14 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

14 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

14 Temmuz 1997 SİYASI İCMAL: —————— Orta Avrupada nya işlerinin Avr ne katacak nin da Pir undaki konirolü e bu sistemin bü olması ve Filistin mu rk âlemini tekrar karı Şarkta şiddetli muk ler cereyan, eylemesi Orta Avrupayı geri plânda bırakmıştır. Maahaza burada bir gün patlak ve- recek karışıklıklara zemin hazırlar” maktadır. Almanya Hariciye nazırı ie Harbiye nazırının Peşteye yaptıkları seyahatlerin siyasi ve askeri tesirleri meydana çıkmağa başlamıştır. Artık Macaristan silâhlandığını gizleme- mekte gerek askerlikte ve gerek diğer sahalarda hükmrani hakkının gayri mukayyed olduğunu ve her hususta müsavat hakkını müdafaa edeceğini etmekledir. Küçük itilâf devletleri Macaristan& kendileri ile bir ademi tecavüz misakı akdeylemesi şartile müsavat hakkını devletleri- 1 alması ü tanımağa taraftar olduklarını bildir- mişlerdt, Macaristan müsarat hakkını Kuğrağk yalan söyliyenler klübü Her milletten âzâ kaydedilir ME kr Yalancılar klübü yeni hadiseler bir bedel mukabilinde demin etmek istemediği ve politik n muhafaseya azmeyledi olarak bildirmiştir. Bu vasiyeti Macar Hariciye nazırı | açık olarak beyan ve teyid elti. Ayni zamanda > Macaristan > Almanyaya, İtalyaya ve Avusturyaya karşı sıla dostluğundan hiç birşey feda eder yeceğini de anlatmıştır. Şukadar ki Macaristan İlalya ve Almanya Hari- eiye nazırlarının tavsiyesi ve delâleti üe Yugoslavaya üe müngsebatını iyi- leştirmeğe devam ediyor. Diğer taraftan Avusturya da gün- den güne Almanyaya bağlanmaktadır. Almnayâ ile yapılan anlaşmanın yil dönümü münasebelile Alman birliği davasının incili bulunan B. Hitlerin kitabının Avusturyada serbesce satıl masına dahi milsaade edilmiştir. İtal politikasının ve askeri siyasetinin Brief merkezini Akdenize naklettik- fen sonra Orla Avrupa tamamile AL manyanın hükümleri ve nüfuzuna açılmış olduğunu son harekel ve ha- diseler isbat ediyor. Feyzullah Kazan toplantısının bir AKŞAM Bayan Saadetin katilleri Izmirde yakalanan Cemile cinayelten haberi olmadığını söylüyor İzmir ) — 1932 senesin- de Çanakkalede esrarengiz bir su- rette ortadan kaybolan (mer huni general Yü- sufun karısı Bn. Saadelin bir ci- nayete Okurban gittiği, Çanakka- le müddeiumu- © misi B. Ziya tara- fından yapılan tahkikat netice- İzmirde yakalanan sinde meydana Cemile çıkarılmış ve cinayetin failleri Niyazi ile metresi Cemile yakalanmışlardır. Niyazi, Çanakkalede tutulmuşsa da Cemile İzmirde yakayı ele vermiştir. Yirmi yaşında, elâ gözlü, mütenasip vücudlü, uzun boylu ve güzel bir çeh- reye, inci gibi dişlere, sahip olan Bn. Cemilenin hayatı başlıbaşına bir TO- mandır. Elbise ve ayakkabıları yeni ve şık olan Bn. Cemile Çanakkalenin Ye- nice köyünde doğmuştu. Üç adı vardır; İ Havva, Emine ve Cemile. Cemile, ilk defa Haydar adında biri- le hayatını birleştirmiş ve bir müddet onunla yaşadıktan sönra, günün bi- | rinde terkedilmiş, arabacı Eminin met | Tesi olmuştur. Arabacı Eminin, Niyazi adında bir kardeşi vardı. Bir müddet sonra Cemi- lenin arabacı Eminden Ahmed adında bir çocuğu olmuştur. Bu çocuk, şimdi dört yaşında ve Cemilenin yanındadır, .Cemilenin anlattığına göre Eminle bir arada yaşayışları, üç buçuk sene sür- Muamele vergisi Son fadilât bir kısım mükelleflerin vaziyetini de mühim surette degiştirdi Faaliyeti