27 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

27 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Eibar şehri tahliye edilirken ateşe verildi Asiler yeniden ilerlediklerini ve şehrin kapılarına geldiklerini bildiriyorlar Paris 77 — Cephedeki Havas mu- habirinin işaratına göre Eiber.şehri yanmaâktadir. Hükümet kuvvetleri şehri tahliye o etmezden evvel &teşe vermişlerdir. Madrid 26 (AA) — bir tebliğde ezcümle şöyle denilmek- tedir: «Biskaye. cephesinde cum- huriyetçiler kahramanca mukavemet etmekle ve asilere mühim telefat ver- dirmektedirler, Oviedo, Santander ve Toledo cep- helerinde cumhuriyet topçuları asi mevzilerini kesif bir ateş altına al- mışlardır. Avila, Jarama ve Guadalajara cep- helerinde sükünet hüküm sürmek- tedir. Madrid yeniden illede edildi Madrid 26 (A.A.) — Dün öğleden Sovyet Rusyanın vaziyeti Fransa ile arasındaki | bağları muhafaza “etmek ek istiyor Nev-York 264 (MA) — (AA) — Nev-York ri- | mes gazelesi, yazıyor: «Avrupanın şim- | diki vaziyetinde mühim olan nokta, | Sovyetler birliğinin tarzı hareketidir. 'Berlinin Moskovada yaptığı iddia edi- len yoklamaların sebebi de bu şekilde izah edilebilir. Fakat Moskovanın resmen bu yakınlık hareketlerinden haberdar değilmiş gibi görünmesi, Sovyetler birliğnin Almanyanın şar- ka veya garbe doğru genişlemesine karşı müşterek bir harekete geçmek Üzere Fransa ile arasındaki bağları muhafaza etmek istemesinden ileri gelmektedir, Mussolininin Hitlerizmin cenuba doğru akmasını okolaylaştırmasının sebebi de budur.» Karahan gitti Sabık sefirin hareket ederken gazetecilere beyânatı Vedanamesini Reisicumhura tak- dim eden Sovyet büyük elçisi Kara- han dün akşamki ekspresle Avrupa yolile Moskovaya gitmiştir. Karahan trene binmeden evvel kendisini uğurlamıya gelen gazeteci- iere şu beyanatta bulunmuştur: — Türkiyeden ayrıldığım şu daki- Kada benden bir kaç söz istiyorsunuz. "Türkiyeye daima muvaffakıyetler ve saadet dilerim. Birçok döstlar birak- tığım memleketinizin yeni terakkile- rini Moskovadan büyük bir alâka ile dalma takib edeceğiim..İki komşu memleket arasındaki münasebet umu- miyetle iyidir. İstikbalde bu münâse- batın daha ziyade terakki ve inkişaf edeceği tabiidir. Halihazırda iki dev- let arasında herhangi bir mesele yok- tur. Berlin yolile doğruca Moskovaya gidiyorum. » “Bir Bulgar gazetesi Karahanın Sovyetler birliği dahiliye komiseri olacağını yazmaktadır. Karahanın yerine Türkiye büyük elçiliğine Sov- yetler birliğinin sabık Kovno elçisi B. Karskinin tayin edileceği söylen- mektedir. Kocatepe bugün gidiyor İngiltere kralının tac giyme mers- siminde 'Tüfk donanmasını temsil edecek olan Kocatepe muhribi bugün - İngiltereye hareket edecektir, Romanya sabık prensi refikasile birlikte tayyare ile Viyanaya gitti Bükreş 26 (A.A.) — İzdivacı sebe. binden dolayı prenslik ünvanı kendi- sinden nez edilen sabık prens Nikola, mi tayyare le Neşredilen | sonra ye akşam hükümet merkezi yeniden. bombard: n edilmiştir. Alı- nan emniyet tedbirleri sayesinde yal- mıştır. Bir deniz muharebesi Seville 26 (A.A) — Radyo vasıta- sile tebliğatta bulunan general Guci- sinde karaya oturmağa mecbur etti- gini bildirmiştir. 1935 senesinde denize indirilen Canarias, 10,000 ton hacminde ve 20.3 santimetrelik 8 topla mücehhez- dir. Âzami sürati 34 mildir. «Jaime I» ise 1920 de tezgâhtan çıkmıştır. 