7 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

7 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

al ve Belediye yeis vekili Ankaradan geldi Dün şehri gezerek temizlik meselesi ve Belediye işleri hakkında tedkikat yaptı Vali ve Belediye reis vekili muharririmize mühim bir beyanatta bulundu İstanbul Vali ve Belediye reisi ve- kili B. Şükrü, dün Ankaradan gel miştir. B. Şükrü sabahleyin vilâyette Meşgul olmuş, öğleden sonra da Be- Wdiyeye giderek belediye işlerile ya- kandan alâkadar olmuştur. Yapıl- ması için alınacak tedbirler etrafında Balimat vermiştir. Vali vekili dün şehrin bir çok semt- kerini ve bu arada HA! ile civarını gezmiş, gördüğü noksanlar etrafında aldığı notlar hakkında alâkadarlara kati emirler : B. Şükrünün beyanati Vali ve Belediye reis vekili dün ak- şam üzeri bir muharririmizi kabul ederek günün başlıca işlerinden olan tifo ve şehrin temizliği etrafında şu beyanatta bulunmuştur: — Şehirde tifo bakımından nazarı dikkati celbedecek derecede bir teh- “Mike mevcut değildir. Sıhhiye Vekâleti Hıfzıssıhha dairesi relsi B. Asımın reisliği altında toplanan sıhhat ko- misyonu, bu gibi işlerde ihtisasile ta- nınmış ecnebi mütehassıs B. Gots- ehliç'in iştirakile şehirdeki tifo kay- nakları tedkik edilmiş ve alınarak ted- birler kararlaştırılmıstır. Bu tedbirler, madde haline konulmuştur. Derhal tatbikine geçilmiştir. Bizim şehir için memnuniyeti mt- cib olan en mühim nokta, suların enfekte (bulaşık) olmamasıdır. Çün- kü sular enfekte olaydı, hastalık epi- demik bir vaziyette olurdu. 'Bize ferah veren manzaralar şudur? Tifo şehirde temas halinde intikal eden bir hastalık halindedir. Binaen- aleyh bu işte fik vazife, hükümetten ziyade halka alddir. Eğer, hastalık sulardan gelmiş olsaydı, ilk vazife halktan ziyade hükümete ve beledi- yeye terettüb ederdi. Biz halkın bu temasını iki safhaya ayırıyoruz: 1 — Halkın mecburi olarak sıkı surette temas ettiği sucu, limonatacı, aşcı, manav, kasab gibi doğrudan doğruya gıda maddeleri satan ve bunlara vasıta olanlar. Biz, bunları itibaren tatbik edeceğiz. Bunun için muayyen bir mühlet vereceğiz. 2 — Halkın ihtiyari olarak yaptığı temaslardır. Bunun için herkes şah- Sını temiz tuttuğu gibi temiz muhit- lerde bulunmalı, temiz kimselerle te- mas etmelidir. Sıhhat komisyonunun tavsiyelerin- den biri de kalabahk yerlerde ve hal- Kın kesafetle meskün bulunduğu ma- hallerde helâ ihtiyacının bertaraf edilmesidir. Bunun için de icab eden tedbirleri alacağız. Bülâsa olarak şunu söylemek iste- rim ki bu tifo vaziyeti karşısında hal kın iki türlü vazifesi yardır. Evvelâ aşı olmak, sonra da yaşadığı, temas ettiği insanların temizliğine dikkat ve riayet etmektir. Bunlar temin edil dikten sonra tifonun tevsi ve siraye- yetinin önü alınmış olur. Bir de şayanı memnuniyet bir nok- ta vardır: Komisyon, terkosun en emin, en temiz su olduğu neticesine vasıl olmuştur. Gerçe diğer sularda da tifo mikrobu yoksa da terkos, her bakımdan tercihe şayandır. Maamafih biz, esasen temiz olan memba sularının nakıl esnâsında kir- lenmemesi için de bazı tedbirler al- mağı muvafik görüyoruz. Ezcümle seyyar sucularla çeşmelerden su taşı- yanların temizliğe riayet etmelerini temin edeceğimiz gibi, bunların kul- landıkları vesaiti de fenni ve sıhhi surette tathir ettireceğiz. 