18 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

18 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

atın ide cake idir, ven- 81) bir kat me na” ün bir cü bri an vü ra râ dü Ki SIYASI -JOMAL: AKŞAM Sahife 3 Japonyanın Şimali Çinde tevessü hareketleri Jayonyuı bir defa Blançuriye yerieş- Hürten sonya hem 'buradaii ve civa” rındaki Korada ve Kumytung yarım | adasmaa ve Mağolistanın şurkanda bu- lum Yehöl «eyaletindeki mevkiini | ğlamdaştırmış, hem dde Asyanın ka- hiçbir fırsatı kaçırmamıştır. Pilvaki | y Japonyanın 1982'de Mançurinin Sov- imi ve vivarındaki yeri beş'sene olduğu halde yerek vin, yerek Çinin üzerine açık- | tan açığı yürümemiştir. Bunun birçok sebepleri vardı, (Birin- sevkulceyş demiryollarının ikmal edil mesini beklemeğe Uzum görmüş ci- masıdır. dinci 'bir söbep'te dünyanın. birinci derecetle Yahri ve askeri büyük devleti olduğu gibi birinci derecede ti- caret ve sanayi memleketi olduğun- dan, fütuhat işlerinde mütemadiyen çarpışan menfaat ve fikirlerin telifi için zaman kazanmağa lüzum görme- sidir, Üçüncü bir sebep, 1894 tarihin- deÇ'in hdicatilığı ve 1904 te Rusya Çar- değrile yaplığı harplerde zaferinin 50- merelerini toplamaktan “meneden harici müdehelenin tekerrür etme- mesini temin-düşüncesidir. Geçen beş sene içinde Japonya sev- | kulceyş demiryollarını tamamlamıştır. Dahilde bütün millet ve partiler.ordu- nun dile i etrafında birleştiğinden, | Ametikanm muhtelif devletleri ve bu devletlerin de birer mebusun meo- Misi vardır. Bu meclisler hayli eğlen- celidir; müzakereleri dinliyenler hiç .sikilmaslar. Mebuslarda hoş vakit ge- girmek için tuhaf tuhaf “kanunlar teklif ederler. Bir kaç misal verelim: Alabama devleti mebuslarmüan bay “Miller Boner Şöyle bir kanun tektif etti; İn- tihabat sırasında mütitehüplerine va- detmiş olduklarını, intihap edildikten sonra yapmamış olan mebuslar hak- kında, kaçakçihk suçundan kanül takibat yapdsın!.. Kev - Yorkta, her otomobilde bir si- Hocanın kedisi Nasreğdin hocaya: — Yorgün görünüyorsun? dediler, — Sormayın başıma geleni, eği, Bizim karı kediyi bir torbaya “Koydu, elime verdi eyürüyebildiğin kadar yürü, bu pis hayvanı tâ uzaklara gö- türüp bırak» dedi. Elimde “kedi tor- bası “yola çıktım. Yürüdüm yü- Tüdüm; 'üç saat sağa sola saparak yürüdüm. Nihayet, torbayı açtım, | kedi fırlayıp kaçtı. Eğer onun peşi si- Ta gelmeseydim, evin yolunu bulgmı- yacaktım!... Kuş sesleri İ “Haryarü ye Kamel üniversiteleri bir i : l ; yaşıyan kuşların seslerini fllime “çe- kecek ve radyo'ile yayacak. Pevkalâ- de hassas mikrofonlar vasitasile 2 | Xflometrede öten 'bir ses tesbit edile- /f “çekmiş. Yakmdan sesini hiç duymadığımız buz diyarı kuşlarının seslerini damı- yacağız demekt... E.KA e am sülükler kle lek 2 Mizahı andıran kanun Hâyihaları Sözünde durmıyan mebus kaçakçıdır!.. sı verildi.