27 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

27 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Bir futbol hakeminin, maçların İyi hakem dlyince her şeyden ev- vel arıyacağımız vasıflar o zatın karakter sahibi, dürüst, bitaraf, te- sir altında kalınaz bir şahsiyet ol- masıdır, Bu vasıfları haiz bir hake- min futbolcular üzerinde kuracağı otorite, oyun tarzının güzel, temiz we zevkli olmasını temin eder. Yukardaki vasıflar için «her şeyden evvele demekle, bilgiyi de hakemin vasıfları dışında tutma- dığımız kolaylıkla anlaşılır. Ancak bütün bilgisine rağmen, herhangi bir hakemin, doksan dakikalık bü- tün bir maç esnasında, ufak tefek hâtalar yapmamasına imkân ol- madığını da kabul ederiz. Şu ka- dar var ki, karakterinden ve dü- Spora fenalık yapılıyor! Bir kaç kişinin yaptığı bu fenalığın önüne geçmeğe çalışmalıyız EE: wrandığını farkettim. İşte biz bu düşüncelerle ve bir hakemin karakierinden emin ol- bile, binlerce halkın içindeki ken- dini bilmez ve kraldan ziyade kral taraftarı bir kaç Kişi tarafından küfür ve hakaret bombardımanına ——— içimiz üzülerek, gör- ki miş lan bu küfür ve hakaretler karşi- sında hakem arkadaşlar, haysiyet- lerinden feda etmektense, yavaş ani çekilmektedir. MEMLEKETİMİZDE ATLETİZM FAALİYETİ: Galatasaray atletlerinin 23 nisan bayramı imünasebetile Bursaya gitmiş olan Galatasarayın genç atletleri dün sabah şehrimize dönmüşlerdir. Bursada Atatürk saha- sında cumartesi ve pazar günleri ya- pılan müsabakalarda Bursa atletleri Galatasarayın genç atietlerine müsa. vi bir kudret göstermişler ve netice- de nisbeten kuvvetli olan rakiplerini üç puan farkla 47-50 mağlün etmiş- lerdir. Havanın yağmurlu ve pistin yağan yağmurlardan bir! bataklık haline gir- miş olması derecelerin düşük olması- na sebebiyet vermiştir, Müsabakalarda alınan dereceler şunlardır: 100 metre: Nazmi (Bursa), 118, Halk (G-S.). 200 metre: Nazmi (Bur- sa) 24,3, Alâeddin (Bursa). 400 met- re: Galib (G.S) 563, İbrahim (Bur- sa), 800 meire: İbrahim (G:S.) 215, Remzi (Bursa). 1500 metre: Etem (Bursa), 4.49, İbrahim (G.S.). Gülle: Etem (G:S.) 11.44, Salâhaddin (Bur- sa). Disk: Etem (G.S) 3870, Süba- haddin (Bursa) 36.3. yeni bursa re- koru. Yüksek atlama: Pulat (G.S) 180, Ramazan (Bursa), Uzun atla- na: Ramazan (Bursa) 5.98 yeni Bur- sa rekoru, Pulat (G.S) Balkan bay- rak Bursa 3.44.3, 4X100 Bursa 476. Bursa takımında Nazmi, İbrahim, rinin düşük olması pistin çamurlu ol- masından maada henüz formde ol mamalarındandır. Galatasaray takı- mında Etem, Halük Galib iyi ve ümid verici vaziyettedirler. Tabii bunlar arasında. rekordmen Pulatı saymıyoruz. Gerçi Puladın bu müsabaklarda 180 atlamış olması mevsim için çok şeyler vadeden bir hâ- disedir. Fakat hemen şunu da hatır- latmak isteriz ki, iki haftadan beri Alinada yapılan müsabakalarda dört genç atlet 1,80 i kolaylıkla aşmıştır!, Hie bir sene Balkan oyunlarında ikin- gilikten aşağı düşmemiş olan Pulad ki mevkiini muhafaza edebilmek için daha ciddi çalışmak zaruretindedir. Bursa müsabakuları bize epi yeni İs- tidadlar tanıttı. Bu sene eski atletle- rimizden çoğunun memleket haricin- de olması ve bazılarının da atletiz- mi terketmiş bulunmaları dolayısile çok zayıflamış olan atlet kadromu- su kuvvetlendirmek ve yenileri ye- tiştirmek için bu şekilde şehirler ara- $ı müsabakalara pek çok Memi vermemiz lâzımdır. Büyük atletizm bayramı mayısta Ankarada yapılacak Atletizm federasyonu tarafından hazırlanmakta olan üç şehir arasın- daki atletizm müsabakaları 23 mayıs- ta Ankarada yeni stadda yapılacak- tar. İki gün devam edecek olan bu mü- sabakalara Ankara, İzmir ve İstanbul atletleri gidecektir. Her şehirden 17 şer atletin iştirak edeceği bu müsa. bakalar bize herhalde yeni yeni isti- dadlar tanıtacaktır. Bu müsabaka- lardan sonra bu seneki genç atlet ta- Takımlar 