14 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

14 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

14 Temmuz 1937. AKŞAMDAN AKŞAMA: Sükütilere, lâfı anlaşılmıyanlara dair. Muharrir olmasaydım, değil vs yazınak, ağzımı açıp konuşmaz: bile... Susardım... Ciddi ciddi, vakur vakur susardım... Sanki avurtlarımı avuç avuç inci ile doldurmuşum da şayed dudaklarımı azıcık kıpırdatır sam mücevherlerimin dökülecğinden, | Susardım.... Fakat asıl mesele, şekil ve şemaii- man... Kim bilir kimim, neyim sanır” lardı beni... « — Susuyor... Bir bildiği, bir dik şündüğü vardır elbette... Mütalâasıni €n son olarak dermeyan buyuracak.» Nasıl da dinliyor... Aman yanında bir pot kırmıyalım... Zira maazallah ceh- limizi anlarsa... Onu yüksek bir mev- kie getirelim... Hem bu, bize hücum etmemesi için bir hakkı süküt olur!» derlerdi, Süküt etmek suretile hayattaki, öemiyetteki aslan payını alan nice nice insanlar vardır... Doğru: Çok Söyleyip te pek iyi söyliyenler gen en birinci mevkideler.. Fakat mü- hakkak ki, onların hemen yanıbaşla- rında, yamaçlarında, hiç söylemiyen, Sfenks gibi susanlar gelir... Konuşup epeyce makül, mantıki, normal fikir- lerini dermeyan edenler, mutlaka ki Sükütilerden bir kaç, bâttâ bir nice derece aşağıda mevki tutmak mecbu- riyetindedirler. Ah, ben, çoktan şu sırra eriştim; su- Sacağım... Bilgiç bilgiç, arif arif su- sacağım amma, söyledim ya, meslek meslek değil yoksa.. Muharrirlik!... Kabil olamıyor... Bununla beraber, muharrirlikte de sükütiler ve lâfazanlar yok değildir... Onların bile birinci fasilesi kârlı, ikineiler zararlıdır. Sükütilerin birinci plânmda Şair- ler, yüksek edipler gelir. Her birinin eseri Alfabe, cüzü kadar bile yokken izzet, ikram, itibar, yüksek mevki onlardadır. Diyeceksiniz ki: — Gene birşey söylemişler ya... Fakat bakalım, söylemişler de an- laşılmış mı dedikleri? Hangi birinci çeşid şa indeki manâ, batnım- dan dışarı çıkmıştır? Biçare Necdet Rüştünün, İmsetin şiirleri, pırıl pır, apaydınlık ve vazıh da ne kazanmış- lar bunlar sanki?... Halbuki müp- hem, vuzuhsuz, manâsız bir kaç mıs- Ta geveleyenler, edebiyat tarihindeki tahtlarına kurulmuşlardır... Yalnız mazımda değil, nesirde de öyle: Sa- hibine en yüksek mevkii temin eden, «olduğundan» , «bulduğundan». &İ- &i başmakalelerin en çetrefili, en kılçıklısı değil midir?... Okuyacaklar; o efkârı umumiyede Şöyle bir fikir hasıl olacak: « — Büyük adam galiba... Bir lâf etti ki anlayamadık bile.» diye dü- Şünecekler; o ve sonra, yüksek sesle, diğer anlamıyanlara nisbet verir gibi: — Yaman yazıyor, doğrusu! - diye hüküm yürütecekler; eş dost çatlata- cakl Yank: Bari muharririn böylesi lerini gezmişler, bu müzelerdeki eser. | çarpmıştır. Çocuk ehemmiyetli suret- na makbuz mukabilinde verilmiş olmalıdır. olabilseydim... Akşamcı | Jer etrafında tedkikat yapmışlardır. te yaralanmıştır. ” şam EEE z l İ dahli olan muallimler, 24 saatte 20 tifo vakası Fatih ve Eminönü kaza- | larında mecburi aşı yapılacak Son yirmi dört saat içinde şehrimiz- de 20 tifo vakası kaydedilmiştir. | Vilâyet