İler aile babasına aylık bağla- “mil "bir Kükümet kurulmuştur. Ja- ponya, Almanya ile bilâvasıla ve Ital- a ile büvasmda komünistliğe karşı mü- cadele bay (lerin Avrupadaki yerlerinden eurvetler gönder- ” vetler ile müdahale eylemelerine karşı sigorta etmiştir. Bu hazırlık bittikten. sonra Japonya, Şimali Çinde askeri ve siyasi ve iktisa- di tefeyvukla Çin ile olan orlaklığına nihayet vererek burada dahi hâkim | İ ölmağıtasmim etmiştir. Japonya, bu- gün elinde bulunan yerlerin mesahası | İki milyon kilometre murdbhamndan ve | nüfusu yüz milyondan Yaslaır, Şimali Çinin nüfusu da yüz milyona se mesahası ikimilyon kilometreye baliğ olmaktadır. Japonya, burada || kati WMökimiyetini temin ettikten sonra nüfus ve ara. ve o nisbette | serveti Dir arada iki misli ölardk İn- | giliz imparatorluğunüar sonra dünya- nın en büyük inkinci devleti olacaktır. İşte ortada bu kadar muazzam is- #ifatle ihlimdii mevcud Olduğundan, Japonya, her şeyi göze aldırmış ve şim» diden Tirinci sınıf üç milyon ihtiyat askerine hazır olmak emrini vermiş ve en güzide motörleşmiş Yıriellarını Japon adalarından Şimali Çine sev- ketmiştir. Çin devleti du defa dayeri- iemeüiği takâtrde harp muhakkaktır, Feyzullah Kazan .güra iablası bulunması için kanun | çıktı. Gene Nev - York meclisinde bir me- bus, çocukları mektebe götürüp ge tren otobüslerin milli renge boyan- masını teklif etti, Oregon meclisi bir kanun çıkardı, “bu kanura göre «vak vak öten kur. bağalar.avlanabilir.» İllinua meclisine bir kanun lâyiha- nacak. Pansilvanya meclisi yeni bir ka- nun hazırlıyor. Bu kanuna ;göre her yangın filime alınacak, sonra ders ; yerine geçmek üzere itfaiye mürette- batına gösterilecek. Araba müzesi Elorasnada araba müzesi açildı. Müze haline konulan tarihi Piti sarayında asırlık arabalar teşhir edi- iyor. Napoli krallarının altın yal dızı, “Doden Dükünün şâheser Te- gimli-atabaları İle Patrisyerilerin sed- | yeleri halkın gözü örüne kondu, Müzede dünkü ve bugünkü ardbar Tarın tekâmül tarzları da derhal gö- ze çarpmaktadır. Yâkında artik kul- Yanilmıyacak ölan en son sistem ara- balar da müzeye konacaktır. Milân fatihi Avusturyalı Fernan- dın atına vurulan altın kakmalı bin- lerce lira değerindeki koşumlar da bu müzede teşhir edilmekleğir. Pırlanta yüzük Çifti tahminen 13 krat fevkalide te- LİVRUSİ ve Ş mevsim sonu Satışı büyük tenzildt Kelepir “Tançalar ğı ditmün İttifak ederek | 7 İspanyol vapur vapıru B0'bin | lira tazminat verecek Bu teminat parası bir bankaya yatırılmazsa haciz kaldırılmıyacak Çanakkalede N yan buntıralı Kapopino vapurunu bü» tıran İspanya bandıralı Magalanes vapuruna alâkadarların müracaati ü- zetine İstaribul ikinci ticaret mâlike- mesince haciz konulmuştu. İspanyol vapurunun vekilleri na- muna Magalenes vapurunun bir tica- ret gemisi olmayıp hali hazpte bulu- man İspanya hükümeti tarafından vazıyed edilerek askeri işlerde kulla» | milan bir vapur olduğunu ve binaen- aleyh ciheti askeriyeye ald olan bu.ge- miye Tüıkiyede haciz konulamıyacağı gibi, bu hususta ikame olunacak dâ- ayı da rüyet etmeğe Türk mahkeme- lerinin sslâhiyeti bulunmadığını ileri silrmüş ve hiçbir teminat gösterilmek- izin haczin kaldırılarak vapurun 56- İere devamına müsaade edilmesini İs» temişti. Mahkeme, dün kararını bildirmiştir. Mahkeme, ledkikat neticesinde sıh- hiye rüsumu vermek, manifestolar muhtevası ve saire gibi birçok delil- Jerden İspanyol vapurunun askeri bir gemi olmay:p doğrudan doğruya tica- ret gemisi olduğuna kanaat. getirildi- ğini ve mahiyeti itibarile kara suları- mızda vuku'bulan bu hâdisede mah- kemenin hakkı Kazası olduğunu ve bu husuta açılacak.dâvayı rüyete ve haciz yazına salâhiyetiar bulunduğunu binaenaleyh; Ispanyol acentesi ancak mahkemece takdir olunan 80'bin dira tazminatı kırk sekiz saat zarfında bir bankaya yatırdığı takdirde haczin kal- dirılabileceğini bildirmiştir, Teminatın yatırılması için konulan kırk sekiz sa- atlik müddette tatil günleri dahil .de- gildir. Bu müddet 19 temmuz pazar- tesi akşamı hitam bulmakladır. Şişhane faciasının tazminat davası Üç müddeinin vekilleri'92 'bin Hiratazminat istediler 936 senesi şubalinın 77 nci gecesi ?