30 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

30 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

LE £ ; AKŞAMDAN AKŞAMA: Boğazın saygısız yolcuları Eski ve yeni dünya belediyelerini uğraştıran bir mesele de gürültüdür. Her büylik şehir, gürültü ile müca- dele çarelerini araştırıyor; fabrika düdüklerine surdin konuyor, şehir İçlerinde otomobillerin klâkson çal Maları yasak ediliyor, apartımanlar- dn, dışarının gürültüsünü içeriye aâksettirmemek için tertibat alınıyor. Yer yüzünü makineleştiren insanlar, kendi yarattıkları gürültüden kaçt yorlar. İstanbulda da bu mesele kendini gösterdi ve ilk iş olarak, otomobille Tin şehir içinde klâkson çalmaları Yasak edildi. İstanbul belediyesinin bu yasağı yerindedir; sokaklarda tanhıraş yaygaradan kurtulduğu- muz gibi, şehir içindeki otomobil ka- zalarınım önüne de geçilmiş oldu. Ancak, bay Muhiddin Üstündağa hatırlatalım ki, İstanbulda bir yol Vardır ki, yer yüzünün en güzel yol ” larından biridir: Boğaziçi, Boğazın güzelliğini dillerde des- tan eden mümeyyiz vasfı da sessiz- UĞi, sükünu, huzurudur. Sıcak yaz günleri, günün meşekkati ile gerilen Âsap, Boğaz kıyılarının sakin suları önünde gevşer, şehirli, maddi ve ma- nevi bir huzur içinde günün yor gunluğunu dindirir. Akşamlsrı Boğaza gidiniz, rüzgâr ve deniz sesinden başka çıt duymaz- sınız. Yelkenliler martiler gibi süzü- lür, kayıklar suları okşıya okşıya yol alır ve büyük posta vapurları, sanki bu huzuru bozmaktan çekini- yorlarmış gibi, gürültüsüz geçip gi- Buna mukabil, güzel ve sessiz Bo- ğazın saygısız bir yolcusu vardır. Bu yolcu, ne güzellikten anlar, ne de şehirlinim rahatını düşünür; Davul, top, yıldırım, gök gürültüsünü an- dıran, insanın âsabını bozan, keyfini kaçıran, rahatını selbeden müziç bir gürültü ile ortalığı allak bullak eder, Bu saygısız yolcu kötü bir takadır. Bir kaç kuruşluk bir masrafla, mo- törünün gürültüsünü izale edeceği yerde, halkın rahatını, huzurunu bo- zan takacıları yola getirmek lâzım- dır. Bu gürültünün önüne, hem de az bir para ile geçilebileceği için, bizi klâksen gürültüsünden kurta- ran belediyenin, taka gürültüsünden de kurtarmasını ve Boğazı huzuru- na kavuşturmasını isteriz. Motörü- nün gürültüsü izale edilmiyen taka- lar seferden yasak edilmelidir, bunu bekliyoruz. Akşamcı nema an Almanya ile ticari müzakere- lerde bulunacak heyet gitti İktisad Vekâleti müsleşarı B. Faik Kurdoğlunun riyasetindeki | heyet, ticari müzakerelerde bulunmak üze- re Berline hareket etmiştir. Alman- ya ile yapılacak ticari müzakereler 5 temmuzdan itibaren bir ay kadar sürecektir. Başmüşavir olarak heyette bulu- nan Türkofis reisi B. Bürhan Zih- ni dün heyetin hareketinden evvel Türkofise gelmiş ve Almanya ile iş yapan tacirleri de Türkofise davet etmiştir. B. Bürhan Zihni tacirlerin dilek- lerini dinlemiş ve kendilerine bazı izahat vermiştir. Almanya İle yapı- lacak müzakerelerin tam bir anlaş- ma ile neticeleneceği muhakkak gö- rülüyor. y Karasinekler Belediye şehir içinde bir müca- dele açıyor Belediye, birçok hastalıkların sira- İ yet ve intişarinde müessir olan kara- sineklerle mücadele etmek