11 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

11 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Galatasaray - Bugün Taksim stadında mili kü- menin son iki maçı oynanacak Fe- nerbtahçe - Güneşle, Galatasaray da Beşiktaşla karşılaşacaktır, Bu maç- lar şampiyonada büyük bir tesir yap- | mıyacaksa da bilhassa Beşiktaş - Ga- latasaray maçı alâka İle beklenmek- tedir. Beşiktaş - Galatasaray karşı- laşmasını ilk maç olarak seyredece- ğiz. Sarıkırmızılıların Güneşle olan ge- çen haftaki maçı bir hadise le ka- pandı ve haber aldığımıza nazaran gazetelerde çıkan beyanatlara ve ya- zılara göre Hâşim oynuyamıyacak va- riyetle ve müdafaanın belkemiği olan Reşad da babasının ölümü dolayısile İzmirde bulunmaktadır, Bu iki kişi- nin yokluğu Galatasaray takımını muhakkak ki çok sarsacaktır. Buna mukabil Beşiktaşlılar da tam kadro- larile çıkacaklardır. Siyahbeyazlılar da geçen hafta Fenerbahçe karşısın- da bir gol farkla yenildiler. Fakat güzel bir oyun çıkardılar, Fenerbah- çe karşısında çıkardıkları oyunları- nı tekrarlıyacak olurlarsa galibiyet şansını onların tarafında görmek icab eder. Sarı lâcivert çıkıyor Fenerbahçeli idarecilerden bir kaç kişi Sarı lâvicert ismi altında haftalık Günesşliler bugün futbol meraklılarına bir sürpriz hazırlıyorlar Hsber aldığımıza nazaran Güneşli- ler, dost Fenerbahçeliler için bugün bir sürpriz hazırlamaktadırlar, Bu sürprizin ne olduğunu öğrenmek is- tedikse de bir türlü Kabil olamadı. Bakalım futbol meraklıları ne gibi bir sürprizle karşılaşacaklardir, Milli küme maçları bu sene için İstanbul şampiyonasına esas değil Mili küme maçlarında İstanbul klüpler'nin kendi aralarında yaptık- ları maçların ayni zamanda İstanbul şampiyonunu da meydana çıkaracağı şeklinde ortaya bir mesöle çıkarmıştı. Federasyondan öğrendiğimize göre, bu seneki Mili küme maçları İstan- bul şampiyonasına esas değil ve hiç bir alâkası yoktur. İstanbul şampiyo- nunu ve geri kalan klüpler birinci- sini meydana çıkaracak maçlar iki ay sonra ayrıca yapılacaktır. Bu maçlar neticesindedir ki dört klüp sonuncusu ile diğer klüpler birincisini değiştirecektir. Kocaeli 1906 Ecneli 8 (Akşam) — Kocaeli fut- bol şampiyonluğu için bu hafta İzmit İdman yurdu ile Adaspor karşılaşa- caktır, Geçen sene çıkan ihtilâf üzeri ne şampiyonluk maçları yapılamamış ve şampiyon oelli olamamıştı. Bu haf- Beşiktaş, Güneş, Fenerbahçe bugün karşılaşıyor Hâşimin ve Reşadın yokluğu da galibiyet şansını hemen hemen yüz- de yetmiş olarak Beşiktaş tarafına çevirmektedir. Bu ilk maçı Galata- le kazanmak için ( sayışacaklardır. | Fakat bu belki bilmeyiz ki birinde bir ümid olur mu? İkinci karşılaşmada iki dost klöb Fenerbahçe - Güneş arasında olacak- tır. O müessif hadiseden sonra Me- lih, İsmali, Necdet gibi üç mühim oyuncusundan mahrum olarak dost Fenerbahçeliler (okatşısına çıkacak Güneşlilerin bu dostea maçını Fe- nerbahçe lehine görüyoruz. Yalnız şu var ki biz futbol sahasında dort iki klübün karşılaşmasını zevkle sey- redeceğiz. Geçen haftaki müessif ha- diseden sonra bu iki klübün dostca karşılaşması belki futbol sahasında İ hadis olan o çirkin vakayı bize bir İ dereceye kadar unutturur. Görülüyor ki bu iki karşılaşmada şampiyonada mühim bir rol oynamı- yacaktır. Biz Fenerbahçenin şampi- yonluğunu şimdiden kabul etmekte ve onları bu ilk milli küme şampi yonluğundan dolayı tebrik ederiz. Haşimin vaziyeti Son hadisede Galatasaray muha- cimlerinden Haşimin vaziyetinin fe- na olduğu Beyoğlu Zükür