30 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

30 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Geceki ve Bu Sabahki Seyid Rıza bir mektup göndererek aman diledi Tunceli harekâtına bitmiş nazarile bakılabilir. Halk sevinç içindedir Elâziz 30 (Akşam) — Ağır yaralı olan Seyit Rıza bir mektupla müracaat ederek aman dilemiştir. Harekâta bitmiş nazarile bakılabilir. Müsellehan şe- kavet hareketine iştirak edenlerden başka hiç bir kimse hakkında idareten bir karar overilmiyecektir. Hükümet halkın terfihi için tedbirler almaktadır. Islahat programı durmadan tatbik ediliyor. Halk vaziyetten çok memnun- dur. Seyit Rızanım evinde bulunan bazı kitaplar ve vesikalar Elâzize getiril- miştir. Frangın tekrar kıymetten düşürüleceği söyleniyor Yeni Fransız kabinesi 142 reye karşı 393 reyle itimad kazandı. Fevkalâde salâhiyet lâyihası dâ 226 reye karşı 380 Paris 30 (Akşam) — Meclisin dün- kü toplantısında kabine programını okumuştur. Kabinenin programı bil- hassa sol cenah tarafından alkışlan- mıştır. «Esarete ve harbe götürecek feragatlerle sulhun teminine imkân yoktur» cümlesi bilhassa alkışlan- mıştır. Neticede 142 reye karşı 393 Teyle kabineye itimad beyan edilmiş- tir. Bundan sonre kabine, mali mesele- lerde kararnameler çıkarmasına salâ- hiyet veren kanun lâyihasını tevdi et- mişlir. Maliye nazırı B. Bonnet bir nutuk irad ederek projeyi müdafaa etmiştir. Maliye nazın âdi bütçede Fransada patronlar grevi 3 temmuzdâ lokanta, otel ve gazinolar kapalı bulunacak Paris 29 (A.A) — Otel, lokanta ve kahve sahipleri komitesinden bir he- yet dün Başvekil Chatutemps'i ziyaret ederek 3 temmuzda bu müesseseleri kapatmak hakkında verilen kararı teyid etmişlerdir. Başvekil komiteyi uzlaşmaya davet etmiştir. Parlâmento müzakereleri dolaysile bu mesele hakındaki görüş- meler perşembe gününe kalmıştır. Paris 29 (A.A.) — Tüccar, sanayici | ve esnaf federasyonları birliği, otel, lokanta ve meyhane sahiplerinin 3 temmuzda yapmayı kararlaştırdıkları palronlar grevine müzaheret ederek aynı günde bütün Fransa dahilinde perakende ticarette umumi tesanüd grevi ilânını esas itibarile kabul eyle- miştir. Lüks köpek ve kediler Ankara 29 (Telefanla) — Lüks kedi ve köpklerin demiryolları ile nak- linde menşe şehadetnamesi ve sağlık raporu aranılması icap etmektedir. Devlet demiryolları idaresi tarafından alâkadarlara yapılan bir tamimde banliyölerde yolcuların beraberlerin- de taşıyacakları lüks kedi ve tasmalı köpeklerden menşe şehadelnamesi aramılmaması bildirilmiştir. Bunlardan yalnız sağlık raporu ara- nılmasına devam olunacaktır. Belçikalı büyük bir muharrir geldi Belçikanın en büyük mecmuası olan Le Soir İlluströ mecmuasının başmuharriri B, Henri Librecht İstan- bula gelmiştir. Matbuat umum mü- dürlüğünün misafir! olan B. Librecht İstanbulda bir kaç gün kaldıktan son- ra Ankaraya gidecektir. Radekin affı haberi doğru değil Moskova 28 — Muharir Radekin, "Tokaçeviski hakkındaki Mşaatı üze reyle kabul edildi 6, fevkalâde bütçede 8,5 milyar frank açık bulunduğunu, | haziran- dan 22 hazirana kadar 5,2 milyar, 22 hazirandan sonra bir hafta içinde 2,5'milyar franklık altın kaçtığını söy- Jemiş, acele tedbirler almak lâzımgel- diğinden bahsetmiştir. Meclis, kabi- neye geniş salâhiyet veren projeyi 226 reye karşı 380 reyle kabul etmiş- tir. Proje cuma günü âyanda müza- kere edilecektir. Frank tekrar düşürülecek mi?