üzere gu- belerine bir tamim göndermiştir. Be- lediye tamiminde sineklerin ne gibi sebeplerden dolayı ürediğini izah et- mekte, bilhassa manav, ciğerci, işkem- beci, balıkçı, kasap ve emsali dükkân- larla muntazam kanalizasyon olmi- yan sokakların lâğun menfezlerinde ve gübrelerin biriktiği yerlerle, kavun, karpuz kabuklarının atıldığı yerlerde sineklerin çoğaldıkları ileri sürülmek- tedir. Belediye karasineklerin ne suretle çoğaldığını izah ettikten sonra kara- sineklerle mücadele etmek için alına- cak tedbirleri de alâkadarlara bildir- mektedir. Her belediye şubesinin sıhhat ve te- mizlik işleri memurları, mahalli zabı- tasile el birliğile çalışacaklardır. Şeh- Tin muhtelif mıntakalarında sinek top- lanan ve toplanması ihtimali olan yerler her belediye şubesi başhekim- leri tarafından tesbit edilecek ve bun- Jarın bir listesi belediye şubeleri temiz- lik işleri memurlarına verilecektir. Te- mizlik memurları, merkezden, yani be- lediye reisliği temizlik müdürlüğünden verilecek talimata göre sineklerin im- hasına çalışacaklardır. Temizlik me- murlarının bu mücadeleleri, her bele- diye şubesinin başhekimileri tarafın- dan kontrol edilecektir. Belediye, tamimin sonunda mahalli sıhhat heyetleri ile zabıtasının umumi yerlerde sineklerin bırakılmaması için, daimi surette faaliyete geçmelerini, sokaklara ve lâğım menfezlerine çöp ve pislik dökenler hakkında cezai mu- amele yapılmasını ehemmiyetle emret- mektedir. .Bu seneki sergi Bir komite teşekkül etti, hazırlık başladı Yerli mallar sergisi komitesi teşek- kül etmiştir. Komite, sanayi birliği umumi kâtibi olup sergi komiserii- ğine tayin edilen B. Halid Güleryüz- lü, belediye iktisad müdürü B. Asım Süreyya, sanayi müfettişi B. Daniş, serginin kurulacağı Galatasaray li- sesi müdürü namına B. Ahmed Ka- ra, ticaret odası kâtibi umumisi B. Cevad Nizami ile sanayi birliği ida- re heyeti âzalarından mürekkeptir. Komite bugün öğleden sonra sa- nayi birliğinde ilk toplantısını ya- parak sergi hazırlıkları etrafında bar zı kararlar verecektir. Sergiye işti râk edecek olan müesseselerin kayıt- larına da bugün milli sanayi birli- ğinde başlanacaktır. Birlik bu sene bir çok yenilikler hazırlamaktadır. Ayrıca bir de brö- şür neşredilmesi karar altma alın- maşlar. ——— — m — —— Açık muhabere: Askeri muharriri- miz bay AL Şevkinin gazetemiz idare- sine müracaatı rica olunur, — Bey Mehmedin cesarsiinden bahsediyorsun ammâ İnanamıyorum Ne br gün karısını alıp bir ku- yumcuya, gittiğini görlüm... ŞEHİR HABERLERİ Haliçte yapılan (Bir tramvay kazası vapur Şirketi Hayriyenin 75 numarası yarın denize indirilecek Şirket Hayriyenin kendi tezgâhla- rında yaptığı 75 numaralı yeni va pur yarın öğleden sonra merasimle denize indirilecektir. Merasime saat tam 155 de şirketin oHasköydeki fabrikasında başlanacaktır. Saat on beşte bir vapur davetlileri Hasköye götürecektir. Vapurun ka- zan ve saire gibi aksamı 75 numara denize indirildikten sonra yerine ko- nacaktır. Şirketin yeni vapuru mev- cut büyük vapurlarından biraz kü- çük olmakla beraber onlardan da ha modem bir tarzda yapılmakla- dır. Tek uskurlu olan