11 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

11 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

MN Temmuz 1937 AKŞAMDAN AKŞAM Islahat kâfi değil, usul değişmeli! küçüktür amma mide bu- irir...» dörler, Doğru imiş! Hattâ barsaklara kadar tesir Belediyede olsun, halkta intibah var. Görülüyor... gene Allah razı olsun şu si- a bizi tatlı sabah uykuları- yandırmakla kalmayı, ğ He, çermazdan da medi — İ il, imağı, son günlerde şu mevzu piş eYEul görüyoruz; «İstanbul çok v elbirliğile temizliyelim. > vaa ekseri işlerde arzu, hüsnüni- tediğind, e Fildir. Kağnı arabasını iş- ar Sar azım ve imanla acele- “ ediniz; saatte üç kilometrelik İşte çı, £ büçuğa çıkarabilirsiniz. İçin T.. Çok sürat elde etmek dü, votlaka başka bir vasıta lâzım- . eN tifo #8. Fakat olsun hir se hekten çi, ANbul için de şimdiki şerait bir > ve faaliyetten ziyade Bu ç,, eöisiklik gerektir. değişiklik ne olabilir? nez Bu ciliz Belediye bütçesi, bu halinden kurtarmağa kâfi e anlaşılıyor! Cumhuriyet “n hususi bir itina sarfeb Mühim merkezler arasına, İstan- | Kefin, girmelidir. Devlet, her şeyden gel Yeği tiği Huraş inden azacık fedakârlık etmeli, İM bir hale yola sokmalıdır. ML, birr b. alı İstanbulun içinde, Türki. ! — diğer kasabalarına benziyen Şok semtler var. Zaten İstanbula lula, ,, Payıtahtı iken bile Anadolu- e a köy» derlerdi. Şaşılacak Bünde, alacak şudur ki, bugünkü der memleketin hemen bütün di- şehirleri İstanbuldan daha fazla olan, görüyor, Zira, nisbeten küçük yeri, iptidai vasıtalarla idare * kolaydır. Burada da bir nevi Mİ merkeziyet teessüs etse iyi vag halde... Her semt, kendi te tek, ğine kendi baksa, kendi ufak te- | tün, ran işlerini kendi bütçeciğile #8 etse... İstanbul belediyelerinin © semtten seçilme belediye re- tak getirilse ve umumi merkez an- İyi pek umumi işlerle uğraşsa daha taka ice alınmaz mı? Alınır mut- kana Dİ eüsü; e. bilhassa gençleri belediye ve Belgi İşlerine iştirak ettirmektir. Yele ademi merkeziyet olursa, Bu nüvenin bir Halkevi tesis eğilir, Blg bir de belediye ve ümran kolu bı hay, olda en fazla hizmet eden, kib; ç Sine kendi evi kendi bahçesi akan gençler diğer gençler ara- MN Sivrilerek kolaylıkla iş bulur. iseler siçillerine bu içtimai Yararlar, kaydolunur. N Bed, Ni resmi, hususi hiç bir müesse- emeği tavsiye mektubu kabul edil. | Bene İr; lâkin Halkevleri bu gibi Se ke te bir tavsiye mektubu verir e, dilerine meşru ve kanuni silti. olunmalıdır. Sinda, laç “ yi, belediyecilik, şimdiki usüllerle , Niyecek! Başka yollar bulmalı- tiye olunacak yollar, bu teklif Sü, imiz midir? Kati surette iddia Oray Fakat usul değişmelidir. muhakkak? mc "zincan mebusu B. Aziz m Saminin tedkikleri p Sincan (Akşam) — Mebüsumuz | leri Z Sami buraya geldi. Parti iy | tadı Pek yakından alâkadar olmak- hin Şehrin elektrik işi ve Halkevi day nm yapılması hakkında vali- il, , hat Almıştır. Yakında halk te as ederek dileklerini dinliye- kik n Memleket ihtiyaçlarını teğ- timek üzere kazalara gidecektir, “Çocuklar arasında...» anketinin neticesi Secuklar arasında) o İsimli Halen anketimize iştirâk için Gimiz mühlet dün bitmiştir. eti, Uyucularımız arasında” an- 'MİZ büyük bir alâka uyan- $, Matbaamıza binlerce mek- : Belmiir. hket neticesi bir iki dar ilân edilecek Mü Yep güne ka- Yerli mallar sergisi Bu sene dühuliye alınmaması kararlaştırıldı Yerli mallar sergisi hazırlıklarına