7 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

7 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

7? Hasiran 1937 BDDikkatlers —————— ANARŞİST HÜKUMETİ! | a mmm 'Anarşistlerin siyasal sulkasâlar ya- Pâcakları akla gelirdi. Amma, akıl- ht uslu adamlar gibi bir hükümet ku- Facaklarını kim tasavvur edebilirdi? Gazeteler anarşistlerin İspanyada böyle bir mucize gösterdiklerini te- min ettiler. Şu anarşist hükümetine merak ettik, doğrusu. Zaten garabet «Anarşista ve «Hükümet; kelimeleri- nin yanyana gelmesile başlıyor. Bu- na vaktile, arabca mantık okuttuk- ları zaman, #ictimaı zıddeyn» deder- di. Çünkü, biliyoruz ki anarşist de- mek ferdiyetçiliği çılgınlık derecesine vardırmış ifratkârlar demektir. Bun- lar ferd üzerinde hiç bir hâkim kud- ret, hiçbir otorite tanımazlar. Hükü- met ve sosyete düşmanıdırlar. Şu halde nasıl olur da kendileri bir hü- kümet kurabilirler? Nasıl olur da başka bir adam üzerinde bir nüfuz ve cebir ve kuvvet hakkı iddin edebi- lirler? Hangi prensip namına? * “İşte bunları düşündükçe anarşist- lerin bu musmmayı nesıl halledebil- diklerini merak etmemek elden gel- miyor. Fakat ihtimal ki anarşist de- nilen bu yeni İspanyol hükümeti sa- dece bir komünistlikten ibarettir. Yahud komünistlik nasıl tatbikatta derletçiliğe ve kapitalizme doğru ya- vâş yavaş avdet etmişse anarşistler de kendilerinde bir nüfuz ve kudret görür görmez başkalarını bu kudrete tabi tutmağa, binaensleyh bildiğimiz şekilde bir hükümet kurmağa kalk- muşlardır. ... SILÂHSIZLANMA SÖZLERİ Bay Mussolini silâhların tahdidi İçin Amerika Relsicumhuru Bay Ro- öscvelt'e müracaat etmiş. Bu havadis sahih ise devlet adamları için en lü- zumlu olân meziyetin unutkanlık olduğuna hükmetmek lâzım gelecek- tir. İşin içinden unutkanlık âmilini çi- karırsak, bu hadiseyi başka suretle izah edebilirz. Bugün dünyanın böy- le müthiş silâhlanmağa kalkmasında faşist İtalyanın büyük bir tesiri ol- muştur, Devletler bir tehdid rüzgârı hissedince, başka birinin fazla silâh- lanmağa kalktığını görünce adımla- rını yeni tempoya uydurmağa mec- buriyet hissederler. Onun için yarış edercesine silâhlanma teşebbüsü hiç bir fayda hasıl etmiyen boş bir gay- rettir, iflâsadoğru bir koşmadır. Dünyanın en zengin bir devleti olmi- yan bir memleket bu yarışta birinci gelemez. Acaba bu çok basit hakikat anlaşılmağa başladı mı? Eğer böyle idise, fazla silâhlanmak hususunda İsraf edilen servetlere acımamak kabil olabilir. Harbe yarı- yacak bu silâhlar sulha, Milletler ara- si iyi geçinmiye ve anlaşmıya hizmet etmiş olurlar, Devamlı bir sulhü bu bahaya elde etmekde bir kârdır. Onun için İtalya Başvekiline atfolu- nâr fikri alkışlarız. Manisa (Akşam) — Valimiz bay &oktor Lütfi Kırdar Akhisar, Kırk ağaç, Soma kazalarını teftiş etmiştir. Bergamada, teftişde, bulunan İzmir valisi Fazlı Güleç ile buluşmuş ve iki vilâyeti alâkadar eden işler ile Ber- gama - Soma yolu hakkında görüş müştür, Valimiz şehrimize avdet et- miştir, Bugün de Turgutlu, Salihli, Demir- ci, Gördes kazalarını da teftiş etmek ürere şehrimizden ayrılmıştır. Evkaf idaresi yeni tesisat yapacak Evkef idaresinin Taşdelen ve Defne- li su membalarında yaptığı islahat üzerine İstanbulda bu suları emniyet» le içmek kabil oluyor. Evkaf idaresi suyun çeşmeden âli- narak kaplara doldurulması işini mümkün olduğu halde muntazam bir