11 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

11 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

11 Temmuz 1937 Fransa 13 temmuzdan itibaren hudud kontrolünü kaldırıyor Fransa, bu kararile Portekizin hudud kontrolün ü kaldırmasına mukabele etmiş oluyor Paris 10 (A.A.) — Resmen bildiril diğine göre, Fransa hükümeti bu ayın 13 ünden itibaren İspanyol - Fransız hududundaki kontrolü ilga etmeğe karar vermiştir. Paris 10 (A.A.) — 13 temmuzdan i- tibaren Fransız - İspanyol hududun- daki kontrolün ilgası hakkında Fran- sa hükümeti tarafından verilen karar dün ademi müdahale komitesine Cor- bin tarafından bildirilmiştir. Bu ka- rardan maksad, Fransız hududu bir kaç gündenberi İspanyol - Portekiz hududunun girdiği vaziyete sokmak- tır. Bu sonuncu hududda Lizbon hükü- metinin teşebbüsü üzerine İngiliz mü şahidlerinin kontrolüne nihayet ve- rilmiştir. Fransa hükümetinin kararı- Dın biteraflarn kontrolüne nihayet verilmesine inhisar ettiğini tasrih et- mek lâzımdır. Pirene hududu geçen ağustos ayın- da tatbik edilmeğe başlanan nizamna, meler mucibince memnu maddelere karşı kapalıdır. B. Eden devletlerin fikrini istimzac ediyor * Londra 10 — B. Eden Avrupa hü- “*kümet merkezlerinde bulunan İngiliz sefirlerini, ademi müdahale komite- since İspanya sahillerinin kontrol i şinde bir sureti tesviye bulmak için İngiltereye tevdi edilen vazife hakkın- da nezdinde bulundukları hükümet- ler arasında bir anket yapmağa me- mur etmiştir. Söylendiğine göre, İspanya ilman- larının kontrolü hakkındaki proje su- ya düştüğü takdirde bir deniz kontro- Jüne iştirak edip etmiyeceklerini an- lamak üzere bitaraf devletler nezdinde istimzaclar yapılmaktadır. Tifo hastalığı Nafia Vekili tevakkuf halinde | B. Ali Çetinkaya İsveçe Sıhhiye Vekâleti teftiş heyeti reisinın un beyanatı İstanbul 10 (AA) — Şehrimizde bulunmakta olan sıhhat vekâleti tef- tiş heyeti reisi, Anadolu ajansına şu beyanatta bulunmuştur: «İstanbulda görülen tifo vakaları- hin seyrinde henüz kati ve mahsus bir değişiklik yoktur. Vakalar artmıyor ve fakat vaziyet tevakkuf halindedir ki bu görünüş yakında bir salâh hasıl olacağını ümid ettirmektedir. Sıhhat vekâleti mesele ile çok yakın bir su- rette alâkadar olmakta ve vaziyeti gü- nü gününe takib etmektedir. Evvelce kararlaştırılan tedbirlerin tatbikine vilâyet ve belediyece ehem- miyetle devam olunuyor. Bilhassa aşı tatbikatı büyük bir itina ile ilerlemek- tedir. Her gün vasati olarak onbin 04 onbeşbin kişi aşılanmaktadır. Her hal- de şurası muhakkaktır ki tifo hasta- ığı bugünkü şekli ile şehir için ciddi bir tehlike olmaktan uzaktır.» Türk kodeksi komisyonu Ankara 10 (Telefonla) — Türk ko- deksinin yeniden gözden geçirilmesi için teşkil olunan komisyon mülga İstanbul Darülfünün tıp fakültesi sabık parazitoloji profesör, baytar B. İsmail Hakkının memur edilmesi yüksek tasdika iktiran etmiştir. Galatasaray karakolu Sümer banka satıldı Galatasaray lisesi yanındaki kara- koi binası 80 bin liraya Sümer Banka satılmıştır. Burada yerli mallar için bir satış yeri yapılacaktır. Rumen ordusunun manevraları Belgrad 10 (Akşam) — Politika ga- zetesinin bildirdiğine göre, sonbahar- da yapılacak Romanya ordusunun büyük manevraları için Bükreşte bü- yük hazırlıklar yapılmaktadır. Ma- mavralarda, müttefik devletlerin he- yetleri de hazır bulunacaktır. Kaledonya -tayyaresi Yarın Amerikadan Ingil- tereye dönüş seyahatine başlıyacak New York 10 (A.A.) — Caledonin is- mindeki İngiliz deniz tayyaresi dün saat 1940 da Longisland,da Port Washington'a gelmiştir. Caledonla bu suretle Irlanda - Nev York hava seferini bitirmiş oluyor. Tayyarenin kaptanı Wilcaxon, Ca- ledanla'nın pazartesi günü Foyne'e Selin ll rip tiği yoldan gideceğini be: hareket etti Nafla vekili B. / B. AN Çetinkaya, refa- katlerinde nafia şirket ve müessese- leri umum müdürü B. Emin İplikçi, devlet demiryolları cer dairesi reisi B. Sedad olduğu halde dün akşamki ekspresle İsveçe müteveccihen hare- ket etiniştir. 