26 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

26 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

26 Mayıs 1937 — — MAHKEMELERDE: Evli mi, değil mi? Sahte şahitle nüfus tezke- resi aldıkları iddia ediliyor! Nobar adında bir adam birinci ceza mahkemesine müracaatla Yeranti, Siranüş adlarında iki kadınla Ka- rabet ve Agop adlarında iki erkek | aleyhlerine dava açmıştır. İddiaya nazaran suç şudur: Yeranti adındaki kadın, davacı No- barla evli olmadığı halde nüfus da- iresine müracaatle kendisinin Nobar- la evli olduğunu söylemiş ve şahitler göstererek bu şekilde nüfusa kayd et- tirmiştir, Diğer taraftan Yeranti ile hemşiresi Siranüş Üsküdarda doğ- dukları halde nüfuslarını saklıyarak mektüm nüfuslar kanunu çıktıktan sonra Beyoğlu nüfus dairesine müra- caat ederek kendilerinin hiç bir yerde kayıtlı olmadıklarını söylemişler ve Beyoğlundan nüfus — çıkarmışlardır. Gene iddiaya nazarın suçlulardan Karabet ile Agöp ta nüfus dairesinde Yeranti ile Nobarın evli oldukları hakında yalancı şahitlik etmişlerdir. Dün birinci ceza mahkemesinde ya- pılan muhakemede suçlulardan Ye- ranti kendisine isnad olunan suçları inkâr ederek: — Ben Nobarla Tekirdağında ey- lendim. Kilise kâğıtlarım da vardır. Sahte nüfus kâğıtı da çıkarmadım. Demiştir. Yerantinin hemşiresi Siranuş ta kiz kardeşinin Nobarla evli olduğunu söyliyerek ayni ifadeyi vermiştir. Bunlardan sonra suçlulardan Ka- rabet şunları söylemiştir: — 1915 senesinde ben Tekirdoğında bulunuyordum. O sene ağustos ayı- nın yirmi ikinci pazar günü Takanor kilisesinde 'Nobarla Yerantinin -ni- kâharlı kıydı. Bu nikaâhta ben de sağdıçdım. Nüfus dairesinde de bu ifadeyi verdim. Sözlerim doğrudur. Suçlu Ağop ta ayni ifadeyi vererek Noharla Yerantinin Tekirdağında ni- kâhları yapıldığı zaman kendisinin | şahit olduğunu söylemiştir. İ Davacı vekili bu ifadelerin olduğunu iddia ederek: — Hepsi yalan söylüyorlar. Nobar- la Yeranti evli olmıyarak beraber ya- şadıkları sırada Yeramt! gizlice nüfu- sa müracaat ederek Nobarla evli ol- | duğunu söylemiş ve böyle kayıt yap- | tırmıştır. İ Bunların 1915 senesinde Tekirda- | gında nikâh olmalarına imkân yok- | tur. Çünkü o tarihte Tekirdağı mem- nu mataka idi ve hırsstiyanlar bu- Yunmuyordu. Diğer taraftan Yeranli ile kız kârdeşi Siranuş Üsküdarda doğdukları ve orada kayıtlı oldukları halde Beyoğlu nüfus dairesinde hiç bir yerde kayıtlı olmadıklarını ileri sürerek yalancı şahitler göstermişler ve yaşlarını da küçü'tmek suretile nüfus tezkereleri çıkarmışlardır. Demiştir. Buna karşı suçlu şahit Karabetle Agop: — Tekirdağı 1915 senesinin eylül ayında memnu mınteka olmuştur Eylülün 27 nci günü oradan tehcir başlamıştır. Nobarla Yerantinin nikâhları ise 1915 senesi ağustos syının 22 nci gü- nü yapılmıştır. O zaman kiliseler duruyor muamele yapıyarlardı. Demişlerdir:. Mahkeme, Tekirdâ- ğından. harıgi tarihte tehcir başladı- ğının ve hangi tarihte bitirildiğinin Tekirdağı- vilâyetinden . sorulmasına ve gelmiyen şahitlerin çağırılmaları- na karar vererek muhskemeyi başka güne bırakmıştır. yalan | — Memleketin her gün kazandığı yeni müesseselere bir de.radyo istaş- yonu ilâve ediliyor bay Amca... Gazi köprüsü Ayakların nasıl yapılacağı kararlaştırıldı Gazi köprüsünün ayakları hak- kında Fransız mütehassısı B. Pijue ile Nafıa Vekâleti köprüler başmü- hendisi B. Kemal, belediye köprüler ve yollar müdürü B.Galip mahallin- do tedkikat yapmışlardır. Tedkikat neticesinde köprü aya- ğının 18 metrelik kazıklar üzerinde istinat ettirilmesi, fakat köprünün üzerine isabet eden kuvveti fenni bir şekilde taksim etmek lâzımgeldiği an- laşılmıştır. Bu suretle yapılacak tadil, yüzde 10-12 nisbetinde bir keşif ilâvesine ihtiyaç görülüyor. Estsen münakasa