büyük bir faaliyetle devam edilmek- tedir, Geçen sene Taksim bahçesinde açılan Yerli mallar sergisine duhu- liye ile giriliyordu. Bu yüzden bir çok müşküller meydana gelmişti. Bu sene | duhuliyenin kaldırılması takarrur et | miştir, Esasen sergi Galatasaray Jise- sinde açılacağı cihetle duhuliyeye de lüzum kalmamıştır. Bu seneki sergide kömür ve bütün memleket masnuatından başka mah- sulâtı ziraiye de teşhir edilecektir. Bunun için sergide bir köşe ayrla- caktır. Dokuzuncu yerli mallar ser- gisinin sembolüi hazırlanmış ve elek- triklerle süslenmiştir, yakında sergi kapusuna konacaktır. lim Propaandu, ısındım (Otobüs kazaları iDün vukubulan kazalarda üç kişi yaralandı Son yirmi dört saat içinde bir oto- büs, bir kamyon, bir de otomobil ka- zası olmuştur: 1 — Yenimahalleden kalkarak gel- mekte olan şoför Sadeddinin idaresin- deki otobüs İstinye köprüsü üzerine geldiği sırada 20 yaşlarında Sami is- minde bir gençe çarpmış, oldukça teli- likeli surette yaralanmasına sebebi- yet vermiştir. 2 — Sokoni Vakum gaz kumpanya- sına aid kamyon Haliç Fenerinden geçerken Kâzım isminde birine çar- Ppıp kollarından yaralamıştır. 3 — 2348 numaralı taksi otomobili de Divanyolunda Agop isminde bir er- meni gencine çarparak kaburga Kö- miklerinin kırılmasına sebebiyet ver- miştir. Şoförler yakalanmış, yaralılar hastanelere kaldırılmış, kanuni taki- bat yapılmaktadır. Demir hırsızının mahkümiyeti Sirkecide devlet demiryolları İstasyo- nuna girerek depoların demir kuşak- larını tornavide ile söküp çalan Mu- zaffer adında bir sabıkalı yakalana- rak çaldığı demirlerle beraber Adliye- ye teslim edilmiştir. Dün Sultanahmed Üçüncü ceza mahkemesinde yapılan muhakemede Muzafferin suçu sabit olduğundan o kadar da Emiyeti umumiye nezare- tinde bulundurulmasına karar veril miştir. Muzaffer mahkemede tevkif İ edilerek Tevkifhaneye gönderilmiştir. Ankara val mezuniyet aldı Ankara valisi B. Nevzad Tandoğan iki ay mezuniyet almıştır. Vali mezu- niyetini geçirmek Üzere bugünlerde Ankaradan şehrimize gelecektir, Haklı şikâyetler Heybeliadalıların bir derdi Heybeliadada, cadde üzerinde- Ki itfaiye aplesanesi maalesef pek pis bir v ettedir. Yalmz Kokusu noklasından değil, aynı zamanda manzarası cihetinden de... Oradan geçenler burunlarile beraber, gözlerini de kapamak mecburiyetinde kalıyorlar. Fakat ne yazık ki, buda kâfi değildir. Zira, mümkün mertebe durdurulmakla beraber, şehirde bir tifo meselesi hâlâ mevcuddur. Böyle bir akar lâğımm mevcudi- yeti sirayeti kolaylaşlırır. Halk, bu müşterek şikâyeti, gazeteniz vasıdasile sıhhiye vekâ- letile belediyeye bildirmekliğimi benden istemiştir. Heybellada gi- bi güzide bir memleket parçası- na bu derece mühmel bırakmıya- lm. G.E 4 Ana caddeler her ece yıkanıyor Belediye temizlik amele- sinin aylıklarını da artırdı Şehrin temizliği için Belediyenin başladığı mücâdele hararetle devam ediyor. Belediyece bu hususta tanzim edilen proğramın daha sıkı bir şeki de tatbikine ve ana caddelerin beş günde bir defa yerine her gün gete- leri ârazozlarla yıkanmasına ve gün- düzleri de sulanmasına başlanmıştır. Şehrimizde her gece yıkanan cadde- ler şunlardır: Tünel - Şişli caddsi, Karaköy - Be- şiktaş cadesi, Eminönü meydanı, Edirnekapı - Beyazıt caddesi, Beya- zıt - Sirkeci caddesi, Babığli ve An- kara caddeleri, Topkapı - Beyazıt arası tamamile yıkanmaktadır. Belediye, iletide