şekle sokmuştur. Fakat bütün bu te- sisat ihtiyaca kâfi görülmediğinden Evkaf idaresi, Avrupadan yeni maki- neler getirtmeğe karar vermiştir. Bu makineler, gelince Tâşdelen suyu membama götürülecek ve sular en iyi vesaitle ve en mükemmel bir şekil- de membadan alınarak kaplara doldu- rulacaktır. Bundan başka Evkaf müdürlüğü, biri Bahçekapısında, diğerleri bazı ca- mi muvakkithanelerinde olmak üzere satış yerleri açmıştı, Bu satış yerleri kâfi gelmediğinden İstanbul ve Bey- oğlu semtlerinde bazı yeni satış yer- leri tesis edeceği gibi Üsküdarda Ka- dıköyünde de birer şube açacak, bil- hassa adalara Taşdelen suyunun ko- laylıkla nakledilmesi için Kartalda da geniş bir depo tesis edecektir. Sıcaklar başladı Dün Floryada denize girenler pek çoktu İki gündenberi sıcaklar başladı. Dün hava adam akıllı sıcaktı, termometre 28 dereceye kadar çıkmıştı. Havadaki ağırlık yüzünden şehri hafif bir sis tabakası kaplamıştı. Havanın müseadesi yüzünden dün kırlar çok kalabalıktı. Boğuza, Adala- ra, Kadıköy ve Anadolu hattı boyuna binlerce halk gitmiştir. Fakat en zi- yade kalabalık Floryada idi. Trenler akşama kadar halkı Floryaya taşımış- tır. Plâjda denize girenler, güneş ban- yosu yapanlar pek çoktu. Devlet demiryoları idaresinin gös- terdiği kolaylık yüzünden bu sene | Floryaya her seneden fazla rağbet olacağı anlağılmektadır. Havaların ısınması ve mekteplerdeli. çoğunun tatil edilmesi münasebetile sayfiyeye gidenler çoğalmıştır. Bu se ne boğaz ve adalara diğer senelerden fazla rağbet vardır. Meyva müstahsillerinin şikâyeti Civar vilâyetlerin, bilhassa Trakya nın meyva mahsulü en ziyade İstan- bulda istihlâk edilmektedir. Fakat başta Trakya olduğu halde meyva is- tihsal edilen yerler, kabzımalların ak dığı komisyonla hâlde alınan ücret ve resimlerin meyvaların maliyet fi-- ati üzerinde menfi tesirler yaptığın- dan şikâyet ediyorlar. Ortaya sürülen iddiaya göre bu gibi ınasraflar, meyva cılığın o inkişafına omani olmakta” dır. Belediye, hem müstahsilin menfa- AKŞAM ŞEHİR HABERLERİ Taşdelen suyu | Kıymetli misafirimiz Emir Abdullah dün Çam- lıca ve Suadiye cihetlerin- de bir r gezinti yaptı Kıymetli misafirimiz miz Maverâyi Er- dün hükümdarı Emir Abdullah dün İstanbulda bazı gezintiler yapmıştır. Emir Abdullah ve maiyeti dün evvelâ Çamlıcaya gitmişlerdir, Çam- leg tepesinden İstanbulun güzel manzarasını seyretmişler ve Çamlı- canın nefis suyunu içmişlerdir. Bun- dan sonra Emir Abdullah, Suadiye- ye gitmek arzusunda bulunmuşlar- dir, Bilsafirimiz ve maiyeti Suadiyeye gitmişler ve burada uzun müddet kalmışlardır. Numara tabelâları Belediye, ellişer kuruşun temmuz sonuna kadar tahsilini bildirdi Son nüfus sayımından evvel bina lara konulan nuriara tabelelerel için her bina sahibinden 50 kuruş alma caktı. Belediye geçenlerde yaptığı bir tamimde 936 vergi ve resimleri tahsil edilirken 50 kuruşluk numara ücret | lerinin de tahsil edilmesini emretmiş- İ İ | ti. Fakat yapılan teftişler neticesinde | bu paradan çoğunun tahsil edilmedi- gi görülmüştür. Belediye muhasebesi, bu paranın | nihayet temmuz sonuna kadar behe- meohal tahsil edilmesini ve numara lev» haları masrafının bu suretle kapatıl- masını alâkadarlera emretmiştir. Toprak altında kaldı Bir kuyucu ağır surette yaralandı Kozyatağında Yusuf isminde bir kuyucu dün bir köşkün kuyusunu kazmak için toprağın