22 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

22 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

ct- k- ve gasaTT N gGaöT” 22 Mayıs 1937 EDülkikmntler: ASRI SEBİL Sanatkâr urkudaşlarımızdan biri mârzinin kıymetli sanat abidelerine karşı titiz bir itina göstermek Jüzu- munu pek klı bir lisan ile izah ve müdafaa ederken şöyle diyor: icile ekmek kes- as çadırmı sirk y a €serlerini dans salonu yapmak kimse- Tin aklından geçmemiştir.» Bu sözleri tasvip etmemek kabil de- ğildir. Yalnız bu güzel irşada (vesile teşkil eden meselede biraz yanıldığını Zânnediyoruz. Çünkü Yenicamide bu Bün Taşdelen suyu satılan sebil 1074 İarihinde yapılmış olabilir. Fakat bu- ürikü sebil o eski sebil değildir. Meş- Yütiyet devrinde, orada caddenin isti- ünülmüş, se- lamadığı için, tekrar bina edilmek Üze- ek başka tarafa naklolun- Muştu. Bugün soğukçöşme parkı ka Pilanın karşısında cami mezarlığına bitişik gördüğümüz işte o eski Yenica- Mi sebilidir. Yenicamiğeki de sonra- dün yapılmıştır. İçindeki «nefis çini>- Merin şimdiki Kütahya mahsulü çini- er olması pek muhtemeldir. Bu İza- hatı eski Yenicami sebilinin Taşdelen Suyu satılmak için tabrip tehlikesine Maruz kaldığından endişe eden arka- daşımızı ve onun korkularına iştirak €decekleri şüphesiz olan okuyucuları Üzüntüden kurtarmak için yazıyoruz. ... KANALIZASYON İstanbulda epice uzun bir müddet- tenberi kanalizasyon inşaatı vardır. Her sene buraya mühimce bir para ayırmak yüzünden belediye bütçesi büyük bir külfete katlanmak mecbu- bulunuyor. Bu fedakârlık Ababa nesemere verdidiye merak €denler, son günlerde guzetelerin ver- diği malümat karşısında bizim gibi gri bir hayrete düşmüş olacaklar- Kanalizasyona başlanırken üç hata İşlenmiş; Şehrin plânı olmadan inşa» Ata kalkınmış; elde kâfi para olmadı- Ül hesaba katılmamış; şehrin hiç 1â- Bamsız kısımlarından başlanacağı yer- de esas iâğımları mevcud cihetlerde yon yapılmış. O zaman ge- Tek matbuat gerek işten anlıyanlar bu hataları ihtar ettikleri helde eski Şehremini bunlara ehemmiyet verme- Miş, Belediyenin yedi buçuk milyon lirası gitmiş. Fakat yapılan kanslizas- Yon bugün kullanılmıyormuş!. Bu netice ile karşılaşan her İstan- bulunun boşuna yere gömülen yedi buçuk milyon liradan dolayı yüreği Yanacağı şüphesizdir. Bu teessür için- akla bazı sunlier gelmemesi kabil Olmuyor. Şehrin bu kadar parssı hakikaten İsraf edilmiş ise bundan dolayı kimse- Ye bir mesuliyet gelmez mi? O zaman Gibette Şehremanetinde mesul bir ma- Kanı, bir meclis, bir heyeti Yenniye ve Süre ve saire hep vardı. Kanalizasyon İşi bütün bu makamlardan geçerek, mn ve iedkik edilerek yapılmış- Cümhuriyet arkadaşımızın verdiği İzahatla en tuhaf nokta, gazetelerin İhtarlarına vaktile ehemmiyet veril Memiş olmasını tasrih etmesidir zan- Mederiz, sansar Liselerde dersler kesildi Dün liselerde bütün dersler kesii- Miştir. Orta mekteplerin dersleri 26 Mayısta, ilk mekteplerin dersleri de 29 Mayısta kesilecektir. 1 hazirandan iti- Düren imtihanlara başlanacsıktır. Florya seferleri Yeni tarifenin tatbikine bugün başlanıyor Devlet demiryolları Avrupa hattı dokuzuncu işletme müdürlüğünün Sirkeci - Küçükçekmece banliyösü için hazırladığı yeni sefer tarifesinin tat- bikine bugünden itibaren başlanacak tir. Günlük tren adedi yeni tarifede 20 den yirmi beşe çıkarılmıştır. Yazın Floryadan #kşam üzerleri dönüşte trenlerin çok kalabalık ola» cakları nazarı dikkate alınarak bazı tedbirler tesbit edilmiştir. Bir tren azami 1500 yolcu taşıyabilmektedir. Hiç kimsenin ayakta seyahat etme- mesi için icabindea beş, on dakika ara ile tarife harici ilâve trenler kaldıril- ması kararlaştırılmıştır. Bu suretle