May 27, 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

May 27, 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM — B, Mussolini, terki teslihat için B. Ruzvelte müracaat etti İtalyan Başvkili Amerika Reisicumhurundan bir konferansı içtimaa davet etmesini istedi Roma 28 (Akşam) — Italyan gaze- | teleri B. Mussolini tarafından Ameri- | ka relsicumhuru B. Ruzvelti silâhlan- ma yarışını durdurmak üzere beynel- milel bir konferansı içtimaa davet etmesi zımnında yaplığı müracaatın bütün dünyada uyandıracağı akisler- den bahsediyorlar. Ciornale ditalia gazetesi bu husus- ta diyor ki: «Son zamanlarda Avru- panın sllâhlarıma yarışını tenkid eden ve bir dünya iktisad konferansını iç- timaa davet etmek arzusunu izhar et- | miş olan B. Ruzvelt, silâhlanma yar- şnı durdurmak hususunda mutavas- sit rolünü oynamağa en salâhiyettar bir zattır. Böyle bir teşebbüs, muvaf- fak olabilir. Zira Amerika Avrupaya büyük iktisadi menfaatlere bağlı olmakla beraber, Avrupa devletleri arasındaki ihtilâflara yabancıdır.» İspanyada anarşistler yeni bir hükümet kurdular Hususi mülkiyeti kaldırdılar, birçok mutedil cumhuriyetçiyi öldürdüler Perpignen 71 (AA) — Aragonda Barbasiro mıntakasındaki anarşistle- rin liberler bir cümburiyet ilân ede- | rek Hususi mülkiyeti ortadan kaldır- | Mış vesmutedil birçok cümhuriyetçi- | leri öldürmüş oldukları haber veril- mektedir. İntizam ve asayişi temine memur kıtaatın Barbastro'ya varıp varmadık- Yarı malüm değildir. İtalya ademi müdahale hakkında henüz karar vermedi Koma 27 — Salâhiyettar ma- hafil, İtalyanın İspanyada bir mü- tareke yapılması hakkındaki İngilte- re larafından serdedilmiş olan teklif üzerine takip edeceği hattı hareketi henüz, tesbit etmemiş olduğunu be- yan etmektedir, Bilbao cephesinde vaziyet Salamanca 21 (A.A.) — Frankist kuvvetler, Bilbao'nun müdafaa hatta için son derecede mühim olan San Pedro dağlarını işgal etmişlerdir. Asiler bir Fransız tayyaresini düşürdüler Bilbao 27 — Havas ajansı mu- habirinden: Tayyaresi dün sabah İspanyol asileri tarafından düşürül- müş olan Air-Pyrenes Fransız. kum- panyasının pilolu Leopold Galy, hafif sürette yaralı bulunmaktadır. 'Tayyarenin yegâne yolcusu madam 'Larranaga, daha ağır surette yaralı- dır, Alman tayyareci hakkında idam kararının tatbiki geri bırakıldı Bilbao 21 (A-A.) — Hükümet, halk mahkemesi tarafından idama mah- küm edilmiş olan Alman tayyarecisi hakkındaki kararın tatbikini tehir etmeğe karar vermiştir, Askeri malüller Bunlara ne kadar maaş bağlanacak? Ankara 28 — Askeri malöllerin terfihi hakkında Meclise verilen yeni Jâyihaya göre birinci dereceden malül olanlara 100, ikinci derece 90, üçün- cü derece 70,. dördüncü derece 60, beşinci derece 50, altıncı dereceden malül olanlara 40 lira maaş bağlana- caktır, Bü projeye göre eski kanunla malül zabitan ve cfrada tekaüd maaşların- dan İazla tanınmış olan zamlar iki misline çıkarılmıştır. Galatasaray takımına Ankarada ziyafet Ankara 21 — Gençlerbirliği ve An- karagücü takımları ile karşılaşmak Üzere şehrimize gelen Galatasaray ta- kımı şerefine Ankarada bulunan Gar Jatasaraylılar Karpiçte bir ziyafet ver mişlerdir. Sarı kırmızı renklerle süs- lenmiş olan lokantanın salonunda 250- 300 kadar Galatasaraylı toplanmıştır. Bu esnada nutuklar söylenmiş, €8- ki Galataasray hatıraları anılmış ve eğlence geç vakte kadar