'B. Ali Çetinkaya, istasyonda şehri- mizde bulunan mebuslar ve daha bir çok zevat tarafından uğurlanmıştır. Kral Karol Parise gidiyor Bükreş 10 (Akşam) — Fransa cum- hur reisi B. Zebrunun davetini kabul eden Romanya kralı Karol, bugün bu- radan hareket ederek ayın 14 ünde Pariste bulunacaktır. Fransada bir kâç gün kalacak ve dönüşte Belgrada uğrıyarak bir müddet Yugoslavyada da kalacaktır. Gemlikte büyük bir plâj Gemlik (Akşam) — Gemlik elva- rındaki plâjlarda tesisat yapılarak Bursadan, İstanbuldan ve civardan deniz meraklılarını celbetmek husu- sunda ileri sürülen fikirler tatbik sa» hasına geçmek üzeredir. Sahilde iyi kumsallar ve sert rüzgârlardan zarar görmiyecek yerler tesbit ediliyor. Ya- pılacak bir plâjın kâr getireceği anla- şümaktadır. Bundan başka Parti ve Belediye da- ireleri önünde bir de çocuk bahçesi ya- Madrid cephesinde Hükümetçiler sağ cenahtan ilerlemeğe başl başladılar Madrid 10 ça) o — Madrid cephe si, - Kıtaatımız Brunettein cenubun- da sağ cenahtan ilerlemeğe devam öt- mektedir. Villanueva del Prodillo mıntakasın»« da sol cenahtan düşmanı muhasara Asilerin tebliği Salamanca 10 (A.A.) — Resmi teb. Miğ: 'Biscaye, Santander, Asturie ve En- dülüs cephelerinde tüfek ateşi teeti edilmiştir, Madrid cephesinde Brunete minta- kasında muharebeler devam etmekle Devlet demiryolları umum müdür muavinliği Ankara 10 (Telefonla) — Devlet demiryolları ve limanları umum mü- dür muavini B. Cemal Hidayetin Sir- keci işletmesine nakli dolayısile inhi- lâl eden mezkür muavinliğe yol dalre- si reisi mühendis B. Fuad Zincirki- Grup halinde seyahat edecek aileler Devlet et demiryolları idaresinin bir tamimi Ankara 10 0 (Akşam) — — Grip ha linde seyahat edecek ailelere mah- sus yolcu tarifesinin geçen seneki tatbikatında birçok yanlışlıklar ya- pılmış olması, bu tarifenin alâkadar- larca lâyıkile anlaşılmamış olduğu kanaatini uyandırmıştır. Bu münasebetle devlet demiryol- sn tarafından alâkadarlara yapı: lan bir tamimde aşağıdaki hususata bilhassa dikkat olunması istenmiştir: — Grup halinde seyahat edecek ailelere mahsus gidiş dönüş biletleri- nin meriyet müddeti iki aydır. Bu müddet, yolcunun seyahat başlangı- &ı olarak tayin ettiği tarihten başlar ve müteakib ikinci ayin aynı tarihli gününün sonu olan gece yarısında biter, Şu kadar ki biletin son meriyet gününde yolcu trenlerine binmiş olan- lar biletlerin dönüş kısımları üzerin- de yanlı istasyona kadar giderler. Seyahatin yolcunun seyahate baş- langıç olarak tayin ve biletin üzeri- ne yazdırdığı tarihte başlaması şart değildir. Şu kadar var ki tayin ettiği seyahat tarihinden evvel seyahate başlamış veyâ başlıyacık olan yolcu- ların ellerindeki biletlerin üzerinde yazılı meriyet müddetleri bu tarihe göre düzeltilir. Bilet bedelinin © yirmisi verildiği #akdirde biletin müddeti üç aya ib- iğ edilir. 