26 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

26 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 AKŞAM Avusturya siyasi hiç bir bloka girmiyecekmiş Nazilerin Avusturya kabinesine girecekleri haberinin aslı olmadığı söyleniyor Viyana 25 (AA.) — «Siyasi blok- lar istemiyoruz> (o Politisshe Korres Pondanz gazetesine beyanatta bu- lunan Başvekil Şuşnig, Avusturya harici politikasının esasını bu sözler- le tarif etmiştir. Başvekil Avustur- yanın istikâllinin esası olan Roma protokollarna kuvvetle bağlı bu- Tunduğunu ilâve ederek 11/7/938 ta- rihli Avusturya - Alman itilâfında sadık kaldığını ve bu itilâfın Alman halkının heyeti umumiyesinin men- fââtlerine uygun olduğunu tebarüz ettirmiştir. Paris 24 — Romada çıkan Giornale d'İtalia, yazdığı bir makalede Avus- turyadaki nazilerin kabineye iştirak ya mahafili bu haberin katiyen aslı olmadığını beyan etmektedir. Giornale d'italianın bir makalesi Roma 24 — Gayda, Giormale d'İtiiada yazdığı bir makalede di- yor ki: «Son zamanlarda Avusturya nazilerinin kabineye girmesi ihtima- inden bahsedilmişti. Bazı İngiliz ve Fransız gazeteleri bu rivayeti İtalyan ve Avusturya Başvekilleri arasında Ve- iki dost milletin, (Almanya ve Avus- turya) arasındaki münasebatı kuv- vetlendirecek şekilde inkişaf ediyor.» Fransız radikalleri memnun değiller Havre merkezi Halk cephesile alâkasını kesti Paris 25 — Fransız radikalleri ara- sında halk cephesinden ayrılmak te- mayülü kuvvetlenmektedir. Bir çok radikaller - bugünkü - anlaşmadan memnun görünmeyorlar. Havre radikal sosyalist partisi icra komitesi yaptığı bir toplantıda bele- diye reisi ve Havre mebusu B, Leon Meyerin verdiği izahatı dinledikten sonra halk cephesile artık birlikte ça- lışmamağa karar.vermiştir. Radikal partisi, halk cephesi namına yapıla” cak toplantılara işlirak etmiyecektir. Diğer bazı şehirlerde de bu yolda karar verilmesi bekleniyor. Çanakkalede ölen ingiliz askerleri için merasim Londra 25 (A.A.) —1915de Türk toplarının ateşi altında Geliboluya İngiliz kıtalarının ihracının yıldö- nümü bugün bütün İngilterede me- rasimle anılmıştır. Saint Paul kili- sesinde yapılan bir âyinden sonra Geliboluda ölen İngilizlerin aileleri ve taç giyme merasimi dolayısile Londrada bulunan Avustralya ve Yeni Zelânda kıtalarının da iltihak ettiği eski muharipler alayı meçhul askerin âbidesine çelenkler koymuştur. Fransızlar da meçhul asker âbi- desine çelenk koydular Paris 25 (A:A) — Çanakkale €s- ki muhâripler birliği bugün meçhul âskerin -kabri üzerindeki ateşi taze- lemişlir. Bu merasimde Türkiye bü- yük elçisi B. Suad Davazda hazır bulunmuştur. Umumi harpten beri ilk defadır ki Türkiye büyük elçisi bu merasimde hazir bulunuyordu. Çanakkalede bir kolunu kaybeden general Guravd ve 1915 büyük de- niz harbinde Fransız filosuna kuman- da eden amrial Guepratte de mera- sime iştirâk etmişlerdir. Irak - Suriye İki hükümet arasında iyi komşuluk mukavelesi imzalandı Şam 25 (A.A) — Fransa yüksek komiseri ile Irak hariciye nazırı ara- sında bu sabah bir Suriye - Irak iyi Komşuluk itilâfnamesi imza edilmiş- tir. Bu itilâfname ile hudud ve Bede- vilerin muhacereti meseleleri halle- dilmiş bulunuyor. Yüksek komiser de Martel bundan sonra Irak hariciye nazırı Naciyülasilin şerefine bir ziya- de verm Ispanya hükümet kuvvetlerinin muvaffakıyeti Madrid civarında yeniden bazı mevzileri işgal ettiler Madrid 25 (A.A.) — Müdafaa mec- Misi tebliğ ediyor: Öğle zamanı hükü- met kuvvetleri Carabanchel mıntaka- sında İlerlemeğe devam etmişlerdir. Asilerin üniversite mahallesinde ye- Bi bir huruç hareketi akim kalmıştır. Cumhuriyetciler Jarama mıntakasın- da, asilerin bir kaç hücumunu püs. kürtmüşlerdir. Bilbaodan haber verildiğine göre, cumhuriyet tayyareleri büyük bir fa- aliyet göstererek bir kaç asi tayyare filosunu kaçmağa icbar etmişlerdir. Bir hükümet Leyyare filosu on