Hıfzıssıhha meclisi dün va- | 4i muavini B. Hüdainin relsliği altın- da toplanmış ve şehrin umumi sıhhi vaziyeti ve tifonun seyirlerini tedkik etmiş, neticede tifonun en çok tesirini erdiği Fatih ve Eminönü kazaları içinde bütün halka mecburi tifo aşı sı yapılmasına karar vermiştir. Halkla temas eden kimselere de ya- ılan mecburi aşı ile şimdiye kadar ih- tiyazi olarak aşılananlar 28446 kişidir. angın başlangıcı all Şemsipaşada Tütün İn- hisar idaresinin yeni yaptırmakta ol- duğu bir binada dün yangın olmuş- tur, Ateş, binanın üst katında zift dö- külmekte olduğu bir sırada ziftin par- lamasile çıkmış, bir taraftan amele tarafından kum dökülmek, diğer ta- raftan da yetişen itfalye tarafından su sıkılmak suretile söndürülmüştür. Ucuz çimento Fabrikalar satış için hazırlıklarını bitirdiler Çimento fabrikaları 20 temmuz- dan itibaren başlıyacak ucuz çimen- to sakışı için hazırlıklarını bitirmiş- lerdir. Aslan çimento şirketinin Zey- tinburnundaki yeni fabrikasının kü- sad resmi de yakında yapılacaktır. Fubrikaya ilâve edilen tesisat ve yeni fırınlar istihsal kabiliyetini artıraca- ğından ucuzluk nisbetinde fazlalaşa- cak satışlara karşı şimdiden tedbir- ler alınmış demektir. Son senelerde Nafıa işlerinin ve in- saatın fazlalaşması çimento sarfiya- tını da artırmakadır. Çimento ucuz- ladığı için bu sarfiyatın daha çok faz— lalaşacağı muhakkak görülmektedir. Çimento flatlerinin ucuzlaması şim- dilik tahvilâta müsbet, menfi hiç bir tesir yapmamıştır. Fiatlerin indirile- ceği haberlerinin şuyuu esnasında tahvilâtın da bir mikdar düşeceği zannolunmuştu. Fakat bu zannın tar mamen aksinin vukua geleceği anlar şilmakatdır. Çünkü çimento ucuzlayınca sarfı- yat artacak ve bu sürüm neticesi tah- İ Ylüt üzerine de müsbet tesirler yapa- rak kuvvetli bir ihtimalle çimento tahvilâtı bir miktar daha yükselecek- tir, ini 2 Muallimlere mahsus tatil kursları Muallimlere mahsus olan tatil kurs- larından tarih ve coğ' aya talil kursu dün İstanbul 44 üncü mektepte erkek yayallim mektebi müdürü B. Hâmid İ tarıtfından bir konterans verilmek su- retile açılmıştır. Bundan sonra kursa Ayasofya, Askeri ve Âsarı atika müze- leden sonra | AKŞAM Haklı şikâyetler Kadıköy Kerbelâlıktan kurtulsun Kadıköylü okuyucularımızdan birçok imsak bir şikâyet mektu- bu aldık. Bu mektubun esasları- nı hülâsa ediyoruz: vekil B. Ali Çetinkaya- ilardanberi Kadı- köyünü Kerbelâya döndüren Su şirketinden kurlulduk; o bundan çok memnunuz. Ancak bu sıcak günlerde yine susuzluktan kıvra- mıyoruz: Musluklarda sırah, si rasız sular kesiliyor. Yaz günle- rinde su ihtiyacının. ne demek ol- duğunu izaha hacet var mı? Ka- dıköy Su kumpanyasının tesisa- tı Belediyeye geçtiğine göre, ar- tık Şirkelin bu sakim idare tarzı- nı da terketmek lâzım gelmez mi? Kadıköy gibi binlerce nüfusu ba- rındıran bir semtin bu hayati der- dini alâkadarlara bildirmenizi ri ca ederiz.» Biz, bu haklı mektuba bir şey ruz, Belediyenin ve diğer alâka- darların ehemmiyetle dikkatini çekeriz. Limanda emniyet Emekli bir kaptanın lüzum gördüğü tedbirler Birkaç gün evvel Burgaz ve Kadr köy vapurlarının çarpışması üzerine gazetemize gelen emekli bir kaptan bu gibi hâdiselerin önüne geçmek için limanda şu tedbirlerin alınması zaru- ri olduğunu söylemişti 1 — Limanda gemiler gece yarısın- dan sonraya kıtdar sefer yaptıkları için liman idaresi tarafından sahille- rin tenvir edilmesi lâzımdır. Hâlâ sa- hillerin bazı mıntakalarında işik bu- lunuyor, bazı mıntakaları da tama men karanlıktır. 