şartlarına göre ayni müteahhide iha- le bedelinin yüzde yirini nisbetinde inşaat ilâvesi kabildir. Fakat daha evvelce yüzde yirmi ilâveten keşif ya- pıldığı için bu sefer köprü ayakları- nın ortaya çıkardığı bü zaruri va- ziyet üzerine yeniden yapılacak yüz- de 10 - 12 nisbetinde bir keşif ilâve- si-için Heyeti Vekile kararına ihtiyaç görülmektedir. Köprü ilk ihale şartalırna göre üç senede ikmal edilecekti. Bu müddet evvelce altı ay temdit edilmişti. Şim- di de ayakların ayrı bir tarzda inşa- sı Jâzımgeldiğinden inşat müddetine daha altı ay ilâve edilecektir. Mütehassıs B. Pijue da bir kaç gü- ne kadar Parise dönecektir. Altın fitleri düşüyor On gün içinde 20 kuruşluk bir sukut var Miiye Vekili B. Fuad Ağralı - büt- çe müzakereleri münasebetile evvel- ki gün Kamutayda söylediği nutuk- ta altın fiatlerine de. temas etmişti. Dün bu mevzu üzerinde bir muhar- ririmiz etraflı tedkikat yapmıştır. El- İ de edilen netice şudur: Son zamanlaria altın fiatlerin- de bir yükselme göze çarpmış, cihan altın piyasası mühim surette yüksel- mişti. Bir hafta, on gündenberi va- ziyet tamamen değişmiş ve altın kıy- metleri süratle sukuta başlamışlar. Bu sukut pek tabii olarak memle- ketimizde de tesirini göstermiştir. Nitekim bir hafta evvel altın 1062 kuruştu. Evvelki gün alış 1048, sa- tış 1050 fiat kaydedilmiştir ki sukut nisbeti vasati 10 kuruştur. Evvelki günkü fiate mukabil altın dün 1038 - 1040 kuruştan alıcı ara- mıştır ki gene mühimi mikdarda düş- müş demektir, Beşibiryerde altınlar ise 5230 - 5250 den 5150 - 5175 e düşmüştür. Sukutun sebepleri Cihan altın piyasasındaki bu su- kutun sebeplerini cihan iktisadiyati- le beraber bilhassa beynelmilel siya- sİ hareketlerde aramak lâzımgeliyor. Son müzakereler, uzun zamandar- beri kulakları uğuldatsn harp ihti- majlerini uzaklaştırmış ve dolayısile dünyanın havası değişerek sulh im- kânlarının çoğaldığı kanaatleri hasıl olmuştur. ... Bu İstasyon dünyanın en son sistem, sayılı istasyonlarından biri olacak... “ AKŞAM rında Yemiş civarında Tahmis soka- ğında bir cinayet olmuştur. Sirkeci şimendiferlerinde hamallık yapan Petürgeli Yusuf adında biri bundan on bir ay kadar evvel bir kavga yü- zünden işinden çıkarılmıştır. On bir ay kahvecilik ve saire ile vakit geçi- ren Yusuf son günlerde bu işlerden de hamailığa girmek istemiş ve eski ça- lıştağı yere müracaat etmişse de ka- bul etmemişlerdir. Yusuf kendisinin işe girmesine ha- mallar kâtibi Hasanın mani olduğu nu zannederek bu adama karşı kin beslemeğe başlamıştır. Yusuf iki ay kadar evvel memleketine gittiği za- man orada da Hasanın kendisini iş- ten çıkardığını ve bu adamdan inti- kam alacağını söylemiştir. Yusufun hemşerileri bunu haber alarak Ha- sana ihtiyatlı davranmasını söyle- mişlerdir. Bu sırada Yusuf İstanbula gelmiştir, Hasan dün sabah Unkapanındaki evinden çıkarak Sirkeci istasyonun- daki işine gelmek üzere Hasırcılar cad- desinden geçerken köşe başında Yu- . Tehlike atlatıldı Edirnekapı surlarından büyük bir parça yıkıldı Dün Edirnekapı surlarından bir parçasi yıkılmış ve halk büyük bir tehlike atlatmıştır. Hâdise şöyle ol- muştur: Edirnekapı ile Topkapı arasındaki sur, Sulukule denilen mahalenin tam sırtına yaslanmış vaziyettedir. Havanın güzelliğinden istifade için bu sür kenarına yayılmış olan o ma- halle sakinleri, bir aralık düşen büyük bir taş parçasından terahhuş etmiş- ler ve olacağı anlamışlar gibi bulun- dukları yerden kalkmışlardır. Filha- kika biraz sonra surdan büyük bir parça tamamile yıkılmış, az evvel hal- kın kaçtığı yerleri sur parçaları kapk lamıştır. Halk bu şekilde büyük bir faciadan kurtuldukları için omemnundurlar, Hâdiseden alâkndarları haberdar et- mişler, surun diğer kısımlarının da yıkılmaması için