24 saatte 12 tifo Evvelki gün öğleden, dün öğle vak- tine kadar yirmi dört saat içinde biri Çatalcada olmak üzere yeniden 12 tifo vakası olmuştur. Köprünün Haliç tarafında denizde bir cesed bulundu (Baş tarafı 1 inci sahifede) | Cesedin ilk göze çarpan hususiyeti, bu adamın muhtelif yerlerinden iple cinayet eserlerini gösterince, zabıtaca derhal tedbirler ittihaz edilmiş ve ce- sedin bulunduğu yer ve köprü üzerine isabet eden kısım polis kordonu altına alınmıştır. Cesede ilk bakanlar, baş ve ellerin vaziyetinden ölünün en aşağı iki ay kadar denizde kaldığını anlamışlardır. Çünkü kafa kâmilen kemik kalmış, eller, bütün derileri tamamen döküle- Yek bir iskelet halini almış bulunu- yordu. Vücud etleri de, elbise içinde olmasına rağmen dökülecek bir hale gelmişti Cesedin denizden duba üstüne alr- nabilmesi için yarım saatten fazla uğ- Taşılmış, nihayet bir sedye, denizdeki cesedin altına sokulmak suretile cesed denizden sedye İle çıkarılmıştır. Cesedin uzun müddet denizde kal- miş olması dolayısile duba üzerine alı- nır ahnmaz, köprüyü bir baştan öbür başa kadar istilâ eden bir taaffun, hal- kı köprüden uzaklaştırmıştır. Üzerindeki elbiselerin bir hayli çti- rümesine rağmen mazbüt ve derli top- Ju olduğu görülmüş. bilhassa ayakka- bıların yeniliği ve bir papyon kravat nazari dikkati celbetmiştir. Ölü oldük- ça uzun boylu, mülenasip endamlı ve orta yaşlı bir adamdır. Cesed, denizden çıkarılmak üzere uğ- raşıldığı bir sırada cebinden, bir ecne- bi lissnile yazılı matbu bir kitap çık- muş ve bu da muhafaza altına alınmış- tır. Cesed, o kadar denizde kalmıştır ki, elbiselerin üzerinde midyeler yuva yapmış ve bunlar da ayıklanmıştır. Midyelerin yuva yapmasından, ce- sedin, suların akıntısile köprü altına kadar geldikten sonra burada duba al- tana takıldığı ve daha fazla da bu ta- kılma dolayısile denizde fazla kaldığı tahmin edilmektedir. Maktulün elbiselerinin vaziyetin- den oldukça yüksek bir içtimai seviye- ye mensup olduğu kuvvetle anlaşıl- maktadır. Cesedi mu&yene eden bele- diye ve adliye doktorları morga nakli- De lüzum gösterdikleri için cesed, tıb- bı adilye kaldırılmıştır. Bugün yapıla- cak otopsi, ölümün hakiki sebeplerini tamamen meydana koyacak, bundan sonra da yapılacak olan kanuni taki- Bir çocuk havuzda boğuldu Büyükadada bahçıvanlık yapan Mustafanın karısı dün evin mutfağın- da yemek pişirirken iki yaşında kızı Güler de yanında oynuyormuş. Kadın, bir aralık çocuğun ortadan kayboldu- ğunu görmüş, bahçeye çıkıp #ramağa başlamıştır. Kadıncağız çocuğunu bulamayınca, şüphelenerek bahçenin köşesindeki havuza koşmuş ve küçük Gülerin ha- vuza düşüp boğulmuş olduğunu gör- müştür. Vaka derhal müddetumumi- Mğe bildirilmiş, çocuğun cesedi havuz- dan çıkarılarak muayene edilmiştir. Kaza etrafında müddelumumllik tah- kikat yapıyor. Balıkesirde yıldırım bir köylüyü öldürdü Bir kadın ve