7 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

7 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sühife 2 —— “Almanyayı korkutmak zamanı geçmiştir,, B, Goering böyle diyor ve ilâve ediyor: “Alman — kanı aktığı zaman yapılan hakaret ancak | kan dökmek suretile tamir edilebilir,, Alman nazırı “Korkak kadınlara ihtiyacımız yoktur kadınların da cesur olmaları lâzımdır,, diyor Berlin 6 (A.A) — Goering. dün akşam Olimpiyad stadındaki açık he- va liatrosunda hava müdafaası hak- | kında bir nutuk söylemiştir. Prusya başvekili, Alman hava müdafaa teş- kilâtının 12 milyon âzesı, 65,000 bü- | rosu, 400,000 memuru, 2,400 mualli- mi, 5 milyon teknikçisi ve 3.400 mek- tebi olduğunu kaydettikten . sonra halka mahsus bir gaz ınaskesinin sa- tışa çıkarıldığını ve bu maskelerden birkaç milyonun hazır bulunduğunu bildirmiştir. Hatib, bundan sonra Deutschland hâdisesine telmih ederek demiştir ki: «Almanyanın korkutulabileceği 7a- man geçmiştir. Biz tekrar kendimizin hâkimi olduk, Alman kanı aktığı 7za- man yapılan hareket ancak kan dök- mek suretile tamir edilebilir.» Geering, erkekler cephede olduğu zaman hava tehlikesi karşısında ka- dınlara düşen vazifeyi tebarüz etti- Terek şunları söylemiştir: «Kadınlar, Romaya Karşı yaptıkla- rı muharebelerle bütün dünyayı hay- rette birakan büyük analarına lâyik olduklarını isbat etmelidirler, Erkek- ler, öldüğü zaman cenk arabalarile teşkil edilen burçları kadınlar müda- faa etmişlerdi. Milletlerin birbirlerile ı mücadelelerinde sinir buhranı geçi- ren kadıncıklare. ihtiyacımız yoktur. Kadınların da cesur olmaları Jâzım- dır» B. Goeringin yarası hafif Berlin 6 (A.A) — B, Goering, bir attan düşme kazası neticesinde di- zirden hafif yaralanmıştır. Kendisi mütağd meşguliyetlerini terketmemiş ve dün akşam tayyarelere karşı sivil müdafaa mevzuu” üzerinde söylemesi mükârrer olan nutkunu söylemiştir. Hitler de bir nutuk söyledi Ratisbonne 6 (A.A.) — Bavye- Ta Şark pazarlarının mıntaka kon- gresi münasebetile burada toplanan nasyonal sosyalist partisinin yüz elli bin idarecisine hitaben söylediği nu- tukta, Hitler iktidar mevkiine geldiği vakit kendisine tayin etmiş olduğu hedefleri bir daha tekrarlamışlır: Al man 'ulüsunun mijli birliği, millelin ve mesaisinin himayesi, mili şeref ve hürriyetin tekrar tesis ve yeni bir sosyal cemaat teşkili, Hitler, Almanyanın harici siyase- tindeki prensipleri de ilân etmiştir: Sulh, hürriyet, şeref. Hitlerin sözleri hazırun tarafın- dan çılgın alkışlarla karşılanmışlır. Von Neurathın Belgrad seyahati Yugoslavyaya ademi tecavüz paktı yapılması teklif edilecekmiş Püris 6 — Alman Hariciye Nazırı B. Neurath'ın Belgrada yapacağı seya- hat münasebetile Belgrad hususi membalârından bildirildiğine göre Al- manya Yugoslavyaya bir ademi teca- vüz paktı yapılmasını teklif edecektir, Yugoslavya, diğer küçük antani dev- letlerile görüşmezden evvel böyle bir pakt yapamaz. Paris 6 — Madam Tebouis, Ocuvre İ gazetesinde diyor ki: Almanya Bal- | kanlarda iktisadi teşebbüslerde bulu- nuyor, Balkanlardan buğday ihracı için Belgradda büyük bir büro kurul- maktadır, Büronun merkezi Berlinde olacaktır. Belgraddan başka Sofya, Bükreş, Budapeştede . şubeleri bulu- nacaktır. Mareşal Blomherg Alman nazırı dün Napoliye gitti | Roma 6 — Alman milif- müdafaa | nazırı Ven Blomberg ve beraberinde- ki Alman heyeti Napoliye vasıl olmuş- tur; Maröşal hararetle karşilanmıştır. İndiği otelin önünde yapılan tezahti- Tat yüzünden altı defa