22 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

22 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Türkiye Akdenizin şarkında en mühim askeri kuvvettir Türk - Ingiliz müzakereleri münase- betile Ingiliz gazeteleri böyle diyorlar Viyana 20 — Londradan bilriliyor: «Siyasi mahafilde çok ik ehem- miyet atfolunan İngiliz - Türk mü- zakereleri Türkiye sefarethanesinde B. Edenin şerefine verilen ziyafetle nihayet bulmuştur. Star gazetesi, B. İsmet İnönünün yalnız B. Eden ile değil, Başvekil Baldvin ve halefi olacak Nevil tin menafii müşterek olup "Türkiye. nin askeri kuvveti İngilterenin bah- Tİ kuvvetini tamamlamaktadır.» Daily Heraldın makalesi Londrada çıkan Daily Herald ga- zetesi de Başvekil İsmet İnönü ile İngiliz harlciye nazırı B. Eden aâra- sındaki mülâkatı çok mühim bulu- yor. Gazete bu münasebetle diyor ki: — Gerek Türkiye, gerekse İngilte- re Şarki Akdenizde sulhün ve statü- konun idamesin! şiddetle arzu edi- yorlar. Bu muınlakada Türkiye en büyük askeri kuvvet, İngiltere en büyük bahri kuvvettir. Ayni zaman- da Türkiye, Irak, İran ve Efganis- tan ile sıkı bir Orta Asya anlaşması yapmak için anlaşmaktadır. İngil tere için Akdenizle Hindistan ara sındaki devletlerle iyi münasebat ida- me etmek çok büyük ehemmi- yeti haizdir. İngiltere ile Türkiye sulh gayesi için teşriki mesai edebileceklerdir. 44 Troçki taraftarı asıldı Bazı vergiler indiriliyor Sibirya hududunda gizli (Ecnebi artistlerden alınan bir telefon hattı bulundu Moskova 21 (A.A) — Kabarevsk Sovyetlerinin merkezi icra komitesi- min naşiri efkârı Tiho Akcanskaya Zvezda gazetesinin dün Moskovaya varan $'mayıs tarihli nüshasında, Troçkizm, bozgunculuk ve Japonya lehine casusluk cürümlerile, biri ka- dın olmak üzere 44 kişinin idam edil- diği bildirilmektedir. Gizli bir telefcn hattı Moskova 21 (A.A.) — Kabarovsktan bildirildiğine göre, bir hudud muha- faza müfrezesi, 14 mayısta, hudud- dan iki buçuk kilometre mesafede kâin Slavianka mıntakasında gizli bir sahra telefon kablosu keşfetmiştir. Bu telefon kablosu, Sovyet hudud telefon hattına bağlanmak üzere hazırlan- miş bulunuyordu. Hudud muhafaza müfrezesi, civar- da meçhul iki kişi ile karşılaşmış ve bunira müfrezeye karşı ateş açmışlar- dır, Muhafızların bu ateşe mukabelesi Üzerine, bu iki meçhul şahıstan birisi Bimüş, diğeri de hududu geçmek su- rTetile Mançu arazisine kaçmıştır. Adliye kadrosu Kanun lâyıhası Meclis ruznamesine alındı Ankara 21 (Telefon) — Adliye ve- kâleti kadrolarında değişiklik yapıl- ması hakkındaki kanun lâyihası mec- Ms ruznamesine alınmıştır. Bu lâyiha ie bazı memuriyet unvanları değişti- rilmekte ve hâkimler kanununun em- redeceği bazı işlerin yapılması için yeni bir büro teşkili ve bir ayniyat muhasipliği ihdası teklif olunmakta- dir. Bundan başka lâyiha da hâkim ve iera memurlukları kadrolarının tev- siine ve hukuk mezunu baş kâtiplik- Jer ihdası suretile kâtipliklerin tak- viyesine dair hükmler olduğu gibi temyiz mahkemesi mümeyyizlikleri ile baş müddelumumiler kadrosunda- ki muavinliklerin dereceleri yükseltil- mektedir, Belçika Başvekil Amerika e Brüksel 21 (A.A) — Belçika baş- vekili B. Van Zeeland, refakatinde hariciye nezareti yüksek memurların- dan birisi olduğu halde, 12 haziranda Amerika birleşik devletilrine hareket edecek ve Vaşingtonda pek muhtemel olarak 12 gün kadar kalacaktır. Allah rüzgârı tayyaresi Tokyoda karaya indi Tekin 21 (4.4.) — «Allah rüzgürs tarar apak 46 larada kare am verginin indirilmesi lâyi- hası Meclise verildi. Ankara 