26 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

26 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

26 Nisan 1937 —— AKŞAM. İSTANBUL HAYATI; Bayan zayıflıyor ! Etleri ayakkabılarının üstüne yı Zılmış soba borusu gibi kalın bacak- ları, tos toparlak karnı, göğsüne doğ” ru sarkmış kat kat gerdanile yuvar- lak bir fıçıyı andıran, vücudce kendi- sinin taban tabana zıddı erkeğin ko- luna girmiş. Fatih caddesine doğru alabildiklerine yürüyorlar. Kadının her adımında erkeğin bütün vücüdü sarsılıyor, incecik boynunun üstünde kocaman kafası tokmak gibi sallanı- yor, beli, omuzları, dizleri bükülüyor. Can acısile nefes aldıkça inliyor. Çöp gibi bacakları biribirine dolaşıyor, kendisi yürümüyor, âdeta kadınmn Kolunda sürükleniyor. Arasıra da de- rin derin nefes alarak saatine bakı- yor. Tramvay durak yerine geldiler. A- dam derhal bitkin bir halde kenarda- ki ağaca yaslandı. Tekrar saatini çi- kardı, kadına uzattı. Boğuk bir ses- le mırıldandı: — Bayancığım, tam bir buçuk Ssa- at oldu. Allah aşkına bugünlük bu kadarla iktifa eğelim, Vallahi o ka- dar yoruldum ki, serçe kadar derma- tum kalmadı... Kadın, çenesinin katları arasın. dan sızan ter damlalarını silerek kaş- Târını çattı; — Sen her zaman böyle yaparsın. Doktor, iki saat gezeceksin, dedi. Biz | bir saatte dönüyoruz. Bak ben hiç yo- | rulmadım. Yine sen mızıklanmıya şikâyete başladın. Sözüm ona erkek- sin., Adam yalvardı, kadın yürümeğe | devam için ısrar etti, Uzun münaka- Şadan sonra İstasyona gelen tramva- ya bindiler. Kadın, öndeki iki kişilik kanapeye yerleşti. Adamcağız mah- run mahzun. etrafına bakındı, boş | yer bulamayınca arkada kanape ile kapının arasındaki boşluğa sıkıştı. Bereket versin derdini dökecek bir ahbaba rastladı. Selâmlaşmadan son- ra adamcağız elini ağzının kenarına siper ederek yavaşca ahbabının kula- ğına doğru uzandı: — Şu halimi görüyorsun ya. Ayakta duracak takatim kalmadı. — Ne o, geçmiş olsun, Kaza mı ge- çirdin? | Adam, sesini biraz daha yavaşlattı: — Aman yavaş söyle, bizim bayan önde oturuyor. Sakın duymasın. Öy- Ie bir kazaya düştüm ki, hergün geçi- riyorum, fakat bitip tükeneceği yok. Bizim bayan son günlerde biraz faz- | laca şişmanlamıştı. Şikâyet edip du- ruyordu, Doktora gittik. Doktor z2- yıflamak için perhiz tavsiye etti ve her akşam iki saat yürümesini söyledi. Gel gelelim, bizim bayan tavsiyenin perhiz tarafına hiç aldırış etmiyor, sadece yürümekle kilo atmağa uğra- şıyor. Eh, kadını yalnız başına yürü. tecek değilim ya. Ben de beraber yü- rüyorum, Fakat bu gidişle bayan bir | kaç kilo eritinceye kadar galiba ben büsbütün ortadan kaybolacağım... O sırada önden bayan haykırdı: — Bay, bay. Epice dinlendin. Artık burada inelim de eve kadar Yürüye- Jim... Adamcağız boynunu büktü ve ba- cakları titriyerek yine kadının peşine düştü. CR. arasa Hayvan sayımı başlıyor Önümüzdeki hazirandan itibaren hayvan sayımının bütün vilâyette başlıyacağını (o yazmıştık. Sayımın noksansız ve hatasız yapılması için belediye şubelerine ve köylerdeki köy teşekküllerine talimat verilmiştir. Sa- yım-iki ay