bir çocuk ağır yaralandı Balıkesir 5 (Akşam) — Günlerden- beri devam eden bunaltıcı sıcaklar- dan sonra Balıkesir ve mülhakatına mebzul miktarda yağmur yağmıştır. Bu hal, bir, iki aydanberi yağmur bek- Myen köylülerin yüzünü güldürmüş- tür. Hava kapalıdır, yağmurun devam edeceği anlaşılıyor. Yağmur esnasın- da şehrin civarına birkaç yıldırım düş- müştür. Yeniköyden Muharrem oğlu Sururi, kayınvaldesi Şamile, iki yaşında oğlu le birlikte tarlada çapa çapalarken yağmura yakalanmışlar ve köye dön- mek üzere yola çıkmışlardır. Şamile torununu kucağına alarak ala binmiş ve Sururi de hayvanı yedeğine almiş- tır. Köye dönmekteler iken yağmur şiddetlenmiş ve tam bu sırada düşen bir yıldırım Sururiyi bir anda kömü- re çevirmiş, kadın ve çocuğu vücutle- rinin muhtelif yerlerinden yaralıya- Tak altlarındaki hayvanı derhal öl dürmüştür. Yaralılar tedavi altına alınmışlardır. İki uçağımız Zonguldağın üzerinde uçtu Zonguldak 6 (A.A.) — Dün iki uça- ğımız saat 8 de Zonguldak üstünde uçtu. Uçaklarımızın Zonguldaği ziya- Tet edeceği müjdesini alan binlerce Zonguldaklı meydanlara, caddelere akın etti. Uçaklar şehre vecizeler yazı- h kağıtlar yağdırdılar, Hava kurumu- na Zonguldaklıların şükranları bildi- Atlantikte hava seferleri (Baş tarafı 1 inci sahifede) İki tayyare de Atlantiği geçti Londra 6 (A.A.) — Panamerican Airways'in Clipper deniz fayyaresi 'Atlântik denizini 12 saat 40 dakika- da geçtikten sonra saat 1047de Foynes adası açıklarma konmuştur. Botwoods (Terre Newve) 6 (A. A.) — İmperial Airways'in o Caledo- nla ismindeki tayyaresi saat 6.66 da » mahalli saat - buraya gelmiştir. Yüzme müsabakaları Nev-York 8 (A.A.) — Atlantic City”- de yapılan yüzme yarışlarında, Sırt üstü yüzmelerde Erma Kompa ile Ge- orge Kojac yeni kadın ve erkek Tekor- ları tesis etmişlerdir. 200 metre sırt üstü yüzme «kadınlar arasında»: Erma Kompa, 2 dakika 49,8 saniye, 440 yarda sırt üstü «Erkekler ara- sında»: George, Kojac, 5 dakika. 400 yarda sırt üstü «Erkekler ara- sında»: George Kojac, 4 dakika, #7, saniye, 220 yarda sırt üstü «Erkekler ara- sindâ»: George Kojac, 2 dakika, 30,6 saniye, Türk - Alman klering müzakeresi Berlin 6 (A A.) — Anadolu ajansı- run hususi muhabiri bildiriyor: Türk- Alman klering müzakerelerine dün Hariciye nezaretinde başlanmıştır. İlk ağızda aryere işlerinin halli karar al- tana alınarak iki kornite teşkil olundu. İtalyan ve Alman amele teşekkülleri arasında iş birliği Roman 6 (AA) — izayek ve Alman amele mesaj teşekküllerinin etmelerini derpiş eden bir itilâf imza edilmiştir. İtilâfname mucibince iki memleket ricali ve İşçileri muntazaman birbir- lerile temas edeceklerdir. Yeni bir «enternasyonal» ihdas edilmek istenilmediği, bu münasebet- le tasrih edilmektedir. Bununla be- rTaber amele teşekkülleri beynelmilel mahiyette bir teşebbüste buluna- cakları zaman birbirlerile istişare ede- ceklerdir. HALK OPERETİ Genel ithalât rejimi hazırlığı Iktisat vekili bu mesele hakkında tetkikler yapıyor Umumi ithalât serbestisi sistemi- nin tatbikine geçilmesi zamanı çok yaklaşmıştır. Şehrimizde muhtelif