elindeki vesaiti artırırsa yan sokakları da yıkayacak» tır. Belediye, temizlik kadrosundaki işçi noksanınıda doldurmak için amele yazılmak maksadile müracaat edenlerden eiverişli olanları kayıd ve kabul etmiştir. Bundan başka şimdiye kadar 90- kak süpürücülere 15, çöpeü arabacı- lara da 17 lira ücret verilmekte idi. Belediye, bu kadar az ücretle kullanı- lacak işçiden şehrin temizliği baka- mından büyük bir fayda temin edile- | miyeceğini görmüş ve bütün amele- bir ay beş gün müddetle hapsine ve 9 im nin aylık ücretlerini siyanen 20 lira- ya çıkarmağa karar vermiştir. Bu ka- Tar tasdik edilmek üzere Dahiliye Ve- kâletine arzedilecektir. Muallim kursları yarın açılıyor Maarif idaresinin muallimler için açtığı tatil kursları yarından itibaren faaliyete o başlıyacaklardır. Kurslar bir buçuk ay devam edecektir, Sahife 3 Benzin fiatleri Kumpanyalar konacak narh üzerinden benzin satacaklar Benzin flatleri üzerinde tedkikat yapacak olan komisyon henüz faali- | Dün yazdığımız re Vekâleti na- m müdürü B. namına da Ma- işi B. Zeki memur eğilmiş- zevattan ba mına maha Faik, Mal İstanbulda yapılacak etüdler ve benzin kumparyalarının mütalânları üzerine konuşmak üzere yarın Anka» rada bir toplantı yapılması kuvvetle muhtemelâir. Ankara valisi B. Nevzad Tandoğan dün sabah benzin meselesi etrafında | düründen telefon- anbulda top- Sanayi umum la malümat almiğlır. İsi lanacak komisyon mal fatleri üzerindeki etüdlerini üç ta zar- fında bitirdikten sonra benzine narh konacak ve kumpanyalar bu narh üzerinden satış yapacaklardır, Taksi ücretleri Benzin levhaları dün taksilerin içine asıldı Taksi otomobil ücretlerinde yapı- lan tenzilât üzerine her otomobilin içine «Taksi saatinde yazılı paradan yüzde on beş noksan veriniz!» şek- lindeki ilân lâvhaları dünden itiba- ren otomobillerin içine asılmağa baş- lanmıştır. Seyrüsefer merkezi matbu olarak hazırlanan bu lâvhaları dün şoförlere dağıtmıştır. a Taksi saatleri teşrinievvele kadar tadil edileceğinden bu lâvhalar da o zamana kadar otomobillerde asılı bu- Tunacaktır. Bu emre riayet etmiyen şöförler hakkında yapılacak şikâyet derhal nazarı dikkate alınarak hak- larında ceza verilecektir. Diğer taraftan şoförlerin bu son tenzil etrafında yaptıkları şikâyetler henüz intaç edilmemiştir. Kumkapılılar sahilin temiz- , İendirilmesinden memnun kaldılar Kumkapı sahillerinin pisliği hakkın- da geçen günkü nüshamızda çıkan yö- yanın Vali ve Belediye reisi vekili B. Şükrü tarafından hemen göz önüne alınarak Kumkapı sahillerinin temiz- Miğine başlandığını ve buraya çöp dö- külmesinin menedildiğini yazmıştık. Kumkapılılar, şimdiye kadar Bele- diyeye bir çok mazbatalr vermişler, neticesiz kalan bir çök müracaatler- de bulunmuşlardı. Gazetemizde çıkan bu yazı ile Kumkapı sahillerinin te- mizlenmesine başlanması, bu semt halkını çok memnun etmiştir. Hâttâ bazı Kumkapılılar, Vali ve Belediye reis vekili B. Şükrünün gösterdiği alâ- kanın bir şükrün mükabelesi olmak üzere Kumkapı iskelesine (B. Şükrü iskelesi) adının verilmesini | istiyor- lar, Daimi Fotoğraf müsabakamız müsabakamızın bu haftaki seçimin- de (üçer liralık kitap) hediyemizi kazananlar: 1 — Denizli Cumhuriyet matbâa- sında 8. Sonar. 2 — Karamürsel mensucat fabri- kası fen kısmi memurlarından Ferit Özbek, 3 — Japonya, Tokyo — Shimo Meguro , Meguro ku 8 Çöme No, 559 Ümit Karapınar. 