içinde ikmal edilecektr. —— — Evlenmeler için çiftlerin reşid olmaları bence kâfi değildir.bay Ara- ca... Floryaya rağbet Birçok kimseler şimdiden denize girmeğe başladı Devlet demiryolları dokuzuncu iş- letme idaresi tarafından < Sirkeci - Küçükçekmece hattında bilet ücretle- rinin ucuzlatılması üzerine hat bo- yundaki köylere rağbet fazlalaşmış- tır. Bilhassa Yeşilköye fazla Tağ- bet vardır. Bu sene boş bir ev kalmı- yacağı ümit ediliyor. Dün Floryaya gidenler mühim bir yekün teşkil ediyordu. Termomet- renin 22 derece olmasına rağmen denize girenler vardı. Esasen geçen haftaki soğuklardan 15 gün evvel birçok kimseler Floryada denize gir- meğe başlamışlardır. Vapur süvarisinin eşyasını çalar- ken yakalandı Dün İzmire hareket etmek üzere bulunan İzmir vapuruna Fuad adın. da biri telâşla girmiştir. Fuad İzmir vapuru süvarisi Aziz kaptanın odası- na girerek, süvarinin iki pantalonu- nu, bir ceketini almış; fakat kapıdan çıkarkefh cürüm üstünde yakalanmış- | tar. Plâjlar i Doktor bulunmıyanlarda denize girilmesine izin verilmiyecek Şehir meclisi, plâjlarda - alınacak olan sıhhi tedbirler hakkında bir ta- limatname kabul etmişti. Bu talimal- İ nameye göre plâjlarda mutlaka birer hekim, imdad ve sıhhiye teşkilâtı bu- lundurulması lâzımdı. Belediye talimatnameye göre icap eden tedbirleri almıyan plâjların ban- yo mevsiminde açılmasına müsaade etmiyecektir. Bu itibarla keyfiyet şim- diden alâkadarlara bildirilmiştir. Plâj | sahipleri bu tedbirleri aldıklarını be- lediyeye bildirecekler, yapılan teftiş- lerden'sonra talimatname hükümleri» nin tatbik edildiği anlaşılırsa plâjda denize “girilmesine müsaade edilecek- tir. Ölçü ve tartıların kontroluna başlanıyor Tüccar ve esnafın kullandığı ölçü ve tartıların 1 mayıstan itibaren umu- mi bir kontrola tâbi tutulacağını yaz- muştık. Sun zamanlarda yapılan tef- tişler neticesinde bilhassa seyyar es- nafın çok hileli tartı, aşınmış kilog- ramlar ve gramlar kullandıkları gö- rülmüştür. Yapılacak teftiş nelice- sinde bu kabil bozuk ölçülere tesadüf edildiği takdirde bunlar derhal müsa, dere edilecek ve sahipleri şiddetle ce- za göreceklerdir. Bir serseri mayin ı imha edildi. Son günlerde Karadenizde bâzı ser- seri mayinler görülmüş ve bunların imhası için icabeden tedbirler alın- mıştı. Evvelki gün Boğaz önünde ye- ni bir mayin görülmüş ve derhal im- ha edilmiştir. Evvelce tesadüf edilip te henüz im- ha edilemiyen diğer serseri mayinle- rin de imhaları için denizde esaslı bir araştırma yapılmaktâdır. da evlenmelerine hükmetmemeli... ... Gençlerin yalnız yaşlarına bakıp ŞEHİR HABERLERİ Çilek bollandı Kilosu 200 kuruştan 80 kuruşa düştü Havaların müsait gitmesi yüzün- den bu sene meyva bol olacak ve erken idrak edilecektir. Birkaç gün- denberi İstanbula kirez ve çilek gel- meğe başlamıştır. Kirezler pek iyi değildir. Fakat Ereğlinden gelen çi- lekler iyi yetişmi: Geçen hafta çileğin tariesi 40 para- ya, kilosu 200 kuruşa satılırken iki gündenberi, fazla mal geldiğinden, kilosu 80 kuruşa düşmüştür. Gelecek hafta 40 - 50 kuruşa düşmesi beke leniyor. Tavcılık