2 —Bubilet hamillerine hem gi- diş ve hem dönüşün her beş yüz ki- lometre ve küsuruna mukabil bir is- tasyonda tevakkuf etmek hakkı veril- miştir, Meselâ Haydarpaşa - Ankara ara- sında muteber bir biletle hem gidiş ve hem dönüşte Eskişehirde tevak- kuf edilebilir, Beş yüz kilometreyi ge- çen mesafelerde iki istasyonda tevak- kuf etmek caizdir. Muamele vergisi Teşviki sanayi kanunundan istifade eden müesseselerin vergileri Ankara 10 (Akşam) — Bazı mâ hallerde teşviki sanayi kanunundan istifade eden sanal müesseseler Ve muamele vergisi tahakkuk ettirilme- diği maliye vekâletince yapılan ted- kiklerden anlaşılmaktadır. Teşviki sanayi kanunundan İstifa- de edenlere verilen (vergi muafiyet- leri, mezkür kanunun yedinci mad- desinde açıkça yazılı olduğu üzere bina, arazi, kazanç vergileri ile bu vergilere aid belediye ve idarei husu- siyeye ald küsuratı munzamadan ibarettir, Aynı kanunun sekinzi maddesi mu“ cibince sanat müessese vücude getir- mek maksadı ile müteşekkil şirketle- rin hisse sened ve tahvilâtına aid damga resmi ile gümrük resmi mua- fiyeti bu vergi muafiyetlerine İnzi- mam eylemiyecektir. Teşviki sanayi kanunundan istifa- de eden müesseselere bunlar haricin- de vergi müafiyeti tanınmış olmadı- gından bunlar muamele vergisine ta- bidirler, Bundan başka teşviki sanayi ka- nunu mucibince vergi ve rüsum mua- fiyetinden istifade eden müesseseler bu vergi ve resimlerin tarzı tahakku- ka sid olmak üzere konunlarında ya» zılı muamelâtı ifa ile de mükellef tu- tulmuşlardar., > Amerikada sıcaktan yüzden fazla adam öldü Nevyork 10 (A.A) — Amerikada şimdiye kadar yüzden fazla ölüm va- kasma sebebiyet veren şiddetli sicak- lar gitgide artmaktadır. Sıcaklar böy- le devam ederse ölüm vakalarının da- ha vahim bir şekil atmasından Korku- tuyor. Atinada şiddetli Atina 10 — Yunanisi detli sıcaklar hüküm sürüyor. Dün Atinada hararet gölgede 38 dereceye Araplar Filistinin taksimine aid Ingiliz plânını kabul edecekler Yahudiler ise buna itiraz ederek verilen vaatları nakzettiğini iddia ediyorlar Filistinde cereyan etmiş olan son kanlı hadiselerden sonra İngiltere hükümeti tarafından mahallinde va- siyeti ve alınması İcap eden tedbir- eri tedkik etmek için gönderilen tah- kik komisyonunun Filistini biri ya- hudilere, diğeri araplara ait olmak ye üçüncüsü de İngiliz mandasında kalmak üzere üç kısma ayırmağa ka- rar vermiş olduğunu telgraf hava- disi olarak yazmıştık. Bu teklifin alâ- kadarlar tarafından nasıl karşılandı. ğina dair gelen telgraflar şunlardır: Kudüs 10 — Müfritler müstesna olmak üzere araplar, İngiliz plânmı kabule mütemayil görünüyorlar. Mili arap müdafaa fırkası nafiz erkânın- dan Fabri bey Nasâhibi tahkik ko- mitesi tarafından yapılan teklif, bil hassa Filistindeki arap mıntakaları B. Bluma tecavüz nasıl olmuş? B. Bluma atılan cisim, camdan bir yuvarlak imiş Fransız Başvekil muavini ve Sos- yalist fırkası lideri B, Leon Blumun Pariste yemeğe giderken de la Roc- guec,un riyaset ettiği Fransız faşist partisine mensup olduğu tahmin edi- len meçhul bir şahsın tecavüzüne uğradığını dün yazmıştık. Bu tecavüz hakkında gelen mütemmim tafsilât şudur: Paris (0 — Başvekil muavini B. Leon Blum öğleden sonra neticesiz kalan bir tecavüze uğramıştır. Caimir Perrier caddesinde kâin Milletler klübü önünde meçhul bir | şahıs, yemek yemek için otomobilden İnerek klübe gireceği sırada B. Blu- ma ağır bir cisim fırlatmıştır. Atılan cisim hedefe isabet etmemiş ve B. Blum başka bir hadise vukubulmak- sızın klübe girmiştir. Bu cisim, yer- | den toplanmış camdan yapılmış ve kâğıta sarılmış bir yuvarlak olduğu görülmüştür. Kâğıta: «Yaşasın della Roogue> cümlesi yazılı idi, Cam yu- varlağı atan ortadan kaybolmuştur. İnvalides mahallesi komiseri tahki- kata devam ediyor. Paris 10 (A.A) — Günlük Petit Journal gazetesini Ja Rocgue satın almıştır. Mussolini ile mülâkat Lansbury. yarın tekrar Mussolini ile görüşecek Roma 10 (A.A.) — Eski İngiliz amele fırkasının lideri Lansbury, Düçe ile Üç çeyrek saat konuşmuştur. Venedik sarayından çıkarılan Lansbury, Düçe İle