12 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

12 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

12 Nisan 1937 AKŞAMDAN AKŞAMA, Doğru tramvay seferleri Tramvaylarda kalabalığı azaltmak | için şimdiye kadar birçok tedbirler düşünüldü. Hattâ bazıları tatbik #dilmek istenildi. Fakat, bugünkü vaziyete bakılınca, bunların hiçbiri. | nin fayda etmediği meydandadır. Son bahsedilen bir çare epice dik- kate şayan bulunuyor ve Insana ümlü veriyor, Bazı tramvaylar ilk hareket duraklarından hemen tamamen dolu olarak kalkarlar, Hele bir iki durak geçince, bunlarda yer bulmağa imân | kalmaz. Messlâ sabahları Şişliden kalkan ve İstanbul semtine geçen tramvaylar böyledir. Bunlar Osman- - bey durağına geldikleri zaman hınca- | hine dolu bulunurlar. Bu izdiham tâ | Sirkeciye ve Beyazıda kadar ayni | halde devam eder. Beyazıttan Şişliye, Fatihten Harbi- yeye gelen tramvaylar hakkında da günün birçok saatlerinde ayni şey söylenebilir. Orta istasyondakiler bu arabalara binmekten âdetâ ümlidleri- ni kesmelidirler, Şimdi tasavvur edilen tedbir şudur; Meselâ Şişlilen hareket eden bazı arabalar Hamam durağına uğradık- tan sonra artık hiçbir yerde durmıya» Tak doğru İstanbula gelecekler. Bu doğru postalar başka hatlarda da tatbik edilecek, Bunlar da münasib | bir iki duruğa uğradıktan sonra doğ- Tuca son muvasalat noktasına gide cekler, | Bu tedbirin iliği derhal göze par, Bir kere dolu tramvaylardan yol- cunun inmesi, yahut bir yolcunun | böyle arabalara binmesi çok zahmet- li, herkesi taciz edici bir iştir. Ayni | Zamanda vakit kaybedilmesine mey- dan verir, Onun iç ru arabalar bunaltıcı, usandırıcı bir izdiham ok madan sefer yapabileceklerdir. Bun- ura binenler eskisine nisbetle rahat yahat edeceklerdir, Fakat bununla izdihamın önü alın- muyacaktır, izdiham bilâkis arta | caktır | Çünkü tatbik edilecek bu usul ile bugünkünden daha fazla yolcu taşın- muş olmıyacaktır. Bilâkis araba bula- mıyan yoleuların sayısı artacaktır. | Şimdi arabalara tıklım tıklım dola- Tak gidebilen yolcular, arabalarda Artık eskisi gibi istif olamayınca sal kım salkım sokaklarda birikecekler- dir. Bugün kâfi gelmiyen arabalar daha az yolcu ile sefer yapınca kifa- yetsizliğin daha ziyade artacağı tabit değil midir? İzdihamın önünü almaktan bahs- edebilmek, ancak taşıma kabiliyet ve imkânının çoğaltılmasile kabil olur. Tasavvur olunan tedbir, azimet istas- yonlarından arabalara binenler için bir kolaylık olacak, orta istasyonda- kilerin sıkıntılarını, mahrumiyetleri- ni bütün bütün artıracaktır, z Akşamcı mama telefon santralı için iki arsa bulundu İstanbul telefon şebekesinin ihti- yaca kifayet ötmeğiğini göten Nafa vekületinin şebekeyi genişleterek abo- ne miklarıni arttırmağı temin edeces Gini yazmışlık. Şişli givarında yapıla- cak'olan yeni santral için iki müna- Sip arsa bulunmuş ve keyfiyet vekâle- İe bildirilmiştir. Vekâlet bu iki arsa- Gan birini münasip gördükten son- Ya yeni inşaat için bir münakasa aça- Caktır. Şişlide yapılacak santralın iki senede tamamlanması : kararlaştırıl. Taiştar. İ pılmasını