Istanbulda ortadan kalktı Fakat şimdi de Sofyada almış yürümüş Bir zamanlar İstanbulda tavcılık vakaları çoktu. Polisin aldığı sıkı tedbirler üzerine bu vakalar, hemen hemen yok denilecek kadar azaldı. Bulgar gazetelerinin yazdıklarına bakılırsa şimdi orada tavcılık almış yürümüştür. “Gün geçnilyor ki: saf bir köylü soyulmasın. Birkaç gün evvel gene bir köylü- nün 2,000 levası tavcılık usulile do- landırılmıştır. Köylü dağdan getir- diği kömürleri sattıktan sonra köyü- ne dönmek üzere iken yolda birisi yanına yanaşmış; altınlarını satmak üzere İngiliz bankasını aradığını söy- lemiş, bânkanın adresini sormuştur. Bu sırada yanlarına . bir başkası yaklaşmış, altınlara alıcı çıkmıştır. Bunlar pazarlığı kesiştikten sonra alıcı yanındaki kâğıd parası yetme- | diğinden para bulmak üzere ayri- mıştır. Saf köylü bu kârlı işi kaçırmamak için: cebindeki 2,000 levayı vererek altınları almıştır. Fakat bir müddet .sonra “bunların altın suyuna batı- rılmış gümüş para olduğunu öğren- miş, polise baş vurmuştur. Polis iki ortak tavcıyı arıyor, Sofyada bu tarzda dolandırıcılığa mantarcılık adi vak adı verilmektedir. Dolar ' ır yerine. Beş para etmiyen eski -Rus parasını uzatmış! Samatyada oturan Kosti dün Ye- dikulede Şevket adında birinin dük- künına girmiş. — Şu doları boz bakalım. diyerek beş para etmiyen eski çarlık parala- rından birini uzatmıştır. Şevket dolar zannile eski çarlık pa- rasını bozmuş ve Kosti de uzaklaşmış- tır. Neden Sonra aklı başına gelen Şev- ket polise müracaat ederek Kostiyi yakalatmıştır. Otomobil v ve e otobüslerin muayenesi Önümüzdeki hazirandan itibaren şehrimizde bulunan otomobil, otobüs, kamyon, kamyonet ve salr motörlü vesaitin kontroluna başlanacaktır. Muayene ve kontrolun mümkün mertebe kısa bir zamanda neticelen- dirilmesi için mevcud fen ve muayene heyeti kadrosu takviye edilecektir. Bay Ancaya göre... cw Tıpkı bir işe girer gibi, onları 6t- kı bir imtihandan geçirmeli Hat boyu Yapı kanununa . göre inşaat şekli i değişecek Yapı ve yollar kanununun bir mad- desinde «şehir içinden geçen şimen- difer hatlarının istimlâk hududların- dan itibaren her iki tarafında 30 met- relik bir saha boş bırakılacaktır.» şek- linde bir fıkra vardır. Bu fıkra ile İstanbulun Sirkeciden Yeşilköye ve Haydarpaşadan Pendiğe kadar devam eden banliyö hatlarının her iki güzergâhı alâkadar görülmek- tedir. Kanunun neşrinden evvel şi- mendifer hattı boyunda inşa edilen binaların mevki! ve hatta yakınlık de- recesi tayin edilmemişti. Kanun çıktıktan sonra hat boyla- rında yapılacak binalar yeni kayıdla- ra tâbi tutuluyor. İstanbulun tren hattı geçen yerleri ekseriya sayfiye mahalleri olduğundan B. Proste şeh- rimizin sayfiyelerindeki inşaatı tayin ederken kanunun bu emrini göz önü- ne alacak ve boş bırakılacak sahalar- la hat boylarında yapılacak binaların vaziyetleri için yeni hükümler teklif ' edecektir. Sahte polis Tehdidle 20 lira alırken yakalandı Beşiktaşta oturan kundura mağa- zaları sahibi Yorgi adında biri polise müracaat ederek Mümtaz adında bi- rinin kendisine polis süsü vererek