altına dinamit, yerleştirmiştir. Yusuf dinamitin fitilini yakmış ve beklemeğe başlamıştır. Dinamit pat- lamayınca Yusuf fitilin tutuşmadığı- nı zannederek kuyunun yanına yak- lâşıp bakmak istemiştir . İşte bu 6i- rada dinamit patlamış, kuyunun için- deki taşlar topraklar Yusufun üstüne yıkılmıştır, Yuzuf ağır surette yaralanmıştır. Feriköy mezarlığı tanzim edilecek Belediye, İstanbulda halâ cenaze gö" mülen mezarlıkların tamiri için bir Proje hazırlamıştır. Bu proje belediye fen heyetile mezarlıklar müdürlüğü tarafından birtikte yapılmıştır. Bele- diye mezarlıkların islahı için ayda iki bin lira kadar varidat temin etmiştir. Bu paradan şimdiye kadar 6 bin lira toplanmıştır. Bu para ile belediye, şimdi en harap olan mozarlıkları ta- mir etmeğe başlıyacaktır. Belediye, bundan evvel Feriköy mezarlığında küçük mikyasta bazı islahat yapmış- ti. Zincirlikuyu mezarlığı ikmal edi- atlerini temin etmek, hem de müs- | inceye kadar Feriköy mezarlığı Bey- tehlikin daha fazla meyva istihlâki- | Oğlu sertinin başlıca mezarlığı olarak ni temin eylemek üzere bazı tedbirler | Kullanılacağından ilk önce burası İs- almağı düşünmektedir. e İZ laki edilecektir. — Şu kadınlar yaman şeyler bay Amca!... Neden mi diyeceksin, anla- tayım.., k . İpek kadın çorapları yok çorapları yok k mu? Heni vitrinlerde pırıl purl göz ka maşlırır, .. Meğer onlgiri ters giymek moda imiş!... Hangi kadının çorabına bak- san hep tersinel... i Sokak isimleri Hazırlanan liste teşrini sanide görüşülecek Bugünkü milli telâkkimize yaban- & olan sokak isimlerini kaldırmak üzere belediyede teşkil edilen komis- yon çalışmasını bitirmiştir, Komisyon, tarihi ehemmiyeti olduğunu tahmin ettiği sokak isimleri etrafında Tarih cemiyetinden ve müzelerden malü- Tat almiş ve bu sokak isimlerini mu- hafaza etmiştir. Değiştirilecek olan 50- kak isimleri yerine şimdiye kadar kul- lanılmıyan tarihi ve milli isimler 86- çilecektir. Bu intihap sırasında sokaklara, ge“ lişi güzel değil, tarihi münasebetine ve semtlerin vaziyetine göre isim ve- rüecektir. Komisyonun hazırladığı isim listesi ancak teşrinisani devresin- de Şehir meclisinde müzakere edile- ceğinden bu tarihten sonra tatbik edi- lecektir. Bir genç kız su çekerken kuyuya düştü, baygın bir halde çıkarıldı Bakırköyünde Süreyya isminde bir genç kız bahçesindeki kuyudan su çekmek istemiştir. Bu esnada Sürey- ya muvazenesini kaybederek kuyuya düşmüştür. Süreyya baygın bir hal- de kuyudan çıkarılmıştır, Meyva bolluğu Her türlü meyvalar ucuz fiatle satılıyor Bu senenin meyva senesi olacağı hakkındaki tahminler tahakkuk et- miştir. Şimdiden piyasada her türlü meyva hem bol, hem ucuzdur. Kiraz yedi buçuk kuruşa kadar satılıyor. Çi- lek 20 kuruştur. Mahsul boldur, Erik 7,5-10 kuruşa satılıyor, Son günlerde Adana havalisinden çok miktarda kayısı ve vişne gelmiş- tir. Kayısı 15-20 kuruşa satılmak- tadır. Manavlar bile kayısıyı 25 kuru- şa veriyorlar. Zerdali 10 kuruşadır. Vişne 15-25 kuruş arasındadır, Ma- narlar iri vişneleri 25 kuruşa veriyor- lar. Şeftali 15-20 kuruşa kadardır. Bif- kaç gündenberi karpuz da gelmeğe başlamıştır. Küçükleri beş kuruşa sa- talıyor. Bu sene yerli kayısı ve şettali- ler bol olacaktır, Floryanın imarı Floryada yapılan inşaat ve imar hareketlerine muntazam bir program dahilinde devam edilmektedir. Flor- yada Akay idaresi tarafından