18 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

18 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 AKŞAM 18 Temmuz 1937 — > İngiliz - Alman ve Ingiliz - Sovyet deniz itilâtları imzalandı İngiltere, IKİ taraflı Itilâflar akdi için Türkiye, İskandinavya ve Löhistan devletlerile müzakereye girişecek Zondra 11 (Akşam) — Ademi mü- tali kamitesi sahi günü topla- Barak İspanya işlerinde ademi mü- dahale : müzakerelerine €sa5: “olarak kabul edilen İngiliz plârının teğki- kine İngiliz? ptojesi, müttefikan müzükereye esas olarak kabul edilmekle beraber, Fransa, Sov- yet Rusya, Almanya ve İtalya dele- geleri bazı kuyudu ihtiraziye ileri sür- müşlerdir. Fransa, general Frankoya muharib mfatının tanmmasını, ecnebi gönül- slülerin çekilmesine ve İspanya B- “mânlarında bitarf ecnebi kontrolör- lerin. işe başlamalarma muallâk tut- mak istiyor. Almanya ve İtalya, hü- harib sfatinm derhel tahinmasıfı taleb ediyorlar. Sovyet. Rusya kuyu- du ihtiraziyesini önümüzdeki içtima- da ileri sürecektir. İngiliz plânı hi Kındaki müzakerelerin salıya bırakıl- masını Fransız sefiri B. Corbin taleb etmiş, komite reisi ve İngiliz murah- hası lord Plymouth bu teklifi reye koyarak ittifakla kabul olunmuştur. İngiliz kontrol projesinin salıya müzakeresine başlanıyor Fransa, Rusya, İtalya, Almanya projeyi kabul etmekle beraber bazı kayldler ileri sürdüler Londra 17 (A.A.) — İngiltere ile rihli Londra deniz muaheğdenamesi ahkâmını teşmil etmeği istihdaf ey- lemektedir. Londra 17 (A.A) — «Reuler ajan- sından» İngiliz - Sovyet deniz mua- hedenamesi Uzak Şarka müteallik bam tahâidatı ihtiva etmektedir. “Bovyet hükümeti Uzak Şarkta inşa we istimal edilen harp gemilerine mü- teallik malimat ita etmek mecburi- yetinden âzâde olacak ve muahede- namenin Sovyetlerin Uzak Şarktaki deniz inşaatına dair olan tahdidatın- dan, keyfiyet evvelce bildirilmek şar- tile, muaf tutulscaktır. Şimdi İngiltere iki tarafı, itilâflar akdi maksadile İskandinav)a devlet- leri, Türkiye ve Lehistarila müzakere- lere tekrar balıyacaktır. Zehirlenen gelin ve güvey Yolcularını istikbale gelenler iki genci zehirlenmiş buldular Eskişehir 17 (Hususi muhabiri- mizden) — Bu gece burada çok acıklı bir hadise oldu, Yeni evlenen bir çifti Elde ettiğim malümatı -bildiriyo- rum: Mustafa sdındaki genç Bur- sada evlenmiş ve karısını alarak Ço- rümdaki vazifesine gitmek üzere Bur- sadâan otomobille Karaköye geçmiştir. Mustafa karısı İle birlikte Karaköy- den 6 numaralı katara binmiştir. Bu katar buğün Haydarpaşadan Ankâraya hareket eden trendir. Mus- tafanın Eskişehirde hirçök akrabala- rı vardır. Yeni evlilerin trende olduk- Yarını bilen kalabalık akraba grubu Astasyona inmişler ve sabırsızlıkla treni . Nihayet tren geldi. Fakat gelin güvey vagonların- da kârşı karşıya baygın bir halde oturur vaziyette bulundu. İkisi de ko- ' Bilhassa yeni yelin alıyordu. Bunların 26- ır. Derhal has- Gelinin hayatı İran bizden 35 bin kilo ipek böceği tohumu aldı Ankara (Akşam) — İrana mev #imin gecikmiş olmasına rağmen 86 bin kilo ipekböceği tohumu satılmış- tır. Dost ve komşu memlekete evvelce mühim mıkdarda İpekböceği tohumu satılmakta iken son senelerde yapılan rekabetler yüzünden bu satışlar dur- muştu. Önümüzdeki senelerde ipekbö- ceği tohumlarımızın İrandaki eski mevkiini tekrar kazanacağı umuluyor. Ziraat ve iktisad vekâletleri