halkın telâşlanmasına da lüzum kak mıyacaktar, Dokuzuncu işletme müdürlüğü bu akşam Floryada bu yeni şeklin tecrü- besini yapacaktır. Yeni tarifede cu- martesi ve pazar akşamları olmak üze- re haftada iki gün gece trenleri ihdas edilmiştir. Gece trenlerinin o Floryar dan kalkış saati 22 dir. İstanbuldan ise 23 âp kalkacak ve gece seferleri teş- Tinievvele kadar muntazaman devam edecektir. Ayrıca kışm İstanbuldan &- yatro dönüşü 24 den sonra bir tren kal- dırılacaktır. Festival hazırlığı Tiyatro kısmının programı hazırlanıyor Belediye festival heyeti dünkü top- lantısında festivalin tiyatro progra- mını hazırlamakla meşgul olmuş ve bu toplentiya şehir tiyatrosu Tejisö- rü Ertuğrul Muhsin de iştirak etmiş- tir, Balkanlardan milli müzik ve dans heyetlerini getirecek olan konservar tuar müdürü B. Yusuf Ziya, 1 hazi- randa şehrimizden ağrilacaklır, B. Yusuf Ziya, Balkan memleketlerinde- ki itedkklerinin neticelerini buraya mektupla bildirecek ve festival heyeti ona göre programını tanzim edecek- tir. Sivas belediyesi, İstanbul festival komitesine müracaat etmiş Sivasın meşhur (Halay) milli oyununun fes- tival programma konulmasını iste miştir. Bu müracaat kabul edilmiştir. Festival günlerinde açılacak karika- tür sergisi Sultenahmedde, resim, tez- hip, cild ve yazi sergisi güzel sanatlar akademisinde, milli işçiliğimizi göste- ren ve esnafı faal bir vaziyötte olan masnuatı teşhir edecek esnaf köşesi de Ayasofyada Ayasofya müzesinin önündeki meydanda sçılacaktır. İş bürosu eski Liman hanma taşmacak İş bürosu Galatağda Bozkurd hanın- daki kiraladığı dairede çalışmaktadır, Fakat büronun teşkilâtı bu haha sığ- madığından afyon inhisarının taşın- dığı Sirkecideki eski Liman hanma nakledilecektir. İş bürosunun handa işgal edeceği kısmın hazırlanmasına başlanmıştır. AKŞAM ŞEHİR HABERLERİ Yolcu salonu için hazırlık Binaların yıktırılması bitti, arazi temizleniyor Müstakbel Galata yolcu salonunun yapılacağı Merkez Rıhtım hanı ile Çinili Rıhtım han arasındaki binalar rın yıkılması bitirilmiş ve meydana çıkan arazinin temizlenmesine baş- lanmıştır. Pek yakmda da inşaata baş- lanacaktır. Müstakbel Galata meydanının açı- Jacağı Merkez Rihtım han ile Deniz ticaret müdürlüğü arasındaki bina- ların yıkılmasına da önümüzdeki salı günü başlanacaktır. Buradaki bina- ların adedi az olduğundan yıkılmala» Tı kısa zamanda: bitirilecek ve salon in- şaatile meydanın açılmasına, ayni z0- manda başlanacaktır, Moydanın ortasında havuzlu bir park bulunacak ve etrafına asfalt dö- şenecektir, Liman işletme idaresi, şimdiki Gar lata yolcu salonundan başlıyarak müstakbel meydanın önünden geçen yolun da asialt yapılmasını belediye- den rica edeceklir. Galata meydanının açılmasile şehircilik mütehassısı B. Proste pek yakından alâkadar oluyor. Tramvaylar İnip binme hakkında yeni kararlar verildi Son haftalar içinde tramvaylara inip binerken vukua gelen bazı kazar lar, tramvay seşrüseferlerinin daha sıkı surette kontrolünü icap ettirmiş- tir, Seyrüseferin inzibatile meşgul olan belediye ve zabıta memurları şu ka rarları vermişlerdir: 1 — Alelümum kapılar seyir halin- de tamamile kapalı bulunacaktır, Ön kapılardan vatmanlar, arka kapılar» dan kondüktörler mesuldür, 2 — Hareket zilleri çalındıktan son- ra da binmiye veya inmeye kalkan yolcular atlamış addolunacaklardır. 3 — Tramvay yolları, ortası ağaçlık cadde olan kısmın iki tarafında ise, tramvay kapıları bu kısma bakan ta- raftan açılacaktır. Aksi istikamete inen ve binen yolcular da, seyrüsefer nizamatına muğayir hareketten para cezasile tecziye edileceklerdir. 