devam et- miştir. Ziyafette İçişleri bakanı B. Şükrü Kaya, Adliye vekili B. Sara- Coğlu Şükrü ve daha birçok yüksek zevat bulunmuşlardır... Muhacirlerin berabe beraberlerinde getirecekleri keresteler Ankara 21 (Telefon) — İskân ka- nunun bezi maddelerinin tadili hak- kındaki kanunun tatbikatını göste- ren talimatname meriyete konmuş- tur. Bu talimatnameye göre, memleke- timizde iskân edilmek üzere gelecek muhacirlerin, gümrük vesâire resim- lerinden muaf olarak beraberlerinde getirecekleri keresteleri sıhhiye vekâ- etine verdikleri takdirde rayiç flat eri ile beher metre mikâbı için ihti- yar edecekleri masrafların mecmuu- Terorizme karşı 1 Teşrinisanide Cenevrede bir konferans taplanacak Cenevre 28 (Akşam) — Milletler cemiyeti konseyi terorizme karşıl teşrinisanide Cenevrede beynelmilel bir konferans toplamağa karar ver- miştir, 'Terorizme karşı beynelmilel iki muahede aktedilecek ve beynelmi- Jel bir ceza mahkemesi de kurulacak» tır. Milletler cemiyeline za olmıyan devletler, bu koriferansa iştirak etme- ğe davet edileceklerdir. Sovyet - Mançuko hududunda müsademe Dairen 28 (Mançuride) — Gazete- lerin verdiği haberlere göre Sovyet - Mançuku hududunda Sovyet ve Japon askerleri arasınd yarım saat bir mü- sademe yuku bul bulmuştur... Sanat m t mektepleri Muallim yetiştirmek için Ankarada bir mektep açılacak Memleketin her tarafında yeniden açılmış olan sanat mektepleri büyük bir rağbet görmekte, ve talebe adedi gitlikçe armaktadır. Buna mukabil muallim ihtiyacı fazladır, Sanat mekteplerindeki muallimler- den çoğu Maarif vekâletinin Avrupa» da tahsil ettirdiği gençlerdir. Bunla- ra arasında Avrupalı muallimler de vardır. Fakat bunlar yüksek aylıkla çalıştıkları için pahaliya mal olmak- tadırlar, Bunu gözönünde tutarı Maarif ve- kâleti sanat mekteplerine muallim ye- tiştirmek üzere bu sene Ankarada bir | mektep açmıya karar vermiştir. Bu mektebin icap ettirdiği masrafları karşılamak için bu seneki Maarif büt- vray DEN Atatürk | Bugünlerde Istanbulu | şereflendirecekleri söyleniyor Ankara 27 ( n) — Atatürkün yaz tatili yapmak üzere bugünlerde İstanbulu şereflendirecekleri söyleni- Atatürkün hitabesi Alina 21 (A.A) — “Türkiye reisi cumhuru Atatürk, Başvekil İsmet İn- önü şerefine verilen ziyafet esnasın- da telefonla gönderdikleri mesaja zeyl olarak ayni akşam aşağıdaki yazıyı da telefonla bildirmişlerdir; General Metaksas'a; Hududlarımızın bir ve onu müda- faa kuvvetlerimizin bir ve ayrılmaz kuvvetler olduğunu söylemekle en büyük insanlık ve askerlik zevkini duyduğumu size bildirmekle mesi dum. K, Atatürk General Metaksas da Atatürke yine telefonla şu cevabı arzelmiştir; «Tamamile ve her daim için muta- Yıldırım Beyazıdın hazinesi aranıyor Hazine milyonlarca liralık serveti ihtiva ediyormuş Ankara 21 (Telefon) — Selânik muhacirlerinden bir zat, Ankara vi- mak için müsaade verilmesini iste- miştir. Bü müsasde kendisine veril miş ve bugünden itibaren mahallin- de araştırmaya başlanmıştır. Bu zatın ifadesine göre, buluna- cak hazine milyonlarca liralık bir serveti ihtiva etmektedir. Bugün birçok meraklılar, araştır- ma yapılan yere, Hisara gitliler ve geç vakitlere kadar dağılmadılar. Araştırmaya Hisarın altında bir ka- ya dibinden başlanımıştır. Kral Abdullah geliyor İngiltere kralının tac giyme mera- siminde bulunan Msverayi Erden kralı Abdullah o memleketine