böcek tohumu ihracatını teşvik için müşte- rek tedbirler almak üzere tedkikler yapmaktadırlar, Franko Fasdan kuvvet getirtiyor Asiler Grenada cephesinde ağır zayiata uğradılar Cebelüttarık 17 (A.A.) — «Reuter ajansı muhabirinden» Ceota, Teto- van ve Melillidan Algesirasa müte- madiyen Fashlar gelmektedir. Ge- lenler : Rondaya ve oradan Grenada cephesine sevkedilmektedirler, Bu cephede hükümetçilerin taar- rüzu müvaffakıyetle devam etmekte olup asiler ağır zaylata uğramışlar- dır. Filvaki, Rondadaki hastaneler ağızlarına kadar yaralılarla doludur. Ölüler, Ronda ve Cordoba civârında açılan çukurlara hep bir arada gö- ! mülmektedir. Harbin İlk gününü tesid için yarın Algesiras ve Lalınca- da icrası mukarrer olan boğa güreş- leri ne olduğu söylenmiyen bir sebep- | ten dolayı ilga edilmiştir. Yalnız bu ilganın asilerin son zamanları İnsan- ca pek çok zayiata uğramış olmala- rından ileri gelmiş olduğu tahmin edilmektedir. Bir kaç zamandanberi Cebelütta- nk havalisinde hiç bir Alman veyâ İtalyan harp gemisi görülmemiştir. müdürü B. Mustafa Zühtü Gazi Anteb ühhiye müdürlüğüne, Manisa merkez hükümet tabibi ve sıhhiye müdür ve. kili Rıfat Manisa sıhhiye müdürlüğü- ne, İnegöl hüikâmet tabibi Tevfik Kay- #eri sıhhiye müdürlüğüne nakil ve ta yin edilmişlerdir. Memlekette ekilmemiş toprak bırakılmıyacak Zirai kalkınma programı- nın ana hatları tesbit edildi Ankara 17 (Teleton) — Zirmat Ve- kâleti yeni zirai Kalkınma hakkında- ki programin ana hatlarını tesbit et- miştir. Memleketie ekilmemiş toprak bırakılmaması yeni proğramın hede- fini teşkil etmektedir. Bu hedefe var- mak-için memleket -ıklımlara göre Mmühtelif mıntakalâra ayrılacak, her mıntakada ziral halleri tedkik ve zi- raati genişletme”istasyonları vücude getirilecektir. . Bu istasyonlarda çalışacak memur- Jarı daimi faaliyette bulundurmak için lâzımgelen her türlü tedbir almacak ve memurlara yataklı otomobiller ve- rilecektir, Memurlar bu otomobilleri ikametgâh edinecekler ve böylelikle daimi surette iş başında bulunacak- Jardır, Diğer taraftan Ziraat Vekâletine bağlı bulunan zira! müesseselerin bir elden idaresi için ayrı ve şahsiyeti hükmiyeyi haiz bir müessese vücuda getirilecektir. Erzurum hattı İstasyonla Halkevi binalarının temelleri atıldı Erzincan 11 (A.A) — Bugün saat 16,30 da ve 17 de yeni Halkevleri bi- nası ile şimendifer istasyon binas- nın temelleri atılmıştır. Merasimde vali B. Fahri Özen, ordu müfettişi general Kâzım Orbay, rüesai memu- rin, askeri erkân ve kalabalık bir halk kütlesi hazır bulunmuştur. Bu her iki tören de memleketi baştan başa refalin kavuşturan Cumhuriyet hükümetine karşı halkırı minneidar- lık duygularını ifade eden nutuklar söylenmiştir. Kızılcahamamda Atatürk ünü Kızılçahamam VT (Hususi) — Bü- yük Şefimiz Atatürkün Kızılcahama- mı şereflendirdikleri 16 temmuz dün coşkun: «tezahüratla ; kutlanmıştır. Yapılan tazahürat halkın Büyk Ata- sına karşı beslediği sonsuz saygı ve sevginin açık bir ifadesidir. Boluda Atatürk günü Bolu, 17 (Akşam) — Bugün Bolu halkı Atatürk gününü coşkun teza- hüratla kutlamıştır. Bu büyük gün şerefine Halkevi tarafından hazırla- nan Abaut kampı, mülhakattan ge- len binlerce halkın iştirakile yarın açılacaktır. Filistinin taksimi İtalya da bu meselede söz sahibi olmak istiyor Roma VI (A.A) — «Action Colo- niale> , Filistinin taksiminden