1 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

1 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

A YE ÇAY AYAŞ e ZİRAAT TAKVİMİ Mayıs ayı zarfında yapılacak işler Umumi Ziraat İşleri: geçen ayda bitirilemiyen yazlıklardan, musir, pamuk, sissm, keten gibi mahsulün, bu uyda da ekilmesine devam ve ikmal edilir. Sebze Bahçesi İşleri: Yastıklarda yetiştirilmiş, bir çok yazlık sebzelerin fideleri, hazırlanış olan yerlere bu ayda da dikilirler. Geçen ay dikilmiş olanlar çapalanır, sulanır, hereklere dikilir, kuşkonmazların pençeleri bu ayda, yerlerine dikilmiş olması lâzımdır. Meyva Bahçesi İşleri: Bu ilkbaharda dikilmiş olan meyva fidanlarından, tutmamış, fakat henüz yaş olanlar, sökülerek kökleri muayene edilir, köklerin siyahlaşmış, bozulmuş olan kısımları makasla kesilir, badehu bu fidanlar 24 saat su içerisine konarak bırakılır ve tekrar yerlerine dikilir. Bu ameliyatı ay sonuna doğru yapmalı. ei olan Fidanların kökleri çapalanır, herekleri (o sıklaştırılarak tekrar için bu mia icrası zariridir. Bağ İşleri — niye ay çok yağmurlu gitmiştir, küllemeye, mildiyo gibi mantari hastalıkların fazlaca zuhuru muhtemeldir, binaenaleyh kükürt, bor do bulamacı gibi ilâçların verilmesi ve tekrarlanması elzemdir.. Bu ayda bağ lar çapalanır ve âsmaların boğazlarından, üzerlerinden çıkan izumsuz filiz- ler koparılır, sürmüş olanlardan muhafazası lâzım olan sürgünler, hereklere ve tellere bağlanır, bunlarda uç alma yapılır. Çiçek Bahçesi — Yazlık çiçeklerden, geçen ay ekilmiyen Glok a, Pelar- gonium, Ağgrestis, frenk şebboyu, Linarya, Lübelya, muhabbet çiçeği, Sapo- nariya, moza, ergovan, akasya, bumları da bu ayda ekilirler, Bununla beraber, kadife çiçeği, Cinerya, Betonia ilâh. çam envar, beyaz salkım, ilâh.. çiçeklerin tohumları ile, mi- i süs ağaçları to- çiçekleri dökülmüş, yaprakları sararmış olan soğanlı çi- çeklerin, soğanları topraktan çıkartılarak, bir müddet kuruduktan sonra içe- ve iyi yerde muhafaza edilir. Begonyalar, dalya yumruları yerlerine dikilirler. Çiçeklere, bilhassa, güllere ârz olan muzır haşerelerle mücadele yapılır. Kümes işleri — Tavuklardan, kuluçka olanların altına bu ay da yumurta konmasına devam edilir. Yumurtadan çıkmış olan civcivlere, tavsiyemiz dahi- linde yem verilmesine itina edilir. Arı işleri — Bu ayda du, kovanlardan, oğul çıkar; bunların kaçırılmaması- na, yakalanıp temiz ve iyi hazırlanmış kovanlara alınmasına dikkat edilir. İpek böceği isleri — Böcekhanelerde bu ayda oldukça faaliyet vardır, fışkı- ran böceklere muntazam dut yaprağı verilir. Yaprakların akşamları toplanıp nemli m verilmesi icab eder. li verilmemesi lâzımdır. Bu devirde dalsız ve bilâhare dallı yaprak Kaktüsler nasıl aşılanırlar ? Tıpkı meyva ağaçları gibi. salonları" #ızı kış yaz süsliyen enteresan şekiller arzeden kaktüsleri biribirlerile aşılamak kabildir. Fena yetişen, güç köklenen, fena bü- yüyen ve fena çiçek açan kaktüsleri, da- h evsaf arzeden güzel renkli kak- »lerle aşılıyarak cinslerini ve evsafını lah etmek mümkündür. Bunlardan bi- lâhare daldırma da yapılır. Aşlanacak o kaktüslerin genç olması lâzımdır. İhtiyarladıkça aşılama güçleşir, muvaffakiyet azalır. Bir çok kaktüs me- rakkıları, bir yaşında olan kaktösleri aşt- Tarlar. Mayıs veya haziran ayı kaktüslerin en münaşip aşı zamanıdır. Şöyle aşılanır: Keskin bir