21 mayısta Ankaraya ha» reket edeceklerdir. Bu karşılaşmada en kuvvetli takım İstanbul olmasına rağmen Ankaranın da şampiyon ol- ması beklenebilir, Ankara müsabakalarına diğer mın- takaların iyi derece yapan atletlerini almamak doğru bir hareket değildir. Atletizm federasyonu bu cihete ehem- miyet vererek bilhassa Bursa, İzmit ve Balıkesirden de atletler celbetmelidiş, Yunanistan şampiyonasında Atinda bu hafta Yunanistan şampiyonasının en mühim maçı oy- nanmıştır. Pire ve Atina şampiyon- ları arasında oynanan bu maçta 50 bin seyirci bulunmuştur. Çok çelin bir maçtan sonra Pire şampiyonu Olimpiyakos, Atina şampiyonu Pa» #imiz gibi “Türkiye futbol federasyo- nu Atina federasyonuna bir telgraf çekerek 6 haziranda Ankarada Tür- kiye - Yunanistan maçının yapılma- sını teklif etmiştir. Fakat Atina he- müz bu hususta müsbte bir karar vermemşitir. Çünkü ayni tarihte Yu- nan takımının İlalya veya Bulgaris- tan takımile de karşılaşması muh- temeldir. Türkiye - Yunanistan maçının ya- pılması esas itibarile kabul edilmiş- tir. Fakat maçın tarihi hakkında bir anlaşma yapılmamıştır, Bu cihe- tinde biriki gün içinde halledilme- ğu bu müsabakaları 30 bin kişi sey- retmiş ve Yunan gençliği çok heye- canlı bir spor günü yaşamıştır. Mü- sabakalarda alınan dereceler hiç te fena değildir. 100 metre; Markopulos 12 (Atina üniver.) İyosifidis 124 (Selânik üniver.) 200 metre: Bakopulos 24 (Atina üniver.) İyosifidis 246 (Selânik üniver.) 400 metre: Koçinos 53.9 (Atina üniver.) Koefinas 54.2 (Bahriye) 800 metre: Dimitriadis 2.9.6 (Tayyare) Kukidis 2.116 (Selânik üniver) 4 X 100 bayrak: Atina üniversitesi 46.8 Harbiye #1 Uzun atlama: 'Tambrakis 6.50 (Atina üniver.) Papayanos 6.30 (Harbiye) Yüksek atlama: Kantos 1.80 (Harbiye) Vaynoglu 175 (Selânik üniver.) Üç adım: Lambrakis 13.80 (Atina üniver.) Kayonis 12.82 (Atina fniver.) Yunan diski: i Aleksi 3185 (Selânik üniver.) Kâlodiks 31.54 (Atina üniver.) Güliplere madalya ve kupaları kral Jorjun biraderi vellahd prens Pol vermiş ve gençleri hararetle teb- rik etmiştir. Polonya atletleri Atinaya geliyor 21 ve 23 mayısta Polonya atletleri Atinaya gelerek müsabakalar yap- mayı kabul etmişlerdir. Gerek Po- Jonyalılar gerek Yunanlılar bu mü- sabakalar için büyük bir gayretle ha- zırlanmaktadırlar, Yunanistana ka- dar gelecek olan Polonya atletlerini İstanbulda da görmek isterdik, Ali baba bu sefer Zahariası yendi Amerikada Bostonda yapılan bir serbes güreş müsabakasında Alibaba, rakibi Yunanlı Zahariası 28 daki- kada mağlüp etmiştir. Bundan ey- vel yapılan bir müsabakada Alibaba rakibine 2 saat 58 dakikada yenik mişti, - Müsabakanın sonunda Yunanlı pehlivan bayılmış ve güreş salonun- dan hastaneye kaldırılmıştır. ,. SARAY ve BABIÂLİNİN İÇ YÜZÜ Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM — Tercüme iktibas hakkımahfuzdur. Telrika No. 871 Romanya ve Yunanistanla müzake- reler, Sırbistanla anlaşmada değişiklik isteniyor İki hükümet memleketlerinde bu- lunan Sırp ve islâm unsurlarına mü- İpek Sırp patrikliğinin iadesini, ya- hut Bulgar eksarhlığına muadil bir Sırp gin ihdasını istemişti. Fakat Devleti aliyece Rum patrikha- nesile büsbütün bozuşmağı intac ede- cek böyle bir maddeye müsald bulu- nulamamış, yalnız Debre ve Ohride birer Sırp metropolitliği ihdasına rıza österil meli de ittifaka taraftardı. Yalnız kral geçeni unutmamıştı. Münir pa- şaya: — Bundan sekiz, dokuz sene evvel aramızda gene böyle hafi bir ittifak bahsi geçmişti. Bu projeyi o vakit hükümetiniz mektum tutmadı. Teşeb- büslerimiz de akim kaldı. Ben o za- man müşkül bir vaziyete düşmüştüm. Umarım ki bu defa sır ifşa olunmaz!, Dedi. Ramanya hükümdarile rica- li Balkanlarda statükonun muhafa- zasım arzu citiklerinden Bulgarista- nın bunu bozmağa kalkışması tehli- kesine karşı devleti aliye ile ittifaka müheyya