balkona çık- mağa mecbur olmuştur. © Kral Viktor Emanoel de Nopoliya gel- İ miştir. Büyük bir deniz geçid resmi yapılacaktır. Mareşal dün suvarilerin manevralarında Ye ordunun geçiğ © resminde bulunmuştur. © — Paris 6 — Roma mahafili Almanya © Öğle İtalya arasında ittifak akdi düşü- nülmediğini, yalnız iş birliğini kuv- b, wetlendirmek için çalışıldığını söylü- yor. © Almanyada yeni bir kruvazör ize indiriliyor Berlin 6 (A.A.) -—ş 16.000 tonluk yeni bir kruvazör salı günü amiral 'Readem huzurile Kielde denize indi- rilecektir, Garb paktı için yeni müzakereler Ingiltere ile Almanya münasebetleri son zamanlarda iyileşti Londra 6 (A.A) — Sunday Dispatch mecmuasının siyesi muhabirine gö- re İngiltere, Almanya ile münasebet- lerinin sn zamanlarda iyileşmesin- den istifade ederek bir garb paktı im- zası için müzakerelere girişmiştir. Bu yolda atılacak ilk adım Almanyanın Belçikanın bitaraflığını temin eden | İngiliz - Fransız - Belçika Oitlâfına | girmesi olacaktır. B. Ribbentrop Berline gitti Berlin 6 (A.A) — B. von Ribben- İ İrop, dün akşam Lohdrâdan bufâya gelmiştir. Felemenkte kabine buhranı Lâhey 6 — B. Colijn henüz yeni ka- bineyi küramantıştır. Maamafih bir | iki gün iğinde buna muvdftak olaca- ğını ümid ediyor. Amerikada grevler Şikago belediye reisi bir !fabrikanın tahliyesini istedi Şikago 6 (A.A.) — Şikago beledi- ye relsi Kelly, şehrin cenubundaki fabrikasını tahliye etmesi için Re. pubile Steel'e emir vermiştir. Bu fab- rikada 2,000 amele, grevcilerin mu- hasarası altında, binadan hiç çıkma- dan çalışmağa devam etmektedirler, Kelly, kumpanyahın sihhi nizam- lara muhalif hareket ektiğini beyan ederek fabrikayı 48 saat İçinde tah- Mye etmesi için polise emir vermiştir. Republic Steel © kumpanyasmın müğürleri Keliy'nin “emrine itaat edeceklerin! bildirmişlerdir. Amerikanın altın siyasetinde değişiklik Vaşington 8 (A.A) — Reisicumhur ei matbuata, altın siyasetin- r değişiklik olmadığını beyan etmiştir. 4 Vürtemberg'de dini mektepler kapatıldı Berlin 6 — Vürtembergde dini mek- tebler kapatıldı. Yalnız lâik mekteb- lerde ders okutulabilecektir, ZEŞAM Hatay itilâfı Meclise veriliyor Başvekil nutkunu cumaya söyliyecek, Meclisin yaz tatili cumartesiye başlıyor Ankara 7 — Millet Meclisi,bu haf- ta içinde işlerini bitirerek 11 haziran» da yaz tatiline başlıyacaktır. Hatay anlaşması ve Cenevrede Tür- kiye ile Fransa arasında imzalanan muahedeler ve protokol çarşamba gü- nü Meclise verilecektir. Millet Mecli- sinin cuma günü, Hatay anlaşmasi- le buna müteferri müuahedeleri mü- zaköre etmesi ve o gün Başvekil İs- met İnönünün beklenen siyasi nut- kunu irad etmesi kuvvetle muhte- meldir. Spor kurumü başkanı çekildi Spor işlerini vekâleten B. Adnan idare edecek Ankara 6 — 'Türk Spor kurumu re- isi general Ali Hikmet Ayerdem, sıh- hi vaziyeti dolayısile doktorların gös- terdiği lüzum üzerine bu vazifeden is- tifasını Parti genci sekreterliğine ver- miş ve kabul edilmiştir. Dahiliye nazırı ve Parli genel sek- reteri B. Şükrü Kaya, generale gön- derdiği mektupta ayrılışından dolayı teessürlerini bildirmiş ve yaptığı bü- yük hizmetlere teşekkür etmiştir. Ge- neral Ali Hikmet, federasyonlara ve spor mıntakalarıma bir tamim gönde» rerek veda etmiştir. Büyük spor kön- gresine kadar Spor kurumu Yeisliği ikinci reis Aydın mebusu B. Adnan tarafından vekâleten idare edilecek- tir. Hamidiye kruvazörü Yunanistanda Denizcilerimiz dün Yunan meçhul asker âbidesine çelenk koydular Atina 6 (A.A.) — Bugün Türk de- nizcileri meçhul asker âbidesine bir çelenk koymuşlardır. Kesif bir halk kütlesi Türk denizeilerini şiddetle alkışlamıştır. Yunan bandosu 'Türk marşını ve 'Türk bandosu da Yunan marşını ça'nuşlardır. Gazeteler, Yunan Bübriye müste- şarı Papa Vassiliou tarafından Türk misafirler şerefine çekilmiş olan zi- yafette Türk - Yunan dostluğu hak- kında testi edilmiş olan sözlerden bahsetmektedir. Papa Vassiliou, genç Türk bahriye zabit namzedlerini selâmliyarak ez- cümle demiştir ki; «Donanmalârımızın inkişafına, ten- sikine ( fasılasız surette Çahşırken sarfetmekte Olduğumuz Müşterek mesaide hep sizleri düşünüyoruz, Sa- mimi ve devamlı teşriki mesalmiz, hükümetlerimiz tarafından Balkan antantı müttefiklerimizle sıkı bir tesanüd dairesinde höreket etmek su- retile girişmiş olduğumuz müsliha- ne icraatı tarsin etmekten başka bir netice veremez.» Türkiye sefiri B. Ruşen Eşref Ünay- dın, ezcümle şöyle demiştir: «Genç bahriyelilerimizin meslekle. rinin “başlangıcındaki bu temasla- rı onların ruhlarında bususi bir mevki işgal edecektir. Buna emi- nim. Birbirlerini mülekabilen - tanı- mok. suretile müttefik Balkan mem- leketleri arasında yeni bir devre aç- miş olan bu mukaddes teşriki me- sal mirasını tesellüm edeceklerdir, Bu suretle daha genç yaşlarında iken bu nizamın muhazafasının âyni za- manda umumi sulh sahasında te- mayüz etmek demek olacağına kani olacaklardır.» Vindosr Dükünün evlenme filimleri Londra 7 — İngiliz #ilim âmillerinin Windsor dükünün evlenme filimlerini İngiliz sinemalarında göslermemeğe karar verdikleri teyid edilmektedir. £ 7 Haziran 1937 , Ispanyol asileri arasında ihtilâf mı çıktı? Asiler, muhtelif gruplara mensub- olanların biribirine girdiklerini tekzib ediyor Saint - Sebastien 6 (A A.) — Ge- | kumandanı Perca, milislerin bu ced- neral Molânın ölümünün falanjist | hede iu yice ıslah. etmiş ve krelistler arasında ve yahut -İs- | olduklar iştir. Milisler, penyol gönüllü ecnebi zabitler ara- | evvelâ sekiz kasaba işgal 'etmişler, sında kaygalar hudüşune sebebiyet verdiği hakkında ecnebi memleket- derde yayılan haberler, kati sürette tekzip edilmeketdir. Lemona daği kimin elinde? Bübdo 6 (A.A.) — Havas ajansı muhabiri bildiriyor: Aşi kılaları, Bask milislerinin Kuy» /| vetle tahkim ettikleri Mont Lemo- Deyi İstilâ için beyhude teşebbüsler- sonra da Esplegares mevkille diğer bazı mevzileri ellerine geçirmişlerdir. Bu mevziler şimdi tahkim edilmiştr. Milisler yeniden taarruza geçmeğe “ hazırlanmaktadır. Asilerin nuke bil taarruzları tardedilmiştir. Hükümet bataryaları Lagranja |S&” rayile Seyovle yolu üzerindeki — asi“ mevzilerini, müessir surette bombarr« diman etmişlerdir. ; Meçhul bir tahtelbahir, bir vapuru batırdı Alicante 6 (A.A.) — Rapido vapu- runun tayfasından 6 kişi bir mo- törle buraya gelmişlerdir. Bunlar, tabiiyeti meçhul bir tahtelbahirin Rapido'yu tevkif etmiş, gemi tayfâ” sını gemiyi terke icbar eylemiş ve sonra geminin Üzerine 25 top ala” rak ateşe verip batırmış olduğunu söylemişlerdir. de bulunmuşlardır. Ovirdo cephesinde asiler boş yere San Claudio mevziine hücum €tmi ler ve bir çok saatler süren bir mu- n sonra ricate mecbur Ol- Muşlardır, Vitoria 6 (A.A.) — Mont Lemona, daima Frankist kuvvetlerin elinde. dir. Kızılların bu mevzie karşı bü- tün hücumları neticesiz kalmıştır. Bilbao 6 (A.A) — Habana vapu- Tu yüzde 351 çocuk olmak üzere | Komünistlerden 6 bin kişi ölmüş 5,000 mülteciyi hamilen bu sabah ha- Salemanka 6 (AA) — Umumi yeke etmiştir. resmi tebliği: Asturlia cephesi: Bir kaç mıntak&-” da nasyonalist kıtaât düşmanın ba-. zı hafif taarruzlarını püskürtmüş lerdir, İllescas mıntakasında nss- yonalistler mevzilerini hafifçe tashih eylemiştir. Avilla cephesinde: Bir çok mem- balardanı alman haberler kizi Kıta” atın son mübaröbelerde yuvarlak he. sep alti' bin ölü verdiklerini teyid ey”. Resmi tebliğ Madrid 6 (A.A.) — Resmi tebliğ: Hükümet kıtaatı, muvaffakiyetli bir hareketle,: Cuesta de Las Perdices'de kâin bir kaç otellerden asileri çıkar mışlardır.. Hükümetçilerin batarya- ları Carabanchel askeri hastanesini bombardıman etmişler ve hastanede yangın çıkarmışlardır. Guadalajara cephesinde vaziyet | lemektedir. : Madrid 6 (A.A.) — Gundalajara Diğer cephelerde vaziyet değişme " cephesindeki hükümet kuvvetlerinin | miştir. Avusturyada nazilerin | Z&a/yan filosunun muhakemesi manevrası bugün İlk davaya ayın yirmi Marezal Biumbe - : şal Blumberg 120 dördünde başlanıyo? harp gemisinin resmi- Viyana 6 (4.4) — Nasyonal sosy- | geçidinde . bulunacak list Woitsch'e ile hempalarının 1936 senesine OB. Şüşmige karşı suikasd teşebbüsünde bulunmuş oldukların- dan dolayı aleyhlerinde açılmış olan dava, bu ayın 24 ünde başlıyacaktır, Bu davaya 18 hazirandan 24 hazi- rana kadar devam edecek olan diğer bir dava tekaddüm edecektir, Bu da- | vadaki maznunlar, Viyanada ve aşa- Bı Avusturyada «Hücum kıtaalı» ni yeniden teşkil etmek teşebbüsünde bulunmuş olan kimselerdir. Danimarka Hariciye Nazırı Berlinde Belin.6 (A.A) — Danimarka Hs- riciye Nazırı Murch, dün bir saat ka- dâr Von Neurath ile görüşmüştür, Al- man Hariciye Nazırı, Muneh'in şere- fine bir öğle yemeği vermiştir. Dani- marks Hariciye nazırı bugün Kopen- haga gidecektir. Readem huzurile Kiolde denize indi Antakyada karışıklıklar Birçok Türk memurları hakaret görmüş ve dövülmüşlerdir Londra 6 (A.A) — Antakyaden Reuter ajansına bildirildiğine göre, türkler ile arablar arasında karışık- liklar olduğundan mahalli hükümet asker kuvvetlerine müracaat etmek mecburiyetinde kalmıştır, Antakya 6 (AA) — Havas ajansı bildiriyor: Hatay anlaşmasının ak- di Üzerine hasıl olan heyecan San- cak dahilinde devam etmektedir, Çıkan karışıklıklarda biri ağır ol- mak üzere dört kişi yaralanmıştır, Bir çok Türk memur hakaret çgör- müş ve Görülmüştür, Londra 7 — İtalyan filosunun ma“ nevrasi bügün Napoli ile Gacta arâ”” sında yapılacaktır. Manevraya altmi- © $ı tahtelbahir olmak' üzere 120 harp“ gemisi iştirak edecektir. Alman mili” müdafaa nazırı manevrayı Düc d'A0s*” te krüvazöründen seyir ve temaşa ede” cektir, : Bazı ecnebi gazeteler, bu geçit res- minin geğönlerde yapılan İngiliz“filo” . sunun geçit Fösmine bit mukabele > teşkil ettiğini beyan ediyorlar. Ven Papen Almanyaya gitti Viyana 6 — Almanyanın Viya”. na sefiri B. Von Papen'in bugün Ro- gensburga gittiği ve orada musiki fes” tivalinde bulunmak üzere gelmiş bis bildirilmektedir. Müstemleke meselesi Yeni bir konferansın top: lanması lehinde cereyan! Londra 6 (A.4.) — Birminghamıda yapılan bir toplantıda lord Ponsonby. | bir takrir vererek muhtelif meleke lerin toprak ve ekonomi sahi i şikâyetleri tedkik ve halledilmesi Te yeni bir dünya konferansının içti! maa davel edilmesini İngiliz hüküi metinden istemiştir. : Takrire göre, bu konferansda tam muvaffakıyet elde edilmesi için, 260“ gin memleketlerin fedakârlıklarda bulunması ve İngüterenin barış di” vasına hizmet için Yunan B. Hitler ile görüşeceği resme