16:000 tonluk olan bu ge- mi 305 santimetrelik toplarla mü- cehhezdir. Sürati 20 mildir, IKaçakçılığa karşı alınacak tedbirler Kaçakçılık mevzuu eşyanın fiatleri indirilece | o Ankara 26 — — Cenub hududumuz- İ daki kaçakçılık vakalarını önlemek için geniş tedbirler almacaktır, İkti- sat vekâletinde muhtelif vekâletler mümessillerinden mürekkeb bir ko- misyon toplanarak alınacak tedbir- leri tesbit etmektedir. Komisyon Şu tedbirlerin alınmazını zaruri görüyor: Yalnız Cenub ve Şark mıntakaları- na münhasır kalmak üzere ipekli, pamuklu, yünlü mensucat fiallerini ucuzlatmak, halkın ihtiyacını tatmin etmek, Cenub ve Şark vilâyetlerimiz- de perakende satışlar yapmak üzere Sümer Bank mağazaları açmak, halk- ça Tağbet gören, bezler imal ederek buralara göndermek, Sümer Bunk mamulâtına konulan kazanç, istih- lâk, ve diğer vergi ve resimleri indire- ingiltereyi profe yi protesto Franko hükümeti, Bilbao ablokasının zorlanmasın- dan şikâyetçi Salamanca 26 (A.A.) — Milli radyo istasyonu, Burgos hükümetinin İngil- tere hükümetine şiddetli bir protesto notası gönderdiğini bildirmektedir. 'Burgos hükümeti, İngiliz harb gemi- lerinin Bilbao ablokasını zorlamak is- teyen bir İngiliz yük gemisinin bu hareketine mâni olmağa teşebbüs €- den Almirante Cervera okruvazörü- nün vazifesine müdahale etmelerin- den şikâyet etmektedir. Burges hükümeti, bu müdahalenin bitaraflık prensiplerine bir tecavüz mahiyetinde olduğunu iddiâ etmek- te ve İngiltere hükümetinin bu gibi hâdiselerin tekerrürüne mâni olacak tedbirler ür istemektedir. Beynelmilel askeri hek askeri hekimlik kon- | Ankara-21 (Telefon) — Önümüz. deki haziran ayında Bükreşte topla- nacak beynelmilel askeri hekimlik kongresine, Milli müdafaa vekâleti Sıhhiye dairesi relsi general B. Bay- salın başkanlığında sıhhiye müfettiş- lerinden general Ayni, Gülhane has- tanesi doktorlarından B. Abdülkadir ve B. Muradın iştiraklerine karar ve- rilmiştir, Mütckait mareşal Abdullah dün İzmirde öldü İzmir 21 (Telefon) — Burada bu- lunan hafidesini görmek üzere dün İstnabuldan gelen mütekait mare- şallardan Abdullah bugün burada nız bir kişi ölmüş ve 15 kişi yaralan- | po de Llanö Canarias ismindeki hafif | kruvazörün, hükümet kruvazörü «Jai- | me Is i cenup sahilinin bir mil ileri- | Mevaddı iptidaiyeden muamele Vergisi Verginin gümrükte alın- ması için bir kanun lâyıhası hazırlanacak Ankara 26 (Telefon) — İktisad ve- kâleti, makta olan mevaddı iptidaiyeden alınan muamele vergisinin gümrük- | lerde ithal sırasında alınarak bun- | lann mamullerinden memleket da- bilinde başkaca muamele vergisi mamasını muvafık görm! i İ İktisad vekâleti bu h nun ye vekâleti, İktisad vekâletinin teklifini tedkik ediyor. Karabük fabrikaları Temmuza kadar gelecek İngiliz mühendislerinin sayısı 200 olacak Ankara 26 (Telefon) — Karabük demir ve çelik fabrikalarını kurma- yı taahhüd eden Brassert şirketinin müdürü B. Makenzi yarın (bugün) âkşamki trenle İstanbla hareket ede- cektir. Karabük fabrikaları için şimdiye kadar gelen İngiliz mühendislerinin Sayısı 16 yı bulmuştur. Önümüzdeki hafta içinde de Londradan yeniden bir mühendis heyeti gelecektir, Tem- muza kadar İngiliz mühendislerinin sayısı 200 olacaktır. lâyihası hazırlanmasını Mali Pul kolleksiyonları ticaret eşyası addediliyor Ankara 26 (Telefon) — Pul ve kolleksiyonlarının ticaret eşyasından addedilerek yurd dışma çıkarıldığı zaman posta idarelerince beyanna- me aranması kararlaştırılmıştır. Harman