ik- tisadi işler üzerinde tedkikat yapımak- ta olan B. Celâl Bayar, Ticaret odasın- daki bürosunda genel itihalât serbes- tisi ile esaslı şekilde meşgul olmakta- dır. Sanayi umum müdürünün rels- liği altında bir heyet te ayni mevzu üzerinde Ticaret odasında çalışmak- tadır. Bu arada muhtelif senelere aid istatistikler (gözden © geçirilmekte, memlekete çokluk giren maddelerle beraber son yılların umumi ithelât va- giyeti de etüd edilmektedir. İktisad vekili muhtelif memleket- lerle olan ticaret arilaşmaları vaziye- tini gözden geçirmektedir. Bu tedki- katın umumi ithalât serbestisi ile ya- kından alâkadar olduğu anlaşılmak- la beraber çalışmalar henüz netice- lenmediğinden, bu hususta şimdilik fazla bir şey bilinmemektedir. Piya- sa, genel ithalât serbestisi yeni siste- minin bir an evvel tatbikine geçilme- sine merakla intizar etmektedir. Genel ithalât rejimile kaldırılmış olan kontenjan sisteminden sorra, tatbiki pek yaklaşmış olan umumi it- hal serbestisi ithalâtın çok müsaid bir şekilde kolaylıkla yapılmasını te- min bakımından bir kat daha ehem- miyet kesbelmekte ve piyasanın de- rin alâkası da bundan ileri gelmekte- dir. İktisad vekili B. Celâl Bayar dün 'Ti- caret odasındaki meşguliyeti sırasın- da Sümer Bank ve İş Bankasi fabri- kaları müdürlerile de bir görüşme yap- mış, fabrikaların istihsalâti hakkın- da kendilerinden malümat almıştır. Sındırgıda bir orman yangini bir saha yandı Kirazlı mevklinde devlete sit orman- rabbal bir saha tamamen yandıktan sonra ateş müşkülâtla söndürülebii- miştir. Yapılan tahkikatta yangma, Sındırgının Çorum (Dügertepe) nahi- yesine bağlı Güven köyünden Rama- zan oğlu Mehmedin sebebiyet verdi- ği anlaşılmıştır. Mehmed, bal çıkarmak için ateş yakmış ve bu suretle yangının çık- masına, sebebiyet vermiştir. Suçlu ad- Myeye teslim edilmiştir. Diyarıbekirde futbol maçlari Diyanbekir (Akşam) — Lig maçla- Tina iştirak etmek ve Diyanbekirin birincisi Yıldız takımile maç yapmak Üzere Mardin takımı mıntaka merke- zi olan Diyarıbekire gelmişti. Fakat mıntaka ve lig heyetince görülen lü- zum üzerine bu takımlar arasında ya- Pılacak taaçın şimdilik tehirine ka- rar verilmiştir. Mardin takımı Mar- dine avdet etmiştir. Diyanbekir, Siird, Mardn, Urla ve Siverek şehir ve kasabalarından on ât- let ve iki idareci olmak üzere On İki kişi temmuzun dokuzuncu cuma gü- nü Diyanbekirde bulunacaktır. Tem- Muzun onuncu ve on birinci günleri müsabakalar yapılacaktır. Amasyada tarih kurumu namına tedkikler Amasya 6 (A.A) — Türk tarih ku- Tumu namına antropolojimetrik üze- rinde çalışmak için Dr. Şefik yanında bir arkadaşile buraya gelmiş ve köy- lerde tedkikata başlansıştır. İrlandada seçimin neticesi Dublin 6 (A.A.) — Irlanda intiha- batının bildirilen son neticeleri şun- lardır: De Valera 67, Cosgrave 44, amele partisi 11, müstakiller 8 mebusluk el- de etmişlerdir. Yeni kanunu esasinin kabulü lehin- de 560,346, aleyhinde 436.406 rey ve- rilmiştir. Fransada yeni mali proje Paris 6 (Akşam) — Maliye Nazırı 8 milyarlık varidat temin edecek lâ- yihasını hazırlamıştır. Meclis çar- çamba