bir düşman tayyaresini takib ederek mit- ralyöz ateşi altıma almıştır. Madridde sivil idare Madrid 25 (A.A.) — Halk Cephesi- nin murahhasları öğleden sonra s0s- yalistlerden Refale de Ja Platayı Madrid belediye reisi intihap etmiş- lerdir. Bir belediye meclisi tesisine karar Verilmiştir. Bu meclis, Madrid eysle- tinin alelâde idari servisleri halinde fanliyette bulunacak olan eski komi- serleri idare edecektir. General Miaja askeri vazifelerini muhafaza etmek- tedir. Bundan sonra yalnız merkez cephesinin yüksek kumandasile meş- gul olacaktır. Madrid tabliye ediliyor Madrid 25 (A.Aö) — Madridin ye- ni belediye reisi, şehrin hemen bü- tün sivil halk tarafından tahliyesini emretmiştir. Tahliye emrine iatsat etmiyenler şiddetle cezalandırılacak- far. Şehrin tahliyesine başlanmıştır. Bilbao cephesinde Biskaya 25 (A.A.) — Havas ajan- sının muhabiri Georges Botto, dün Frankistlerin iki kolunun saat 16 da Ellorio'ya girdiklerini ve oraya beş kilometre mesafede bulunan Du- rango'yu mitralyöz ateşi altında bu- lundurmakta olduklarını haber ver- mektedir. Asiler, dün gece de ileri hareket- Sovyet büyük elçisi | Belçika, /ngiliz- Fransı3 Ankaradan hareket etti B. Karahan istasyonda çok samimi bir surette teşyi edildi Ankara 25 (A.A) — Sovyet Rus ya büyük elçisi olup memleketimiz. den ayrılacağı cihetle vedanamesini relsicumhur Atatürke takdim etmiş B. Karahanın ayrılması dolayısile Hariciye veklii doktor Tevfik Rüştü Aras dün gece hariciye köşkünde mükellef bir ziyafet vermiş ve bu zi- yafette bütün Sovyet elçiliği erkânı, vekillerden bazıları ve hariciye vekâ- Jeti yüksek erkânı hazır bulunmuş- lardır. Feci bir hava kazası 3000 metreden atlıyan (Kuş adam) bir taş gibi yere düştü seyrettikleri Vincennes hava mitin- ginde feci bir kaza olmuştur. Ameri- kada kendisine «Kuş adam» ismi ve- rilen meşhur tayyareci Sohn 3,000 metreden kendisini atmış ve her za- man olduğu gibi havada kendisini paraşütsüz idare ederek tayyare mey- danının tam ortasında bir nokta- ya geldikten sonra 400 metrede ev- velâ sırtına bağlı paraşütü ve'bunun görünce göğsüne bağlı paraşütü açmış, fakat bu da işleme- diği için bir taş gibi yere düşmüştür. ..Öp. 5 . Müthiş bir yılan Ağaç kütüğü zannile üzerine basan köylüyü birkaç yerinden ısırdı Balikesir 25 — Buranın Kurucu nahiyesinde oluran İbrahim adında biri tarlasından evine dönerken yol- dx ağaç kütüğüne benzeyen gayet İri sarı bir şeyin üstüne dalgınlıkla bas- mıştır. © — Bunun üzerine yerdeki sdri cisim birdenbire harekete gelmiştir. İbra- him bunun büyük bir yılan olduğunu görmüştür. Sarı yılan İbrahimin üstüne hü- cum ederek zavallıyı vücudünün bir kaç yerinden fena halde ısırmıştır. İbrahim dehşetli bir acı içinde ken- disini kaybetmiş ,yere düşerek bayıl- mıştır. Bundan sonra sarı yılan İbrahimin vücudune dolanmağa başlamıştır, İb- rahimin feryadını işiten (o köylüler, hemen üşüşmüşlerdir. Köylüler yıla. nı güç hal İle İbrahimin vücudünden ayırarak öldürmüşlerdir. İbrahim Balıkesire getirilerek has- taneye yatırılmıştır. Fransada grevler Grevcilerin işgal ettikleri bir fabrika boşalttırıldı Paris 25 (A.A) — Şimal eyaleti valisi, Lil'de müdüriyet ile amele notasına cevab verdi Almanya, Milletler cemiyetinin 16 ncı maddesinin zikredilmesinden dolayı memnun değil Brüksel 25 — Belçika hükümeti, İngiliz ve Fransız notasına cevap ver- miştir. Cevapta yapılan tebliğin memnuniyetle kabul edildiği bildiri- liyor.. Gerek İngiliz ve Fransız no- tası, gerek Belçikanm cevabı neşre- dilmiştir. i Paris 25 (A.A) — Belçika hakkın- daki notanın Fransız - İngiliz tesa- nüdünü teyid eden fıkrasını bir çok gazeteler ehemmiyetle kaydetmekte- dirler. Ami Du Peuple ve diğer gazeteler Roma - Berlin mihverinin Viyana- dan geçtiğini tasdik etmekte ve İtal yanın . Avusturyayı Almanyaya fe- da. ettiğini yazmaktadırlar. Yalnız Populaire - gazetesi, nikbinliğini