idiler. Yalnız Romanya sul- hün akdinde Karadeniz havzasında biraz arazi elde etmek istiyordu. Ba- âli ile müzakere edilmekte olan kon. solosluk ve ticaret mukevelenamesi- nin tesrii, evkaf işlerinin tesviyesini, Ulah cemaatile Rum patrikhanesi arasındaki ihtilâfların izalesi itlifak şartlarının en mühimleri olacaktı. Yalnız kabine tebeddül etmek üzere olmasile Münir paşa yeni kabineyi teşkil edecek olan Storça ile de an- laştı. Bükreşten Parise avdetinden sonra Münir paşa Parise gelen Yunan kralı ile de mülâkatta bulundu. Kral Mü- nir paşaya: — Biz Bulgarlara karşı sizinle itti- faka mailiz. Siz de bizimle ittifakın İaidesine kani iseniz ittihadı hazırla- mak üzere sarfedeceğimi mesuiyi tes- hil için Yunanlılarca hoşnudiyi mu- cib olacak, kendinize de zararı dokun- mıyacak bazı şeyler yapmalısınız. Me- selâ Yunan demiryolları hududunu- za yaklaştı. Sizin demiryollarile ilti- sak edemiyoruz. İltisakın biran evvel temini lâzımdır. dedi. Yunanistanın da Bulgaristana kar- şı ittifak çenberine dahil olacağı an- Jaşılınca Münir paşa raporlarını pa- dişaha (kadim etti. Fakat sarayın bu ittifak şartlarını tetkik eylemesi pek uzun sürdü. Aradan sekiz ay kadar vakit geç- tikten sonra Abdülhamid Belgrad el- çisi Fethi paşayı Parise gönderdi. İki elçi ittifak şartlarında yapılması- na lüzum görülen tadilleri müzakere edeceklerdi. İstanbulda Sırbistarla yapılacak ittifakta Bosna, Herseğe ve demiryoluna ait maddeler ziyadece tadile uğramıştı. Passiç bu tadilleri kabule u Diğer taraftan Ruslar Sırbistanı Bulgarlarla anlaşmağa svekediyor- lardı, Münir paşa devletin menfaat ve selâmeti namına Sırpları hoşnud etmek lüzumunu saraya arzetti, İşdaha bir kaçay sürüncemede kaldı, Sırbistan ve Romanya Devleti aliyeye karşı soğukça bir tavır aldılar. Bulgarların cüretleri günden güne artıyordu. Rusya ve İngiltere devletleri Make- donya meselesinde cezri surette an- Atinada başvekil 'Teotokis ve hari- ciye nazırı Baltacı ile ittifak şartları- ni kararlaştırdı. Rumelide Rumlarla ineskün mun- takalarda Bulgarların yerleşmesine, Kavala tarafında sahile doğru arazi vapurları devletin askeri nakliyatında Sıraya tesadül cylemişti. O kargaşa- lık arasında bu raporun okunamamış bile olduğunu Tevfik paşanın kendi- sine sonradan söylediğini. Münir pa- şa zikrediyor, Makedonya meselesinin en alevlen- diği sıralarda Osmanlı hükümeti hem— civar Balkan devletlerile ittifak mü- zakerelerinde bulunurken Avusturya dahi kendi hususi menfaatleri bakı- mından bazı teşebbüslere lüzum gör- müştü. O daha Mürstegde Makedon- yada ıslahat programını hazırlarken Osmanlı devleti ile bir ifilâf akdi yo- Yunu araşlırıyordu. Bulgaristan prensi siyasi bir can- baz gibi kendince lüzumuna göre Rsuya ve Avusturya iplerinde oyna- makta idi. Bulgaristanın Makedon- ya hakkında artık gizlenemiyen emel- leri Avusturyaya ve arkasındaki Al manyaya Selânik yolunu kapıyacak mahiyette görünüyordu. Almanya ve Avusturyada Devleti aliye ile, himayeye benziyecek bir it- tifakın hayalleri uçuşmakta idi. İs- tanbul Rusya sefareti baştercümanı Mandelştam Le sori de VEmpire otto- man eserinde bu ittifak hakkında şu malümatı vermektedir: (Avusturya 1908 iptidalarında Ab- dülhamid ile gizli bir anlaşma yolunu tutmuştu. Makedonyada statükoyu muhafaza edecek, üç vilâyette üç se- ne zarfında padişahın hukuku hü- kümranisini iade ettirecekti; Devleti aliye ile Bulgaristan arasında ihtilâf ve niza çıkarsa Sırbistan ile Karada- Ğı bitaraf tutmağı da taahhüd edi. yordu. Buna mukabil Devleti aliye de Yenipazar sancağında Sırp propagan- dasma meydan vermemeği, Selânik ve Kosova vilâyetlerinde - Manastır vilâyeti müsellee ittifakın erkânım- dan olan İtalyanlara bırakılıyor de- mekti - verilecek imtiyazları Avustur- ya ve Macaristan tebeasına hasreyle- meği kabul ediyordu.) (Arkası var)