12 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

12 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

ç Kadar devam etmiştir. Sahile 2 Londrada mühim siyasi konuşmalar olacak Avusturya Hariciye nazırı Avusturya hakkında teminat istiyecek Londra 11 (AA) —B. Eden, bu- günlerde birçok ecnebi devlet adamla- nni görecektir. Bunların arasında B. Von Blomberg de vardır. B. Eden, buğün EB. Litvinoff, B. Guido Schmidt ve Litvanya Harici- diği kadar sağlam ve sarsılmaz olma- masından dolayı memnuniyet göste- rilmektedir. B. Eden bugün Finlân- diya Başvekili le görüşmüştür. Al- man ve Sovyet meselesile doğrudan doğruya alâkadar olan Baltık mesele- si Danimarka Başevkli Berline git- mekte olduğu için bu hadise İngilte- renin alâkasım uyandırmaktadır. B. Eden, B. Litvinofu ye general Fon Blombergi de kabul edecektir. Ocuvre gazetesi yazıyor: B. Dle- bos ve Eden Ceneyrenin önümüzde- ki toplantılar meselesini görüşecek- lerdir. Avusturya riliciye nazıfinın rı Paris 11 (A.A.) — Ami du Feuple gazetesi, B. Guide Sehmidtin yakın- da yapacağı seyahat hakkında şu sa- tırları yazıyor: Hiç şüphesiz Avusturya dirijanları Londra ve Pariste bütünlüğü ekse- ri Avrupa memleketleri için artık bir mütearife haline gelmiş alan mer- Jeketlerinin ne bir .İrampaya mey- zu venede pazarlığa vesile teşkil etmiyeceği hakkında teminat elde et- mek istiyeceklerdir. Avusturya ile Macaristan birleşecek mi? Daily Heralâ gazetesinin verdiği bir habere göre Avusturya ile Macaristan arasında bir birlik yapılması yeniden düşünülmektedir. birleşmeyi epice zaman evvel ileri sürmüş, fakat bu hükümet muahedelerin tadilinde şiddetle israr ettiğinden Avusturya muvafakat et- memişti. Macaristan son zamanlarda komşularile münasebatını iyileştirdi- gr Avusturya birliğe razı olmuş- Ee bu mesele henüz fikir ha- Yindedir. Ve tahakkuk etmesi zamana mütevakkıttır. Çekoslovakyada mühim casusluk Polis iki casus şebekesi meydana çıkardı Prag 11 — Polis, Çekoslovakyada çalışan iki casus şebekesini meydana çıkarmıştır. Tahkikata çok gizli ola- rak devam edilmektedir, Mühim tev- Kiflere intizar edilebilir. Çek hududlarının tahkimi Viyana 11 (A.A.) — Linz'de çıkmak- tarolan Neue Zeit gazetesi, Çekoslo- vakyanın Avusturya hudud boyunca yaptığı tahkimat işlerine dair neşri- yata devam etmektedir. Bu gazete, «Çek Maginot hattı> başlığı - altında bir rapor neşretmektedir. Bu rapora nazaran Pressburg köp- Tü başı son derecde istical ile tahkim edilmektedir. Bundan birkaç zaman evvel bir in- hidam vukua gelerek yapılmakta olan tahkimat işlerinin birçoğunu tahrip etmiş olduğu söylenmektedir. İnhi- Gam esnasında dört kişinin ölmüş ve Gört.kişinin yaralanmış olduğu rivayet ediliyor. Bu mesele hakkında büyük bir ketumiyet gösterilmektedir. İstanbul radyosunda Yunan gecesi Ankara 11 (A.A) — Bu sene Ati- nada toplanan Balkan matbuat bir- MEi könferansının, aldığı kararlar arasında Balkan memleketleri radyo- larında, Balkan milletlerini birbirine tanıtmak maksadile hususi program- lar'tertibi esası da yardır. İstanbul radyosu 16 mayıs akşa- mı $aat 22'den 2 ye kadar bu mak- setin bir Yunan gecesi tertip etmiş. | tir. Bu saat sarfında Neşet Halil Atayın vereceği bir konferansı mü- teakip bir Yunan musiki konseri ve- rilecektir. Ankara hukuku son sınıf talebe- lerinin veda ziyafeti Ankara 11 (Telefonla) — Ankara hukuk fakültesi son sınıf talebeleri Mülkiye müfettişleri için yeni bir lâyiha Lâyihada müfettişlerin salâhiyet ve