hastane- sinde yapılan rontken neticesinde anlaşıldığını bir akşam gazetesi yaz- dı. Bazı alâkadarlar vaziyeti daha iyi bir şekilde anlamk için Beyoğlu Zü- kür hstanesine gitmişler, fakat dok- torlar böyle bir kimsenin müracaat etmediğini ve haberdar olmadıklarını Futbolcülere kamp kuruluyor Yugoslav milli maçına hazırlık ol- mak üzere MiV takım bu haftadan itibaren çalışmağa başlıyacaktır. Bu münasebetiş Modada on beş gün kar dar devam edecek bir kamp kurula cak ve kampı bizzat federasyon baş- kanı Sedad Rıza idare edecektir. Bu ayın sonunda Mi takım buradan Belgrada hareket edecektir. Kadro tesbit edilmişse de daha heniz kati şeklini almamıştır. İbrahim Güneş takımında bucün oynıyacak Geçen hafta yapılan Güneş - Be- şiktaş maçında hakem, Güneşli İbra- şampiyonluğu İzmit İdmanyurdu oyuncuları ta yapılacak maçta 936 şampiyonu belli olacak, 18 temmuzda da yeni se- ne lig maçlarına başlanacaktır, İzmit İdman yurdu ile Akyeşii klübü 25 temmuzda karşılaşacaktır. Bu hafta ayni zamanda atletizm müsabakala- rı yapılacaktır, , | in neboluda deniz eğlenceleri Birçok müsabakalar yapılarak mükâfatlar dağıtıldı İnebolu 8 (Akşam) — Spor klübü tarafından tertip edilen deniz eğlen- cesi çok güzel olmuştur. Eğlenceye li- manımızı ziyaret eden Hamidiye kru- vazörünün bandosu da iştirâk etmiş ve eğlenceyi bir kat daha fazlalaştır- mıştır. Yapılan sandal yarışlarında İsmall Vahid birinci, Ömer Doğan ikinci, pi- yade yolcu kayıkları arasında Musta- fa birinci, Kadir ikinci, yük kayıkları arasında Raşid kaplan birinci, Meh- med ikinci gelmişler, orde yarışında Sundle, Ahmed Hamdi, yağlı direkte Davud, iki yüz metre süratte Nuri İle Suad, 800 metre mukavemette Hik- met ve Ziya birinci ve ikinci olmuşlar, para ve madalya mükâfatları almış- lardır. Bir de kaza oldu Yarışlar o€snasında 2 2500 çuval çimento yükliyerek gelen Kara Sadık kaplanın molörü demir alıp yarış sahasından çekilmek için limandan açılmak istediği sırada taş- lara çarparak devrilmiş ve ancak bir kaç yüz çuval çimento kurtarılarak diğerleri mahvolmuştur, İnsanca 74- yiat yoktur. a Top kupası maçları Gayri federe klüpler arasmda Kara- gümrük sahasında tertip etmiş oldu- ğumuz Top kupası lig maçlarının 11/7/ 937 pazar günü yapılacak maç- ları görülen lüzum üzerine 18/7/8397 ra iştirak eden klüplerin 13/7/9537 sa- kı akşamı birer murahhaslarını ida- gem Moda deniz klübünün AN. Moda Deniz klübünün geçen sene - olduğu gibi bu senede zengin bir programla bir deniz bayramı hazır- ladığını yazmıştık. Geçen sene de büyük bir rağbet kazanan müsaba- kalar daha muntazam bir şekilde 25 temmuzda Modada yapılacaktır. Donanmanın ticaret filomuz da bu Bulgar Yugoslav maçı Solya 10 (Akşam) — Temmuzun 12 sinde Yugoslav ve Bulgar milf a Sofyada karşılaşır © Fes ivalde güreş Geçen yalnız Sofya, Bükreş ve Belgrad he- yetleri geliyordu. Bu sene Atinadan da Yunan mili oyunlarım temsil eden heyetler gelecektir, Bundan başka Vagonli şirketin. den festival komitesine verilen ma- lümata göre Balkan memleketlerin. den İstanbul festivaline iştirak ede- Abdülhamid ile Mahmud paşa ara- sındaki soğukluk ve anlaşmazlık bu sebep ile de arttı. Münasebetleri şe- ker renk devam ediyordu. Mahmud paşa ile oğullarının Avrupaya gitmek Arzusunda bulunduklarını hisseyilyen Memon bü ârzu ve tasavvurdan İstifa- de fırsatını kaçırmak istemedi. Mah- yası direktörü Reboul ile anlaştı. morkör tarafından çekilerek rıhtım- Ahırkapı feneri önlerinde vapura ya- naştı. Klağuz, kaptan tarafından