mu- hafaza etmekte ve “Tuna devletleri- nin bir federasyon teşkil ederek İtal. | yan ve Alman entrikalarından Kur- | tulmağa muvaffak olacaklarını kay- | detmektedir. Alman mabafili memnun değil Berlin 25 (A.A) — Fransa ile İn- Zehirligaz harbine karşı tedbir Bulgaristan herkese bir takım mecburiyetler yükletti Sofya 25 (Akşam) gelesinin evvelki günkü nüshasında, | - Bulgaristanda halkın, zehirli gaz ve kimya harbine karşı müdafaası için | hazırlanan bir talimatname meşret- miştir. Talimatnameye göre, Bulga. ristanda her garnizon ve belediye, bu- Tundukları muhitteki halkın müdafa- ası için bir veya bir kaç zehirli gaz ve kimya müdafaası grubları vücude getirecektir. Bu grubların o gayesi, şimdiden hazırlanmakta olan vesait ile halkı, bu taarruzlardan korumak, onlara sığınacak yer göstermek, yer hazırlamak ve gazlardan muzlarip olanlara yardım etmek ve imdadları- na koşmaktır. Kimya ve gaz taarruzlarına karşı hazırlık için bütün Bulgar vatandaş- ları muhtelif zamanlarda çalışmağa mecburdurlar. Bu işlerde âmeli ve na- zaridirler, Gaz ve kimyâ harbine kar- $ı 20-50 yaş arasında olan bütün Ya- tandaşlar, hükümet ve umumi bina. ların sığınacak birşekle çevrilme- leri için senede 2 gün memleket için bedava çalışacaklardır. Deli imiş Kadını ve çocuğunu çayda boğmağa kalkıştı! Aydın (Akşm) — Aydının yarım saat uzağında Kalfa köyünde garip Avusturyada 19 para kaçakçısı yakalandı Viyana 25 (AA.) — Polis, aylar. İ İ İ olduğu taahhüdlerin nin Belçikaya müteallik no siyasi mahafili memnun etmes miştir. Bu mahafil, İngiltere ila Fransanın Belçikanın bitaraflığını tanımış“ olmalarını ve Belçikanın, Fransız - Sovyet muahedenameşi yüzünden tahaddüs edecek bir mu- harebede Fransaya yardım etmeğe mecbur olmamasını memnuniyetle karşılamakta is ede Milletler Cemi- yeti mukavelenamesinin 16 ncı mad- desinin Belçikaya tahmil etmekte ipka edilmiş olmasından dolayı memnuniyetsizlik göstermekte ve hiç bir zaman Mil letler Cemiyetinin bu maddeyi sa- rih ve kati surette tarif ve tefsir et- memiş olduğunu ilâve eylemektedir- ler, Nihayet bu mahafil, İngiltere #e Fransanın Belçikanın tamamiyeti- nin ihlâl edilemiyeceği prensipini ta- | mımakla iktifa edecek yerde bu ade- mi ihlâli müdafaa etmeği taahhüd €ylediklerinden dolayı bilhassa mem nuhiyetsizlik göstermektedirler B. Litvinofun beyanatı Rusya Frankocuların hapsettikleri tayfaları kurtarmak için her çareve baş vuracak Moskova 25 (AA.) — İzvestiya gas zetesi, İspanyol asiler itarafınden ya- kalanan ve hapsedilen Sovyet Kom- somol ve Smidoviç vapurları tay- fasınm Rusyaya iadesini temin için hariciye komiserliğinin almak fik- rinde olduğu tedbirlere dair B. Lif yinofun bir beyanatını neşretmek- tedir. B. Lifvinof Rusyanın Frankoyu bir asi reisi telâkki ettiğini ona bir mu- harip taraf haklarını tanımadığın ve binaenaleyh ticaret gemilerini Frankonun tevkife hakkı olmadığı- nı söylemiş ve demiştir ki: «Sovyet Rusya bu gemilerin tev- kifini bir korsanlık hereketi olarak telâkki eder. Franko yalnız beynelş, milel hukuka karşı değil, mezkür iki vapur tayfasınm âkibeli hakkında ailesine bir kelime söyliyerek bun- lann iztıvaplarını hafifletmemiş ol-i mak suretile de İptidal insaniyet kavaidine kârşı da istihfaf göster- miştir. Mezkür tayfalarm mukads. deratı hakkında Sovyet hükümetinin” dost devletlerin hususi teşekkül ve şahısların da yardımile yaptığı bü. Türk - Yugoslav adli muavenet * mukavelesi 1 — i. ş elçisi B. Ali Haydar, dün Başvekil ve Hariciye vekili Dr. Stoyadinoviçi zi yaret ederek 3 temmuz 1936da Ans karada imza edilen Türk - Yugoslav adli muavenete müteallik mukavele danberi İsviçre, Çeköslovakya ve nin tasdikine dair şifahi notaları te. Polonyaya mühim mikdarda para | ati etmişlerdir. Mukavele tasdikine kaçırmış olan 19 para kaçakçısını | dair notaların teatisinden üç ay son- yi ye meriyete girecektir.