akşamı toplanınca proje mü- zakere edilecektir. Ki > : 7 Temmuz Ademi müdahale Alman ve İtalyan diplo” masileri Romanyayı el etmeğe çalışıyorlar Roma 6 (AA) — Umumiyetle min edildiğine göre, İtalya, müdahele komitesinin önümü toplantısında, geçen haltaki İtalyan Alman projesinden azami ne müi” künse kurtarmağa çalışacaktır. Siyasi mahtfiller, Portekizin ve caristanın müzaharetinden emin gö” rünmekte ve Alman ve İtalyan dip” lomasileri de Romanyayı elde etm için çalışmaktadırlar. Bu suretle be$ reyden fazla elde edilmesine güv&” nilmemekle beraber, bu muhalefetin” Fransız - İngiliz projesini akim b raktırmak ve otoriter devletlerin gö” rüşlerini nazarı dikkate alacak bi” mutavassıt tarzı hallin kabul ettirile” mesi için kâfI geleceği zannedilmek” tedir. B. Edenin cevabı * Londra 6 (A.A) — B. Eden Avam” kamarasında EB. Attlee'nin bir suali” ne cevap vererek, ademi müda komitesi umumi toplantısının öni müzdeki cuma günü yapılacağını b dirmiş ve hükümet siyasetinin bu ko mitedeki hükümet mümessili : fından cuma günü tasrih ve kendisi * tarafından da dün Avam kamarasım | da izah edildiği şekilde ve değişmemiş” olduğunu söylemiştir. k ve - ” Avusturyada hapisteki s0sy! list rüesa affedildi Viyana 6 (A.A.) — 1935 teşrinisa- nisinde uzun hapis cezalarına mah- © küm edilmiş olan ihtilâlci | sosyalist © i İ rüesayı Relsleumhur affetmiştir. : | İngilterede bir papaz 2 sene Balıkesr 5 (Akşam) — Sındırgının | da yangın çıkmış ve İki kilometre mü- | hapse mahküm oldu Paderborn 6 (A.A) — On dört ya: | şında çocuklarla ahlâksızlık yapan bir çıktı, iki kilometre murabbal | papas iki sene hapse mahküm edik | miştir. Fransız maliye vekâletinin bir tekzibi Paris 6 (A.A.) — Maliye Bakanlığı neşrettiği bir tebliğde mali projeler : hakkında neşredilen muhtelif haber“ çıktı lere inanılmamasına, bunların biç j Paris 6 (A.A) — Kral «Action © Française; gazetesinin sekiz aydan- © beri mahpus bulunan direktörü Char les Maurras, bu sabah tahliye olun- | muştur. . Paris ticaret borsasındaki muameleler Paris 6 (A.A.) — Paris ticaret bor sası komitesince kabul edilen bir ka- rar sureti mucibince piyasaların tek- rar açıldığı tarihten işarı ahire ka- * dar ancak müşterilerin mesleki ihti” yaçları dolayısile muhakkak görüle- bilecek muameleleri kabul edilecektir. Londradaki faşist nümayişi Londra 6 (A.A )—Trafalgar Sguar& üzerine yapılan faşist yürüyüşü n6- ticesinde 25 erkek ve bir kadın Lon- dra mahkemleri huzuruna çıkarılmış" lardır. Mahkemeler yolları tikama ve darp cürümlerile 12 kişiye muhtelif para, cezaları vermişlerdir, j - bir esasa istinad etmediğini bildir- mektedir. Charles Maurras hapisten tir. İçlerinde ecnebiler de bulunan mikdarı mahdut bazı kimselerin bu #uikasdi hazırladıkları zannedilmek” tedir. i İnfilâktan sonra topallıyarak uzak“ aşan bir şahıs aranılmaktadır, Belçika başvekili Brüksele | döndü Londra 6 (AA) — Van Zeelandı hava yolile bu sabah Brüksele dön“ müştür. j Londra 6 (A.A.) — Dolaşan bir $# yisya göre Van Zesland, İtsiya Ü€ Almanyanın üç taraflı para iti iştirak etmelerini teklif etmistir.