bıçakla, tam ufki olarak ke- silir ve her defasında bıçak suya batırı- Tarak yıkanır, temizlenir. Kesilen yüz, aşılanacak yüze veya temesa edecek noktası, sıkı sıkıya üzerine gelmeli, sra- sında katiyyen hava kalmamalıdır. Agı- İsnacak kısımlar ayni cesamette olursa Esad Mahmud Karakurd. Mahmud keki SON — Susunuz rica ederim; sizden he- sab soran yok!.. — Hesap vermek için söylemiyo- rum. Hakikati öğrenesiniz diye izah ediyorum. — Hakikati öğrenmişim, öğrenme- mişim netice, bence müsavi!.. Karde- gim şimdi ölmüş bulunuyor. Kadın birdenbire gözlerini açıyor... — Efendi; henüz yirmi dört yaşın- da genç bir kızı babasız bıraktınız!. Ocağımızı söndürdünüz, anlıyormu- sunuz, ocağımızı!.. — Kabahat benim değil madam!., — Ya kimindir kabahat? — Kabahat insanların, insanlığın madam!.. Yalnız kin, vahşet ve ihti- ras dolu insan ruhunun, harbındır kabahat!.. — O söylediğiniz ihtiras, o anlat- mak istediğiniz vahşet insanlığın de- gl, insanlıkla alâkası pek az olan bir kısım vicdansızlarındır!.. Doymak bik miyen gözlerini doyurmak için evle- rinden, barklarından kalkıp dağlar aşarak, tepeler geçerek yabancı ülke- lere saldıranlarındır kabahat!.. Yani im m e bittabi daha iyidir, Alt kısmı üzerine aşı- lanacak kısımdan daha ince, daha kü- çük olmalıdır. Ayni büy na dikkat etmek lâzımdır. Aşılandıktan sonra kalınca pamuk ip- iği ile, iki parça biribirine ve saksının alt tarafından bağlanmalıdır. Şayed bağ- lanamıyacaklarsa © takdirde iğnelerle, daha iyisi ağaçtan yapılmış iğne şekli de kamalarla tutturmalıdır. İğne çabuk paslanır ve kaktüsü de çürütür. Aşı macunu ile, aşılanan yerin sıvan- masına hacet yoktur. Aşılandıktan sonra, gölgeli yerlere koymalı, arasıra sulama- ECE!.. Tefrika No. 22 sizin; anlıyor musunuz efendi; sizin omuzlarınıza yüklenmiştir o günalin mesüliyeti!.. Yalnız sizin omuzlarını" zal,, Kadın haykırır gibi konuşuyor... — Ne istiyorsunuz, söyleyin, niçin geldiniz memleektimize!, Tâ Kafkas- yadan, İrandan tutun da Balkan dağ- larına kadar bütün ön Asya elinizde!., Bu size yetişmiyor mıydı ki üstelik memleketimizi de istilâya koştunuz, ne süsuyorsunuz, söylesenize niçin geldiniz?.. Zabit, lâkayd bir sesle cevap veris yor... Fenni, güzel ve portatif bir kümes nasıl olmalı? Köşkünüzün ve- ya © evlerinizdeki bahçenin bir kö- gesinde yaptırıla- çak O kümeslerin pek muhtelif şe- killeri vardır. Bu gibi, 8-12 tavuk- lik Oo kümeslerin, hini hacette, kaldırabilecek bir şekilde, portatif olmas daha muvafıktır. Evlerinde tavuk yetiştirecek kimsele- rin, ehemmiyetle hazar itibare alacak» ları mesele, tavukların barınacak yerle- rin muntazam ve sıkhi bir şekilde yaptı- rılmış olmasını temindir. Bizde, ekseriyetle, tavuk besliyenler, tavuklarını bodrum O katındaki kömi lüklere, havasız yerlere kaparlar; bu şe kil katiyyen doğru değildir. Bu tarzda yetiştirilen tavuklardan fazla randıman elde etmek kubil olamıyacağı gibi, sari bir hastalık zuhurunda hepsinin telef ol- masmı da mücib olur. Çünkü, bu gibi yerlerin temizlenmesi, dezenfekte edil- mesi çok müşküldür. Resmimizde | görülen 8-12 tavukluk portatif. bir. kümesi okuyucularımıza tavsiye edebiliriz. Kümesin cesameti: Yerden 50-60 san- tim irtifaında, alt tarafı civcivlerin bari- nabilmesine elverişli bir şekilde yapıl seştir bu #yricn kapakları da vardır, Geçme, çam tahtasından yapılmış, her iki tarafından tutularak kaldırılabilecek bir tarzda Pencereleri tel örgü ile kapanmıştır, kepi ve pencereleri sansarlar girmiye- cek bir şekilde mazbut olarak yapılmış- içerisinde iki folluk, ve miktarı kâfi tünekler vardır. Üstü ziftli muşambalarla örtülmüştür. 