14 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

14 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 . AKŞAM. 14 Temmuz 1997 Dün Geceki ve Bu Sabahki Haberler Hatayda yeni rejim dün ilân edildi Kontdö Martel bu münasebetle mühim bir nutuk irad etti Antakya 13 — Fransanın Suriye fevkalâde komiseri Kont dö Martel tayyare ile İskenderun ve Antakyaya geldi ve bugün Hatayın istik- dâlini ilân etti. Bu münasebet- le her taraf donanmıştı. Ev- ler çiçeklerle süslenmişti. Halk sokaklara, meydanla- ra dökülmüştü. Herkes se- vinç içinde idi. Verilen resmi ziyafeti mü- #eakıp Kont dö Martel Hata- yın yeni rejimini ilân etti. Ye- ni rejim sonsuz sevinçle kar- şılandı. Herkes bayram ya- pıyor. Antakya 14 (Akşam) — Bu- raya gelen Suriye Fransız fevkalâde komiseri Kont dö Martel mühim bir nutuk irad etmiştir. Bu nutkunda demiş- tir ki> «Sancak, Türkiye ile Suriye arasında sulhu kuvvetlendi- recek bir unsur olacaktır. Türk ricali, Türkiye ile Suri- ye arasında dostluk teessüsü- ne mâni olacak hiç bir sebep olmadığını söylemiştir. Fran- sa bu teminattan çok mem- nundur.» Kont dö Martelin nutku şiddetle alkışlanmıştır. Deri mamülâtı, yün, ipek kumaşların şark halılarının, tuvalet eşyasının gümrük resimleri ne kadar arttırıldı? Çiçek ve fidanların, beyaz çimento- nun, petrol ve benzin ile işliyen motörlerin resimleri indirildi Ankara 14 (Telefonla) — Genel it- halât rejimi kararnamesine bağlı 3 numaralı listede gümrük resmi tezyid ye tenkis edilen ithalât maddeleri gümrük tarife numarslarile ve alın- maktâ olan resimlerle alınacak olan yeni resimler tebarüz ettirilmiş olarak gösterilmiştir. Deri mamulâtı Gümrük resmi tezyid edilen madde- leri yazıyoruz: Deri mamulâtı, işlenmiş, dabağlan- miş ve boyanmış her renkte videla, vaketa ve telâtin denilen derilerin yüz kilogramının resmi 248 liradan 500 liraya, dabağlanmış ve boyanmış her renkte sair deriler 150 liradan 500 liraya çıkarılmıştır. Koyun, Keçi, oğlak, fok, timsah, yılan derilerinin (eldiven için kesilmiş olanlar da da- hil) 100 kilosunun resmi 1000 liradan 1500 liraya çıkarılmıştır. Ancak her desimetre murabbaı dört buçuk gram- dan yukarı olan keçi glüselerinden i(maroken hariç) 100 kilosundan 1,000 lira resim alınacaktır. Kösele ve suni kösele resmi 100 1i- yadan 130 liraya, deriden biçilmiş çizme ve ayakkabı konçları, yüzleri ve sair aksamının resmi (biçilmiş olanlar da dahil) 400 liradan 2,000 Miraya, kösele veya suni köseleden ke- silmiş taban, ökçe veya sair ayakka- bi aksamı resmi 1225 dan 150 lira- ya, yüzleri boyalı ve boyasız deriler» den mamul ayakkabıları tabanları kösele veya sair mevaddın resimleri 820, 260, 520, 360 liradan sıra ile 600, 400, 700, 500 liraya çıkarılmıştır. Deri ve kösele mamulâtı, para cüz- danları, kadın çantası, evrak ve dos- ya çantaları, dürbün, fotograf kılıfları sade veya mevaddı adiye ile mürekkep olanların resimleri 800 liradan 1,200 Uraya, deriden ve köseleden mamul yalnız bel kemeri ve kayışı resmi 455 Uradan 2,000 liraya, tarifelerde zikre- dilmiyen derilerden mamul eşyanın resmi 600 liradan 2,000 liraya, kürk Ümsline mahsus postlardan parça, tu- Bum ve eklenmiş, terbiye görmüş tav- (boyanmış lanlar da dahli) 450 liradan 800 lira» ya çıkarılmıştır. Yün ve kıl mensucat Bati yünden mamul başka madde- db rikredilmiyen mensucat (örme ku- maşlar dahil) resimleri sıkletlerine 840 ve dört yüz liradan 850, 800, 600 liraya, çıkarılmıştır, sucatın metre murabbaı sikleti 200 grama kadar olanların resmi 315 li- radan 800 liraya, 201 - 300 grama ka- dar olanların "750 liraya, 