dereceleri arttırılıyor Ankara 11 (Felefonla) — Mülkiye teftiş heyetinin vazife, salâhiyet ve teşkilâtları hakkında hazırlanan ye- nilâyiha Meclise verilmiştir. Lâyihada mülkiye müfettişlerinin, tahkikat hâkimlerinin haiz bulun- İ duğu bütün salâhiyetlere malik ola- cakları tasrih edilmekte ve memur- Jarı işten el çektirme ve teftiş sa- Tâhiyetini haiz bülunacaklarına dair hükümler vardır. Müfettişlerin verecekleri kararlara Dahiliye vekâleti nezdinde itiraz edi- lebilecek, ancak vekâletin bu itiraz- lar hakkında vereceği kararlar kati mahiyeti haiz bülünacaktır, Bundan başka müfettişler, pul ka- nunu dolayısile takibat yapılıp yapıl mamasına dâ Karar verebileceklerdir. Projede omüfettişlerin dereceleri arttırılmakta, bu cümleden olarak baş müfettişlerin derecesi üçüncüye çıkarılmakta ve buna tebaan di- ğer müfettişlerin de dereceleri birer kademe yükseltilmektedir. Bundan başka müfettişlik kaymakamlar için | bir terfi kademesi olacaktır. Hindistanda çarpışmalar Londra 11 (A.A) — Geçen hafta sonlarında, Hindistanm şimali gar- bi hudud mıntakasında bazı küçük çarpışmalar ölmüş, bir İngiliz yüz- başı, bir Hindii zabit veoniki nefer yaralanmıştır. Asilerin zayiatı hak- kında hiç bir malümat yokhtur. Karadeniz vapuru 400 İspanyol aldı geliyor Ankara 11 (A.A) — Buraya ge- len malümate göre, Madriddeki Tür- kiye elçiliği binasına iltica etmiş olan İpanyolları o Türkiyeye nakletmek Üzere süreti mahsusada gönderilmiş olan ve Valensiya limanında bulu- nan Karadeniz vapuruna şimdiye dar bu mültecilerden 400 kişi bindi- rilmiştir. Geri kalanlafın da Madi bu akşam Halkevinde hocaları şere- | ridden nakledilerek bindirilmeletine fine bir veda ziyafeti vermişler, çok | devam olunmaktadır. Karadeniz va" eğlenceli geçen toplantı geç vakte | puru, bir kaç güne kadar Madridden hareket edecektir. ka AKŞAM İB. Saracoğlu Hatay mese lesi ve başvekilimizin Paris- teki temasları hakkında malümat verdi Ankara 11 (A A.) —C, H. P. grupu bugün Antalya salylavı Dr, Cemal | Tuncanın reisliğinde toplandı. Söz alarak kürsüye gelen hariciye | vekil vekili B. Saracoğlunun diş po- | | Mtikamızın son durumu ve Hatay me- selesinin son safhası hakkında verdi- | Gi izahat Parti grupunca müttefikan tasvib edildi. Bundan sonra Başbakan İsmet İn- önü'nün Londra seyahati hakkında | malümat veren B. Saracoğlu, başba- | kanımızın Pariste iken iki memleketi alâkadar eden meseleler hakkında Fransız devlet ricalile yaptığı temas- | ları anlatmış ve başbakanımızın Fran- sadaki seyahatinin tafnamen hususi mahiyette olmasına reğmen Türkiye- ye ve 'Türkiye başvekiline karşı göste- rilen geniş muhabbet ve samimi dost- luk tezahüratına dair malümal ver- miştir, Parti grupu bu malümatı büyük bir memnuniyetle karşılamıştır. ... .|- Hariciye vekili Dün İngiliz sefirinin ziyaretini kabul etti Dün sabah Ankaradan şehrimize gelen Hariciye vekili B. Tevfik Rüş- tü Aras, Haydarpaşadan Kadıköyü- ne geçmiş, kerimesinin evine gitmiş- tir. Hariciye vekili öğle yemeğini müteakip İstanbul tarafına geçerek Perâpalasa misafir olmuştur. Akşama kadar otelde istirahate çe- kilen B. Tevfik Rüştü Aras, saat beş- te kendisini ziyarete gelen İngiliz se- firi: Sir Persi Lor&ni kabul etmiştir. Hariciye vekili ile . İngiliz sefiri iki saat kadar görüşmüşlerdir. İngiltere kralinin taç giyme mera- simi münasebetile İngiliz sarayında bugün verilecök gardenpartide B. Tevfik Rüştü Arasm da bulunması ihtimal dahilindedir. Ankara 11 (A.A) — Dün