vapur 10 mil süratle hareket edebilecektir. Şirket yeni vapurunu daha fazla aralık seferlerde kullanacak, mevcut büyük ve süratli vapurlardan bir kaçını da doğru seferlere tahsis ede- cektir. Bu vapurun eşi olan ikincisi de altı ay sonra denize indirilecektir. Caddeler yıkanıyor Verilen kararın tatbik edilmesine: başlandı Geçen gün de yazdığımız gibi İs- tanbul Belediyesi İstanbulun birinci ve ikinci sınıf caddelerini her gece, gece yarısından sonra yıkamağa ka- rar vermiş ve bu kararı tatbik etmeğö başlamıştır. Evvelki gecedenberi İs- tanbul sokaları itfaiye arazözlerile yıkanmağa başlandığı gibi her gün de öğle üzerleri sulanmağa başlan- mıştır. Bu hususta İtfaiye müdürlüğü ile Belediye temizlik işleri müdürlüğü teşriki mesai etmiştir. Caddelerin yıkanması sıraya kon- duğundan her caddenin ikinci defa yıkanması dört gece sonra olacaktır. Şüphe yoktur ki İstanbul sokakla- rının temizlenmesi, bilhassa tifonun tahribat yaptığı böyle bir zamanda çok yerinde bir tedbirdir. Dün Belediye memurları Eminönü, Sirkeci civarındaki seyyar sucu ve Mmanatacıları teftiş etmişler ve su- larile limonatalarından nümune ala- rak tahlile göndermişlerdir. Bunlar şüpheli ise kendileri icrayı sanattan menedileteklerdir. Deri fabrikasında yangın Geçenlerde Yedikuledeki İsmet ve kardeşleri deri fabrikasında bir yan gın başlangici olmuş ve bir gazete 50,000 liraya sigortalı olan bu fabri- kada yangın çıkmasında kasid ih- timalinden bahsetmişti, Yapılan tahkikat sonunda yangı- nın kazaen vukua geldiği anlaş: muştır. Adalar arasında sefer başlıyor Akay idaresinin üç ay yaz mevsimi- ne adalar, Kartal, Maltepe, Yörükali Plâjı arasında irtibat seferlerini yapa- cak olan 6 numaralı vapur, dün, Akay müdüriyeti, Haliç direktörünü, Akay ve Haliç işletme şeflerini alarak tecrü- be seferleri yapmıştır. Bugün muny- yen servis başlıyacaktır, Bay Amcaya göre... se Ne bir akşam, çalgılı hir lokan» tada oburup yemek yediğini ilkim. | Bir ihtiyar tramvay altında kalarak öldü Dün öğleye doğru Galatasarayda, ölümle neticelenen bir tramvay kaza- sı olmuştur. Fatih - Harbiye hattmda çalışmakta olan vatman Kenanın ida- resindeki 115 numaralı tramvay ara- bası, saat onu geçerek Harbiyeden kalkmış, Galatasıraya kadar gelmiş- tir, Bu sırada, ihtiyar bir adam, cadde- nin bir tarafından öbür tarafına geç- mek istemiş, fakat muvaffak olamıya- rak, tramvay kendisine çarpmıştır. Tramvay çarpmasile ihtiyarı alti- na alması bir olmuştur. Vatman sıkı bir fren yapmış ve arabayı durdurma» ğa muvaffak olmuştur, Tramvay dur- duktan sonra ihtiyar çıkarılmış. ve kafasından yaralı olduğu görülmüş- tür. Vaka mahalline gelen zabıta me- murları bu ihilyarın 78 yaşlarında Yasef Deryanos isminde biri olduğu- nu tesbit etmişler ve kendisini hemen Beyoğlu hastanesine kaldırmışlardır. 