| Berlin 30 — Buraya gelen haberle- Te göre Fransanın yeniden frangı kıy- metten düşürmesi muhtemeldir. Kanseri maymun kanı ile tedavi Bir Italyan profesörü mühim bir keşifte bulunmuş Roma 29 (A.A.) — Giornale d'İtalis- sör Sabino Lembo şöyle diyor: «Kan- ser, maymun kanı enjeksiyonu ile teş- fiye edilebilir,« Profesör, maymunun dahili ifrazat yapan guddelerinin de kanseri iyi et- meğe medarı olacağını ilâve eylemek- tedir, Şeker hastalığına ilâç Macar âlimlerinden profesör Gi- oryyinin, insülin ile iyi olmıyan şeker hastalıklarının tedavisi için yeni ve mühim bir keşifte bulunduğu yazıl- şının hamızı suda halledilip içildiği takdirde hastalığın kökünden izale edilmesi mümkün olabilecektir. Macar âlimi şimdi keşfi üzerinde tetkik ve tecrübeler yapmakta olup kat'i vaziyet yakında belli olacaktır, Liman memurlarına gece ücreti Ankara 29 (Telefonla) .— Liman me- murlarına verilecek gece mesai ücret- lerini gösterir bir talimatname ha- arlanmıştır. Bu talimalnameye gö- re, şube âmirleri ile İstanbul ve İz- mir liman reislerine her nöbetçi kal- dıkları gece için 100, inzıbalı temin ve kantrole memur olanlarla fen me- murlarına ve mülhakat reislerine 75, müstakil liman memurlayma veya ve- killerine 50, iman memurlarına ve | makinitslere 40, tayfa ve odacılara 30 İ kuruş verilecektir. Çin maarif umum müfettişi Ankaradan şehrimize geliyor Ankara 29 (Telefon) — Bir kaç gündenberi şehrimizde bulunan Çin maarif umum müfettişlerinden Jüse bugünkü ekspresle İstanbula hareket etmiştir. Çinli maarifçi Ankarada bulundu- ğu müddetçe mekteplerin hepsini gez- miş ve gördüğü intizamdan dolayı in- AKŞAM | Fikir, edebiyat sanat mecmuaları| Bu sene yardım sahası | bir parça daha genişletildi Anakara 29 (A.A) — Kültür ba- kanlığı, memlekette çıkmakta olar fikir, edebiyat, sanat ve meslek mve- | muları ile ansiklopedik neşriyata yap- makta olduğu yardımın sahasını bu yıl biraz daha genişleterek yorâm | miktarını on yedi bin beş yüz liraya İ çıkarmıştır. Geçen sene yardım edilmiş olan mecmulardan Ülkü, Varlık, Yeni &il- tür, Çığır, Kimyager, Türk spor ku- rumu, Karinca, Marmara, Un, Taşpı- ner, Kaynak, Endüstri, Türk işçileri, Meşhur adamlar ansiklopedisi, Akba- ba, Uyanış, . Fikirler, İçki düşmanı, Yeni Türk, Siyasal bilgiler ve Talebe mecmularına ilâveten bu yıl Yücel, Gündüz, Deniz, Pratik öğrelmen halk bilgisi haberleri, Kitap ve Kitapçılık, Yarım ay ve Resimli ay mecmualarına da yardım yapılmasını kararlaştırdı- ğı haber alınmıştır. Hamalların bir müracaati Sırt hamallığının biran evvel kaldırılmasını istiyor Dün yüze yakın hamal, Eminyet müdürlüğüne mürâcast ederek $irt- larında yük taşımaktan mütevellit büyük bir ıztırap içinde bulundükla- rını, hayatlarını ve sıhhatlerini kur- tarmak için sırt hamallığının kaldı- | rülması ile yük naklı için kendilerine otomatik vesait tedarik edilmesini Tica etmişlerdir. Emniyet müdürlüğü, hamalların bu müracaatı için makamlar nezdinde teşebbüste (bulunacağını kendilerine temin çimiştir. Müebbed kürek mahkümları Adliye vekâleti müddeiu- mumiliklere bir tamim gönderdi Ankara 29(Telefon) — Cezaları mü- ebbed kürekten hapse tahvil ve cü- rümleri itibarile af kanunundan is- tisna edilmiş olan mahkümların mah- kümliyet müddetlerinin 20 sene müd- detle hapsa tahvili