icabeden tertibat alınmıştır. Lise ve orta mektebler talebesinden bazılarının imtihan için hazırlana- cakları yerde kahvelere , sinemalara müdürlüğünün işarı üzerine kahve- ler ve sinemalar gayet sıkı surette kontrol edilmeğe başlanmıştır. Bu yerlerde mekteb talebesine tesadüf e- dildiği takdirde bu çocukların velile- Ti haberdar edileceği gibi kendileri de inzibat meclisine verilecek ve bu ha- reketleri imtihanda olacakları not | ri Maarif idaresince Satın alına- üzerinde müessir olacaktır. su İçinde senfonik konserlere mah- sus stüdyolar... ekmek parası çıkaramayınca tekrar | i Bir hamal, iş yüzünden hamal kâtibini vurdu Carih “Işsizdim, iş istedim, bastonla kafama vurdu. Ne yaptığımı bilmiyorum,, Diyor Dün sabah saat altı buçuk sırala- | .suf önüne çıkmış ve üzerine atılarak elindeki keskin sustalı çakıyı sapla” mağa başlamıştır. Yusuf bıçakla Ha- sanı göğsünden, sırtından, karmın- dan olmak üzere vücudünün yedi ye- rinden tehlikeli surette yaralıyarak yere sermiştir. Hasanın can acısile bağırmasını duyanlar koşmuşlar ve elinde kanlı kanlı bıçakla kaçmakta olan Yusuf yakalanmıştır. Zabıta der- hal yaralı Hasanı hastaneye kaldır- mıştır. Yusuf dün adliyeye teslim edilmiş- tir. Carih vakayı itiraf ederek: dim. Ne yaptığımı bilmiyorum o sıra da kendisini vurmuşum.. demekte- dir. Suçlu dün ikinci sorgu hâkimi tara- fından sorguya çekilerek tevkif edil- miştir. Yaralı Hasan dün adliye dok- toru B. Enver Karan tarafından has- tanede muayene edilmiştir. Yaraları ağır olduğundan hayatı tehlikededir. Yeni bir lise Nişantaşı kız orta mekte- binin lise olması muhtemel Nişantaşında kız orta mektebinin genişletilmesi için eski Valde konağı ölan binaya ilâve olarak yeni üç kı- sım inşasına karar verilmişti. İnşa- ata bir müddetten beri beşlanmıştır. Bu inşaatın sene nihayetine kadar bir kısmı bitirilecektir. Bu biten kı- sımla mektep epice büyüyecektir. Ni- şantaşı ve havalisinde bir kız lisesi mevcud olmadığından Nişantaşı ors ta mektebinin bir kız lisesi haline 50- kulması münasip görülüyor. Maarif vekâleti bu hususta karar verirse yeni Nişantaşı lisesi, bu sens ders yılı başına kadar bitecek olan kısımda açılacaktır. Diğer iki kısmın inşasına kışın devam edilecektir. Çöplerin denize dökülmesi müteahhide ihale edildi Şehir meclisi daimi encümeninde dün yapılan münakâisa neticesinde şehir çöplerinin denize dökülmesi işi, dün bir müteahhide ihale edilmiş- tir. Müteahhid, mavna ve romörkörle- rini hazırladığından 1 hazirandan iti- baren işe başlıyacaktır. Yeni iki orta mektep açılıyor. İstanbulda orta mektep ihtiyacı arttığından Maarif Vekâleti yeniden iki mektep açacaktır. Bunlardan bi- ri Beyoğlunda, diğeri Kadıköyün- de olacaktır. Beyoğlunda Jan Dark ve Kadıkö- yünde Sen Efemi Fransız mekteple- ... Tiyatro, spiker salonları, me- murlar için apartıranlar bulund- cak, İSTANBUL HAYATI: Her zaman ele geçmez.. Floryada trenden inenler biraz ile- rideki koruluğa dalıyorlar. Her ağa- cın etrafı masalarla, battaniyelerle çevrilmiş. Yer kapmak için gruplar arasından ayrılarak koşanlar birer masaya paketlerini yığarak arkadaş- larını, çocuklarını çağırmak için avaz avaz haykırıyorlar. Derhal sofralar kuruluyor. Kadınlar bu işle uğraşır- ken çocuklar da sepetleri, şişeleri alıp çeşme başına koşuyorlar. Taştan ocaklar da hazırlandıktan sonra grup- lardan birer, ikişer kişi Kalitarya vey? Çekmece köyüne doğru yollanıyorlar. Her iki köyde de kasap dükkânları Diğer tahvilât fiatleri normaldir. Anadolu Demiryolları tahvilâtından 50, çimentodan 100 aded alınmış ve satılmış, Erzurum - Sıvas 1500 ve Ergani tahvillerinden de 1470 liralık alım satım olmuştur. .. Benin anlıyacağın her şeyi tae mam bir müessese! B, A, — Yalnız şikâyet bürosu ek- siki .