'Yasef az sonra nezfi dimağiden ölmüş- tür. Vatman Kenan sorguya çekilmiş- tir. Maltepede bir ev yandı Dün akşam Maltepe ile Kartal ara- sında bir yangın olmuş ve bir şahsa ald bir kısım fondalıkla bir ev tama- men yanmıştır. Yangın Cevizli denilen mevkide ol- muştur, Yanan fondalıkla ev İlyas is- minde birine aiddir, Yangında İlyasın eşyası da yanmıştır. Ateşin, evin bir kenarında unutulan bir sigaradan çık- tığı tesbit edilmiş, İlyas sorguya çe- kilmiştir. Itfaiyede teftiş İtfaiye mektebinde de imtihanlar bâşlıyor İstanbul itfaiyesinin muhtelif grup- larının senelik teftişleri başlamıştır. Bu teftişler, her grupun bir sene içinde gerek talim, gerek tatbikat ba- kınından yaptıkları stajlar, yangın- larda gösterdikleri kabiliyet ameli ve nazari bakımından bütün teferrua- tile yapılmaktadır. Grupların teftişleri İtfaiye müdürü 'B. İhsan tarafından yapılmakta ve görülen en küçük kusurlar bile şid- detle tenkid edilercek ıslahı noktaları izah edilmekte, faaliyet ve gayreti gö- rülenler de takdir olunmaktadır. Tef- tişler, bir hafta içinde bitecektir. İtfaiye mektebinin senelik imtihan- larına da temmuzun İlk haftasında başlanacaktır. İmtihanlara efrad ve âmirlerden 25 kişi iştirak edecektir. İş bankası umum mi ziyaretleri İş bankası umum müdürü B. Mu- ammer Eriş, dün Paşabahçeye gide- rek cam fbarikasını gezmiştir. B. Muammer Eriş bundan sonra, has- ta olan ve Paşabahçede, iskeleye epi- ce uzak bir yerde oturan İş banka- sının en eski memurlarından baş- veznedar B. Etem Aktaşı ziyaret et- |İ miştir, Sahife 3 İhracatı kontrol Stajyerler yarından itibaren kursa devama başlıyacaklar İhracat eşyalarını mürakabea ve kontrol için alınan stajiyer gençler yarından ilibaren kursa devama baş- lıyacaklardır, Bir ay zarfında kursu muvaffakıyelle ikmal edenler muhte Mf ihraç iskelelerine 150 lira maaş- la memur tayin edileceklerdir. Kontrol memurları ihraç mevsimi- nin hararetli devresine kadar tayin edildikleri iskelelerde tabii olarak ikinci bir kurs devresi geçirecekler, bu suretle nazari kısımdan sonra sanatlarının ameli kısmında da mü- kemmel bir şekilde yetiştirilecekler- dir. İktisad Vekâleti, Türk mallarının yabancı piyasalarda itibarını kay- betmemesi için ihracat eşyalarının kontrolüne büyük ehemmiyet ver- mektedir. Kontrollerde bozuk mad- delere tesadü! edildiği takdirde malt sevk eden tacir hakkında en şiddetli cezalar verilecektir. Bu halin bir kaç defa vukua geldiği tesbit edilir- se tacir ihracat ticaretinden meneği- gortacı Cemal Başaranın mal sahibi bulunduğu 962 numaralı otomobil, kendi idaresinde olarak daire önün- den ilerlemekte iken arabanın motör kısmı kontak yapmış ve bir iştial vu- kua gelmiştir. İştial biraz şiddtelice ve sürekli ol- duğu için civar halk telâşa düşmüş- ler ve Beyoğlu itfaiye grupunu hâdi- seden haberdar etmişlerdir. Beyoğlu itfaiye grupu derhal bir motörbop ile su göndermiş ve yanmakta olan oto- Kaçak votka yakalandı İnhisarlar idaresi Beyoğlu mınta- kası takip memurları bir içki kaçak- çılığı meydana çıkarmışlardır. Memur- lar, yaptıkları takip ve taraşsud neti” cesinde Beyoğlunda küçük bir bara vakit vakit kaçak içki gelmekte olduk- Jarını haber almışlar ve bir cürmümeş- heyet bül ML ge kaçak içki geleceğini haber alan me- murlar, bir göz içinde şişeler içeri gi- rerken yakalamışlardır. Bunların muayenesinde kaçak vot- kat oldukları görülmüş, müsadere e- dilmiş, bar sahibi hakkında da kanu- ni takibata girişilmiştir.