mevsime göre artıp eksilen müesseseler - Tahta karyolalar “Kromaj velâstik ayakkabı fabrikalarının vaziyeti Ankara 13 (Akşam) <— Muamele | beygirden fazla olan sına müesseso- vergisi künununun bazı maddelerini. | lerde imal edildiği takdirde muame- değiştiren 3257 numaralı kanunun | le vergisine tabidir. Aksi takdirde sekizinci maddesi mucibince müstes- | değildir. na vaziyetten çıkan mükellefler, key- | Kromaj ve lâstik ayakkabi fiyeti mükellefiyet mevzuuna girdik- Gelin leri tarihten itibaren 15 gün içinde verecekleri bir beyanname ile bağlı oldukları varidat dairesine bildirme- ğe mecburdurlar. Binaenaleyh bir ay içinde çalıştı- ğı günlere ve ödediği işçi gündelikle- rine nazaran günde ondan fazla işçi çalıştırdığını gören sinai müesse- Seler, keyfiyeti ertesi ayın on beşine Kadar beyanname ile varidat daire- sine bildirmekle mükelleftirler. Bu suretle muafiyetten mükellefi- yet mevzuuna giren müesseseler mütcakip aylarda, çalıştırdıkları iş- çi adedine göre yeniden miüafiyet haddine dahil oldukları takdirde, mu- afiyet, ertesi aydan tlbaren tatbike başlanacaktır. Ancak bu müessesele- rin vergi ile mükellef bulundukları müddet zarfında, yeniden muafiyet haline dahil oldukları sırada henüz satmamış oldukları mamul maddelere mükellefiyet terettüp etmiş olacağın- dan bu maddelere muadil mikdar sa- tılıncaya kadar verginin alınmasına devam olunacaktır, Bu itibar ile mü- esseselerin yeniden muafiyete gir- diklerini varidat idaresine haber ver- Yeni kanunla tadil edilen (0) fik- rasının haricinde kalan sanayi ara sında kromaj ve lâstik ayakkabı sa- naytide ithal edilmiştir. Binaenaleya kromaj ve lâstik fabrika ve imalât- haneleri de yeni kanunun meriyete girdiği 24/6/937 tarihinden itibaren harrik kuvvetleri beş beygir ve işçi adetleri (10) u mütecaviz olanlar eskiden muamele vergisine tabi bu- lunduklarından bunlar için değişmiş bir vaziyet yoktur. Ancak muharrik kütvet beş beygiri ve işçi adedi (10) u geçmiyen kromaj ve lâstik ayakkabı imalâthaneleri, yeni kanunun meri- yeline kadar vergiden muaf bulun- dukları halde yeni kanunla vergiye tabi tutulmuş olduklarından, yeni- den işe başlamış sayılacaklardır. Binaenaleyh bunlar da yeni ka- nunun meriyetinden itibaren (10) gün içinde mevcudiyetlerini bir be- ile varidat idaresine bildir- meğe ve defterlerini kâtibi adile tas- üstü dik ettirmeğe mecburdurlar. ! müştür. Bundan üç yıl evvel Emine, | meleri ve o tarihte müessesenin Vekifi ız: kardeşi Hüseyin ve oğlu Ahmedle İz- ergi nasıl ve ne zaman zaptını neşrediyoru. ii Gelini E ambar, depo ve sairesinde mevcut ve öd k? Reis — Celseyi açmadan evvel, saniye şessiz durmanızı teklif Takiy Dillon, kavun karpuza at kestanesi uşılamak suretile, kabuk- larına basılınca kaymanın önüne geç miş, bu suretle «ayağının altına ap puz kabuğu koydular» tabirini iflâs iştir. gr kardeşimiz B. Hayes- ten bir mektup aldık. Müthiş bir ka- | sırga esasında başına gelenleri an- latıyor, diyor ki: «Elimde bir çek vardı, bankanın giş€sine varip para- mı alacaktım. Bu sırada fırtma çıktı. Küzgür öyle şiddetli esiyordu ki, çe kin üstündeki yazıları, rakamları koparıp götürdü, elimde bomboş bir kâğıd parçası kaldı. Büy” Hinyeşii doğru söylediğine şüphe yoktur. Çünkü mektubile ve raber, bahsettiği boş kâğıdı da gön dermiştir. se Los Angelesteki kardeşimiz B. Svarztdan da mektup aldık. Or. boğucu sıcaklardan bahsediyor. Bir kaç seyyah çölde uzun müddet dükten sonra, bir havuz başına gek | Yaza yes vee SİRA SEND ML ler menem TEE 1 mişler ve derhal suya atılmışlar; fa- kat vücutlerinin hararetile havuzun suyu ısınmış, kaynamağa (başlamış, biçare sayyahlar kaynar suda başla- nıp ölmüşler. Yakında 1937 senesi yalan şampi- yonunu seçeceğiz. Bu seçmeye her millet dahil olabilir. 