4 — Ankara Ziraat bankası muhasebe istatistik servisinde Ralk, Sinek küçüktür ama... «Sinek küçük ama mide bulandırır» diye bir söz vardır. Hattâ bugünlerde mide bulandırmak şöyle dursun sinek insanı tifoya tutturuyor.. dırıcı bir şeyden bahsedeceğim. Bir seyyah grupunu memleketlerine göndermek üzere İstanbul manzara- larmı gösteren kartpostallar satın alırken gördüm. Merak ettim, Acaba İstanbulun hangi manzaraları sey- yahların hoşuna gitti? Hangi semtle- rin fotograflarını satın alarak memle- ketlerine gönderiyorlar?.. Şöyle kart- postalcının döküp saçtığı resimlere bir göz attım. Ve şaşa kaldım. Bunların içinde neler yoktu? Ne- ler.. hele birini gördüm. Merhum tah- ta Unkapanı köprüsü henüz galata- da... Uzakta büyük bir yangın. ve köprünün üstünde sandıkları ile tu- lumbacılar koşuyor... Kaldırımlarda köpekler... Doğrusu tüylerim ürperdi. Seyyar kartpostalcıya da: — Bunları satmağa utanmıyor mu- sun? diye de çattım., Lâkin iş işten geçmişti, Seyyahlar bu kartpostalları almışlar, hattâ postaneye vermişlerdi | bile. düşünün tahta köprü Karaköy- den kaldırılıp Unkapanına nakledil. miş. Unkapanında parçalanmuş... Ye- rine yeni köprü konmuş. hattâ bu yeni köprünün yerine bile drha yeni daha büyük bir köprü yapmağı dü- şünüyoruz. Tulum bacılar ve tulımıba- cılık tarihe karışmış... Fakat kartpos- tallarda bu eski, sefil köprü ve kal- dırımlarda köpekler... Aklıma Avrupaya giden dostları- mun gördükleri şehirlerden gönderdik- leri kartpostallar geldi. Bu kartpostalların içinde öyleleri vardır ki insan baktıkça bunların gönderildiği şehirlere gitmek urzusu- nu ta içinde hisseder, Bu kartpostallara baktıkça bunla- rın geldiği şehri uzaktan sever.. Kartpostal diyip geçmiyelim. Bun- lar küçük, ehemmiyetsiz şeyler gibi görünür ama dünyanın her tarafına giden propaganda, reklâm vasıtaları da gene bu küçük şeylerdir. Bu mini mini kartlar buraya gelen seyyahlar vasılasile dünyanın her tarafına da- ğılır, Fakat ne yazık ki şimdiye kadar bizde memleket manzaralarını göste- Ten kartpostallara ehemmiyet veril memiştir. İstanbulun, Ankaranın, İz- mirin, bütün memleketin güzel bir kartpostal albümünü yapıp teksir et- meliyiz. — H.F, Kartalda yangın Yangın neticesinde beş ev tamamen yandı Dün Kartalda bir yangın olmuş ve beş ev yanmıştır. Yangın, Karta ln Salamlı köyünden bahçıvan Vel dayının oğlu Mehmedin mutfağın- dan sıçrıyan bir ateşle çıkmışlır, Ev- velâ Mehmedin iki katlı evi yanmış, bunu takiben de Osmanın Mehmed, celeb Mustafanın Hafız, celeb Mus- tafanın Mehmedin evleri kâmilen yanmış, bunlara bitişik olan Ahme- de aid ev de ateşin önüne göçmek için tahrib edilmiştir. Yangın çıkan evin sahibi Mehmed sorguya çekil miştir. Tahkikat derinleştirilmekte- dir. Ders levazımının ilk partisi geldi Orta mekteplerle liselerin son sis- tem âlât ve edevat ile techiz edilme- lerine dair karar verilmişti. Bu ders lovazımının ilk partisi gelmiş ve Ma- arif Vekâleti tarafından tanzim edi- len bir liste ile alâkadar mekteplere dağıtılmıştır. Yapılan siparişe göre ikinci leva- zım partisi de yakında gelecek ve mek- teplere tevzi edilecektir. Elmadağ sokağının tamiri Pangaltıda Altınbakkalda Elma- dağ sokağının hiç kaldırım olmadığı için kışın çamurdan, yazın da toz ve topraktan geçilemiyecek bir halde olduğu şikâyet edilmiştir. Bunun üze- rine Belediye bu yolu esaslı surette tamire karar vermiştir, Yakında faa liyete başlanacaktır,