301 - 420 grama kadar olanların 650 liraya, 421 - 600 grama kadar olanların da resimleri 550 liraya çıkarılmıştır. İpekten gayri mevaddı lifiye ve madeniye İle işlemeli veya yapışlır- malı olanların resimleri 1se340 lira- dan 850 liraya çıkarılmıştır. Şark halıları gümrük resimleri Şark halılarının gümrük resimleri esas sürette arttırılmıştır. Metre murabbaı sıkleti 2,5 kiloya kadar olan şark halısının 100 kilosu 550 lira, bu sikletten ağır olanların 100 kilosu 350 lira resme tabi tutulmuştur. Metre murabbaı sıkleti 130 kiladan ağır olup top halinde gelen kese ve ke- seci mamulâtının boyasızlarına 500 Mira, boyalılarına 550 lira resim kon- muştur, Örme, dokuma, her nevi yün ve kil kumaştan dikilmiş, elbise, tozluk gibi giyilecek eşyanın resimleri 440, 800, 520, 500 liradan sıra ile 800, 900, 800, 600 liraya, yünden ve kıldan örme ço- rapçı eşyasının resmi 560 liradan 600 liraya, mahlüt ipek veyâ suni ipekten mamul mensucat ve kurdelânın resim- leri 1500 ve 2400 liradan 3500 ve 4700 Yraya çıkarılmıştır. Boyunbağılar Dokuma kumaştan boyunbağılarin safi ve suni ipekten ölânlarının resmi 4200 liradan 7000 liraya, diğer elyafla mahlüt olanların resmi 3000 liradan 5000 liraya çıkarılmıştır, Tuvalet eşyası Tuvalet eşyasının gümrük resimleri de mühim surette yükseltilmiştir. Lâ- vantaların resmi 100 kilosunda 1000 liradan 3000 liraya, kolonya, losyon #aç suları ve boyalarının resmi 720 1i- radar 2500 liraya, düzgün, pudra, sürme tımak cilâsı 650 liradan 2000 raya, dudak ve yanak rujları resmi 300 liradan 8000 liraya çıkarılmıştır. Gümrük resmi indirilen eşya Gümrük resmi tenkis edilen mad- deler arasında muhtelif ipliklerin, çi- çek ve fidanların, pirinç yağı, göz ta- $ı, endüstride kullanılan sair iptidai maddeler yardır, Çiçek ve fidanların resmi 100 kiloda 25 liradan 25 lira- ya, beyaz çimentonun resmi 0,30 lira- ya, yalnız petrol, benzin ve petrol müş- Iktisad Vekili İzmire gitti, Nazilli ve Kuşadasına da geçecek Ankara 13 (Telefon) — İkisad Ve- kili B. Celâl Bayar bugün İzmire git Miştir. B. Celâl Bayar İzmirdeki ted- kiklerini bitirdikten sonra Kuşadası- na da geçtcek ve oradaki yağ fabri- kasını da görecektir. İktisad Vekili Nazini basma fabrikasını görmek Üzere Nazilliye de gidecektir. B. Celâl Bayarm dört gün kadar devam edecek - bu seyahatten sonra İstnabula gitmesi muhtemeldir. Bir vagon tutuştu, ateş çabuk söndürüldü Ankara 14 — Dün Çetinkaya İstas- yonundan saat 11,45 de hareket eden tren İncesu köprüsünden geçerken vagonlardan biri tutuşmuş, tren Ye- nişehir istasyonunda durdurularak itfaiyeye haber verilmiştir. İtfaiyenin gayretile ateş büyümeden söndürül- müştür. Londra büyük elçimiz geldi Londra büyük elçimiz B, Fethi Ok- yar dün akşam Romanya vapurile şehrimize gelmiş, Floryada deniz köş- küne giderek Atatürke tazimlerini sunmuştur. Yeni paralar 100 ve 500 liralıklar yakında geliyor Ankara 13 — — Londrada 100 ve 500 Mralık yeni parelarımızın basılması bit- miştir. Bu paralar, yakında getirile- Tek sürüme çıkarılacaktır. Merkez bankası bir, beş, on, elli, bin liralıkların yehi bir şekilde ba- gılması için bir anlaşma yapmıştır. Bu paraların basılması da eylüle ka dar bitecektir. Yeni paralarımız, dolar şeklinde, yani dar ve uzun olacak ve daha iyi bir kâğıda basılacaktır. Paraların üs- tünde Atatürkün, arkasında da Cum- huriyet devrinin büyük eserlerinden birinin resmi bulunacaktır. Cebrailin karısı, iki oğlu ve gelinlerile dehalet etti Elâziz 13 — Mevkuf sergerdelerden Cebrailin karısı, iki oğlu ve gelinleri- le dehalet etmişlerdir. Milli takım