istemişti. Belediye, Yangınlar Otomatik haber verme tesisatı yapılacak mı? Belediye, bazı yangınların vaktile söndürülememesinin itfaiyeye n- ın yerinin yanlış ve yahud geç har ber verilmesinden ileri geldiği ka- naatindedir. Bu sebeple 935 senesi ni- sanında Dahiliye vekâletine bir ka- n pr i göndermiş ve İstanbulda otomatik yangın ihbarı teşkilâtı ya- şimdi tekrar Dahiliye vekâletine müracaat ederek bu lâyihanın biran evvel ka- nun haline getirilmesini rica etmiş- tir. Bu yeni lâyiha ile yapılacak ihbar teşkilâtı için sarfedilecek paraya bü- tün şehir halkı iştirak edecektir, An- cak, belediye yangından yalnız bina sahiplerinin değil, ayni zamanda ki- racıların da zarar gördüklerini dü- şünerek ev sahiplerile beraber kiracı- ların da bir defaya mahsus olarak bir para ödemelerini teklif etmiştir. Alınacak para nihayet üç liradan fszla olmamak şartile her binadan, apartımanların her katını işgal eden kiracılardan alınacaktır. Bu ihbar tesisatının yalnız itfaiye- nin değil, zabıtanın da işine yarıya- cak şekilde olmesı münasip görüldü- günden tertibat projesi ona göre ha- zırlanacaktır. Kadıköy suyu Yazın yeni tesisata y su şirkeli salın alına mu- kavelesinin imza edildiğini ve önü“ müzdeki temmuzdan itibaren bele- diye tarafindan idare edileceğini yaz- | muştak, Bu hafta toplunacuk sular idare meclisi, Kadıköy su şebekesinin ida- resi hakkında bir karar verecek ve 1 temmuza kadar hazırlıklarını yapa- caktır. Nafız vekâleti su tesisatının derhal islahını arzu ettiğinden evvel- ce hazırlanan ıslah projesine göre ö- nümüzdeki yaz inşaata başlanacak- tır. Islahat projesinin tatbiki için de ayrıca tahsisat bulunacaktır. Sanatkâr Şadi provalara başladı Yeşilhilâl (o menfaatine, bu ayın 17 nci akşamı Fransız tiyatrosunda verilecek müsamerenin hazırlıkları- na dün de devam edilmiştir. On iki senelik bir fasıladan sonra, o gece, sahnede tekrar görülecek olan sanatkâr Şadi, piyesteki arka- daşlarile ' birlikte. provalarına obaş- lamştır. Sarhoş bir kadın cürmümeşhud mahkemesine. verildi Dün akşam üstü Beyoğlunda bir genç kadının: — Yaşasın şarab, yaşasın rakı.. ya şasın bira.. diye bağırdığı görülmüş- tür. Polis memurları derhal kadının yanına yaklaşmışlardır. Melâhat a- dındaki bu “kadının zilzüurna sarhoş olduğu anlaşılmış, kendisi cürmü meşhud mahkemesine verilmiştir. Sirkeci yolcu salonu Eski baş müdürlüğün zemin katı salon haline konacak Gümrük ve liman idareleri antrepo ve depolarda yaptıkları tedkiklerden sonra müştereken mjihim kararlar vermişlerdir. İlhalât eşyalarının da- hili tica; alarından ayrı iskele- lere çıkarılması muvafık görülmüş- tür. Salonda buna göre tertibat ya- pılacak ve bunun için de liman idare- si bir proje hazırlıyacaktır. Sirkeci yolcu salonu için de eski gümrük baş müdürlüğü binasının zemin katı münasip görülmüştür. Bu binanın zemin katı çok geniş oldu- ğundan küçük bazı tadilâtla bir yol- cu salonu haline sokulmasi mümkün olacaktır. Binadaki meydanlığın rıh- tıma Kadar uzanan koridoru vapur- dan çıkan yolcuların serbesçe salona girmesine yardım edecektir. Yeni salon en çok iki aya kadar