7 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

7 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

sanne 2 Kadın tayyareci bulundu Bir kotra tayyarecinin yardımına koşuyor Londra 7 (Akşam) — Nev- yorktan bildiriliyor: İtasco kotrasından gelen bir telsiz- de Earhard'ın tayyaresini gördüğü ve yardımına koş- in olduğu bildirilmekte- ir. San Francisco © (AA) — Amefia Earhardt'ın akibeti hakkındaki endişe- ler artınaktadır. “Tayyareciden son haber, dün öğleden sonra alınmıştır, 'Tükio'dan gelen haberlere göre Ka- moi ismindeki tayyare gemisi bütün tayyareleri ve deniz tayyarelerile bir- Ekte araştırmalara iştirak etmek em- rini almıştır. Howland adasının cenubunda da araştırmalar yapılacaktır. Earhardt'ın Phosnix sdelearı mınta- kasında bulunması ihtimsli olduğu da söylenilmektedir. Henelulu 6 (AA ) — İtasca kotrası uzakta ateşler gördüğünü bildirmek- tedir, San Francisco 6 (AA) — İtasca kotrasile Swan ismindeki mayin tarak gemisi Honolulu adasının 300 mil şi- malinde Amelia Earharât'ı bulacakla- rını ümid ettikleri mıntakaya gelmiş- lerdir. Bu mıntakanın 100 mil ilerisinde bulunan Mooby ismndeki İngiliz ge- misi de araştırmalara iştirak etmek- tedir. General Franko, İngilte- reye yanaşmak istiyor Ya le iğ elem ilmen Paris 7 (Akşam) — İspanya meselesi süratle inkişaf etmektedir. General Frankonun İngiltereye yanaşmak İstediği günden güne anlaşılıyor. Valensiya ve Salamanka hükümetleri ecnebi gönüllülerin geri çekilmesine muvafakat eylemişlerdir. Ademi müdahale komitesi cuma günü toplanacaktır. Komitede Fransız delegesi B. Cerbin, Portekiz hududunda kara kontrolünün kalktığını hatır- lalacak ve bu hal devam ederse Fransanın da kendi hududu üzerinde ayni tedbiri alması ihtimali bulunduğunu Ispanyada söyliyecektir. gönüllüler geri çekilecekler mi? Almanya bunu kabul ediyor, fakat Italya muvafakat etmiyormuş Londra 8 (A.A) — Haves ajansı nın muhabiri bildiriyor: İspanyadaki ecnebi gönüllülerin geri çağırılması hakkında devletler arasında bir itilAf hasıl olduğu tek- Girde İngilterenin İspanyadaki mu- hasım tarafların muharip hakkını ta- nıyacağı öğrenilmiştir. İngiltere, gönüllülerin geri çağırı- masını şimdiki beynelmilel ihtilâf Adi bir dahili harp şekline soka cak esaslı bir tedbir telâkki etmek- tedir. Diplomatik mahfiller, Fransanın ihtilâf halinde buluman taraflara mu- harip hakkı verilmesine itiraz etme- ğe devam edeceğini ve gönüllülerin geri çağırılması meselesinde de İn- giltereye müzaheret edeceğini tah- min etmektedirler. Siyasi müşahidler, aşağıdaki şart- Jar altında bir anlaşmağa varılabile- ceğini zannetmektedirler. 1 — Netieede deniz köntrolünü idame etmenin mümkün olduğu tahakkuk ettiği takdirde kontrol İspanyol limanlarına nakledilecek ve beynelmilel nezaret me- murları bu limanlarda ecnebi gemilerini Aramak hakkına malik bulunacaklardır. Bu teklifin Romada ve Berlinde iyi kar- glandığı öğreniimiştir 2 — Deniz kontrolünün terkedilmesine mukabil Fransa ile İngiltere, yalnız gö- nüllülerin geri çağırılmasını değil, ayni Bamanda tayyareler hakkmda da ademi müdahale ve kontrolün tatbikini israrla istiyeceklerdir. Haber alındığına göre, Alman hükümeti gönüllülerin geri çağını- masını kabule hazırdır. Buna muka- bil, B. Mussolini son günlerde Popolo €' İlalia gazetesinde gönüllülerin ge- ri çağırılması kabul edilemiyeceğini yazdığından İtalyan hükümetinin bu hususta muvafakat cevabı vermesi ih- timali çok şüphelidir. Valânsia