balh- sederek diyor ki: Bu mühtn meselede İtalya'da nok- tai nazarını bildirecektir. Hususile ki, bu foprak * Milletler cemiyetine mensup bütün devletlerin hukuku hükümranisi altındadır. Filistin tak- #im &dilmekle İtalyanın askeri ve sevküleeyş münakalât menafline ya- kındari temas eden meseleler ortaya çikabilir. Bu gazete, eski Napoli krallarına ald olup şimdi İtalya krallarına ge- çen hakları hatırlattıktan sonra, Pi- Mistin ıslahatmın bütün Akdeniz dey- letlerini yakından alâkadar ettiğini ve katolik İtalyanın dabu bapfa söyliyecek sözü bulunduğunu ehem- miyetle kaydeylemektedir. Mısırda Filistin için nümayiş Kahire 17 (AA) — «Mili Misir fırkası» denilen muhalefet fırkası, önümüzdeki seli günü umumi bir nümayiş icrasma davet edilmiştir. Bu nümayişte hatipler, Filistin İ meselesinden bahsedeceklerdir, aberler Dün Geceki ve Bu Sahahiki j e Telsiz telgraf ve radyo. kanunu 1 ağustosta tatbik edilecek Telsiz telgraflardan ve radyodan alınacak ücret harç tarifesi hazırlandı Ankara Yi (Akşabi) — Ağustostan itibaren meriyete girecek olan telsiz kanununun tatbik suretleri, teknik ve işletme işleri hakkında bir nizam- name hazırlanmıştır. Herhangi neviden olursa olsun telsiz tesisatı ve harici ahtenler ve telsiz telefon alıcı cihazları dahil ve yedek kısımları sahipleri, devletin umumi ve askeri emniyet ve asayişi- nin verdiği hallerde ferdi mıntakavi veya umumi olmak üzere vekiller heyeti kararile yapılacak taleb üze- rine bunları faaliyetten kaldırmağa veya hükümet enirine vermeğe mec- burdurlar, Alıcı tesisata aid ruhsatnameler, bayındırlık bakanlığı namına posta, telgraf ve telefon umum müdürlüğü tarafından verilecektir, Memleket içinde oturmaları bir ayı geçmiyen yabancı seyyahların oto- mobillerindeki telsiz telefon alıcı ci- hazı için ruhsat almaya lüzum ol- mıyacaktır. 'Türk deniz ve hava gemilerile tay- Ankara (Telefon) — Hudud ve 88 hil sıhhat çi larından SE si içinde . pratik işlerinde çalıştırılacak olan- lara verilecek pratika, ücretlerine aid cedvel: Vekiller: heyetince! tasdik. edil- miştir. Bü cedvele göre, İstanbul “ Çanak- | kâlede baştabiplere 30, Çanakkale < Büyükderede tabiplere 20, Güâlatada | tabiplere 17, İzmir, Mersin, Samsun, | Zonguldak; “Trabzon ve Ereğlide “ta- biplere 15, (Çanakkalede 7 muhasibe 20, Büyükderede tahsilât memuruna 20, Galatada tahsilât memuruna 17, Galatada kâtibe 14, Çanakkale, Bü- yükderede kâfiplere 18; İzmir, Mersin ve Zonguldakta muhasiplere 15, -An- talya, Ereğli, Trabzon, Samsun, İz- mir, Zonguldak ve Mersinde kâtiple- re 12, Antalya, “Ereğli, Trabzon ve Samsunda 10, Bodrum, Fethiye, Ho- pa, Rize, Giresun, Ordu, Sinop, İne- bolu, Bandirma, Edremit ve Küllükte birinci sınıf idare memurlarına 12, Ayvalık, İzmit “ve Tekirdağında 10, Kuşaadası, Alâiye, Dikili, Foça, Finike, Marmaris ve Geliböluda ikinci sınıf muamelât memurlarına 9, Kaş, Boz- caada, Enez, Anamur, Silifke ve Çeş- mede 8, Çanakkalede tephireiye 15, merkez ve idarelerde muhafızlara 6,50, Kavak, Tuzla ve Çanakkâle istimbot- ları kaptanlarına 16, makinistlerine 12, ateşcilerine 8 ve tayfalarına 7, Galata ve Sinop motörlerinde şoför- lere 9, dümenci ve tayfalara 7 şer lira Benzin infilâkı. Amerikada şimdiye kadar on kişi yaralandı Atlantic « Cify VI (A.A) — İçinde 88 bin litre benzin bulunan fki depo «Pure Oll Co» ya ald arazi dahilinde infilâk