20 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

20 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

h i Ni dl nh gi İ : İ j Ü Sahife 2 — AKŞ 20 Temmuz i Geceki ve Bu Sabahki Japonya Çine yeni bir nota verdi Bu notada ültimatoma verilen cevabın değiştirilmesi için gece yarısına kadar mühlet veriliyor Londra 20 — Japon ultimatomunu Çinin reddetmesi Tokyoda heyecan uyandırmıştır. Japonya bu cevabın değiş- #irilmesi için gece yarisina kadar mühlet vermiştir. Japon- yanın Çindeki sefiri bu hususta tebliğde bulunmuştur. Liu Ku Şaodaki Çin askerleri dün Japonlara ateş etmiştir. Japon kumandanı Yamazaki yaralanmıştır. Vaziyet çok gergindir. Londra 20 (Akşam) — Çindeki Japon kuvvetleri kuman- 'danlığı, Çinlilerin aldıkları vaziyet üzerine, Çin askerinin şimali Çinde herhangi bir ilerileme teşebbüslerinin silâhla defedileceğini tebliğ etmiştir. Kudüste Arab komitesi binasında bir araştırma İngilterenin son kararı hakkında protestolar devam ediyor Kudüs 19 (A.A) — Cinai taharri- yat idarehanesine mensüp iki zabit idaresindeki altmış memur, yüksek Arap komitesi binasında araştırmalar yapmıştır. Bu hal, Arap mahafilinde büyük bir heyecan uyandırmıştır. Polisin yaptığı bu baskının sebebi son zamanlarda şimali Filistinde ya- pılmış olan tethiş hareketlelri olduğu söylenmektedir. Hıristiyan Arapların protestosu Kudüs 19 (A.A) — Şimal mıntaka- $ı hıristiyan Arapları meclisi, âli ko- mişeri ile Milletler Cemiyeti kâtibi umumiliğine bir telgraf çekerek Fi Mstinin taksimine müteallik olan İn- giliz projesini protesto etmiştir. Hiristiyan Araplar, bilhassa Filistinin Hiristiyan Arabları tarafından hima- ye edilmekte olan makamatı mukad- desthin tecridini miühik gösterecek hiç bir sebep mevcud olmadığını ileri sürmektedirler, Bunlar, taksim keyfi- yetinin dinin esasını tehlikeye ilka | edeceğini ilâve etmektedirler, Kudüste Yahudilerin nümayisi Kudüs 19 (A.A) — Kudüsün tah- | Fransız maliyesi Nazır, bazı yeni kararnameler hazırladı Paris 19 — Maliye nazırı, Yeni ma- M kararnameler hazırlamıştır. Nazır gazetecilere demiştir ki: «Alınan ilk tedbirler âdi bütçede muvazene tesi- sine dairdir, Fakat bu kâfi değildir. Bütçe harici bir takım masraflarımız da vardır. Bu masraflar memleketin emniyeti içindir. Tayyare nümayişin- de bulundunuz ve sarfedilen paranın boşa gitmediğini gördünüz. Fevkalâde masraflar için bütçede tasarrufa riayet edeceğiz, ciddi bir kontrol vücude getireceğiz. Bir defa Muvazcne teessüs edince artık yeni bir mükellefiyet istemiyeceğiz. Mili müdafaaya mühim para tahsis etmek- de beraber iktisadi ve mali kalkınma işini de ihmal etmiyeceğiz.» Borsada vaziyet Paris 19 — Geçen hatta borsada fe- ya geçmiştir. Dahili vaziyetin bu hu- susta tesiri olmuştur. Kahve ve lokan- yalist halk çephesi programının tevsii ihti- mali endişe uyandırmıştır, 'Teknik Amiller de buna inzimam etmiştir. Paris 19 (A.A.) — Paris borsasında ribinin yıldönümü münasebetile 10 bin kişi, dün akşam ağlama taşı önünde toplanmıştır. Geçit, büyük bir intizam içinde cereyan etmiştir. Halkı nümayişler icrasına teşvik için yapılan bazı münferid teşebbüsler se- meresiz kalmıştır. Zata, ihtiyati bir tedbir olmak üzere müsevileri Filistinin taksimine karşı doğrudan doğruya mukavemet gösterilmesine davet eden afişlerin neşrinden mesul siyonist liderlerini tevkif etmiştir. Varşovada bir nümayiş Varşova 19 (A.A) — Siyonist