2 — Limanın ağzındaki iki büyük şamandıranın kaldırılması lâzımdır, 3 — Limanın içinden ve dışından gelen vapurlar Saraybumu önünde biribirlerini görmeden birdenbire kar- şılaşırlar, Kaza, ihtimal fazladır. Bu- nun için Sarayburnuna bir işaret İs- tasyonu inşa edilmelidir. 4 — Boş şamandıralara fener talik edilmelidir. 5 — Şimdi limanda İşliyen vapur- ların cesameti limanın büyüklüğü ile mütenasip değildir. Manevra güçtür. Daha küçük vapurlar işletilmesi icap eder. Bir otomobil bir motosiklete çarptı Şoför İzzetin idaresindeki otomobil, Maçkadan geçmekte iken B. Niyazi- nin bindiği bir motosiklete çarpmış ve yaralanmasına sebebiyet vermiştir. Şo- för İzzet yaklarımı Ankara treni Pendikte bir | çocuğa çarptı Pendik istasyon Kâmil adında 3 a yaklaştığı zaman da'bir çocuğa | Kediler hastalığa sebep oluyorlar Süprüntüleri eşeliyerek mikropları dağıtıyorlar s vekili B. Şükrü, şehrin temizlik vaziyetini tedkik et- mek üzere evvelki gece Şişliden, Top- kapı ve Edirmmekapıya kadar bütün semtleri esddeleri ve yan sokakları da gezmek surtile teftiş etmiştir. Bundan başka bir gazetede Şişlide | Hacımansur, diğer bir gazetedede | Şişlide (Hanımefendi) sokaklarında temizliğe riayet edilmediği hakkında çıkan iki şikâyet yazısı üzerinde bele- diye reis vekili bizzat mahaline gide- rek vaziyeti görmüş ve icab eden te- Vali ve belediye a. e emmi Bahife 3 Yolcu salonu İnşaata ancak bir ay sonra başlanacak Galata yolcu salonu esas projesi- nin hazırlanmasına bir laraftan de- vam olunurken, bir taraftan da müs- takbel salonun temel kazıkları üze rinde mimarlar tpüzakerelerde bulu- nuyorlar. Çünkü bina Galata rıhtımı- na yakın bir sahaya yapılacağı cihet- le deniz suyuna tesadüf olunmuştur. Bu münasebetle kazıkların tutturuk ması biraz güç olacaktır. Müzakereler neticesinde bu hususta bir hal şekli tesbit olunacaktır. Diğer taraftan, projenin hazrlan- ması da ay sonunu bulacaktır. Bütün bu sebepler dolayısile yolcu salonu in- şaatına ancak bir ay sonra başlanabi- leceği tahmin edilmektedir. Yeni s8 İon sonbahara (yetiştirilemiyecektir. Bununla beraber kış ortasında bina» nın tamamen hazır bulunacağı kuy« mizliğin yapılmasını emretmiştir. vetle zannolunuyor. İstanbulun temizliğine dikkat edil- diği bugünlerde mağazalardan, bina- | Bakırköy cinayeti tahkikati lardan sokaklara konulan çöp kapları bitti veyahut yolda süpürücülerin topla- Bundan bir müddet evvel Bakırköy; dıkları çöpler, gece saat ikiden sonra geçen çöp arabaları tarafından kaldı- rılmaktadır. Bu çöp yığınları, geceleri mahalledeki kediler tarafından eşele- nerek etrafa dağıtılmaktadır. Bundan