lâzım geleceğine “Temyiz mahkemesince tevhidi içtihad suretile karar verilmiştir. Adliye vekâleti bu karar münase- betile müddelumumliliklere bir tamim göndermiştir. Bu kabil mahkümler varsa tevhidi içtihad kararı dairesin- de mahkemeden karar alınması ve eğer evvelce mahkemeden karar alın- mak suretile cezaları müebbed veya 20 seneden aşağı müddetle hapse çev- rilmiş olanlar varsa dosyalarının ace- le Vekâlete gönderilmesi istenmekte- dir, Belediyenin davası neticelendi Mahkeme gazetemizin beraetine karar verdi 10 Teşrinisani tarihli gazetemizde Akşamcı imzasile ve «Biriken pâra» “başlığile Akşamdan Akşama sütunun- da çıkan yazıdan dolayı İstanbul Be- lediyesile Belediye reisi B. Muhiddin Üstündağ tarafından B. Hüseyin Ca- hid Yalçın ve gazetemiz aleyhine bir hakaret davası açılmıştı. İzmit ceza mahkemesinde görülen bu dava bitmiş, mahkeme dün kara- rını bildirmiştir. Mahkeme bu yazıda İstanbul belediyesine ve belediye rel- sinin şahsına bir hakaret olmadığın- dan gizelemiz neşriyat müdürünün pe e e akları Mi a tbalarnı iie Ai kama ii Şaç benii arel 80 Haziran 1099 Teleraflar Ademimüdahale komitesi dün karar veremedi Londra mahafili kontrol sisteminin istikbalini karanlık görüyor Londra 29 (A.A.) — Ademi müda- hale komitesi, lord Piymouth'un. ri- yaseti altında toplanmıştır. Bu top- lantıda bulunmak üzere dün akşam hava; yolile avdet etmiş olan B. Von | Ribbentrop, Hariciye mezaretine B. Grandi ile ayni saatte gelmiştir. Londra 29 (A.A.) — Press - atlon, aşağıdaki haberi neşretmekte- dir: «Ademi müdahale tali komitesi, bu sabahki celsesinden sonra içtimanı Çumaya tehir etmiştir. Tatil esnasın da Fransız çİngiliz kontrol projesi, Muhtelif hükümetlere tevdi edilecek- tir. Bu sabahki toplantı esnasında Al- man ve İtalyan murahhasları bu pro- je aleyhinde bir takım itirazlarda bu- Tunmuşlar, yalnız bu projeyi hükü- metlerine götürmeğe* âmade oldukla- | rını beyan etmişlerdir. Londra mahafilinin mütalâası Londra 29 (A.A) Havas ajansı muhabirinden: Siyasi müşahidler, ademi müdahalenin kontrol sistemi- Niçin istifa a etmişler Öle kurumu istifa sebeplerini izah ediyor Ankara 29 (Telefon) — İstifa eden İstanbul spor mıntakası reisi B. Fethi Başaranın yerine kimin tayin edilece- Bi henüz belli değildir. Spor kurumu (| mıntaka reisliklerine namzed gösler- mek salâhiyeti mahal Parti başkan- | kların; rilmiş bulundu; dl tanbul mıntakası relsliğine kimin ge- tirileceği İstanbul Parti başkanlığının namzedleri seçmesinden sonra belli olacaktır. Felhi Başaranın istifasım diğer isti- faların takib edeceği yolundaki neşri- yat alâkadarlar tarafından yalan- lanmaktadır. Türk spor kurumundan muhtelif zamanlarda vukua gelen istifaların sebeleri etrafında gazetelerde zaman zaman görülen neşriyat hakikate uy- gun değildir. “Türk spor kurumu bu neşriyata top- tan bir cevab hazırlamıştır. Bu ceva- ba göre, Kurumdan şimdiye kadar vukua gelen istifaların sebepleri hü- lâsaten şudur: Futbol federasyonu ikinci reisi B. Nasuhi Baydar, bu vazifeyi milli kü- me maçlarının arifesinde hastalan- mış olan birinci rels Sedad Rızenın “mezun bulunduğu bir ay zarfında etmiş ve vekâleti hitama erdiğinden, Güneş federasyonu ikinci relsi Sey- fi, Finlandiya güreş müsabakalarına gittiğinden, memuru bulunduğu İs- tanbul Ticaret odasından ikramiye alamadığı cihetle bu ikramiyeyi