bilhassa bir dünya konferansı ter- tib etmek hususundaki projesi hak- kında görüştüğünü beyan etmiştir. Pazartesi günü Duçe ile yeni bir mülâkat, yapacaktır. Tayyareci Earhardt Hull adası cıvarında da am San Francisco 10 (AA) — Colo- rado zırhlısından bildirildiğine göre Ameli& Earhrdt; aramakta olan tay- .yareci Lanbechit, Phoenix adalarının cenubunda Hull adası civarında bir yere inmiştir. Tayyareci bu adada 1,200 kadar yerli ve birkaç Avrupalı görmüştür. Bunlar Lambrechte ma- lâmat overememişlerdir. Tayyareci bunların kazazede olduklarını zan- netmekledir, yi tevdi Sölleçekiie. e Erdün Emiri Abdullahın hâkimiyeti altına verilecek ise, arap âleminin Gileklerine tekebül edeceğini beyan etmiştir. Cenevre 10 (A'A.) — Filistin Yahu- di ajansının icra komitesi, İngiliz Kraliyet Komisyonunun raporu hak* kında bir beyanname neşretmiştir. Beyannamede esasa temas edilmis” yerek mandanın kabili tatbik olmadı” ğı hakkındaki iddialara itiraz edilmek" İş ve Pilistindeki zaif idarenin anat- “© giye sebeb olduğu ileri sürülmektedir. Beyannamede Yahudi muhaceretinin © “yi fiyetinin Yahudilere yapılan ve 1922 © tahdidine. itiraz edilerek tahdid key de neşredilmiş olan «beyaz kitabı ils de teyid edilen valdlere bir tecavü# mahiyetinde olduğu kaydedilmekte dir, Abdülhamidin hırsız ermeni veznedarı Üç kızının emlâk davası 12 senede bitti Bükreş 10 (Akşam) — Bükreş ga- zetelerinin bildirdiklerine güre, manyada tam 12 sene süren bir dava en nihayet geçenlerge Bükreş temyiz mahkemesinin kararile neticelenmiş- tir, Abdülhamidin vezmedarı Grigor Manuk namında bir ermeni, 187748 senelerinde Türk - Rus harbi esnasın- da üç milyon değerinde elmas, altın ve kıymetli taş zinetleri çalarak Tür- kiyeden Rusyaya kaçmıştır, Ermeni veznedar, Saray hazinesinden çaldığı bu zinetleri ve elmasları Rus parası” na çevirerek bir kısmını bankalara ya- tırmış, kalanını da emlâke çevirmiş” tir, böylelikle Besarabyada büyük em» Yâk sahibi olmuştur. Veznedar, 1907 senesinde üldüten sonra, mirası kızlarına kalmışlar, Kız“ lardan biri Almanyada bir Almanla, ikinci kızı ise bir İtalyanla evlenmiş, üçüncü kızı da Besarabyada evlene- Tek orada yerleşmiştir. Besarabya da © zamanlar Rus idaresinde bulunu- yormuş. Harbi umumi patladıktan sonra Al- manya ve İtalyada yaşıyan kızları, mülkleri müsadere edilecek diye kor- kularından bütün haklarını, mirasla- rını Besarabyada bulunan üçüncü kız kardeşine satmışlardır. Harpden sonra Almanya ve İtalya- daki iki kız kardeş, mülklerini kurtar- mak için Besarabyadaki kız kardeşi- nin namına yalnız muvazaa İle dev- rettiklerini iddia ederek mahkemeye baş vurmuşlar ve bu üçüncü kız kar- deşlerinden hisselerini istemişlerdir. Fakat pek tabii Besarabyadaki kız kardeş, bunu reddetmiştir. Bu sebep- le mahkemeye, bir kaç sene sıra ile Alman ve İtalyan mahkemeleri tara” fından bakılmış ve nihayet geçenler- de Rumen mahkemesi, Almanya ve İtalyada yaşıyan bu iki kız kardeşe hak vererek 12 senelik davayı netice“ amma a BÜYÜK BİR KAYIP Esbak Serfiçe mutasamıfı Abdül“ kerim Kerimolun eşi ve şehit albay Fuat, eski merkez kumandanı albay Rahmi, Tokat kültür direktörü Adi Zadil merhumların ve eski Konya v3” Wisi Mehmed Hüsnü Zadil ile baya Sabriye Zadilin hemşireleri ve Esatı Reşat, Bedi, Müeyyet Kerimol ve N€* rime Erdil ve Fasiha Ergüvenin vali” deleri Bayan Asiye Kerimol kısa bir hastalığı müteakip ânü vefâf etmişlerdir. Cenazesi Osmanbey maf" baa sokak 38 numaralı evinden yö” rınki pazartesi günü saat on bir b& çukta kaldınlıp namazı Maçi Teşvikiye camiinde kılındıktan son” ra Rumelihisarındaki ebedi istirah&" İyi N 7 ç Ro- A Al .d sil i |