akşam, Ankaradan hareket eden Hariciye wekili Dr. Tevfik Rüştü Arasa, gaybü- beti esnasında £ Adliye vekili Saraç- oğlu vekâlet edecektir. Saraçoğlu, bu sabah Hari, kâletine gelerek Hariciye meşgul olmağa baslamışlır. Ankaradaki konuşmalar iyi netice verdi Ankara 12 — Ankaradan bildirildi- ğine göre 24 nisandanberi Türki- ye Hariciye Vekili - B. Tevfik Rüştü Arasla Fransız sefiri B. Ponsot arasın- da cereyan eden müzakereler, sayanı memhuniyet neticeler vermiştir. Sovyet kumanda heyetinde değişiklik JSovyet kumandanlarından kimler değişti? 12 Mavıs 1937 -—— Parti grupu toplandı © Bilbao etrafındaki hükümet kuvvetleri bazı muvaffakıyetler kazandılar Barselonda sükün avdet etti Toledo şehri muhasara edildi Bilbao 11 (A.A.) — Bask hükümeti tebliğ ediyor: İki gündenberi Bermeo ve Dürang mıntakalarında 30 kilo- metrelik bir öephe üzerinde şiddetli bir muharebe devam etmektedir. Sol- Tube'ye karşı yapılan taarruzlar, en yüksek tepelerin cümhuriyetçiler ta- rafından işgal edilmesine medar ol muş ve düşmanın projelerini eltüst etmiştir. Durango mıntakasında cümhuriyet- giler birok tepeleri zaptetmişler- ve Müşmanı eğır zayiata uğratmışlardır. Asilerin tayyareleri Bllbaoyu bom- bardıman etmiş ve sivil ahali üzerine mitralyöz eleşi açmıştır. Barselonda sükün var Barcelona 11 (A.A.) — Kargaşalık- ların ve anarşistlerle mücadelenin de- nasıl gitti? B. Cevad Abbas Halkevin- de çok mühim bir konferans verdi Ankara 11 — Bolu saylavı B. Cevad Abbas, bu akşam Halkevinde, Atatür- kün bundan on sekiz yıl evvel Anado- luya geçmek için İstanbuldan Samsu- na nasıl hareket ettiğine dair çok mühim bir konferans vermiştir. B. Cevad Abbas, Büyük Önderin, müttefiklerin kontrolu altında Kız- kulesi âçıklârında duran Bandırma vapuruna binerek kaptanına son $ü- ratle Karadenize açılmasını emretti- ğini söylemiş ve demiştir ki: — Vapur boğazlardan açılınca, Bü- yük Şefim kaptan köprüsüne çıka- Tak süvariye nasıl bir rota takib etti- gini sordu. Kaptandan vapurun pusulası bozuk olduğu cevabını alınca, mümkün mertebe sahile ya- km bir rota takib ederek yoluna de- vam etmesini emretti, Üç gün üç ge- ce de bata çıka Sinoba vardık. Büyük a çıktı, Samsuna gitmek Atatürk Samsuna! Için yol ve vasıta olup olmadığını sor- du. Yok cevabını alınca: — Arkadaşlar! Samsuna varmak için son bir merhale kaldı dedi, Sİ- noptan tekrar vapura bindik, nihayet Samsuna vardık. Samsunda ecnebi askerleri vardı. Büyük Şef, karaya çi- kar çıkmaz, derhal ordu, kolordu ku- mandanlarına, valilere, belediye Teis- lerine telgraflar çekerek milli cidale E. Cevad Abbas bu hususta çök en- teresan izahat verdi. Halkevi salonu- nu doldurmuş olan dinleyiciler, hati- bi şiddetle alkışladılar. Maden kömürü yakmak mecburi olacak Moskova 11 (âA) — Hükümet, neşrettiği bir kararla, ahziasker mın- takalarında askeri konseyler kurul- ması lüzumunu bildirmekte ve Kızıl- ordu kıt'alarında ve müesseselerinde askeri komiserlikler ihdas eylemek- tedir. Mareşal Yugden, Müdafaa Halk ko- miseri birinci müuevinliğine tayin olunmuş ve onun yerine de büyük er- kânıharbiye reisliğine ordu kuman- danı Şapoşnikov getirilmiştir. Ordu Kumandanı Yakir, Leningrad mın- takası kumandanlığına, Mareşal Tu- kaşevski de Volga mıntakası kuman- danlığına tayin edilmişlerdir. Paris sergisinde sabotaj hadisesi Paris 12 — La Libert& gazetesine göre inşaatı devam etmekte olan Pa- ris müstemleke sergisinde mühim bir sabotaj hâdisesi meydanâ çıkarılmış- tır. Geceleyin, serginin yeraltı elek- trik kabloları kesilmiştir. Zabıta tah- vam etmekte olduğuna dair alar teKzip edilmektedir. B: tam bir sükün hüküm sürm Katalonya mıntaka kumandanı ge- neral Pozas, orduyu vahdeti bakım- dan yeniden tensik etmek tasavvurun- dadir. 