21 — Maliye 1 — Maliye vekâleti, ver- gilere dair yeni bir lâyiha hazırlamış ve Meclise vermiştir. Lâyihada kazanç vergisinin tatbikat vaziyetini kolaylaş- tarıcı hükümler vardır, İşçi ve küçük iradı mükelleflerin vergileri bir parça hafifletilmiştir. Ecnebi artistlerden alman verginin yüzde beşe indirilmesi hakkındaki lâ- yiha da Meclise gönderildi. Hind müslümanları arasında bir hadise Kalküta 22 — Loknavsta muhtelif iki tarikate mensub müslümanlar ara- sında kavga çıkmış, 2 kişi ölmüş, 90 kişi de yaralanmıştır. Birçok tevkifler yapılmıştır. Kadınların askerliği | proje Ankara 2 — Harp zamanında ka- dınlara verilecek vazifeler hakkında- ki Vâyihanın yeniden tetkikine baş- lanmıştır. Projede orduda mesleki si- mıflar ihdas eden ve ihtisasa daha faz- a kıymet veren hükümler va vardır, General Oşima Japon imparatorunun seryaveri geldi İngiliz kralının taç giyme merasi- minde bulunmak üzere Londraya gi- den Japon prensi Sişilunun şehrimi- ze geleceğini yazmıştık. Prens Sişilu, Japonya imparato- runun biraderidir. Prense Londru- da refakat eden Japon imparatoru seryaveri general Hiroşi Oşima, re- #akatinde binbaşı Şigeki Wsini ol- duğu halde dünkü ekspresle Paris- ten şehrimize gelmiş ve Perapalas oteline misafir edilmişlerdir. Gene- ral, prensi şehrimizde bekliyecektir, Prensin bugünlerde şehrimize gel- mesi muhakkak bekleniyor. Türk maden sanayii hakkında 'Türk - Franko şirketi, Türkiye ile Fransa arasında iktisadi rabıtaları kuvvetlendirmeğe çalışıyor. Şirketin Paristeki merkezinde Türkiye ile âlâ- kadar tacirlere, Türkiye hakkında sık sık malâmat verilmektedir. Geçenlerde profesör Chale Rist'in riyasetinde bir toplantı yapılmıştır, Bu toplantıda mâden mektebi profe- sörleririden Armunet tarafından Tür- kiyede maden sanayiinin inkişefına dair bir konferans verilmiştir. Top- lantıda Paris sefirimiz Suad Davaz ve Fransız devlet adamları, Paris Ticaret hakkındaki AKŞAM . Pireye gidiyor i Başvekil gelecek hafta içinde dönüyor Devlet Denizyolları idaresinin Gü- neysu vapuru bu akşam Pireye mü- teveccihen < limanımızdan hareket edecektir. Güneysu, taç giyme mera- #imi için Londraya giden ve oradan Parise uğradıktan sonra Pireye ge- lecek olan Başvekil İsmet İnönünü İstanbula getirecektir. Vapur aym yirmi dördünde Pire limanında bu- YTunacaktır. İsmet İnönünün gelecek hafia içinde şehrimize muvasalat edeceği anlaşılmaktadır. Başvekil Londradan hareket etti Londra 21— Başvekil İsmet İnönü bugün Londradan hareket etti. Lon- dra büyük elçimizle İngiliz hükümet, erkânı, Londradaki Türkler tarafın- dan uğurlandı. Başvekil Pariste dur- mıyarak doğruca Atinaya gidecektir. Büyük şefimiz, Dahiliye vekili vasıtasile millete sevgisini bildirdi Ankara 21 — 19 mayıs Gençiik ve spor bayramı münasebetile yapılan büyük şenlikler esnasında Ankara stadında toplanmış olan halkın içten saygı ve sevgilerinin başta Atatürk olmak üzere büyüklerimize bildirii- mesi için alınmış olan karar üzerine İç işleri bakanı ve Parti genel sekre- teri Şükrü Kaya tarafından çekilen telgraflarla karşılıklarını aynen neş- rediyoruz: Atatürk Cumhur Reisi ÇANKAYA Bundan 18 yıl önce vatanın ufuk- larında ve milletin ruhunda bütün ümid ışıkları söndürüldüğü ve yeisin çaresizliğin kara kâbusu bütün yü- rekleri sardığı zaman, içinde taşıdığı inan, irade ve sevgi güneşini, salta- nat ve hilâfet rejiminin bütün şenaa- tine rağmen ilk defa Samsunda mille- tin ezgin ve bitkin gözleri önünde par- Iatan ve milletin içinde ve miiletle beraber bugünün