makineleri hakkında tedkikat Ankara 26 (Telefon) — makineleri hakkında tedkikat yap- mak üzere dört kişiden mürekkep bir ziraat heyetimizin Bulgaristan ve Romanyaya gitmesi kararlaştırılmış- tır. Heyet bir iki Ker kadar gide- | cektir. Çuvaldan alınan gümrük resmi indirilecek | o Ankara 26 (Telefon) — Kabulü muvakkat suretile ithal olunan Ççu- | vallardan alınan: gümrük resminin indirilmesi hakkında bir kanun lâyi- hası hazırlanmaktadır. Bu suretle çuval kaçakçılığının önüne geçile- cektir. ; Mecliste Dün müzakere ve Kabul edilen kanunlar Ankara 26 (A.A.) — Bugün Fikret Sılayın başkanlığında toplanan ka- mutay toplantısında tekaüt maaşiyle muallim ve müderrislik, doktor, acza- Jcı, baytar ve kondüktörlük maaşlarının İ bir zat uhdesinde içtima edebileceğine dair kanunun birinci maddesinin tef- sirine aid mazbata kabul edilmiş, jan- darma efradı hakkındaki kanunun bazı maddelerinin (değiştirilmesi, Şark demiryolları imtiyazı ile şirkete ait malların satın alınmasına dair kanunların ikinci müzakereleri yapıl- mıştır. Sonuncu kanun lâyihasının müza- keresinde Receb Peker (Kütahya) ve Bayındırlık bakanı Ali Çetinkaya Şark demiryolları şirketi ile akdedik miş olan mütekaddim mukavele Üze- rinde karşılıklı izahat vermişler ve Başbakan İsmet İnönü beyanatta bu- lunmuştur. Bu izahat ve beyanatı mü- teakib kanunun maddelerine geçil- miş ve kabul edilmiştir. © Kamutay yine bugünkü toplantı Herman | Londra 26 (A.A.) -- Hull'desulh le- hinde tertib edilen bir nümayiş esna- İ sında bir nutuk söyliyen Ti zetesinin eski direktörü Wickham Steed, İtalya ile Almanya tarafından gösterilen faaliyetin endişeyi mucip olduğunu kaydederek, kuvvetle si- Jâhlanmış olan bu memleketlerin bir veya birkaç memlekete birden hücum elmek için-bir fırsat —kolladıklarmı iddia etmiştir. Hatib demiştir ki: «Eğer, harb tehlikesi mevcud olma» miş olsaydı, İngiltere silâhlanmak için bir buçuk milyar sterling sarfetmeği göze almazdı.» Wickham Steed, silâhlanmak için İtalya ile Almanyanın sivil ahalinin zararına olarak iflâs etmiş oldukları- nı bilhassa tebarüz ettirerek şunları söylemiştir: <İşte bu sebepledir ki, Lansbury'nin beynelmilel bir iktisad konferansı top- gar | Almanya ile Italya harb için fırsat kolluyorlarmış Times gazetesinin eski baş muharriri i söylediği bir nutukta böyle diyor sınai müesseselerde kullanıl. | lamak hakkindek teklifi, Hitler tara- Sulhün muhafazası için ları ti 'ktedir: 1 — Harb vukuunda İngilterenin bitaraf Kalmıyacağının kali suretle ilânı, 2 İngilterede izci teşkilâtına müşabih ve bütün sınıflara ve siyasi teşekküllere mensup adamlardan mü- rTekkep bir sulh hareket ordusu vücu- de getirmek, «Bu ordunun vazifesi, tehlikede bulunan memleketlere yar- dım etmek olacaktır.» Hatib, bu tekliften sonra şu sözle- ri ilâve etmiştir: «Bu hareketin vücude getirilmesile diğer milletler «beynelmilel bir sulh hareket ordusuz ihdası için İngiltere- ye yardım etmeğe davet edilmiş ola- caklardır.» Içki sofrasında kanlı bir kavga Eprem, Ömeri belinden yakaladığı gibi pencereden sokağa fırlattı Dün gece yarısına doğru bir ada- mın ölüm der*cesirde yaralarımasile neticelenen garib bir hâdise olmuş- tur: Nuruosmaniyede Halk apartıma- nunın ikinci katında bulunan bir oda- de Ermeni Eprem İle Ömer isminde biri içip eğleniyo minin en hararetli bir anında, Eprem başlıyan zwünakaşa kavgaya müncer olmuştur. İki arkadaş