1934 isyanından &vvel Asturles yaliliğinde bulunmuş olan Josephe Ec- hevarria Noboan'ın yerine #mile Tor- Tes getirilmiştir. Toledo muhasara edildi Madrid 11 (A.A.) — Toledo cephe- si: Şehir, ihate edilmiştir. Asiler ancak Talavera'ya giden yoldan çıkabilmek- tedirler, Cümhuriyetçilerin topçu kuv- yetleri dün bütün gün piyadelerin 20 kadar tank ile yaptıkları ileri hareke- tine müzaharet etmiştir, Büyükadada gizli morfin fabrikası Yedi kaçakçı yakalandı daha bazı tevkifler bekleniyor Kaçakçılık ile mücadele bürosu, Büyükadada Maden civarında bir köşkte işlemekte olan gizli bir morfin fabrikasını meydana çıkarmış ve ka- çakçıları yakalamıştır, Takib memur- ları, kaçakçıları tesbit edince, taras- sud ve takibe başlamışlardır. Bir gün kaçakçılar, Haydarpaşada” emruzı in- taniye hastanesi civarında memurlür tarafından adımı dım takib edilmekte bulunduklarını hissedince tabanca- larını çekerek memurlara ateş etmiş- lerdir. Memurlar da mukabelede bu- Tununca kaçmışlardır. Kaçakçıların, Kadıköyünde bir ev- de saklandıklarını haber alan me- murlar, o evi ansızın basarak kendi- lerini yakalamışlardır, Memurlar, ya- kaladıkları kaçakçıları da yanlarına alarak Büyükadaya. gitmişler, Maden civarındaki köşkte araştırmalar yap- mışlar ve son sistem morfin fa sını meydana çıkarmışlardır. Yal lanan kaçakçılar, Bettel, Halit, Di mitro, Hasan, Mehmed, Vehab, İste- fo nâmında yedi kişidir. Bazı eczayi tabbiye tacirlerinin ka- çakçılâra Jâzimgelen iptidai madde- leri verdikleri tesbit edilmiştir. Bazı tevkiflere intizar edilmektedir. Yugoshavyada bir çarpışma Belgrad 12 — Polisin tebliğine gö- Te Seyza civarında jandarmalar ile Hırvat köylüleri arasında vukubulan müsademe neticesinde 6 kişi ölmüş, beş kişi de yaralanmıştır. Paris borsası Birçok esham düştü sebebler tekniktir deniliyor dir, Resmi müesseseler, han, Paris 11 — DBorsanm celsesi, hamam, ve oteller yalnız maden kömürü yakacaklar yeni ve mühim bir kanun projesi hazırlamıştır. Bu projeye göre demiryolu üzerin- de tren durağı, deniz sahilinde is kele olan, ve bu istasyon veya İske- lelerin en çok elli kilometre dahilin- deki vilâyet merkezlerile nüfusları 2,000 i geçen kazalarda han, ha- mam, otel ve emsali umumi mahal- lerde ve alelitlak resmi müesseseler- de maden kömürü yakmak mecburi olacaktır. Linyt, tüp, kok, yarım kok gibi işlenmiş kömürler de yakılabilecek- tir. Bu suretle senede kömür İstih- gerek rantlar ve gerek esham için fena bir celse olmuştur. Birçok es- bam ve bilhassa kimyevi mahsulât ile petrol ve kauçuk eshamı düşmüştür” Bazı borsacılara göre fiatlerdeki su- kutun sebepleri tekniktir. Buna otobüsler grevinin tevlid et- tiği fena intiba altında kalmış olan Londranın tesirini de ilâve etmek icap eder, Maamafih Fransanın iktisadi vazi yeti salâha yüz tutmuştur. Şehid tayyareciler ihtif; Her sene olduğu gibi bu sene de şehid tayyarecilerimizin namını teb- cil etmek üzere önümüzdeki cumar- tesi günü saat 15de Fatih tayyare parkında bir ihtifal ihtifal yapılacaktır. Hollândanın Ankara sefiri İzmirde “İzmir 10 (Akşam) — Hollanda hü» kümetinin Ankara sefiri baron Hare» kimond otomobille Ankaradan İzmi- Te gelmiştir. Sefir, Bergama ve Efes harabelerini ziyaret edecektir.