lâ“ fa tutularak karanlıktan bilistifade romorkördeki yolcular vapura çıka rildi. Bu iş bittikten sonra kılağuz rTomorköre nakledildi. Vapur da yo- luna devam etti. saklandılar, Damad Mahmud paşa ile Oğullarının bu kadar casusların göz- lerinden kurtularak kaçmağa muvaf- fak olmalarından hasıl olan hayret ve şaşkınlık içinde Abdülhamid her tarafa abuk, sabuk emirler verdi, purları tahkik ettirdi. Fransız sefa- retine müracaat olundu. Böyle bir vesile ile padişaha yaran- mağı muvafık bulan ciçi Konstan Mahmud paşa Fransız vapurunda ise hükümete teslim etmeği kabul etti. İstanbul limanından o gün Me- sajeri Maritim şirketinin Kongo pos- ta vapuru hareket etmişti Çanakkaledeki kumpanya ajanına yerilen emir üzerine bu Kongo vapu- SARAY ve BABIÂLİNİN İÇ YÜZÜ Yazan: SÜLEYMAN KANİ İRTEM — Tercüme iktibas hakkımahfuzduf. Tefrika No. 914 Abdülhamid küplere bindi, Kongo vapuru Çanakkalede araştırıldı ru sabahın üçünden akşamın yedisi" ne kadar Çanakkaleden hareket e tirilmedi; kaptanının protestoları08 bakılmadı; araştınımasına müsaade etmezse gemisinin o batırılacağı bil? söylendi. Kongoyu . bir kaç palamar boyü mesafeden takib eden (Göorgie) bif yük gemisi idi. Pratikasını vermeğ üzere gelen memurlar (Kongonun) hükümet tarafından tevkif edildiği" rinde uğradığı isahhürden dolayi geçecek diğer gemiler de araştırılma” ları ve ne bahasına olursa olsun tey“ kifleri emri verildi. Fakat atı alan artık Üsküdarı geçmişti. Mahmud paşanın Seniha sultanda9 oğullarile firarı sarayda yıldırım te sirini yapmıştı. Jön Türklerin «fecri kâzib» diye yadettikleri Şürayi dev- let âzasından Armavud İsmail Kemal bey de oğullarile birlikte 1900 senesi mayısında İngiliz istasyonerine kaç” miş, oradan İngiliz kavaslar muhafar dan vermiş bir gardiyan ve jandarma gibi Abdülhamidin de telâşı bu nis- betie artıyordu. Jurnal edilmesi üzerine Halep kumam danı irade ile derdestine memur edil” miş, mahdum bey yakalanarak viâ- yet merkezine iade olunmuştu! Bü- yük muvaifakıyetti bul İsmail Kemal beyin firarı günle rinde Jön Türklerin İtalyada (Bren- dizi) de bir kongre akdine teşebbüs ettikleri de duyulmuştu. Bu hâdise sarayın telâşıni arttırdıkça arttırıyor” du. Seniha sultan Abdülhamidi bu tas- yiklerile bu firara sebebiyet vermiş olmakla itham ediyor, oğullarını Ab- dülhamidden istiyordu. Mahmud paşanın ne vasıta ile kaç tığını iptida anlıyamıyan Abdülha“ mid bütün Osmanlı sefaretlerine tel- lerle müttehem olduğu, Haremi sul- tanın müceyherlerini gasbeylemiş bulunduğu tarzmda bir çok isnadlar ile elçilere memur oldukları hükü- metler nezdinde teşebbüslerde bulu- narak paşanın memlekete iadesine çalışmalarını emretti. Osmanlı kanunları mucibince suk tanların oğulları doğrudan doğru" ya padişahların himayesi altında ol- duklarından dolayı bu saltanat hak- kına istinaden ve Seniha sultanın iki oğlunu musırren istemekte bulunma sına binaen sultan zadelerin iadesi” ni talebettil Bu isnadlar, iddialar Avrupa gazetelerine de yazıldı, O sr rada İngilizlerle araları pek eler olmu” yan Fransızlara Mahmud Bağdad hattı meselesinde lie satılmış bir adam olduğu bile habe£f verildi! Fakat bütün bu teşebbüslerin hi bir tesiri olmadı. Göorgie vapuru Mahmud paşa (9 oğullarını Marsliyaya çıkardı. Bu am dan itibaren Marsilya den başlamek üzere İstanbula avdef tekliflerini hâmil birçok omemuri$* Mahmud paşanın peşini bırakmadıl8*4 Bu teklifler redde uğradıkça Mahmuf paşa aleyhinde ” kalmadı, (Arkası var), (1) Mahmud Kemal: Son asırda Tü