hal- ka açılabilecektir. Bunun için liman idaresi yapılacak tadilâta aid bir pro- je hazırlamaktadır. Bundan sonra va purların yanaştığı şimdiki Sikreci yol- Cu salonunun önüne İthalât eşyala- rını nakleden mavnalar yânaşacak- lardır. Vapurlar yeni yapılacak salo- nun önüne demirliyeceklerdir. Va- purların € ta nhtımına ya- naştığı için Sirkeciye çıkacak cüz'i miktardaki yolculara bu kadar terti- bat kâfi görülmüştür. Sütçüler anlaştılar Süt perakende olarak 15 kuruşa satılacak Toptan süt satıcılarla perakende- ciler arasındaki ihtilâf, sütçüler ce j miyetinin araya girmesile halledil- miştir, Perakendeciler, sütler halis ol- mak şartile eski fiat üzerinden toptan- cılarla musmele yapmağı kabul et- mişlerdir. Verilen karara göre, süt po- rakende olarak 15 kuruşa satılacak- tır, Ancak apartımanların üst katları için bu fiate bir kuruş zammedilebi- lecektir. Sütçüler cemiyeti, Ticaret odası va sıtasile, belediyeye baş vurarak, şeh- rimizde satışa çıkarılan sütlerin mü- him bir kısmının kaymak altı denilen yağı alınmış gıdasız mallar olduğunu ve bunların halis süt etiketi altında sürüldüğünü bildirmiş ve hem hal- kın, hem de hakiki ve saf süt satan- ların zararına olan bu vaziyetin dü- şeltilmesi için tedbir alınmasını iste- miştir. Cemiyete göre, karışık ve kay- mak altı sütlerin satılmasını yasak eden talimatname hükümlerine riaş- yet edilmektedir. Kaymak altı sütle bilhassa Eyüp, Balat, Fındıklı ve Kemerburgazdan getiriliyormuş. Krema makinelerinin son zamanlarda fazla yayılmış olma» sı da kaymak altı süt istihsalâtının arttığını teyid ediyor süt müstahsil- leri seyyar satıcıların çok sıkı bir kontrola tâbi tutulması suretile sütü saf olarak satışa çıkarmak mümkün olacağını söylüyorlar. — K. — Geçen gün belediye meclisinde «Bene (Eşek) davası görüşüldü bay Arıca, . Bir kısım üye, eşeğin yavaş yar vaş ortadan kaldırılmasını... .., Bir kısım üye ise eşeğin muayyen yerlerde yasak edilmesini teklif etti!., | | | l ! Konservatuar Inşaat için haziran iptidasinda müna- kasa açılacak dan “projesi bul konser- n başında tiyatro kısmı bulunacaktır, Bina, be- | lediyeye yedi yüz elli bin liraya mal olacaktır. Belediye her seneki bütçe- sinden yüz elli bin lira ayıracaklır. Bina üç senede ikmal edilecek, son İki taksit, yani üç yüz binlira bina bittikten sonra iki senede ödene- cektir. Binanın hususiyeti, gerek tiyatro salonunun, sahnenin, gerek müzik salonlarının sesi aksettirocek tertiba- tı haiz bulunmasıdır. Belödiye fen heyeti, bu tertibatı plânda temin et- mek üzere binanın fenni hesapların- da fazlaca meşgul olmaktadır. Kefevi camiindeki halı Kâragümrükle Kelevi camiinde kiymetli bir halının mevcud olmadığı hakkında polise ihbar vaki olduğu | yazılım. Cami müezzini B. Galib- den aldığımız bir mektupta halının | dolapta saklanırken verilen emir üze- rine duvara asıldığı bildirilmektedir. Yaramaz çocuk Tramvayın camını kırdı | 2 kişi yaralandı Dün Beyoğlunda garib bir tramvay kazası olmuştur: Mecidiye köyünden Eminönüne gelen 383 numaralı tram- vay arabasına Jak adında bir çocuk takılmıştır. Tramvayın