| Şişhane yokuşunda üç kişinin ölümü ve yirmi dokuz kişinin muhtelif dere- celerde yârâlanmalarile . neticelenen “ İramvay kazasının muhakemesine dün Ağır ceza mahkemesinden devam edil» miştir. Kazaya sebebiyet vermekten , suçlu İramvay valmanı Fahreddinle depo- dâ İşçi Lokman Hasan ve muayene mmemuru İsronil ve şirket vekilleri, ka- zada yaralananlardan da Hasanla yel- kenci Selimin ye kazada ölen Mehme- din 'weresesinin “vekilleri mâhikemede hazır bülunmuşlardır, 'Bu celsede düvacı vekilleti iâdisla- rını yaparak karada tramvay girke. tinin birinci derecede -mesul olduğunu ve müekkillerine tazminat “ödemeğe mecbur bulunduğu halde istenilen | miktarda tazminatı vermediği gibi id- din makamı valmania! diğer memur- ların suçlu sıfatile cezslandırılmaları- nı istediği halde şirketin mesulübilmal sıfatile tazminata mahküm edilmesi hususunda “bir talepte bulunmadığı" nı söylemişler ve burlardan yelkenci Selimin vekli 35 bin'lira, Hasanın ve- kili yedi bin lira ölen Mehmedin vere- sesi vekili te elli bin Hira tazminatın mahkemece karar altına alınmasını “istemişler ve maHikemeye birer lâyiha wermişlerdir. Bu sırada iddin. makamını İşgal eden muavin B. Rerszi söz alarak: — Dâvacı weklileri, iâdiamızda Tram- vay şirketi hakkında bir şey söyleme- diğimizi ve Şirketin malen mesuleğil- mesi hakkında bir talepte bulunmadı. mızı ileri sürdüler, Bu gibi dâvalar- da iddia makamının vazifesi süç iğin kâfi deliller bulunduğu takdirde suç- Auların tecziyesini istemektir. İddia mekamı hakkı şahai ve zarar ve ziyan talebinde bulunamaz. Böyle bir talep- te bulunduğu takdirde dâvacı wökille- rinin mahkemede bulunmalarına lü- gum kalmaz. Bu gibi hakları istemek dâvacı vekillerinin vazifesidir, Demiştir. Suçlu vekilleri de müdafa» mişler ve muhakeme başka güne bıra» kılmıştır, “fabrika 'mümessileri Veni kazanç öürgili amma Müteahhit kime denir? Kazanç vergisi nastl tahakkuk ettirilir? iihalât ve ihracat tic ticareti ile iştiğal edenlerin vaziyetleri Ankara (Hususi mühabirimizden) Yeni kazanç vergisi kanumunun dör- | lecek olan İş ve teşebbüsleri saymak- ta olduğuna göre 'bu Tikrada zikredi- len işlerle uğraşarilar dahi, beyanna- me usulü ile vergiye tâbi tutulmuş'ol- maktadırlar. Fikrada iki mevi ticaret erbabından bahsedilmektedir: (1) İthalfit ve #hracat “ticareti ile iştigal edenler. Bunlar, ecnebi memleketlerden sa- *| tm saldıkları malları, “Türkiyeye ithal ererek satan veya Türkiyeden satın aldığı mamulât we mahsulâtı ecnebi memleketlere ihrac ederek satan kim- selerdir. Fıkra hükmü, yalnız ithalât, veya yalnız İhracat ticareti yapanlar- Ja, hem ithalât hem ihracat ticareti İle uğraşanları tamamen şümlü “a- biline almaktadır. Bu nevi ticaret er- babı kendi narmna veya kendi serma- yesi ileiş yapanlar olup müekkilde- sabına ve komisyon mukabilinde'it- halât ve ihracat ticareti yapanlar, ite halât ve ihracat komisyoncusu we -©0- mebi memleketlerdeki fabrika ve tica- rethanelerin