7 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

7 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

mayız. Saklamağa ok Ki, yukarıda ismi geçen karasin, başka, memleketimizde, kadar ape Sivrisineğe, tatarcığa lann ti Ilahın belâsı küçük canavar- Bu ürlü türlüsü vardır. m bir sebebi, belki itina- Sazlar. dir. geç, Akat diğeri de elbet ıklm- tep, beynelmileğ konferansının» lanmasını teklip etmiştik. okumuştum; âlimin biriz henüz kati bir çare Tupa sebebi, bu hastalı- ve Amerika gibi mite Masıdırı eketlerde yayılmış olma- Me giy *, Yordu. Hangi memlekette İclâketler mevcutsa ora lerinin © işe faaliyetini mesi kadar tabii ne vardır? veri içindir ki, Türk mü- karşı min de haşarat salgınına #yak gi, <TİYetin mücadelesinde ön- Sing İste, ani, bir kongre toplâma- kabil geri İK. Belki, bu, birdenbire İyette zn T. Onun için ihbzari ma tat hakk, mak üzere, muhtelif haşa- İni, İN orjinal tezler hazırlıyan ” velev bunlar ecnebi dahi Müteteş, için, bunlar münakaşa er, ayy anlarda Anadoluyu gezen Nİ 1? Vâ-Nü, yirmi beş sene Mezarfızi cut olan, fakat şimdi ancak Yordu 5 kalan köylerden o bahseği- Dink şan sebebi sılmadır. Sıtma- m vrisinektir, | Rey m Umhuriyet rejimi, sıtmaya rey açmıştır. Fakat mü. | m, en büyük kısmı, kinin yut- ivy ibaret kalıyor. Yani nk ekler hâlâ mevcuttur. Biz on- leri ! kinin alanlara zarar vermeme- la çalışıyoruz. Biliyoruz: i bazı Si Ar da kurutmak isteniyor; İ fakaş etlerde bu uğurda çalışılıyor; | kökü, örkiyedeki bütün haşerelerin | Seneliy İm sistem dairesinde - beş on ii r proğramla - kibrit suyu | 2 h Yolunu aramalı, bulmalıdır. » denilen mahlük, kâinatta en ları NO Takibi sanılan büyük hayvan- | kat ki in kürede mağlüp etmiştir. Pa- Büküm güler hâlâ bizim üzerimizde heleiy ler. Türk münevverliği, bey- Sena, maş kongrelere,eserlerin yazılma» Nina ia ücadele plânlarınn yapılma» Mak my sidik edilmesine önayak ol | Deyeriytile küçük canavarlarıda | neti mağlüp etmesine önderlik | Gün Sel ümrük vekâletinde yeni tayinler Vekâletinde yeni bazı © Yapılmıştır. B, Mustafa Nu- Müğüy, çaba gümrükleri başmüdür- orion çayinile boşalan Vekâletteki İleri Eş işler müdürlüğüne gümrük Onu, Âdürü B. Celâdet Barbaros, B. Eni, Bine gümrük işleri kısım şefi Barı, kısım şefliğine tedkik me- lergi,, adan B. Şeref tayin edilmiş Güme yüne ler Tihin £ İ bir toplantı yapılmıştır. Sırt hamallığı Iki üç gün içinde tamamen kaldırılacak Sırt hamallığinın kaldırılması için Dahiliye vekfleti tarafından verilen karar, şimdiye kadar tatbik edilme- mişti, Haber aldığımıza göre, sirt har mallığı pek kısa bir zaman içinde Kal- dırlacaktır. Bu husustaki tedbirler iki üç güne kadar ilân edilecektir. Ticaret odasında yeni tayinler Ticaret odası tedkikat ve istihba- rat şubesi müdürü ve muamelât şu- besi müdür vekili B. Galib Bahtiyar muamelât müdürlüğüne ve odanın eski muhasebe müdürü, tedkikat şu- besi raportörü bay Tevfik Alanay da tedkikat şubesi müdürlüğüne tayin edilmişlerdir. Müdürler yeni vazifelerine bugün- den itibaren başlıyacaklardır. Tophane cinayeti failleri hapse mahküm oldular 