hükümeti, gönüllülerin geri çağırılması keyfiyeti, ademi mü- dahale komütesi tarafından teklif edildiği zaman bu teklifi kabul et- Mmişti. Buna mukabil nasyonalist hü- kümet, ayni teklifi reddetmiştir. Bu- nunla beraber, iyi malümat alan ba- $ı mahfillerde general Franco'nun fikrini değiştirdiği söylenmektedir, General Franko muarız değil Paris 6 (A.A.) — İyi bir membadan öğrenildiğine göre general Franco gönüllülerin geri çağırılmasına mâni olmamaktadır, ii Biyasi mahfller bu haber teeyyüd ettiği takdirde İspanya meselesinin beynelmilel cephesi hakkında yakın- da bir hal şekli bulunabileceğini be- yan etmektedirler. Uzak şarkta yeni bir hadise Japonlara göre Sovyet askerleri ateş açmışlar Erkânıharbiye- göre dün Şantungda yeni bir hâdise çıkmıştır. Sovyet askerleri bir hudud karakoluna ateş açmışlardır. Japort hudud ka- rakolu mukabele ederek iki askeri öldürmüştür. Mütea- kıben 150 Sovyet askeri kam- yonlarla hududu geçmişler, fakat Japon - Mançuko asker- leri tarafından ağır zayiata uğratılarak O püskürtülmüş- İerdir. ğ Havacılık marşı Ankara 6 — Havacılık marşı için açılan müsabaka müddeti uzatılmış- tır. Müsabakaya şimdiye kadar 35 şairimiz iştirâk etmiştir. Feshedilen petrol imtiyazı Ankara 6 (Telefonla) — Van vilâ- yetinin Muradiye kazasına bağlı Beş- parmak ve Görzüt köylerinde kâin olup imtiyazı Fransa tebaasından Emil ühtesinde bulunan petrol imti- yazının feshine vekiller heyetince ka- rar verilmiştir. Irak petrollerinde biriken hissemiz Bağdad 6 — Irak hükümeti, Tür- kiyenin Irak petrollerinden alacağı olup on beş senedir biriken hissesine mukabil bir milyon liralık kredi aça- caktır, m Karol İngiltereye gidecek Bükreş 7 — Kral Karol yakında İn- giltereye gidecektir. — Feci bir kaza Ankarada iki amele toprak altında öldü Ankara 6 (Telefon) — Bugün öğle- den sanra burada çok feci bir kaza oldu. İki amele toprak altında öldü. Sungurlu Hasan ve Nevşehirli Mus- tafa Said, Türk Ticaret bankası ci varında inşa edilen bir binanın te mellerini kâzarken, temel âni olarak yıkılmıştır. Toprak yığınları altında kalan ameleler bütün çalışmalara râğmen. kurtarılamamışlar ve ölü olarak çikarılmışlardır. Müddeiamu- milik tahkikata başlamıştır. Benzin fiatleri Dün de bu mesele hak- kında tedkikler yapıldı İktisad Vekili B. Celâl Bayar, ben- sin flatlerinin tenzili meselesile dün de meşgul olmuştur. Vekil saat on buçukta Ticaret odasma gelmiş, hu- susi dairesinde on üç buçuğa kadar meşgul olmuştur. Vekilin riyasetinde bir toplantı ya- pılarak gerek benzinin bir miktar daha ucuzlatılması ve gerek diğer ba- gı meseleler üzerinde etütlere devam edilmiştir. Şehrimizdeki benzin kum- panyaları direktörleri dün de Ticaret odasına gelmişlerdir. B. Celâl Bayar kumpanya direk törlerini kabul ederek benzin fiatleri hakındaki mütaldalarını dinlemiş- tir. Bu mütalâalar ayrıca tetkik olun- mak üzere zapledilmiştir. (o İktisad Vekili benzin meselesini kısa zaman- da halledecektir, B. Celâl Bayar öğle yemeğin! mü- tenkib İş bankasına giderek bir müd- det de orada meşgul olmuştur. Balıkesirde benzin ve petrol meselesi Balikesir (Akşam) — Belediye benzi- nin Titresine 15 ve petrolün Tittesine 13 kuruş narh koymuştu. Kumpanyalar bu flate satış yapma- makita ve piyasaya mal çıkarınamak- ta Israr ettiklerinden belediye halkın ihtiyacını göz önüne alarak depoda mevcut gaz ve benzinleri satışa çıkar- mıştır. Bu suretle intizamını kaybe- den otobüs ve kamyon servisleri