2,5-3 metre murabbaındadır. 2-2,5 metre uzunluğun. da, 1.40-1,50 genişliğinde, 2-2.5 met- re yüksekliğinde olursa kâfidir. tr. Küömesin Kümesin, insan girecek bir kapısı ki, daima kapalı bulunur. Bir de tavukların gireceği kadat bir deliği bulunur, bu da geceleri mutlak kapalı bulundurulmalı dır. Bu tarzdaki kümeslerin, 2-3 ayda bir temizlenmesini tavsiye ederiz. İş hı, 10-15 gün sonra aşılar tutar, Bu müd- det zarfında kapalı serince yerlerde sak- sılar bulundurulursa daha iyidir. Bundan sonra, bağlanmış iseler bağ- te olması: | ları çözülür veya kamaları çıkarılır 20-25 gün sonra kamalar çıkarılırsa daha iyi- dir. Bu zaman zarfında muhakkak kay- naşarak yekpare bir nebat olurlar. Resmimiz kaktüslerin ne suretle aşı: landıklarını göstermektedir. Şekil 6 mafsajlı kaktümlerin o Peirekia yaprak kaklütü Üzerine, keza şekil 7 yuv: lak kaktüslerin sütun şeklinde kaktüs üzeri” ne, şekil 8 de mihveri sütun kaktüsünün ayni şekilde daha zarif kaktüs üzerine aşılandıkların göstermektedir. de pek âlâ anlıyorsunuz ya, günah bir kısımı insanların değil, hepimizin ma- dam !.. Hepimizin içinde çöreklenmiş hir yılan gibi bağdaş kurup olurmuş menbeı bir, fakat rengi başka bir ta- kım ihtiraslar, bir takım doyma bil- miyen hisler yaşıyor!.. Onlardır işte bizi böyle yakamızdan tutarak iste- dikleri yere, istedikleri felâketlere sü- rükliyen, götüren! Nihayet gene söy- lediğim gibi bir neticede birleşiyoruz: Harp!.. Mademki boğuşuyoruz, ma- demki daha asırlarca boğaşacağız, muhakkak istemiyerek daha böyle bir çok facialarla karşılaşacağız ma- dam!.. Harpte her şeyi göze almak Jâzım!.. Ne yapalım!:. — Harp; kimseye ziyanı dokunmi- yan bir zavallı ihtiyan öldürmeğe hak veremez!., — Niçin böyle söylüyorsunuz ma» dam; harp, hak değil vesile veriyor... — Biz gelmeseydik, siz gelecekti- Düşünsenize bir kere harp olmasay. niz de onun için madam!., — Keşke!.. &ı Dobrice ovalarında bizim ne işimiz vardı; kardeşinizi nereden görecek“ Zabitin “dudaklarında birdenbire | tik?- adı bir gülüş beliriyor. — Gördünüz mü; istemiyerek dus daklarınızdan nasıl bir temenni dö- küldü, siz de dünyanmen büyük ambarlarına Ve petrollerine sahipsis — Bu suali bana değil, size sormak lâzım!.. — Ayni suali, ayni şartlar altında Berkese sorabilirsiniz!.. dedim size madam; eğer elimizi çabuk tutup niz Ön Asyanın vahşi dağlarında ne | sizden evvel evlerimizden, barkları- yapacaklınız ki içiniz yanarak ekeş- | mızdan kalkıp dağlar, tepeler aşarak kes diye inliyorsunuz!, en simdi siz | buralara kadar gelmemiş olsaydık didi 215 rr iğ, le bahçelerinizin du- n, parmaklıklara, ka- lara sarılarak yaprak var diplerini me iyelere. çür ve çiçeklerile örten, pek hoş kokulu süs fidanları olan o hanımeli ve yaseminler, şu tarzda yetiştirilir: Hanımeli: Bunun, yapraklarını döken ve dökmiyen namile iki nev'i vardır Bahçelerinizin iyi gübrelenmiş, serin ve kismen gölgeli olan, duvar diplerini, kameriye kenarlarını buna tahsis edebi» lirsiniz, Bu suretle, hoş manzara ve ko- kusile bulundukları yerleri süsler ve ayıbım örterler. Üretme tarzı: