maddelerin ihracını te- min için kabulü muvakkat sureli ile ithali muvafık görülen mamul şekerler Türkiye şeker fabrikaları anonim şirketi tarafından teminata rapten ithal edilecek ve gümrük res- mi ile resmi munzamı umumi sa tış fiatinden tenzil edilerek teminata rabi sureti ile alkalı fabrikalara satılacaktır. Şirket, bu fabrikaların getirecekle- ri gümrük vesikasında yazılı ihraç mikdarına ve Aşağıda muhtelif mad- deler için tesbit edilen şeker nisbe- tine göre teminatlarını iade edeceği gibi ayni vesikayı gümrük idaresi- ne ibraz etmek suretile kendi temi- natını dahi iptal ettirecektir. Sütlü çikolatalar yüzde 40, sütsüz çikolatalar yüzde 50, lokumlar yüz- de 48, badem şekerleri yüzde 35, diğer şekerlemeler yüzde 40, pisküvi- ler yüzde 15, reçel ve marn r yüzde 60, tahan helvası yüzde meyva konserveleri yüzde 35. Maliye Vekâletinde yüksek ücretli yeni memuriyetler ihdas olunuyor Atlı tahsildarların adedi 800 den 1025 e . çıkarılacak, harç ve para cezası için 50 şer lira ücretli 100 tahsildarlık ihdas edilecek Ankara 11 ÇTelelonla) — Maliye Vekâletinin barem kanunu haricin- de kalan memurları ile ücretli müs- tahdemleri arasında yeni bazı de- ğişiklikler yapılacak ve yeni me- muriyetler ihdas edilecektir. Bu cüm- leden olmak üzere Maliye Vekâeltin- .deki hukuk. -müşavirlerinin adedi 13 den 20 ye çıkarılacak, buna mu- "kabil avukatların sayısı 14 ten ona inecektir. Müşavirlikte 80 lira ücretli 2, 70 ira ücretli bir muakkiplik ihdas olunacaktır. Varidat umum müdürlüğünde 300 lira ücretli bir idari davalar ve ka- gi, 150 şer lira ücretli bir idari ka- rTarlar tedkik memrulğu, bir Maliye, müfettişi, 100 hira ücretli bir Mali- ye muavinliği olacaktır. Milli Emiâk müdürlüğünde 150 . ra ücretli iki kontrolörlük, 300 ira Ücretli bir idari davalar müşavirii- ği, 200 lira üeretli iki tedikik merur- luğu ihdas olunacak, hâlen meveuti dört müfettişlik lâğvediledek, iki tedi- tahsildarların sayısı 800 den 1025 e. çıkarılacaktır. Aynca harç ve para cezaları için 50 şer lira ücrelli elik; Altı ve elli yaya tahsildarık ihdas olunacaktır. Sovyet Rusyada | Suriye heyeti tevkifler Yagydan gözler ME. a e Yagodanın tevkifi üzerine Rusyada emre m bahisle Çekaya mensup 300 kişinin tevkif edildiğini yazıyor. Bu gazete Zinoviyef davasile başlamıştır. O zaman memlekette Alman casusluğu- meram gre teen anlaş. a anlaşıyor. Has hayal da or.» ii Halepte halk tarafından soğuk bir surette karşılandı Haleb ii — Paristen dönmekte olan Başvekil Cemil Mardam ile hes riciye nazırı Sadullah Cabiriden mü-, rekkeb olan Suriye heyeti buraya gel-, miş ve soğuk bir surette karşılanmış-! tır. Heyet âzası, halktan ademi mus! vaffakıyetlerini saklamışlar ve efki- rı ümumiyeyi aldatmak için güya İs-' kenderun meselesinde muvaffak ol- duklarını, affı umumi vaadi kopar- dıklarını, Ankaradan geçerlerken Ken. dilerine güya yapılan daveti kabul OAK «Roma 11 — Eritredeki Asab iima» ann yalm 4 verilmiştir, : gep giti Di