Türkiyesini yaratan Atatürke sonsuz minnet ve şükran- larımızı sunarken, dalma arkasından bir tek nefer gibi gitmenin zevki, he- yecan ve itminanile sağlıklar, uzun ömürler ve yeni başarılar dileriz. Dahiliye vekili ve C.H. P Genel Sekreteri Kükrü Kaya Şükrü Kaya İç İşleri Bakanı ve C, H. P, Genel Sekreteri ANKARA 19 mayıs gününün yıldönümünde Ankara stadyomunda toplanan muhte- rem yurddaşların ve şuurlu ve gürbüz gençliğin yüksek ve kalbi hislerini bil- direri telgrafınızı büyük sevinçle al dım. Teşekkür eder ve Türkün hudu- du olmıyan yükselme ve ilerilemesin- de dalma başarılar dilerim. K. Atatürk 'Meclis reisile Başvekile de telgraf- lar çekilmiş ve kendileri tarafından cevaplar verilmiştir. Ticaretimizde inkişaf Bilhassa ihracatımızda büyük bir fazlalık var Ankara 21 (A.A) — Dış ticareti. miz hakkında verilen resmi rakamla- ra göre 937 yılının üç aylık ihraca- tımız kiymet itibarile 1936 nın ayni aylarına aid 22,007,183 lirasına mu- kabil 36,852,696 lradır, 1937 deki ilk üç aylık ithalâtımız ise 936 nın 90,354,331 lirasına karşı 20,891,422 Uiradır, Sanayiin kontrolü projesi Mecliste Ankara 21 — Sanayiin teknik kon: trolü hakkında hazırlanan lâyiha Meclise verilmiştir. Lâyiha mucibin- ce İktisat vekâleti hususi sermayeli veya sermayesinde devletin iştiraki olan müesseselerin işletme, idare 29 Mayıs 1937 ge İspanyanın müracaatı İn- gilterede iyi karşılanmadı Italya lâkayıd, Roma gazeteleri bu müracaattan bahis bile etmiyorlar / Cenevre21 (A.A.) — Milletler ce- miyeti kâlibi umumisi B. Avenol, İs- panya hükümetinin ecnebi memle- ketlerin İspanyol dahili harbine mü- dahalede bulunduklarını protesto için yapmış olduğu müracaatın Milletler cemiyeti konseyinin önümüzdeki iç- timamda müzakere edilmesine karar vermiştir. İngiliz mahafilinin mütaleası Londra 21 (A.A.) — İspanya hükü- metinin Milletler cemiyetine müra- caalı, Londranın diplomasi mahefi- linde mevsimsiz addedilmektedir. Bu mahafil, konseyin «İspanyol notasın- dan malümat alındığını beyan eden ve ademi müdahale komitesinin bu iş- te bilhassa salâhiyettar olduğunu bil Giren» bir karar sureti kabulü ile ik- tifa edeceğinin muhtemel olduğu mütaleasındadır. Resmi mahafil, her türlü mütalea beyanından istinkâf etmektedir. Fa- kat siyasi mahafli, gayri müsald mü- talcalar dermeyan etmektedirler, Bu mahafil, bilhassa Milletler cemiyeti- nin İtalya ve Almanyanın da mümes- silleri bulunan Londra komitesinden fazla birşey oyapamıyacağını beyan #tmektedir. Ayni mahafli, Milletler cemiyetinin bu mesele ile uğraşmak suretile şimdiye kadar elde edilmiş olan netay'ici ihlâl edebileceğini ilâve ediyorlar. Gene bu mahafil, İspanya hükü- metinin meseleyi bundan bir ay evvel de cemiyete sevketmek tasavvurunda olduğunu fakat İngilterenin tavsiyesi üzerine bundan vazgeçmiş bulundu- geri çekiyor mu? Iki Alman tay) tayyareci idâm yor Cebelüttarık 22 — Burada söylen- diğine göre M, Musolini, general Fran- koya bir telgraf çekerek İspanyadaki İtalyan gönüllüleri geri çekeceğini bildirmiştir. Madrid 22 — 5 mayısta esir edilen Kinzley ve Şults adında iki Alman tayyareci idama mahküm edilmiştir, Bunlar Suranga bombardımanına iş- tirak etmişlerdi. İsyana iştirak cür- münden dolayı mahküm edilmişler. dir, Paris sergisi açılıyor Paris 22 (Hususi) — Paris sergisi pazartesi günü reisicumhur tarafın- dan açılacaktır. Sergi salı günü halka açılacaktır. İnşaat devam ettiğinden şimdilik ancak 9 kapıdan girilecek- tir. Ziyaret saatleri de 14-20 dir. Istanbul telefon idaresi