'Tophanede İsmali adında birini bi- çakla öldürmekten suçlu Ali, Hüseyin ve Kâmilin muh ceza mahkemesini hazeme neticesinde suçlulardan Ali | ile Hüseyinin bir sene 10 ay veon beş | gün hapislerine, Kâmilin de üç ay hapsine karar verilmiştir. Deniz banyosu | Belediye tehlikeli yerlere işaret koyacak Açıkta denize girilmesinin kati su- rette menedileceğine dair bazı gazete- lerde görülen neşriyat üzerine bele- diyenin salâhiyettar erkânından bir zat bize şu izahatı vermiştir: — Böyle bir yasak yoktur, Geçen senelerde olduğu gibi umumi âdaba riayet etmek şartile açıkta denize gi- rilebilir, Ancak akıntılı ve girdaplı yerlerde ve bilhassa lâğım ağızları bulunan ma- hallerde denize girmek tehlikeli görül- müştür. Esasen belediye yakında bu gibi can ve sağlık bakımından tehlikeli yerleri tesbit ederek işaretliyecektir. Halk, bu işaretli yerlerde denize giremiyecek- tir. Kadıköyünde Kızılay müsameresi Kızılay haftası münasebetile Kızılay Kadıköy şubesinin teşebbüsü üzerine Toplantıda öğretmen B. Kenan bir nutuk söşl- yerek Kızılayın hizmetlerinden bah- setmiştir. Bundan sonra Kızılay bayraklarile süslenmiş bir kamyonun içinde kü- çük kızlar kanadı periler şeklinde bir canlı tablo yapmış ve kamyon, önüm- de bir bando muzika olduğu halde yo- la çıkmıştır. Kaniyonu müteaddid taksiler takib ediyordu. Alay Bostan- cıya kadar gitmiş ve her tafatta Kı- zılay lehinde tezahüratta bulunul. Haklı şikâyetler İlâçta da ihtikâr olur mu? Türkiyeye, ilâçların bir kısmi, hazırlanmış veya yârı hazırlan- mış olarak, İsviçreden, Fransa- dar, İtalyadan, Belçikadan ithal edilir. Evvelce bunlar için bir esas tesbit edilmişti: Meselâ 12 frank bir Hira sayılıyordu. Fakat Fransız parası düştü: 17 frank bir Hira ol- du, Nihayet yeni bir diüşüş: Şimdi 20,5 frank bir Uradır. İsviçre frangile İtrette ve Bel- çika frangında da sukut olmuş- tur, Halbuki ilâçlar, Türk parasile müşteriye ayni pahalılıkta salık makta berdevamdır... Bunda ba- Tiz bir mânasızlık göze çarpmı- yor mu? Alâkadar makamlardan ya bu ucuzlatmayı temin etmelerini, ya- hut ta ilâçların hâlâ niçin eski pahalılıkta olduğunu izah etme- lerini isteriz, İlâçta da thtikâr olur mu? Batan İtalyan vapuru Muhakemenin Valansiya- da yapılması istendi Çanakkale boğazında bir İspanyol gemisile müsademe eden İtalyan va- purunun vaziyetini tedkik etmek üze- re dün İtalyadan Titaluka adında bir mühendis gelmiştir. İtalyan mühendisi bugün Çanak- kaleye gidecektir. Mühendis, muha- kemenin Brüksel muahedesine istina- den Valansiyada yapılmasını istemiş- tir. İspanya hükümetinin bu talebi, yakında ikinci ticaret mahkemesi ta“ rafından tedkik edilecek ve bir karara bağlanacaktır. Her iki vapurun süvarileri müsade me etrafında dün Deniz ticaret mü- dürlüğünde sorguya çekilmişlerdir. Gayrimübadillerin istihkakı Bütün işler teşrinievvele kadar takib edilecek Gayri mübadillere aid Maliye vekâ- letince netielenecek birçok işler var- dır. Gayri mübadiller idare şimdiye kadar Vekâlete birçok teşeb- büslerde bulunmuş, bilhassa bonoların kıymetlenmesi için emlâk satışına ye- niden başlanılmasını ve istihkakları- na mukabil yeniden para tevzlatı yar pılmasıni rica etmişti, Haber aldğımıza göre Maliye vekili B. Fuad Ağralı, gâyri mübadillere aid bütün muallâk işlerin teşrinieyvele kadar tasfiye edileceğini ve gayri mü- badilleri memnun edecek bir sureti tesviye bulunacağını vadetmiştir. 