başka bu kediler, bu mikrop yığının- dan aldıkları birçok mikropları evlere taşımakta, insanlara sirayet ettirmek- tedirler. z Belediyenin her türlü hastalığa ve- sile veren bu kedi meselesine icab eden | Yin hastanede bulunmaktadır. Has kati tedbirleri alması zamanı gelmiş | tuğ! had bir haldedir. i eme Terkos borusundaki ariza dün Belediye fen heyeti müdürü akşam tamir edildi Elâzize gitti Eyüp civarında Terkosun büyük bip Belediye fen heyeti müdürü B. Hüs- | borusu patladığı için dün öğleden ev- nü bir ticaret dâvasında ehli vukuf- tan olduğu için on gün mezuniyet ala- rak Elâzize gitmiştir. B. Hüsnü pazar- tesi veyahut salı günü şehrimize dö- necektir, muştur. 18160 liradır. alınabilir. İnhisarlar Umum Müdürlüğünden : I — Malatyada tesis edilecek Tütün Atölyesi binasi ve müştemilâtı kapalı zarf usulile II — Keşif bedeli 360231,67 lira, muvakkat teminat II — Eksiltme 3/V111/937 tarihine : rastlıyan salı günü saat 15 de Kabataşta İnhisarlar Levazım ve Müba- yaat Şubesindeki Alım Komisyonunda yapılacaktır. IV — Şartname, keşifname, proje vesair münakasa evrakı 18,02 lira mukabilinde hergün İnhisarlar İnşaat Şubesinden ve Ankara Malatya Başmüdürlüklerinden V — Müteahhitlerin Nafıa Vekâletinin 937 senesi Emrazı akliye hastanesinde bir cingi- yet işlenmiş ve kaldırımcı Amavud Hüseyin, Eliza Niyego isminde bir Mus sevi kızını öldüren ve yine akıl hasta» lığından dolayı tedavi altında bulunan Ratip paşa zade Osman Ratibi taban- ca ile öldürmüştü. Bu cinayetin vuku şekli hakkında yapılan tahkikat bitirilmiştir. Hüse- © vel İstanbul ve Beyoğlu tarafında Terkos suyu birdenbire kesilmiştir. Belediye Sular idaresi, boruyu tamir ettirmiş ve akşam üzeri şehre tekrar su vermek kabil olmuştur. eksiltmeye konul- İ Ankaradan gelen ekspres trenidün | müteahhitlik vesikasını ve lâakal 200000 liralık bir bina- yı taahhüt etmiş bulunduklarına ve bizzat Mimar veya Mühendis veya yukarıdaki şeraiti haiz bir Mimar veya Mühendisle şerik olduklarına dair noterce musaddak ve- saiki eksiltme gününden en az 3 gün evveline kadar İnhi- sarlar İnşaat Şubesine ibraz etmeleri ve eksiltmeye işti- râk edebileceklerine dair vesika almaları lâzımdır. VI — Mübürlü teklif mektubu, kanuni vesaik, şart- name, keşifname vesair lüzumlu evrak ile eksiltmeye iştirâk vesikası ve muvakkat teminat akçesini ihtiva ede- cek olan kapalı zarflar eksiltme günü en geç saat l4 de kadar yukarıda adı geçen Alım Komisyonu gi (4158) — Bay Amcaya göre... — Fen, insanları görünmez hale getirecekmiş bay Amca!,.. Ben böyle bir akıbeti fenden değil, zayıflık mo- dasından, yahut bulaşık hastalıklar» dan beklerdim... A ... Meselâ zayıflık o derece moda olacak ki, derdim, bazı aşırı tabiatlı kadınlar hava gibi görünmez bir hale gelecekler! şiddetlenecek ki beş dakika evvel eli- ni sıktığımız adam beş dakika sonra, | görünmiyeceki,.. | ... Yahut tifo gibi bir salgın, öyle | ... Fakat ne olursa olsun, bu keşif | & B. A. — Bilhassa iktisadi sistemleri yeryüzünde büyük değişiklik yapa- | altüstedeceki.. takl,., — Ne gibi?...