modem bir iskele yapılması münasip görül müştür. Bu hususta tetkikat yapıl maktadır, Tramvaydan atlıyan 22 kişiden ceza alındı Dün tramvaydan atlıyan 22 kişi ya- kalanımış, kondilerinden para cezası Alınmıştır. Bir çocuk duvardan düşerek yaralandı Eminönünde oturan Sabahaddin adında bir çocuk dün evinin duvarı üstünde dolaşrken âyağı kayarak aşağı düşmüştür. Sabahaddin yara- lanmıştır, N , ... Acaba bu garip moda neden çık- miş dersin?... Sahife $ li EBir çax'y»adir Tİ Tanışmıyan akrabalar Mğer İstanbulda birbirini tanımı- yan ne kadar akraba varmış... Meselâ dün ben bunlardan biri ile tanıştım. Eve bir adamcağız geldi: Bay Esi arıyorum.. dedi. içeri ak dık, Hemen kendisini takdim etti: — Akrabanızdan Saffet Es. Biz vakıa dağınık bir âlleyiz amma... Son zamanlardaki bu veraset vergisi do- layısile yakından uzaktan bütün ak- raba efradı ile birer birer müşerref oluyorum., efendim, hissei âlinize 70 lira isabet ediyor. 70 lira vereceksi- NİZ... Şaşırdım. Bu hiç ümid edilmedik akraba, hiç beklenmedik borç beni hayretten dondurdu. Nihayet adamcuğızın yanlışlıkla beni akraba sandığını anladım, Ben anladım fakat ona bunu anlatmanın imkânı yok ki.. ısrar edip duruyor: — Aman efendim.. Pederim pede- rinizle kardeş çocukları... Güç hal ile bu hayatımda ilk defa karşılaştığım akrabama derd anlatmak kabil oldu. Dündenberi geçtiğim yollarda s0y- adları tabelâlarında yanlı esnafın isimlerini okuyorum. Hakikaten birbirinden haberi olm yan akrabaların bolluğuna şaşiyo- rum. Bir gün tramvayla Beyazıddan Çarşıkapıya doğru geçerken sağdaki dükkânlara dikkat ediniz. Kırmızı bir tabelâ göreceksiniz: «Fırıncı Agop Aykaç»... Yanılmayınız. Şair, edih Fazıl Ah- med Aykaç değil fırıncı Agop Aykaç... Acaba nükteleri ile meşhur olan Fa- zıl Ahmed Aykaç bu hiç bilmediği akrabasının farkında mıdır dersiniz? Dahası var. yine ayni yerden tramvayla geçerken iki kömürcü gö- receksiniz. (Birisinin (o tabelâsında « Kömürcü Üstündağ » yazar. Evet kömürcü O Üstündağ bu Okömür- ecünün tam karşısında başka bir kö- mürcü göreceksiniz.. onun da ismi şu: «Kömürcü Dağüstün.»... Görüyor msunuz birzdeki rekabeti biri Üstündağ, öteki Dağüstün. Fincancılar yokuşunda sigara ve su satan küçük bir dükkânm sahibi vardır. Adamcağız her öteberi alı- şımda bana muharrirlere aid malü- mat sorar.. Ben de şaşarım acaba ede» biyat meraklısı mı”.. Dün dükkân na yeni tabelâ yaptırmış ve soyadını yazmış, «Ahmed Gürpmar>».. aklıma büyük roman üstadı Hüseyin Rahmi Gürpt- nar geldi... Sucu aklımdan geçen leri anlaniış gibi: — Ben, dedi, Hüseyin Rahminin eserlerine bayılırım. Onun için bu ismi koydum.. hem de sucuyum ya... Su Gürpınardan akarsa iyi olur?. H.F. ram İzmirde yabani zeytin ağçaları aşılanacak İzmir (Akşam) — İzmir vilâyeti da- hilinde bulunan milyonlarca zeytin delicesinin temizlenmesi, aşılarması ve İstifade edilir bir zeytin ağacı ha“ Jine getirilmesi için yakında faalyete geçilecektir. Bu iş için vilâyet bütçe- sinden 3000 lira ayrılmıştır. Ziraat ve- kâleti bütçesinden de on bin lira ve- rilecektir. Bir sene içinde 500,000 ağa- cın temizlenmesi ve aşılanması müm- kün olacak, evvelâ yol kenarlarında, göze görünür yerlerdeki zeytin deli- celeri aşılanacak, bu suretle zeytin aşılama usulü, köylüye de öğretilecek- © tir. B.A. — Şeytana külülu ters giydiş- mek alışkanlığiyle olsa gerek!... |