etmiştir. Benzinler civar ev- lere hücum ettiğinden bu evlerde oturanlar kaçmağ mecbur olmuşlar. dır. İtfaiye yangını söndürmek için uğraşıyor. Hararetin fazlalığından diğer bir çok depolar da infilâk et miştir, Üçü itfaiyeci olmak üzere on kişi ağır Suret yaralanmış Yerleri değiştirilen defterdar ve mal müdürleri Ankara (Akşam) — Bergama mal- müdürü B. Haşim Van defterdarlığı- na, Manisa defterdarı B. Süleyman Si- 4rd defterdarlığına tayin edilmişlerdir. yarelerine Terilecek telsiz tesisata Tuhsatnameleti için onbeş lira ve ge- mi telsiz muhaberetilerine verilecek şehadetname İçin beş lira harç al nacaktır. Radyolardan' alınacak ücretler Ba» yındırlık bakanlığınca tesbit edilmiş» tir, Bir tarife halinde tasdik edilmek üzere bakanlar heyetine sevkedilmek üzeredir. - Ücretler her mali senenin birinci ayı içinde mahalli posta, tel- grai ve telefon İdarelerine verilecek» tir. Mali senenin birinci altı ayı için» de kendilerine ruhsatname verilenler- den tam ve ikinci altı ayı içinde ve- rilenlerden yarı ücret alınacaktır. “Telsiz istasyonları vasıtasile neş- redilecek ilân, reklâm vesair transs misyonlardan alınacak ücretler hak- kında da hâzırlanmakta olan tarife- yi bakanlar heyeti yakında tesbit edecektir. Yabancı elçiler konsoloslardan v6 bu elçilik ve konsolosluk resmi mes murlarından karşılıklı olmak şartile ücret alınmıyacaktır. Geceleri pratika işlerinde çalışacak memur ücretleri Sahil Sıhhat Umum Müdürlüğü verilecek bir cedvel hazırladı ücrelleri tesbit eden bir ced aylık gece pratik ücreti verilecektir. İstanbul motörbotu daimi faaliyette bulunmadığından çalıştığı aylarda mürettebatına verilecek gece prati- kâları yalnız yedi buçuk aylık ve ge- nö'daimi faaliyette bulunmıyan An- kara motörbotu mürettebatına çalış tıkları aylarda verilecek pratika üc“ retleri de yalnız dört âylık hesab edil miştir. İstanbul mötöründe çalışanlara ve- Trilecek aylık pratika ücretleri şu su- retle tesbit edilmiştir: Birinci .kaptân 30, #kinci kaptan 25, makinist 20, yağdancı ve dümenci, 12, tayfalar 10 lira. Ankara motöru kaptanma 25, ma- 'kiniste 20, ateşcilerine 12 ve tayfala- rma& 10 ar lira pratika ücreti verile- cektir. Bir hafta zârfinda tamirleri bite- cek olan-motör ve istimbot mirette- batının gece pratika ücretleri tam olarak verilecektir. Bir haftadan faz- la devam edecek tamirat esnasındâ mürettebata bir şey verilmeyip tami- rat bittikten sonra gece işlerine baş- ladıkları takdirde kıst hesabı ile pra> tüka ücreti verilecektir. Mezuniyet ve hâstalık sebebi ile vözifesinden ayrılan veya her hangi sebeble pluysa olsun gece pratikasına Çıkmıyan memurlara âid vâzifeler münbal bulunan memuriyetlere mün hasir vazifeleri ifa edenlere, o vazi- feyi'jlâveten ifa . ettikleri müddet, ald'olmak üzere bilhesab vetilecektir. Çek. buhranı “© B. Hodza'yeniden kabinenin teşkiline memur edilecek «Prag 11 (A.A.) — Bu sabah say» fiyeden avdet etmiş olan reisicurahun. 'B. Benes, derhal B. Hodzayı kabul #tmiştir. B. Hodza, reisicumhura ka- binenin istifasını takdim etmiş ve reis kendisinden günlük işlerin tem- giyetini rica etmiştir. B. Benes, buhranı halletmek için istişarelerine başlamıştır. İyi malâmat almakta olan mâha- fi), yeni kabineyi fırkalarm hali has wrdaki koslisyonunun © esaslarına müstenid olmak üzere teşkil etmeğe yeniden B. Hodzayı memur edeceğini temin etmektedir, İ