Çelik ve daldırmalarile- dir. Çelikleme, ağustos veya eylülde ya- pılır. Bunun için, iki senelik dallarından, yukarıdan ve boğumun altından, keskin bir çakı ile 6-7 tomurcuklu çelikler ay- rılır. Çelik dalların yaprakları koparılır, yalnız dalın tepesindeki yaprak bırakı- ir, bu ayrılan çelikler, içerisinde bir kı- kısım yk görüntüsü, ince dere kumu halitasının karıştırılma- sile doldurulan tahta sandıklara, meyil li bir tarzda, yarısına kadar dikilir. Bu çelikler bütün ilkbahar ve yazın munta- zaman bidayette ber gün, bilâhare 2-3 günde bir sulanır. Kök peyda ettikleri anlaşılır asılaşılmaz, içlerinden en iyi te- şekkül etmiş olan çelikler, bahçenin ha- zrlanmış ogübrelenmiş.. yarım gölgeli yerlerine dikilirler.. Daldırmada şöyle yapılır: Şubat veya martta fidanın bir senelik kuvvetli bir dalın aşağıya, toprağa doğru ekerek 15-20 santim o uzurluk ve derinliğinde açılan çukurun içerisine yatırıldıktan son- ra 10-15 santim kalınlığında toprakla örtülür. Yalnız, dal yatırılmazdan evvel, toprağa temas eden noktası çakı ile ha- şeb kısmını zedelememek şartile, yalnız kabuğu üzerinde, ufak bir bere yapılır, bu sayede © noktası kolaylıkla kökleşir. Dalın ucu, bittabi toprağın haricinde kal- mas şarttır, Hariçte kalan 10.12 san tim boyundaki dal yanına dikilen, des- teğe bağlanır. Kolay oköklenmesi için, bütün yaz bolca sulanması lâzımdır. Bu suretle, teşrinievvel nihayetine kadar ta- mamile köklenmiş olur. Köklenmiş da- in köklerinin biraz aşağısından kesile- rek, dikilecek yere hemen dikilir. Yase- min de, tıpkı hanımeli gibi, kumlu güb- zeli topraklarda çelik ve odaldırmaları yapılarak köklendirildikten sonra yerle- rine dikilirler. Bunun çeliği bir senelik dallardan alınır ve temmuz ağustosti pılır. Yaseminin, serlerde (yetiştirilen bodur cinsleri de vardır, Bütün yaz ve kış çiçek açarlar, # Gerek yasemin ve gerek o hanımeli gok arsızdırlar, her yerde yetiştirilebilir- ler. Bunlerm teneke hunilerile. hav: dallarının daldırılmaları da yapılabilir. muhakkak siz ayni dağları, tepeleri aşacak; evlerinizi obarklarınızı bıra- kacak, daha çabuk siz gelmeğe çalışa- caktınız. O vakit sadece taşıdığımız isimlerle, giydiğimiz üniformaların renkleri değişecek, fakat netice gene ayni olacaktı, Kimbilir belki de bu- gün ıztırabını çektiğimiz ayni vakaya yerler ve şahıslar değişerek gene şa- hid olabilecektik. Allah esirgesin, biran eyni şartların tahakkuk etmiş olduğunu farzediniz!.. O zaman hiç şüphe yok ki eski bir Türk generali de yatağını istiyen bir Rumen zabitini gecenin karanlığı içinde, kardeşinizin duyduğu ayni heyecan, ayni çılgın- hkla öldürmeğe teşebbüs edecek ve beynine yiyeceği bir kurşunla yuvar- lanıp gidecekti, İşte o vakit Rumen zabiti de şimdi sizinle konuşan bu “Türk zabiti gibi o eski vatanperver generali gözleri dolu olarak selâmlı- yacak, ve onu ebediyyen toprağa terk ederken hiç bir zaman içinde kapan- mıyacak olan bir yara alıp götüre- cekti... Kanun ayni kanun, görgü ây- ni görgü, terbiye ayni terbiye madam; değişmiyor... Çünkü nihayet hepimiz insanız!., — İşte böyle madam; inanınız ba- Zabit derin derin nefes alıyor. na, bu hâdisede ne ölen, ne de öldü- ren mesuldür. İkinizin de hakkı var- dı, Nişantaşı O. Nuri: | « Salyangozla! karşı, bulundukları yerlere söndürülmül. kireç veya toz halinde Şili veya Kaymik kimyevi gübresini bunlar üzerine akşam gün batarken veya sabah şafak sökerk serperseniz onları itaha eder ve o mh delerle ayni zamanda, toprağı da gübre" lemiş olursunuz. 