namzetleri Moda kampına davet edilen futbolcüler K. S.T. İstanbul Futbol ajanlığın- dan: Belgradda Yugoslavya takımı ile yapılacak milli ve temsili maçlar için milli takım kadrosuna seçilen oyuncuları hazırlamak üzere futbol federasyonu Modada bir kamp aç- mıştır. İsimleri aşağıda yazılı oyuncuların 14/"/93T akşamından itibaren bu kampta bulunabilmek için ajanlığımı- sa müracaatlari rica olunur; Cihad, Hüsameddin, Yaşar, Faruk, Fikret, Esad, M. Reşad, Rıza, Eşfak, Salim, Niyazi, Rasih, Salâhaddin, Re- bit, Hüsnü, Hakkı, İki dolandırıcı yakalandı Yeniköyde oturan Halim ile Kerim adında iki arkadaş bir define bulduk- larını ve definedeki eski paraları ucuz- ca satabileceklerini Ruümelikavağın- da balıkçı Aliye söylemişler ve pa- sarlığa girişmişlerdir. Nihayet 500 raya paraların satılması kararlaştı- rılmıştır. Muayyen günde Ali 500 lira ile Ye- niköyde Tepeüstündeki radevu yeri- ne gitmiştir. Biraz sonra Halim ve Kerim de Galatada yaptırdıkları pa» raya benzer bakır külçelerile gelmiş- lerdir, Tamam bakırlar verilip 500 lira alındığı sırada kendilerini takip eden polisler iki ahbabı yakalamışlardır. Hafif bir zelzele İstanbul 13 (A.A.) — Rasathaneden tebliğ edilmiştir; 12 temmuz 097 pazar- tesi günü saat 14 ü 16 dakika 40 sani- ye geçe hafif bir zelzele kaydedilmiş. tir, Bu zelzelenin merkez üstünün İs- tekatile işliyen motörlerin resimleri) tanbuldan mesafesi 270 kilometre tah- 30 liradan 10 Hiraya indirilmiştir. min edilmiştir, Türk - Sovyet dostluğu beynelmilel sahada müessir ve mühim âmildir Sovyet matbuatı vekillerimizin Moskovayı Ziya- retleri münasebetile hararetli makaleler yazıyorlar Moskova 13 (A.A.) — Sovyet mat- buatı, Türkiye Hariciye vekili Rüştü Aras ile Dahiliye vekili Şükrü Kaya- nın Moskovayı ziyaretine sayfaların- da geniş bir yer ayırmaktadır. İzvestiya gâzetesi, B. Rüştü Aras ve B. Şükrü Kayanın resimlerini ve ter- cemeyi hallerini neşrediyor ve başma- kalesinde de şöyle diyor: Türkiyenin bu mümtaz siyaset &- damlarının Sovyet Rusya hükümet merkezine gelişleri iki memleket ara- #ında anane halini alan dostluğun ye- ni bir tezahürüdür. Hakikaten sulbçu olan birçok devletler bu dostlukta iyi komşuluk münasebetlerinin bir nü- munesini görmekte tamamile hakli- dırlar, Sovyet - Türk dostluğu, siya- Betleri sulh ve mütekabll hürmet â7- mine istinad eden memleketler ara- sında münasebatın nasıl inkişaf et- tiğini ve resanet bulunduğunu gös- termek itibarile mükemmel bir misal teşkil eder. Bu gazete, Türk - Sovyet dostlu- gunun devamlılığını ve istikrarını ehemmiyetle kaydettikten sonra şöy- le devam ediyor: «Sovyetler birliği ve Türkiye bey- nelmilel siyasetin en mühim mesele- leri hakkımda sıkı bir temas idame ediyorlar. Milletler cemlyeti konse- yinde çıkan birçok meselelerde de iki memleket mümessilleri kendi İstik- Sovyet tayyaresi Kutbu aştı Bugün Amerikada karaya inmesi bekleniyor San Fransisko 14 — Sovyet tay- yaresinin bugün saat 11 ile 12 ara- sında karaya inmesi bekleniyor. Sattle 13 (A.A.) — Bu sabah saat 7,20 de (İngiliz santi) Sovyet tayyare- cileri telsizle şu haberi göndermişler- dir: «Kutbun 1,000 kilometre ilersinde bulunuyoruz. Herşey yolunda gidiyor.» San-Pransisko 13 — Sovyet tayya- resi kutup noktasını geçmiştir. Ameri- kaya doğru yoluna devam etmektedir, Tayyare saatte 160 kilometre süratle yol alıyor. Kutup noktasını 2700 met- Te yüksekten geçmiştir. Sıcaklık sıfi- rın altında 8 derece idi. İlerisini gör- menin güçlüğüne rağmen tayyare yo- Tuna devam etmektedir, Almanya - Avusturya arasında yeni ihtilâf Avusturya Almanyanın