1936 şampiyonu bay Jim Yordandı. Bir derece ile bir fareyi nasil yakuladığını şöyle anlat- muştır Peyniri derecenin allıns"koy- dum, Gece hava soğudu, derece öyle düştü ki, civa fareyi döşemelere mıh- Tadı, 1937 müsabakasına gelen ilk mek- tubu da okuyayım. H. Heger Ma- imzasile geliyor: Si uçan yol rehberleri ol- duğunu duydum. Kuşlar bu rehberi takip edi Bir sabah bak- tım tepemde bir sürü kaz uçuyor. Tü- feğimi aldım, en öndeki kazı nişanla- dım, ateş ettim. Kaz ocak bacasın. dan aşağı düştü. Derken öteki kaz- Jar rehberlerini takip ettiir, birer bi- rer bacadan içeri girdiler. Bu suret- ii 85 kaz yakaladım ve hemen dama çıkıp diye bacayı tıka- dım!.. Bu sene Belçika gözeli olarak o matmazel Josö Decoeur (ortadaki) seçil- miştir. İki tarafında ne- dimeleri bulunuyor, | İ zarı karşısında oturan kız kardeşi Me- Jâhatın evine misafir olan Cemile, ara- bacı Eminden ayrıldığı için Mustafa adında biri ile tanışmış ve onunla ya- şamağa başlamıştır. Fakat Cemile, günün birinde polis | tarafından tevkif edilerek İzmir hapis- | hanesine atılmıştır. Cemilenin tevkif edilmesinin sebebi, Çanakkalede işle- diği bir hırsızlık suçundan iki ay on beş gün hapse mahküm edilmiş olma- sıdır. Cemile ile görüştüm. Bana dedi ki: — Ben bu vakayı hiç bilmiyorum. Cinayetle bir alâkam yoktur. Hattâ benim, Niyüzinin metresi olduğuma dair sözler söyleniyor. Bu da iftiradır. Ben, arabacı Eminin metresi idim, Ni- yazi, benim kayınbiraderimdir. Ara- muzda hiç bir rabıta, hiç bir müna- sebet yoktur. Hem nasıl olur, böyle bir şeye imkân olabilir mi? Bir kadın, ka- yınbiraderile temasta bulunur mu? Böyle birşey aklımdan bile geçirme- dim. Zeyrek civarındaki vaka Şükrünün katili 10 sene hapse mahküm oldu Geçenlerde Zeyrek civarında Osma, nın ahçı dükkânında bir masa mer- merinin kırılması yüzünden All ve Şükrü adlarında iki çırak kavga etmiş- ler ve bunlardan Ali bıçakla Şükrüyü yaralayıp öldürmüştü. Dün ağır ce- za mahkemesinde Alinin muhakemo- si bitirilmiş ve Şükrünün namusunu rencide edecek şekilde söğmesi neti- cesinde bıçakla Şükrüyü öldürdüğü sabit olduğundan, Alinin 18 sene hap- sine karar verilmiş, ancak yaşı güz | önünde tutularak cezası 10 sene hap- se indirilmiştir. Vapurlardan hamallar, yol- culardan sonra çıkacaklar Şirketi Hayriye, Akay gibi vapurlar» da yolcular çıkmadan övvel elinde yü- kü olan yolcularla hamalların daha evvel davranıp çıktıkları belediye ta» rafından görülmüştür. . Her vapura ko- , yolcular çıkma- dan evvel hamalların ve yükü elinde olanların çıkmasına müsaade etmiye- ceklerdir. Bu hususta vilâyet maka» mında alâkadarlara kati emirler ve- rilmiştir. terleri ile ticari defterleri kayıtların- dan tesbit edilerek, mükellefiyet dev- resinde yapıldığı halde muafiyet dev- resinde satılmış ve beyannamesi ve- rilmemiş olan müddelerin vergisi © 20 zamla tahakkuk ettirilecektir. Faaliyeti mevsime göre artıp eksilen müesseseler (O) fıkrasının. yni kanunla tadil edilen şeklinde, faaliyetleri mevsim9 göre artıp eksilen müesseseler hak- kında