döner- ken İstanbul ve Ankaradan geçecek- tir. Kralın pazar sabahı gelmesi bek- leniyor. Kral Abdullahın Ankarada bir kaç gün kalması muhtemeldir. Yeni, Ingiliz kabinesi teşekkül edi iyor Kabine, Baldwinin reisliği altında son toplantısını yaptı Londra 271 — Kabine, dün saat 16 da B. Baldwinin riyaseti al- tında haftalık son içtimaını akdetmiş- tir. Parlâmento mahafili, B. Chamber- bulunmaktadırlar, Bu mahefii, Sir John Simonun Maliye ve Sir Samuel 'Hoore'in Dahiliye nazırlıklarını ve B, Duff Cooper'in Bahriye nazırlığını, B. Hoare Balishanın Harbiye nazırlığını deruhde edeceğini beyan eylemekte- dirler, B. Eden hariciye nezaretinde kalacaktır, B. Makdonald istifa etti Londra 27 (XA.) — B. Makdonald saat 1l de meclisihâs istifasını krala takdim etmek üzere 'Buckinham sarayına gitmiştir. Mu- maileyhin istifası, yarın B. Baldvin ve B. Runcimanın istifaları İle birlik- te katiyet kesbedeceki Ankaara 27 — Bütün iplik pözis- yonlarıma ait tarife serbest listeye it- Trap an mlm İste “Mısır, Akdenizde yeni bir müvazene unsuru olacak,, Hariciye vekilimiz Tevfik Rüştü Arasın Cenevrede mühim bir nutku Cenevre 2 (AA) — Anadolu ajan- sının hususi muhabiri bildiriyor: Dün, Milletler cemiyeti asamblesi- nin öğleden sonraki içtimamda, reis Doktor Tevfik Rüştü Aras, Mısırın Milletler Cemiyetine kabulünü reye koydu. Neticede, Mısır, bütün reyle- rin itlifakı ile kabul edildiği ve Mısır heyeti asamblede yer aldığı zaman, murahhas heyetler azesı ile samiinin şiddetli alkışları ile karşılandı. Bunu müteakip, reis Doktor Tevfik Rüştü Aras aşağıdaki nutku * söyle- di: <Gerek asamble reisi ve gertk Tür- kiye başdelegesi sıfatları ile Mısırın Milletler Cemiyetine girmesi müna- sebetile, bu dakikada çok hususi bir memnuniyetle söz almaktayım. “Türkiyenin kendisine birçok müş- terek ve tarihi hatıralar ve sağlam bir dostluğun samimi rabıtaları ile ya- kından bağlı bulunduğu bu çok mü- him Akdeniz memleketi, çok kisa bir zamanda, sulhperver olduğu kadar şanlı bir inkişafın muhtelif merhale- lerini katetmeğe muvaffak olmuştur. Akdenizin bu istikbali açık genç dev- leti tam istiklâlini kat'i surette aldık- tan sonra, son günlerde İsviçrenin mi- safirperver toprakları üzerinde, kal- dırılmasını kalpten ve çok meşru bir Surette istediği kapitülâsyonlar reji- minin lâğvini de kazanmıştır. Mazi- nin bu mirasının kalkması ve samimi bir hüsnü kabulle bütün kıtalar dev- letlerinin bu yüksek meclisine gir- mesi ile Türk - milletinin > berdaim yüksek meziyetlerini takdir ettiği bu enerjik ve çalışkan millet için yeni bir devir açılmıştır. Mısırın, büyük Cenevre müessesesi- ne, dünyanın şimdiye kadar gördüğü enternasyonal teşekküllerin en geni- $i olan bu müesseseye Htihakından bahsederkeri, eski Mısırın küçük As- yanın eski bir milleti ile olan müna- sebetlerine ait Larihi bir vakayı hatır- latmak isterim. Filbakika, Tü Misir wüzelerinde ihtime faza edilen arkeolojik ve bit olmuştur ki, en eski bey vesika, en eski siyasi müahede, Mısırlılar ile garp Türkler! olarak kendilerine ecdad Hititler arasında müzak ve imzalanmıştır, Burada, bu ilk diplomatik vesikay doğuran bu siyasi rüşeym ile bug Milletler cemiyetimiz isinde. inkişaf sında bir mukayese yapma dimi alamadım. Şanlı bir ta: Mik bulunan ve bugün her sahadaki maddi ve manevi menabii çok müsait bir coğrafi vaziyetin şartları ile