300 tonluk su dubası Liman işletme idaresi Holandadan 300 tonluk bir su dubası almağa karar vermiştir. Bay Amcaya göre... Sahife $ Sergi hazırlığı Son günlerde müracaatlar ço- ğalmağa başladı TI temmuzda açılacak olan Yerli mallar sergisine iştirak için MiNi sa- nayi birliğine mürâcaat edenler Ç0- almaktadır. Şimdiye kadar 75 mü- essese sergide yer istemiştir. Kayıtla- ra başlanalı bir kaç gün olmasına rağmen fazla müracaat karşısında dünden itibaren pâviyon sahalarının tevziine başlanması muvafık görül müştür, Serginin açılacağı Galatasa- ray lisesinin bahçesine yapılacak olan muzik köşkünün inşasına obaşlana- caktır. Milli sanayi birliği kâtibi umumisi B. Halit Güleryüz, Iş bankası mües- sesatının bu seneki sergiye ne şekilde iştirak edecekleri hakkında banka | umum müdürü B. Muammer Eriş ile dün bir görüşme yapmıştır. Sümer bank ile İnhisarlar idaresi de sergiye iştirak edeceklerdir. Bu sene sergiyi İktisad Vekili B, Celâl Bayar açacak- tır. Büyükdere yolundaki otomobil kazası Büyükdere yolunda B. Abdürrah- man Naciye aid bir otomobilin dev- rildiği, içinde bulunan B. Abdürrah- man Naciye bir şey olmadığı yazi- mıştı. Haber aldığımıza göre otomo- bil B. Saide aiddir. İçinde de B. Ab- dürrahman Naci bulunmiyordu. Çatalca cinayeti Katil 20 sene 9 ay hapse mahküm oldu Çatalcanın Gökçeli köyünden Ha- mid adında biri ayni köyde Asımın ki» yi kendi kardeşi İbrahime al- mak istemiş, Asım kızını bunlara ver- miyerek şoför Hasan adında başka bis rine vermiştir. Bundan hiddetlenen Hamid yanına İsmail adında bir ar- kadaşını alarak bir gün köyün yolun- da Aşımı beklemiş ve Asımla karısı gi- derleken önlerine çıkıp ikisini de öl- dürmüştür. Dün ağır ceza mahkemesinde bu el- nayetin muhakemesi bitirilmiştir. Mu- hakeme neticesinde bunlardan Hami- din yolda Asımın önüne çıktığı ve Ası- mın tabanca çekmesi üzerine kendisi de tabancasını çekerek Asıma bir kur- şun atıp yaraladıktan sonra tabanca- sı tekrar ateş almayınca kasaturasını çıkardığı ve yaralı Asımı kasatura ile de birkaç yerinden vurup öldürdükten sonra at Üzerinde gitmekte olan Asi- mun karısı Nefiseyi de kasatura ile öl- dürdüğü sabit olduğundan 20 sene do- kuz ay müddetle hapsine, müebbsden &mme hizmetlerinden memnuiyetine, Asım ve Nefise Için de vereselerine iki bin lirâ ölüm tazminatı ödemesine ka- rar verilmiştir. İsmailin bu cinayette alâkası sabit olamadığından beraet etmiştir, Bir altın kaçakçısı yakalandi Türkiyeden Yunanistana giderken üzerinde 200 Türk altını kaçıran Kilya adında bir adam, gümrük muhafaza memurlari taratından Lüleburgazda yakâlanmıştır. İSTANBUL HAYATI Alinin külâhı Veliye... Bu sene havaların fazla sıcak git- mesi sayfiye meraklılarını harekete getirdi. Her gün sokaklarda ev eşya- sı yüklü bir çok