tek- rar işlemeğe başlamışlardır. Motörlü tayyare kampı Kamp yarından sonra Etimesudda açılacak Ankara 6 (A.A) — Geçen devrede İnönü kampına devam ederek yelkenli uçuş brövelerini almış olan Türkkuşu mensuplarım motörlü uçuşlara alış Uştırmak için Etimesut'ta kurulan Er. gazi molörlü tayyare kampı bu ayın 9 unda açılacaktır. Dünkü uçuşlar Ankara 6 (A.A) — Türkkuşu ku- mandanı yüzbaşı Zekinin kumanda. sma ve tayyareci Vecihinin de bu- Tunduğu iki Türkkuşu tayyaresinden mürekkep bir filo dün Ankaradan ha- rTeketle Divrik, Zonguldak, Ereğli, Ada- Pazar, Geyve üzerinden uçarak İnönü- ne gitmiş ve bu sabah ta İnönünden Ankaraya dönmüştür. Hariciye Vekilimizin Tah- randa dünkü ziyareti "Tahran 6 (A.A) — Pars ajansı bil diriyor: Dr. Tevfik Rüştü Aras saat İlde İran parlâmentosu reisi Esfendiariyi ziyaret ve B. Esfandiari bu ziyareti bu sabah iade etmiştir. Maarif Vekili bugün şehrimize geliyor Maarif vekili Saffet Arıkan bugün şehrimize gelecektir. B. Şükrü Kaya, Bovyet Rusyaya gittiği için B. Saffet Arıkan şehrimizde ayni zamanda Parti sekreterlik işlerile de meşgul olacaktır. Ankara8 (Telefonla) — Mnarlf ve- kili B. Saffet Arıkan bu akşamki eks- presle İstanbula hareket etmiştir. B. Saffet Arıkan birkaç gün İstanbulda kaldıktan sonra Ankaraya dönecek» tir. Amerika, Avrupa ile | elbirliğine hazırmış Yalnız bunun için Avrupanın biraz hüsnüniyet göstermesini istiyormuş Londra 6 (AA.) — Belçika başve- kili Van Zeelând Londradan ayrılmaz- dan evvel matbüsta şu beyanatla bu- | Tunmuştur: l «Kati bir şey getirmiyorum. Ameri- ka relsicumhuru beni bazı şifahi teb- | Uiğatta bulunmağa memur etti. Eğer Avrupa biraz hüsnüniyet gösterecek olursa Amerikalıların Avrupa işlerine “ de rol oynıyacaklarından eminim, Baş- ladığım ankete devam edeceğim. Bu seyahatten mühim ve cesaret verici elemanlarla avdet ettiğimi söyliyebili- rim. Fakat tabii kati neticeler elde ettiğimi iddi edemem.» Roosevelt ve Hull ile temas halinde | kalıp kalmıyacağı hakkında sorulan suale Van Zecland bunun ahvale tabi olduğu cevabım vermiş ve: «Tekrar te- masa geçtik. Zannedersem en mühim nokta budur.» sözlerini ilâve etmiştir. Van Zecland bundan sonra Ameri- kalılardan kredi istediği hakkındaki haberi tekzib ederek Amerikanın ikti- | sadi engellerle gümrük manlialarının düşmanı olduğunu söylemiştir. | Başvekil beyanatını şu sözlerle hü- Fransada yeni bir hadise lâsa elmiştir: «Eşyamın arasında ne bir muk#' le, ne hazırlanmış bir proje ,n€ de yeni bir randevu vardır. Fakat, Avrupanın hüsnüniyet sahibi olan #X damlarına büyük teşvikler getiriyO” | Tum. Yapılacak şeyler tabii güç caktır. Amerikalılar ticaretin ve ist salâtın serbes olmasını istiyorlar, PX kelime ile yeni: Amerikaya eski kıl&” mızm şimdi evrensel harp hazırlıkla yerine umumi sulh âletleri ikame miş olduğunu gösterecek bir hale g€ mekliğimiz lâzımdır.» Gazetecilerden biri sruhavereyi Panya işlerine, sonra hava silâllarıni” terketme meselesine intikal ettirme istemişse de Van Zeeland cevap v miştir. Brüksel 8 (A.A) — Belge ajansi Van Zeslandın tayyareden iner inmef” Amerikada gördüğü hüsnü mukabel den memnun kaldığını ve elde ettiği” neticelerin ümidlerinin fevkinde ok duğunu beyan ettiğini yazmaktadır. Van Zeeland, derhal saraya gidere kralla uzun bir mülâkat yapmıştır. Balkan milletleri ve Yugoslavya Âyan ile mebusan arasında | Samuprava gazetesi mühim yeni bir ihtilâf Paris 7 (Akşam) — Fransız âyan meclisile mebusan