ken- di elinde topliyan Mısır, muhakkak ki, hepimizin çok aziz bildiğimiz sulh ideali hizmetinde yeni ve müfit bir kuvvet teşkil edecektir. Memleketimin, Mısırın Milletler Ce- miyeti azası olarak aramızda yer al- masını görmekten mütevellit memnu- niyeti şu cihetten de bilhassa ziyade- dir ki, bu genç müstakil ve hüküm- ran devlet, Akdenizde yeni bir muva- zene unsuru olacaktır. Bu deniz hek- kındaki Türk siyasetinin esası tas tuguo'nun muhafazasıdır ve bu, essir surette, ancak bu denizde sahil- dar bütün devletler arasında samimi bir iş birliği hakkındaki kat'i" azimle temin olunabilir, Milletler cemiyetinin evrenselliği, sulhün teşkilâtlandırılması eserine ge- niş bir surette yardım edecek esaslı bir prensip olmasına göre, bükün gayretlerini bu eserin W sına hasreden Cümh yeni Mısırm büyük Cenevre müesse- sesine girişini hararetle selâmlar.» Doktor Tevfik Rüştü Arasın alkış- larla karşılanan bu nutkunu mütea- kip, alfabe sırasile 25 murahhas he- yeti söz alarak Mısırın Milletler Ce- miyeti mesaisine iştirakini tebrik ile Mısır heyetine samimi surette «hoş geldiniz» demişlerdir Çok çocuklu ailelere yardım 6 çocuklu 32 bin anne tesbit edildi Memleket nüfusunun armasını te- kette allı çocuklü 32 Bin anne tesbit edilmiştir. “Tetkikat henüz bitmedi- ginden bu adedin artacağı tahmin olunmaktadır. Sıhhiye vekâleti bu seneki bülçe- sine çok çocuklu ailelere yardım için yeniden bir miktar para koymuştur. Hali vakti yerinde olan çok çocuklu &nnelere madalya, olmıyanlarada para yardımı yapılacaktır. İleride bu ailelere daha büyük yar- dımlar yapılması da kararlaştırılmış- Türk - Japon ticaret anlaşması müzakeresi bitti Ankara 27 (Telefon) — Türk - Ja- pon ticaret anlaşması müzakeresi bit- miştir. Anlaşma bugünlerde parafe edilecektir. kip kr böyük ol Havana 21 Ta Kont Cavadon- ga yeniden ağır surette hasta düşmüş- tür. Yeniden kan nakli ameliyesi ya- pılmıştır. Paris sergisine rağbet Paris 7I (AA) —Dün, serginin ikinci günü idi. Sergiye girenler, du- huliye veriyorlardı. Ziyaretçiler, pek çoktu. Hava, güzeldi. Ecnebilerle ve yilâyetler halkı ile dolu olan kâmyon- Rİ Ke bezi Yugoslavya ve Bulgaristanda feyezan Zarar ve ziyan milyonları buluyor Belgrad 26 — Son günlerdi yağmurlar mühim , zararlara sebeb olmuştur. Belgrada geceleyin saat üçte dolu yağmış ve halk korku geçlimiştir. Bir çok camları, kiremidleri kırılmıştır kakları 1 kaplamıştır. Za ve ziyan mühiradir. Sofya 26 — Sofya haval andıran yağmurlar yağmış! mir, 'Tatarpazarcığı, Eskicume kaza-, larında bir çok köy ui altında kal- mıştır. Yıldırım isabelile 15 ki müştür. Boğularak ölenler de v Zarar ve ziyan milyonlarca bulmaktadır. Tren dün de geç geldi Yugoslavya ve Bulgarislandaki fe- yezanlar yüzünden dün de ekspres yedi saat geç gelmiştir, Devlet demiryolları ve limanları işletme idaresinin yeni sene bütçesi Ankara 21 (Telefon) — Devlet de- miryolları ve limanları işletme idare“ sinin 1937 mali yılı bütçesi meclis rüznamesine alınmıştır. İdarenin ye- ni yl varldatı 1936 yılına nazaran 3 milyon 550 bin lira faziesile 26 mil yon 921 bin lira olarak teklif edil- miştir. Masraf kısmı varidâlın aynı- dır. Esbabı mucibe mazbatasına göre, devlet demiryolları tarafından işletilen hatların uzunluğu, ahiren satın alı nan şark demiryolu hariç olmak üze“ re 6148 buçuk kilometreyi bulmak» tadır, en Siki e e 0 — is nel