arabalara raslıyo- ruz. Vapurlar, sandallar durmadan sayfiyelere göç taşıyorlar. Ben, şimdiye kadar yazın sayfiye- ye gitmeyi bir refah eseri zanneder ve fatak bir çok göç arabaları üze- rinde kırık mangal, telleri yırtılmış yemek dolabı, hasırları delik, bacak- ları çarpık iskemle gibi müreffeh bir yuva eserine hiç te delâlet etmiyen hurda yığınlarını gördükçe bu mw ammaya bir türlü akıl erdiremez. dim. Nihayet geçen gün bir tesadüf. le bu işin iç yüzünü öğrendim. Ak- saray tarafında mahalle arasında bir evin önüne koca bir yük arabası dayanmış. Kapı önünde gömleğinin kolları sıvalı, şakaklarından terler sızan bir adam, eşya yükleten araba- cılara yardım ediyor, bir taraflan da karşı pencereden bakan birine an- latayor: . — Komşuluğunuzdan biraz mah- run kalacağız amma, ne yapalım ba- yım? İmtihanlarını iyi verirlerse ya- zın sayfiyeye götürmek üzere ç0- cuklara söz vermiştim, Boğazda mev- simliği kırk liraya üç odalı bir evceğiz kiraladım. Bahçesinde bir kaç ağaç meyvası da var, Burada her ay yirmi lira ev kirası veriyoruz. Say- fiyede adamakıllı soğuklar basmen- ya kadar ferah ferah beş ay otururuz. Benim her gün vapur paramı da ilâ- İ ve edersem evin aylığı on beş lirayı geçmiyor. Ayda beş lira buradan ka- zanıyoruz demektir. Çocuklar bah- çedeki meyva ile idare ederler, biraz da o masraftan tasarruf etmiş ola- cağıx. Şimdi sobayı, mangalı da sa- tabilirsek taşınma masrafı da ora- dan çıkmış olur. İşte böyle, Alinin külâhını Veliye giydirerek biz de ço- cukları sayfiyeden mahrum bırakmı- yoruz. Kabilse siz de böyle bir şey yapsanız da biraz da sayfiye komşu- luğu etsek.. Adam konuşurken oğlu da yanın. da bir eskici ile geldi. Demir soba ile bakır mangalı kapının önüne çi- kardılar. Gürültülü bir pazarlık baş- ladı. Bir aralık evin bayanı pencereden başını uzatarak kocasına haykırdı: — Ayol, niçin bu kadar uzun pa- zarlık ediyorsun? Adam kaç kuruş ve riyorsa ver gitsin. Yazın bize soba- nın İizumu yok ya. Şimdilik araba parası çıksın, işimizi görelim de kı şın Allah kerimdir. İnşallah daha iyi sini alırız. Adamcağız kış sobasının tedariki işini Allahın keremine havale ede rek soba ile mangalı ucuzca eskiciye verdi. Biraz sonra da arabanın ar- dından aile efradı yola koyuldular. Bu sayede ben de işin iç yüzünü öğ- rendim. Meğer, bütün marifet, Ali- nin külâhmı Veliye giydirebilmekte imiş. Fakat, acaba sonradan Veli, külâhi tekrar Aliye iade edecek mi?. ” CR arar raya e mv sar tam Romanyadan 1500 göçmen geldi Romanyadan şehrimize gelecek göç“ menlerin ilk kafilesini getirmek üze re geçenlerde Köstenceye giden Hisar vapuru dün 1500 kişiden ibaret ilk göç men kafilesile limanımıza dönmüştür, Göçmenlerin yanında birçok eşya da vardır. Göçmenler Marmara Ereğli- Si araya ke de bay Amca, yüz maç pahalıdır!... ... Neresinden baksan bir futbol maçı bul... ... Tramvay biletlerinin bile ön pa- | ucuzladığı bu zamanda.., .. Bir liraya futbol seyredilemezi, Hemen bunu yaz gazeteye de oku- Sunlar!... B. A. — Öyle deme dostum, bir ik ra ile hem futbol, hem boks seyret» mek pahalı değildir!...