4 — İhtiyari tevakkuf mahallerinde! inecek veya binecek yolcuların inme veya binmelerini kondüktörler vat- manlar temine mecburdur. Bu şekilde ihtiyari istasyonlara da itina etmiyen kondüktör ve vatmanlar para cezasile cezalandırılacaklardır. $ — Alelümum seyir halinde inen ve binenler cezalandırılacaklardır, Bu esasların ehemmiyetle tatbiki alâkadarlara bildirilmiştir. Resmi za- bıtadan başka muhtelif hatlar üzerin- de bulundurulacak sivil memurlar da bu kararın tatbikini kontrol edecek- lerdir, 'Tramvaylara seyir halinde inip bi- nenlerin tecziyesi işinde karakollara kadar götürülmeleri bazan külfeti olduğundan alâkadar memurlara bi- rer ceza makbuz koçanlarmın verilme- si de düşünülmektedir. Plâka parası Şoförler cemiyeti yeni bir teşeb- büste bulunacak Belediye, plâka borcunu öğemiyen taksi şoförlerinin hazirandan itibaren çalıştırılmıyacağını kendilerine bil dirmişti. Şoförler, bundan evvel ayda bir lira vermek suretile bu borcu öde- mek için belediyeye müracaat etmiş- ler, fakat bu para pek az olduğu için o zaman reddedilmişti. Haziran yaklaştığı halde hâlâ bor- cunu ödemiyen şoförler çoktur, Bu- nun üzerine her taksi yerinde bulü- nen şoförler içlerinden birer murah»- ha seçerek cemiyetilerine göndermiş- lerdir. Bunlar, plâka borcunun beş taksitte alınması için cemiyetin mü- racaatta bulunmasını istiyeceklerdir. Cemiyet, bugünlerde belediyeye müra» caat ederek birçok şoförün işsiz kal- maması için belediyenin bu son müh- leti vermesini rica edecektir. 'Taksi şoförlerinin hayatlarını güç- lükle kazandıklarını göz önüne alır. sak bu haklı isteğin belediye taraftn- dan kabul edileceğini ve bu suretle âile sahibi olan şoförlerin mağduriye- tine imkân verilmiyeceğini ümid ede TİZ. Otomobil kazaları Bir otomobil bir çocuğu, bir otomobil de bir kadını yaraladı Evvelki akşam İstanbuldan Çatalca» ya gitmekte olan 20 numaralı otomo- bil, Şehreminin de Oturan 9 yaşında Cevdete çarpmış, iki bacağının kırık. masına sebebiyet vermiştir. Cevdet, söz söyliyemiyecek bir hak de Guraba hastanesine kaldırılmıştır. Bir kazai da İstiklâl caddesinde ol- muştur: İngiliz sefarethanesine aid bir otomobil, Tünele doğru gelmekte iken yolun bir tarafından diğer tarafına geçmekte olan Kahori isminde bir kan dma çarpmış, bu kadının da sağ bar cağı kırılmışlır. Kahori Beyoğlu has- tanesine kaldırılmıştır. Kaza mahal- linde keşif yapılıncaya kadar tramvay münakalâtı sekteye uğramıştır. Bakırköyünde su bulmak Üzere yer pılan arteziyen tecrübesi müsbet neti» ce verdiğinden belediye bir taraftan * Sahife $ SOHBET Insan “oğluna dair Dostlarımdan biri vardır, her haf taki «sohbet» imi okur, beğenirse W- tifat eder, beğenmezse çatar, İltifatı- na memnun olurum; çattığı günler ise içimilen bir: «Ne anlar kil» savur rup sözü değişlirmeğe çalışırım, Ger çi onun yüzüne karşı da: «Eh! bira der, beğeninedinse okumıyaydın!e demek kabildir; fakat bu hiç işime gel mez, sonra darılır. Bu kari kıtlığında da her hahtaki yazımı dikkatle oku- yan bir dostu darultmağa nasil ram olabilirim? bebini sordum: Küçücük bir mevzup Şişirmişim; üç beş nihayet on satırda anlatılması lâzım gelen bir şeyi uzat- müş durmuşum... Bu mevzu üzerinde söylendi durdu; boynumu büküp din- ledim. İçimden yine: «Ne anlar kit» yi savurdum ama bir taraftan da: «Hak- 517 mi ya» diye mırıldahan sesi sus- arteziyen kuyularının açmak, diğer te»| mum, en gönöral insan hakkında) ver- raftan Bakırköyüne boru döşemek ve | diğimiz hükümler anenk kendi şahsı- su depoları inşasına başlanmak üzere | mız üzerindeki tecrübelerimize daya- karar verilmiştir. İnşaata haziranda “Devamı 4 üncü sahlfede) Bay Amcaya göre... Ef : E inde ben Dİ roman, gördümi..,. hazrirlerden daha çok kitap okuyor!...