2 - Danaburnuna karşı: Onların baki çede gezindikleri yerlere, kova ile, kaf* | ranlı biraz bozulmuş acı zeytinyağlı, bol ca suyu toprağa dökerseniz, toprak içi den, toprağın yüzüne çıkarlar, bunlari toplar öldürürsünüz, Ve yahut da ge dikleri yerlere yarımşar kürek taze bej gir gübresini bir suksı içerisine koy baş aşağı saksıyı çevirimeniz, bunun içet risine danaburnu girer ertesi günü gübt reyi kaldırırsanız onları bu suretle t0p?8 Tamiş olursunuz. i 3 - Gül, Karanfil ve diğer çiçekler üze” | üğünüz yeşil böcekler Puset | bunlu suyu veya yüzde 2 arap sabunu? | yüzde $ nisbetinde tütün suyu bulüsas | püzde 3 ispirto, 100 İitre su ile karıştırıp) çiçekler üzerine polverize edersen P sini imha edersiniz. Bu nisbet dal ba tertibi yarı yarıya olarak yanı Kimyevi gübreler Topkapı S. Gürbüzel: Kimyevi yüke reler; azotlu, fosforlu ve potaslı olmak ? üzere üç mühim grupa ayrılırlar. Meyv& ağaçlarınm bulundukları toprak yalm& hayvani gübrelerle gübrelenmiş ola yerlerde, gübrede ve toprakta noksal olan gıda maddeleri, bu yevi gübre İerle ikmal ve itmam edi 1 Her üç nevi kimyevi gübreyi, bazar | birden vermeğe lüzum yoktur. Ağacı” cinsine, nebatın ihtiyacına ve toprağii. keyfiyetine göre, ya biri veya her üçü!) birden verilir. İl Meyva ağaçları için, her üç maddeyi ihtiva eder, komple kimyevi gübrelef vardir, bunu tohum mağazalarından 169. darik edebilirsiniz. Meyva ağaçlarının cinsine göre, veri” lecek miktarı ve tarzı östimali hakkından gübreyi alacağınız yerden izahat ver ler. Kimyer breyi, ya ağaçların dip” lerine serpersiniz ve yahut da suda hali lederek, su ile beraber verirsiniz. © ÇİÇEK MERAKLILARINA Sayın müşteriletimiz, bu mevsimde ii dikilecek her çeşid çiçek | tohumlarının €n nefis ve garantili olan cinsleri mağa* zamızda hazırlanmıştır. Mevsim geçme" | den bu tohumlardan istifade etmek m. faatiniz iktizasındandır. Haşeratı öldürmek için kullanılmak" ta olan ilâçlar da temin edilmiştir. Kii yevi gübrelerin ber çeşidi de mevcudt dur. Muhterem müşterilerimize ilân Seli İ riz. Türkiye Tohum mağazası Perşembepuzar, Tünel cad, 72 Gale Zabit heyecanla başını kaldırıyor Dudaklarında boğuk bir 8es . — Kardesi öldü. Bu ek haziık çok aci bir şey!.. Fakat ölüler unutur © ur, hatıralar yaşar madam; onun Şerefli hatırası sizi ebediyyele götürür yor... O hatırayı siz ve çocuklarını” i göğüslerinizde bir zafer ve gurur mâ ! dalyası gibi ebediyyete kadar taşıyığ caksınız!., Biran susuyor... — Bana gelince, ben de hisseme dö şen iki acı hatırayı taşıyorum. Unu” tulmiyacak iki acı hatıra!... Birisk her şeye rağmen kardeşinizin ölümü | ile içimde kazılı kalacak olan derili azab! Öbürü del, Yüzbaşi heyecanla sağ kolunu vel doğru uzatıyor... — Öbürü de, yeğeninizin kotu açlığı yaranın tasirile sakat mii işlemiyen iki parmağın gızısı!.. Zabit, büyük bir heyecan içindedifii — Madam, diyor, ben sızden yü çok muztaribim şimdi, inanın banil# Birdenbire ayağa kalkıyor. er adım atıyor. Başı ile onları sclâ” yor... : — Affedersiniz madam; affeder niz matmazel!.. Tekrar ediyoruf, pik geydim, katiyyen evinize gelmez, 5 bu kış gecesi yeniden canlandırdığ” hatıralarla iztirab vermeğe sebe9 © mazdım!.. (Arkası rh