et- .rafı kasıp kavurduğunu, birtakım sah- te bonolarla kendinin 500 lira parası. nı da aldığını söylemiştir. Bunun üze- rine Mümtaz takibe başlanmıştır. Bu arada polisçe numaraları tesbit edi- len iki aded onar liralık para Yorgiye teslim edilmiştir. Dün bir aralık Mümtaz Yorginin dükkânına girmiş ve para istemiş- tir. Bunun üzerine Yorgi numaraları tesbit edilen on liralıkları Mümtaza vermiştir, Mümtaz kapıdan çıkarken yakalanmış ve üzerinde polisçe numa- raları tesbit edilen paralar bulunmuş- tur. Konservatuar binası Şehzadebaşında yapılacak olan ye- ni konservatuar binasına ald plânın hazırlandığını ve tiyatro salonunun aksi sadayı temin etmesi için proje- de hesaplar yapıldığını yazmıştık. Be. lediye fen heyeti, bu hesapları bitir- miştir. Binanın plânı Alman mimarı tarafından hazırlanmıştı. Projede ak- si sadanın temini için alınan tedbir- ler ay sonunda gelecek olan Şehirci- lik mütehassısına da gösterilecektir, Konservatuar binasının mayıs ba- şında münakasayâ çıkarılması ve hâ- ziranda ihale yapılarak haziran s0- nunda temel atma merasiminin yapıl- ması kararlaştırılmıştır. Bir hırsız yakalandı Karagümrükte oturan Niyazinin kunduracı dükkânına dün gece Hay- reddin büyük bir parça glâse deriyi reddin büyük bir parça glâsa deriyi çalarak kaçarken yakalanmıştır. Evlilik için icabeden bilgilerinin oluğ olmadığına bakmalı, mean Maden suyu neden pahalı? Bir kaç gün midemden hastalan- dım. Doktor maden suyu içmemi tay- siye etti, Bir şişe maden suyu aldırt- tım. İçinden tam dört buçuk küçük bardak su çıkan bu şişe için 30 kuruş verdim. Bu şi resmi fiati her yerde 28 kuruşmuş.. İki kuruş da bi- zim sucu ilâve etmiş, olmuş 30 kuruş. O gün elime Afyonkarahisarda çi kan Haber gazetesi geçti. Şu ilâna gözüm ilişti: «Maden suyu.. küçük şişe 5 kuruş büyük şişe 9 kuruş. hükümet karşı" sında gazete satıcısı bay Abdürrah- man Ay Yıldız dükkânında.» satılan büyük şişeyi biz burada 30 kuruşa alalım? 5 kuruşa satılan küçük şişe burada 15 - 20 kuruşa satılsın.. bu küçük şi- şeler bizim bildiğimiz İstanbulda sa- tış depolarında satılan küçük şişeler - olmasa gerektir. Zira bunları Kızılay cemiyeti yalnız satış yerleri için yap- “Dokuz kuruşluk su İstanbul - Af- İtiraf eimeli ki buğün madeni sula” rımız çok pahalıdır, Vakıa insan Kızıl ay cemiyetinden 30 kuruşa dört bar- daklık su şişesini alırken verdiği pa- raya acımaz. Zira nihayet cemiyetin aldığı para hayır işlerine harcana- caktır. Lâkin unutmamalı ki maden suyu da keyif için içilmez. Bir hasta- lık vesaire dolayısile içilir ve devadır. Binaenaleyh bir hastaya ucuz maden suyu, ucuz deva vermek de bir yar- dır. Memlekette bu maden suyunun şişesine 30 kuruş verebilen hasta da hakkında izahat verdi ve aaa, şalar yapıldı. Neticede Türk Mürettipler cemiyeti adının Ankara 25 (Akşam) — Gümrük ve İnhisarlar vekâleti eşyanın umumi bir fihristini hazırlamaktadır. Bu fih- hangi pozisyonuna dahil bulunduğu - güsterilecektir. Bütün fibristin yirmi beş cild tutacağı anlaşılmaktadır. Bu suretle gü < bakımından bü. yük bir noksanımız giderilmiş ola- caktır. ele