Memurların alacakları maaş tesbit edildi Ankara 21 (Felefon) — İstanbul telefon idaresinin maaşlı memurları- na aid kadronun tesbiti ve bu kadro- nun posta, telgraf ve telefon umum mudurluğu teşkilât ve vazifelerine ald kanuna eklenmesi hakkındaki ka- nun lâyihasının encümenlerce tedki- ki bitmiştir. Bu lâyiha ile İstanbul telefon ida» resinde çalışacak maaşlı memurların aded ve derecelerinde bazı değişiklik- ler yapılmaktadır.. İstanbul telefon idaresinde çalışacak maaşlı memur- lar ve bunların alacakları maaşları bildiriyorum: Müdür 90, müdür muavini 80, san- tral, şebeke, aboneler Amirleri ile mu- hasebeci 70 er lira, işletme servisi, tahslat, rekor Amirleri 63 er, muha sebeci muavini, malzeme Amirleri, gunu hatırlatmaktadırlar, İtalyan mahafili lâkayıd Koma 21 (A.A) — Siyasi mahafil, İspanya hükümetinin Cenevre mües- Sesesine vaki müracastı tam bir lâ“ kaydi ile karşılamaktadır. Gazeteler, bu mürücaattan bahiş bile etmemektedir. Romada umumiyetle İspanyol me- Selesinin Londradaki ademi müdahas le komitesi ve yalnız bu komite taras fından müzakere edilmesi lâzım gele mekte olduğu mütalessı serdedilmek- tedir, Bilbao cephesinde vaziyet Vitoria 21 (A.A.) — Kavas ajansı- nın muhabiri bildiriyor: , Munguia mıntakasında general Mola kumandasındaki kıtaların 5 ki- lometre ilerlemesi üzerine Bilbao, da“ ha ciddi bir tehdid altına girmiştir. Franco kıtaları şimdi Bilbaoya 15 ki- Iometrelik bir mesafede bulunmakta- dırlar. Bilbao 21 (A.A) — Resmi tebliği Biskaye cephesi: - Tayyarelerden müs essir bir müzaheret gören milisler, Munguia mıntakasında muvaffakıyet- Ji bir taarruz icra ederek mühim mik- tarda mühinımat ele geçirmişler va aşilerin bu munlakadaki ileri hareke- tini birdenbire durdurmuşlardır. i Alava cephesi: - 'Topçu düellosu. ' Burgos cephesi: - İşare değer bis şey yoktur. .Cumhuriyetçilerin tayyareleri, asi- lerin Amorebietadaki mevzilerini bome, bardıman etmiştir. Kalya, gönüllüleri Harbiye hütçelerinin neşri Bu teklifin kabulü muh- temel görülmüyor Londra 21 (A.A) — Salâhiyettar mahafil, silâhları bırakma konferans bürosunun silâhlanma programları- nın neşri meselesinin müzakere edil. mesini kabul etmesini şüpheli addet- mektedir. Öğrenildiğine göre, Fransa ile İngiltere, bütçelerin ve silâhlanma programların ciddi surette kontrol edilmiş rakkamlarla birlikte neşre- dilmesini istemektedirler. f Aksi takdirde teklif edilen sistem, sahih olmıyan rakkamlar gösterme- leri mümkün olan diktatörlüğe müs- tenid devletler ler için fayda faydalınlacaktır. Lindbergin Okyanusu | Okyanusu Mn onuncu yıldö: Nevyork 21 (A.A. )— Lindbergin Atlantik geçişinin 10 uncu yıldönü- münü tesid etmek üzere dün birkaç yüz kişilik bir ziyafet verilmiştir. Ispanyadaki gönüllüler Devletler arasında yeniden konuşmalar başladı Londra 21 (A.A) —- «Daily Teleg- raph> gazetesinin diplomatik muha- birinin bildirdiğine göre, ademi mü- dahale komitesinde temsil edilen hü- kümetlerin ekserisi, İspanyadaki bü- tün gönüllülerin geri çekilmesine ka- dar İspanya dahili harbinde bir mü- tareke yapılması hakkındaki İngiliz teklifine muvafakatlarını bildirmiş- tir, Bununla beraber, plânın tatbiki şansları pek azdır. Morning Post gazetesinin diploma» tik muhabiri de bu haberi. teyid et- mekte ve Fransanın prensib itibarile muvafakatini bildirdiğini İngiltere hükümetinin, Burgos nezdinde teşebe büsatta bulunmak üzere hâlen Sov- yeller birliği ile Almanya ve İtalya» nın cevablarına intizar etmekte oldur Zunu tasrih eylemektedir. Bu güzete