biletçisi bu para verme» den seyahat eden çocuğu basamak- lardan aşağı indirmiştir. Buna hid- detlenen Jak eline geçirdiği bir taşı tramvay arabasına fırlatmaştır. Taş tramvayın camlarından birine gel- miştir, Cam kırılmış, etrafa saçılan kalın cam parçalarından, pencere kenarın- da oturan bay Ali ve bayan Meliha Köroğlu 10 yaşında Memleketin en çok okunan halk ga zelesi, Köroğlu 10 yaşma basmıştır. Köroğlu 10 senelik hayatında Anado- lunun en küçük köylerine kadar gi- rerek, köylümüze onların ceği bir şekilde dünya vaziyetini, mli- H tezlerimizi, yeryüzünde ve memle- ketle olup bitenleri anlatmıştır. «Kör- Oğlusna daha nice nice on seneler temenni ederiz. Bir ihtiyar merdivenlerden düşe- rek ağır yaralandı Kasımpaşada oturan 75 yaşında Rafael adında biri dün apartımanın yüksek merdivenlerinden aşağı düşe- Tek pek ağır bir surette yaralanmış- tır. Rafaelin hayatından ümid yok- tur, ... Bir bay da eşeğin medeni bir na- kll vasıtası olduğunu ileri sürdül... ibnirrefik,, gecesi.. Meşhur sahne sanatkârımız Şadi 12 senelik bir ayrılıktan sonra tekrar İstanbulda karşımıza çıkacak.. Şadi- Yi İbnirrefik Ahmed Nurinin «Sel zinci» piyesinde göreceğiz. Aktör Sa- di bu münasebetle diyor ki: — Eğer sahnede en ufak bir isim kazandımsa bünu İbnirrefik Ahmed Nuriye medyunum. İbnirrefiği ladıkça ona ne kadar borçlu o! mu düşünmemekliğime imkân tur. Ben büyük sanatkâr çok s Lâkin itiraf ederim ki bu sözleri ü rine ona kalbden bağlandım. ine güzel bir kadirşinaslık, ne büyük bir insanlık ifadesi... Sadiye ne zaman rast gelsem İbnir- refikten bahseder, her fırsat düştük- çe ona karşı duyduğu kadirşinaslığı daima gösterecek şeyleri söylerdi. İbnirrefik öldü. Bir zamanlar İs tanbulun tiyatro zevkine otamamile hükim olan ve bizzat Şadinin söyle- diği gibi bize bir Şadi kazandıran, her piyesile tiyatroları tıklım tıklım dolduran bu büyük tiyatro muharri- rinin adımı ağza alan yok.. Edebiyat antolojilerinde, edebiyat kitapların- da temaşa hayatımızda büyük bir rol oynamış İbnirrefiğin ismini hemen hemen hiç görmüyoruz. Ancak ondan bir kişi, eski dostu aktör Şadi büyük bir kadirşinaslık- la bahsettiği zaman adını işitmek ka- bil oluyor... Şadi de İbnirrefik Ahmed Nuriye karşı gösterdiğimiz bu lâkaydiyi te- Iâfi için her fırsattan istifade ediyor. Ankarada İbnirrefiğin bir eserini oy- nadı. Burada 12 sene sonra yine «Se- kizincin yi oynıyacak.. Gönül isterdi ki Şadideki bu kadir- şinaslık bütün sanat hayatımızda, sanat âlemimizde ve sanatla alâkası olan herkeste bulunsun.. fakat ne ya- zık ki bizde sanat âlemi denilen mu- hitte biribirini çekememek, biribiri- nin aleyhinde söylemek en büyük zevktir, Bundan başka İstanbuldaki Halk- evlerinden biri Müsahib Zade Celâl Bir sandal devrildi, içindekiler güçlükle kurtarıldı Üsküdarda kayıkçı İsmali dün Feh- mi, İbrahim, Samuci, İsrail adında dört kişiyi kayığına alarak yola çık- mıştır. Sandal Kızkulesi açıklarında bir vapurun dalgasile devrilmiştir. B. A. — Bayın hakkın var, insanları ikiye biçen medeni otomobillerin yar nında eşek iki kere medeni nakil sıası Sayılır, sil