mümessilliğini yaparak “Türkiyeye ifhalâtta bulunan ve Tür- kiyeden mal ihrac edenler de ticaret ve fabrika -mümessilleridirler. İhetit veiihracattiecarlarınm bunlarla ka- fıştırımaması lâğrmgelir. İttmlât ve ihracat komisyoncularile ticaret ve “esasen şimdiye kadarda, asulüne tâbi bu- lunmakta ve kendi hesabına ithalât we ihracat ticareti yapanlar, şimdiyse kadar ticaretgâkları ve gayrisafi irad- ları 2000 lira veya daha Yazla ölma- dikça, bu nrihallerin gayrisafi iradla- rı üzerinden vergiye Lübi tutulmakta, idiler, (2) Ticaret ve zahire borsası bulu» nan yerlerde bü borsalarda #lmıp sa- tılan mallar üzerinden muamele ya- parlar, : Bu komisyoncülar "Ticaret ve zahire “borsası bulunan yerlerde bu borsalar- da ahmp satilan ındik, üzüm, incir, Pülrmut, buğday, 'arpa, mısır ve 'ben- zeri mehsulât ve hübubât komisyon. karşilığında “alıp satmayı meslek edinmiş ve ticaret siciline komisyon- cu olarak kayıtlı bulunmuş olamlar- “dır, Bunlar gerek Türkiyede bulunan ticarethaneler, gerek ecnebi ticaret- haneler hesabına iş görmekle beraber alıp sattıkları malların ecnebi mem- leketlere sevk we ihracı #le meşgül Gir mazlar. İşleri dâhasiyağe ihracat em- tiası Üzerine"cereyan eder ve üzerinde Kotmisyoncülük yaptıkları, istasyon vo iskelelerde sahipleri namına teslim et- mekle vazifeleri biter, Bu kisim ko- “misyoncuların beyannameye tâbi 'tu- tülabilmesi için, bulundukları ma- hdllerde Ticaret ve zühire borsası Hu- Tanması ve 'kenidilerinini bu 'borsatla “mâları da'bu hükümden İârie birdi. mâlarmı mucip olmaz. Ancak Ticaret vezehire borsası bulunmıyan şehir ve Kasabalardn, 'başka şehir ve kasaba- Jarın borsalarında ulmup satilân em- “tia üzerine komisyonculuk “yapanlar, bseyannameye tâbi değildir. Bunlar İİ evwelep “olduğu gibi iştigal ettikleri mahallerin gayrisafi iradlâri üzerin- den vergiye tâbi tutulacaklardır. Müteahhitlerin kazanç vergileri fikri ve bedeni hizmet mahiyetinde olmamak şartile bir işin yapılmasının mukaveleli, mukavolesiz deruhde edil- «Mecnun 500 tirayı (dahil) “geçmi- yen mübayaa ve işlerin aleldmum menkul ve gayrimenkul icarı taahhüd sayılmaz.» Bu tadil ile eski kanunun ayni fik- rasında mevcut (mültezim) tabiri kal- dırılmakta ve kanunun kasdettiği ta- Alhüüdün neden ibaret olduğu tarif Gdllmekledir. Fikranın eski şeklinde mevcut olan (mültezim) tabiri, müto- ahhid tabiri ile müteradit olarak zik- redilmiş ve 'otlar gibi Yikrada “yazılı “teşebbüslere karşı tastihüdata girişen “eo nfitesseselerden para alan kimse- lere matuf olmakla beraber tatbikat- z bazı titibaslara * yol açmakta idi. Youndaküuğün kari © - Yeni kanunun 8 inci maddesinin da yazılıddire We nüesseselere karşı bir malın teslimini veya münhasıran YIkrİ ve bedeni bir Hüzmet mahiyetinde olmamak şartile bir işim yapılmasının. mükaveleli ve mukavelesiz derdhde edilmesi ve gayrimenkul dhp sütmüği meslek ittihaz Gölenlerce keza müka- veleli ve mukavelesiz gayrimenkul sa- tılması taahhüd sayılır. Mecmuu 500 -ahhid sayılırlar ve bu madde hükmü. ne tâbi tutulurlar. Bu derubde keyfi- yetinin mukaveleye bağlı olması veya muhabereye müstenid.bulunması veyâ hiç bir mükavele ve muhabereye müs- tenid olmiyarak, doğrudan “doğruya o daire ve müesseselerin saliitiyetli memur ve heyetleri vasıtası ile yapıl- mış olması işin taahhüd sayılmasında