tekliflerini reddetmiş Paris 13 — Ocuvre gazetesinin yaz- dığına göre, 11 haziran 936 tarihli Al- man - Avusturya itilâfının tatbiki için teşekkül eden Alman - Avusturya ko- mitesinde Avusturyalılar, Almanların ültimatom tarzındaki şu tekliflerini reddetmişlerdir; 1 — Nazilerin Şuşnig kabinesine İş- tirâkleri, 2 — Naziler aleyhindeki kanunların iptali ve Nazilerin affa mazhar olma- ler, 3 — Avusturya gazetelerinde Hitler aleyhinde yazılar çıkmasının men'i. 4 —Bütün Alman gazetelerinin Avusturyaya kabulü. Oeuvre gazetesi, Avusturyanın azim- kâr vaziyeti karşısında Von Papenin Hitlere daha mutedil davranılmasını tavsiye ederek hâdisatı tacil etmenin doğru olmuyacağını söylediğini iddia etmekte ve Hitlerin bunun üzerine İs- panya harbi bitinciye kadar orta Av- rupada, her türlü hareketlerden içti- nap etmeğe karar verdiğini ilâve eyle- mektedir, Mil ve emniyetleri veayni zamanda kollektif emniyet prensibi kaygısı ile hareket ederek beraberce çalışıyorlar, 'Türk - Sovyet teşriki mesaisi beynel- milel sahada müessir ve mühim bir Amildir.» İzvestiya, > Faşist memleketlerin kendi memleketlerinde yarattıkları çıkmazdan kurtulmak için bir dünyâ harbi çıkarmak yolundaki gayreti rini mevzuubahis ederek diyor ki: «Bu şerait altında hakiki sulh ta- raftarlarına düşen vazife buna şid- detle karşı koymaktır. Binaen aleyh, Sovyetler birliği ile Türkiyenin - yal- niz kendi aralarında her türlü teca- vüz plânlarından âri - hakiki bir dost luk kurmakla kalmayıp müşterek gaya retlerle bütün milletler arasında sul hun muhafazasına çalışmakta bu- Tunmalarımın ne kadar mühim bir rol oynadığı kolayca anlaşılır. Beynelmi- lel siyasetin mühim âmili olan Sov- yet - Türk dostluğu Türkiyenin siyasi ve iktisadi istiklâlinin gittikçe artan resaneti ve Sovyetler birliğinin de ik- tisadi ve milli müdafaa kudretinin artması nisbetinde kuvvet bulmakta- dır. İki memleket zimamdarları ara- sındaki temaslar Türkiye ile Sovyet birliğinin karşılıklı bağlarını ve biri- birlerini daha iyi anlamalarını ve ke- za Türk - Sovyet dostluğunu inkişaf ettireceğine şüphe yoktur.» M. Mussolini Rodosu ziyaret edecek Ziyaretin sonbaharda yapılması muhtemelmiş Dâdily Telegrafın Roma muhabiri bildiriyor: Sinyor Mussolini <On iki ada günü» namı altında Romada mu- azzam bir nümayiş hazırlamaktadır. Bu münasebetle On iki adanın se- kenesini temsil eden heyetler Romaya gelecektir. Bu heyetler İtalyan idare- sinden gördükleri faydalardan dolyı 'B. Mussoliniye teşekkür ve Faşist dev- lete sadakatlerini beyan edeceklerdir, Rodos valisinin riyaset edeceği mün- tahab bir heyet, Mussoliniyi On iki adayı ziyarete davetedecektir. B. Mussolini ihtimal son baharda Rodosu ziyaret edecektir. Bu ziyaret, geçen martta Trablusgarba yapılan seyahat gibi muazzam bir zafer alayı şeklini alacaktır. Amerikada Sical sıcaklar Binlerce k kişiyi güneş çarptı Nev-York 13 (A.A.) — Sıcaklar de- vam etmektedir, Ölenlerin miktarı 341 i bulmuştur. Bundan maada yüz- lerce kişi suda boğulmuş ve binlerce kişiyi güneş çarpmıştır. Dün yağan şiddetli bir yağmur ne- ticesinde ortalık biraz serinlemiş ise de hava rasad istasyonlarının verdik» leri malümata nazaran sıcaklar devami Belçika kabinesi sifa et Kral istifayı kabul etmedi Brüksel 18 (A.A) — Van Zeeland krala kabinenin istifasını vermiştir. Kral bu istifayı şimdiki ahval ve şe“ rait dahilinde kabul edemiyeceğini bildirmiştir. Yalnız Adliye Nezaretis ne Laveleye'nin yerine başka bir nü ür gelecektir... | General Seyfi Gümrük muhafaza kumandanı ge“ neral Syfi dün Ankaradan şehrimize gelmiştir.