kuvvei muharzrike ve işçi adedi bakımından verilmiş olan muafiyetin tatbiki noktasından esası bir hü- küm bulunmaktadır, Bu hüküm şu dur; «Meşgaleleri icabı senenin muay- yen mevsiminde faaliyette bulunan ve diğer mevsimlerde çalışmalarını tatil veya tahfif eden müesseseler esas faaliyet devresinde son muafi- yet haddine girseler dahi bütün sene mükellef tutulurlar.» Bu hükümle Kasdedilen müessese» ler, könserve fabrikaları gibi senein muayyen mevsiminde çalışması ve diğer mevsimlerde faaliyetlerini tatil veya “tahfif etmesi zaruri bulunan- lardır. Bu müesseselere esas faaliyet devresinde (konserve fabrikaları için yaz mevsimi) beş beygirden fazla bir muharrik kuvvet ve günde on İş- çiden fazla işçi kullandıkları takdir- de. bu devreden sonra muharrik kuy- vetlerini ve işçi adetlerini azaltsalar dahi müessesenin imalâtını tama men tatil ederek mevsimde imal et- tikleri mevaddın satışı ile iştiğal et- seler dahi bütün sene mükellef tutu» Turlar. Esas faaliyet devresinde dahi mu- harrik kuvveti beş beygiri ve işçi ade di (10) u geçmiyen bu kabil müesse- seler, bu halleri muhafaza ettikçe vergiye tabi değildirler. Tahta karyola Muamele vergisi kanununun bâ- zı maddelerini tadil eden yeni kanun yalnız madeni karyola imal eden mü- esseseleri muamele vergisine tabi tut- muştur. Halbuki eski kanun sureti mutlakada karyola imal eden mües- seseleri bu vergiye tabi kılmakta idi. Binaenaleyh tahtadan mamul kar- yola, ancak kuvvel muharrikesi beş 2430 numaralı muamele kanunu- nun, sınai müesseselerle banka ve bânkerlerin ve sigorta şirketlerinin muamele vergilerinin tahsiline mü- teallik hükümleri yeni kanunla de- giştirilmiş, peşin satışlara ait vergi- nin tahsilinde taksit esası kaldırı- 4) — Sınai müesseseler bir aya al$ muamelelerin vergisinden peşin sa- taşa taallük eden kısmını ertesi ayın on beşinci günü akşamına kadar öde“ mekle mükelleftirler, B) Veresiye yapıldığı tevsik edilen satışlarla satılmak üzere komisyon- cuya veya satış şubelerine gönderilen * malların vergileri de beyannamenin verildiği ayı takip eden ayın 15 inde tahsil edilecektir. Yeni kanuna nazaran veresiye sü“ yılacak satışlar en az bir ay vade ile yabılmış olan satışlardır. C) Vergilerini bir müddet için t8- cil ettirmek istiyen sınai müessesele« rin, teminat göstermeleri şartile bu istekleri kabul edilecek v vergileri, bir ri muamelenin taallük ettiği ayı ta kip eden $# üncü ve diğeri beşinci ay içinde iki müsavi taksitte ödenmek üzere tecil olunabilecektir. Tecil muamelesi münhasıran siye satışlarla satış şubesine veya misyoncuya gönderilen malların ver- gisine taallük etmekte olup peşin yapılan satışların vergisi teminat terilse dahi tecil olunmıyacaktır. D) Sigorta şirketleri ile banks ve bankerler şimdiye kadar olduğu gibi her ay içinde tahakkuk ettirilen vergiyi ertesi ayın 15 inci günü ak“ şamina kadar ödemeğe mecburdur« Jar. Esasen bunlara ait hükümde biz değişiklik yapılmış değildir. E) Gününde verilmiyen taksitler # 10 zamla tahsil olunacaktır. Bu zan, teminat mukabili tecil olundür ğu halde gününde ödenmemiş vergi Tere de tatbik olunacaktır. Bir yelkenli devrildi, içindeki beş kişi kurtarıldı Mehmed isminde bir genç dört ar- kadayile birlikte dün Caddebostanın» dan bir yelkenliye binmiştir. Yolda rüzgârdan yelkenli devrik miştir. Beş arkadaş boğulurken Meh- med adında bir motörcü tarafından kurtanılmışlardır.