kuru- mun tazmin etmesini istediği ve ku- rumca bu teklifin kâbul edilmediği için. İstanbu! mıntakası güreş ajanı İs- mail Vefa Hicaza gideceği için. İstanbul mıntakası atletizm ajanı Suad Hayri Galatasaray klübü ikinci relsliğine seçildiğinden ajanlığa eid işleri yapmağa vakti kalmadığından. İstanbul mınlakası deniz ajanı Kadri, memuriyeti başka bir vilâyete naklolunduğundan. İzmir mıntakası futbol ajanı Ad- nan, askerliğe çağırıldığından. İstanbul mıntakası reisi Fethi Ba- garan İstanbulda disiplin divanı teş- Kinline aid mütalâası merkezce kabul edilmediğinden istifa etmişlerdir İktisat ve Nafia vekilleri Ankara 29 — İktisad vekili bugün- lerde Iraktan dönecek ve Ankarada bir iki gün kaldıktan sonra İstanbula Nafa vekili B. Ali Çetinkaya yle | cek hafta, tedkikat için İsveçe ha ss0cİ- | nin istikbali kkında (o bedbindirler ve bu sislemein ergeç ortadan Kalka- cağını tahmin etmektedirler, Maama» | fih, İngilterenin cumhuriyetçi İspan- tecavüz -edilmiyeceği hakkında" imanyadan teminat aldığı zannolur# maktadır, Berlin 29 (A.A.) — muhabiri bildiriyor: vasi mahfiller, ademi müdahale komitesinin İngiliz - Fransız. plânı hakkında bir itilât elde etmeğe mus* vaftak olacağını zanmetmemektedir. ler, Bu mahfiller Alman ve İtalyan murahhaslarının böyle bir kontrolün ne kadar tesirsiz, hattâ tehlikeli ols duğunu ileri sürerek plâna itiraz ede- ceğini tasrih ediyorlar. Ayni mahfiller, bulunabilecek yegâs ne hal şeklinin İspanya işlerine ka- rışmalarını bütün devletlere meneden 1936 mukavelenamesine benziyen €$- ki mukavelelere avdet etmek olabile- ceğini ilâve eylemektedirler. Almanya kollektif emniyete yanaşmıyacak B. Hitler son nutku ile buna kati surette işaret etmiş Berlin 29 (AA) | | | — Gazeteleri MESAİ birliğinin tecrübelerinden» ar“ tık tamamen şifayab olduğu» manı sına gelmekte olduğunu beyan eyle- mektedir, Berliner Tageblali, diyor ki: «Kollektif fikrin ideologlarının dü- şünceleri bir takım taslaklar halinde dir, halbuki canlı milletlerle iş gör“ mek lâzımdır.» Koeinisehe Zeltung, ( <İgllizleris ” Fransızlar bahri nümayişte bulun- maktsn imtina etmek suretile kir ha- ia irtikâp etmişlerdir. Zira İspanyol meselesini ığlak etmişler ve kollektif eminyeti Almanya nazarında itibar- dan düşürmüşlerdir.» diyor. Roma 29 (A A.) — İtalyan mutbu- atı, Almanyanın bundan sonra müş- terek sisteme müracaat etmemek hu- susunda verdiği karardan geri dönmi- ini tebarüz ettirmektedir. Gazeteler, ancak İlalya ile Alman- yanın itidzl ve süküneti sayesinde bir felâketin önü alınmış olduğu hakkın- da Alman gazetelerinde çıkan makas lelerden büyük parçalar iktibas et- mektedir, Alman Müdafaa Nazırının Budapeşte seyahati Budapeşte 29 (A.A) — Gazeteler, mareşal Ven Blomberg'in Budapeşte- ye muvasalatını sempati ile karşıla” maktadır. Pester Iloyd diyor «Almanyanın artmakta olan kuw yetinin Macaristanın davasına hadim olacağını ümid etmekteyiz.» Kral Karolun Lehistan seyahati Varşova 29 (A.A) — Eral Karol dün askeri kampı ziyaret ederek 57 nci piyade alayının bayrağına bir Rumen nişanı talik etmiştir. İzmir fuarında içkiye müsaade edildi Ankara 29 (Telefon) — Vekiller he yeti, İzmir fuarı mımtakası dahilinde kadehle içki satılmasına izin verilme- sini karar altına alıtıştar. Bükreş sefirimiz geldi ix sefirimiz B. Hamdullah Süp» İstanbula gelmiştir. Göğe