meclisi arasında yeni bir ihtilâf çıkmıştır. Meclis, zi real işleri için müşterek mukavele usulüne ait projeyi kabul etmişti, Bu- nun âyandan da çabuk çıkması isle- niyordu. Halbuki âyan projeyi encü- mene hâvale etmiştir. Bu havale &yandaki temayülü göstermek bakı- mından ehemmiyetlidir. Yunanistanda tayyareye yardım Atina 6 (A.A.) — Atina ajansı bik diriyor: Tayyare lehinde umumi yardım de- vam etmektedir. İskenderiyeden, Ka- hireden ve Portsalt'teki Yunan mekte- binden mühim miktarda iane gönde- rilmiştir. Tayyareci Lindberg Londra 6 (A.A) — Lindberg saat 14,20 de Diandan gelerek İngilteredeki Lympne'de karaya inmiş ve tekrar meçhul istikamete doğru uçmuştur. Buğday mahsulü Bu sene geçen yıldan iyi olduğu anlaşıldı Ankara 6 — Bu sene buğday mah- raklık vardı. Bu sene muntazam yağ- mur yağdığından buralarda kuraklık olmamıştır. Buğday fiatinin düşme- mesi için tedbir alınıyor. Fiatler ya- kında tesbit edilecek! boğuldu Giresundan gelen bir telgrafa gö re Giresun ağır ceza reisi B. Osman banyo için denize girmiş, fakat açık- lara sürüklenerek boğulmuştur. Süvarilerimiz salı günü şehrimizde olacaklar Marsilya 8 — Çok muvaffakıyetli geçen bir Avrupa turnesinden sonra "Türk süvari ekipi yarın (bugün) Pro- vidence vapurile Marsilyadan hare- ket edecek, 13 temmuz salı günü saat 18 de İstanbulda bulunacaktır. Bir yerden başka yere tayin edilen memurlar Ankara 6 —, Bir yerden başka yere tayin edilen memurların vazifelerini devretmeden hareket etmeleri yasak edilmiştir. PAZ bir makale neşretti Belgrad 6 (A.A.) — Samoupravf gazetesi Stoyadinoviç hükümetinin ikinci yıldönümü münasebetile Baş” ” vekilin yücude getirdiği eserlere, bii kaç makale tahsis etmektedir. 1 Bugün çıkan «Baikan miltetleri arasında Yugoslavya» isimli makale“ | de Sloyadinoviç Hariciye Nezareti | makamını işgal ettiği günden bugü ne kadar Balkan anlantının vaziye* tini tedkik etmektedir. Gazete her şeyden evvel Stoyadi-” noviç'in Yugoslavya'nın harici siya” setinin esas prensiplerine sadık kak” dığını tebarüz ettirerek bu prensip” lerin Küçük İtilâf ve Balkan antanti ile ittifak etmek ve dostça geçinmek” ten ibaret olduğunu ilâve etmektedife ” Bundan sonra bu gazete mayıs” 1936 da Balkan antanlı konferansi” toplandığı ozaman (Yugoslavya'nın "| Baikan cemaatine karşı hattı hare“ ketini tasrih ettiğini ve Yugoslavya. “İl Romanya ve Türkiye'nin bunu tasvif ederek memnuniyetle karşıladıklarıni ieeiainizmekieğiz kya YAD i Pazar günkü maç Spor kurumu ikinci reisi tahkikat yapıyor Türk spor kurumu ikinci reisi Ay“ dın mebusu B, Adnan, Galatasaray * | Güneş maçında vukubulan müessif | hadiseler hakkında tahkikatta bur tunmak için şehrimize gelmiş ve alâ* kadarlar ile temasa başlamıştır. Li Umumi merkez de bu hadiseye 88“ bebiyet verenlere lâzımgelen cezalari vermek için federasyon tarafında hakem olarak gönderilen B. Kemal | Halimin raporunu beklemektedir. Umumi merkez, spor terbiyesile ka bili telif olmıyan hadiselerin wüseb* bipleri hakkında şiddetli cezalar ter tip etmek emelindedir. Romanya sefirinin dünkü | ziyafeti ş Dün akşam Romanya sefiri eks” Yâns Telemağue Türk gazetecile, Kabataş sırtlarında Villâuşakideki | yazlık ikametgâhlarına davet etmiş" tir. Gardenpartide gazetecilere R€ manya Kralının hususi şarabındafi ve bizzat sefirin icad ettiği nefis su cuklu börekten ikram edilmişti. | meslektaşlarımız Romanya sefareik | muhitinde gayet samimi ve isti: — bir gece geçirmişlerdir, '