döğüşe döğüşe pencerenin yanıma kadar geldikleri sırada Epröm Ömeri sıkıca kavradığı gibi pencereden aşağı sokağa alıver- miştir. Binanın ikinci katından aşağı atı- Jan Ömer, kaldırım taşları üzerine düşer düşmez bir çok yerlerinden teh- Hikeli surette yaralanmış ve söz Söy- liyemiyecek bir hale gelmiştir. Vakadan haberdar edilen zabıta, memurları, hâdise yerine gelerek Ömeri Cerrâhpaşa hastanesine kal- dırmışlar, Epremi de yakalamışlar. dır. i o Bu oldukça garib ve feci vakanın şekli cereyannın tahıkikine lüzum görülmüştür. Tuna taştı Vidinde 400 ev su altında kaldı Sofya 26 (A.A) — Yağan fasıla- sız yağmurlar Tunanın taşmasına sebep olmuş ve nehrin ehemmiyetli suretle yükselen seviyesi Vidin şeh- rinin alçak kısımlarında 400 evi su altında bırakmıştır. İnsanca zayiat yoksa da hasar çok mühimdir, Yardım teşkilâtı yapmak üzere alâ- kadar memurlar tuğyan yerine git- mişlerdir. 'Nazırlar heyeti de yardım mesele- sini tedkik için dün fevkalâde bir toplantı yapmıştır. Galatasaray futbolcuları geliyor İzmir 21 (Telefon) — İki maç yap- mak üzere buraya gelmiş olan Gala- tesaray futbolcuları bugün İstanbula mütevecöihen şehrimizden hareket etmiştir. Pi, rare "Türk-Macar ticaret anlaşması akdi için müzakereye başlandı Ankara 26 (Telefon) — Macarlar. 1a aramızda akdedilecek ticaret an- laşması müzakeresine iştirik o ede- cek oaln Macar ticaret heyeti bu sa- ardı. Bu içki âle- | ile Ömer arasınd kadın yüzünden | B. Neurath mayısta Romaya gidecek Bu seyahat Almar Alman - İtalyan dostluğunun kuvvetini gösterecek Berlin 26 (A.A. Siyasi mahfiller, Alman Hariciye nazırı von Neurathın mayıs başlangıcında Romaya resmi bir ziyaret yapacağını bildirmekte ve bu seyahatin iki devlet arasındaki siyasetin samimiyetini isbat ettiğini ve Roma-Berlin mihverinin Avrupa diplomasisinde mühim bir hakikat ol- duğunu göstereceğini lâve eylemekte- dirler. Viyana civarında bir cinayet Viyana 26 — Viyanadaki Paraguay orta elçisinin kızı bayan Wiengreen, Viyana civarında bir yerde otomo- bil içinde kurşunla vurulmuş olarak bulunmuştur. Alınan malümata g'- re, cinayet soymak maksadile yapıl- mışlır. Ormanda maktulün bir bavu- Iu bulunmuştur. Cesedde üç kurşun yarası vardır. Bayan Wiengreen has- #aneye nakledilirken ölmüştür. Babası aylardanberi mezunen Pa- Taguayda bulunuyordu. Lâhey beynelmilel ziraat kongre- sine davet edildik Ankara 27 (Telefon) — Laheyde 17 temmuzda toplanacak olan 16 ıncı bey« nelmilel Ziraat kongresine Hüküme- timiz de davet edilmiştir. Geceki yangınlar Dün gece üç yangın çıktı ve söndürüldü Biri dün akşam üzeri, ikisi de gece olmak üzere üç yangın çıkmıştır. 1 — Balıkpazarında Nafıa hanında üçüncü katta avukat B. İzzelin yazi- ; hanesinde yere düşerek kırılan eter: şişesinin ateşle temas ederek iştialile çıkan yangın, yozıhane mobilyası yandıktan sonra söndürülmüştür. 2 — Kumkapıda Nişancada Çeşme sokağında 16 numaralı bayar, Mü- zeyyenin evinin çatı arasında oturan Ohannesin yaktığı mangaldan siçri- yan kıvılcımla çıkan yangın, bir kı- sım döşeme yandıktan sonra söndü rülmüştür, 3 — Beyoğlunda Alyon sokağında çavdarcı fırını bacasından sıçrıyan kıvılcımlar, bitişiğindeki Maküs apar- tımanının saçaklarını tutuşturmuş, çatının bir kısmı yandığı halde sön- dürülmüştür. i Türk - Fransız ticaret di Paris 26 (A.A.) — Bir Fransız tica- Tet heyeti yeni Türk » Fransız ticae Tet mukavelesini müzakere etmek po. gaya