fr. kâları tarafından Filistinin taksimi- ne müteallik olan İngiliz projesine karşı protesto maksadile gerek Var- şovada gerek eyaletlerde bir takım nümayişler yapılmıştır. Nümayişlere sabahleyin o yahudi mahallesinin merkzinde aktedilen bir miting ile başlanmıştır. Siyonist 1i- derler, binlerce halka hitap ederek söylemiş oldukları nutuklarda İngil- tere hükümetine ve taksim projesini şimdiden kabul etmiş olan yahudi te- şekküllerine şiddetle hücum etmiş- Verdir, Hiç bir hadise vuku bulmamıştır. Konya vapuru da Izmir hattında işletilecek İzmir vapuru bugün de yolcu ile tıklım tıklım dolu geliyor İzmir 19 (Telefon) — İzmirle İs- tanbul arasında işliyen vapurun çok kalabalık olduğunu ve haftada bir pos- tanın bu hatta kâfi gelmediğini yaz- mış, bir vapurun daha bu hatta işle- Atatürkün sporculara iltifatları Pazar günü İstinye ve Haliçte- ki denizcilik Tokallerinden hare- ket eden Güneş kürekçileri uzun mesafe üstünde iğman ve ayni zamanda bir gezinti yapmak üze- re Floryaya gitmişlerdir. Dördü dörtlük, dördü ikilik olmak üzere sekiz skifle Florya önlerinde do- laşan Güneşli denizciler, Florya köşkünde bulunan Büyük Liderin gözünden kaçmamışlar ve yanla- rına gelmelerini o emretmişlerdir. Sekiz skif büyük bir intizamla Atatürkün önünde sıralanmış ve içindeki sporcular bep bir ağız dan üç kere «sağol!» nidalarile Ulu Önderi selimlamışlardır. Akşam üstü denizde bir tenez- züh yapan Atatürk, Güneş skif- lerinin yanma gelerek sporculara tekrar iltifat etmişler ve skiflerden birinde bizzat kürek çekmek ar- zusunu izhar ederek «Çetin» adın- daki skifte beş on dakika kürek çekmişlerdir. Gümrük muameleleri Suriye arazisinde istas- yonlara ve Cenub hudu- dunda ihracat nasıl olacak Ankara 19 (Telefon) — İstasyon- larımızdan Suriye erazisindeki istas- yonlara sevkedilecek ihracat eşyasile yine istasyonlarımızdan Cenup de- miryolları vasıtasile Cenup hudu- dundaki şehirlerimize mütekabilen gönderilecek dahili ticaret eşyasının ve Ankara, Eşkişehir, Adana gibi mü- him istasyonlarımızdan memleket harici için doğrudan doğruya kabul edilen bagajlar ile ecnebi memleket- lerden dabildeki (o İstasyonlarımıza gönderilecek bagaj ve diğer eşyanın gümrük muamelelerinin nasıl yapı Jacağı tesbit edilmiştir. Keyfiyet güm- rükler umum müdürlüğü tarafından alâkadarlara bildirilmiştir. Gümrük teşkilât olmıyan bir is- ” tasyondan Suriyeye yapılacak ihraca- tin gümrük formalitesi, eşyanın ih- raç edildiği şehre en yakın olan İS- tasyondaki gümrük idaresi tarafın dan ve ihracat beyannamelerine İsti- naden sahibi huzurile yapılacaktır. Cenup hududu mıhtakasında güm- rük teşkilâtı olan yerler arasındaki dahili ticaret eşyası nakliyatı için ko- nulan beyanname usulü, görülen mahzurlardan dolayı kaldırılmıştır. Lise ve orta mektep muallim- lerine profesör ünvanı verilecek mi? Ankara 19 (Telefon) — Avrupada Wise ve orta mektep hocalarına profe- sör ünvanı verilmektedir. Bizde ise bu ünvan üniversite muâllimlerine veril- mektedir. Ankaradaki lise ve orta mektep musllimleri Maarif vekâletine müracaat ederek bu ünvanın kendile- letilmesini istemiştik. Gazetemizin bu neşriyatı alâkadarlarca ehemmi- yetle nazarı dikkate alınmış ve Deniz yolları idaresi Konya vapurunun ay- rıca 15 günde bir bu hatta işlemesini kararlaştırmıştır. eo Keyfiyet (İzmir acenteliğine bildirilmiştir. Bugün kalkan İzmir vapuru tık- lim tiklim doludur. Birçok yolcu, bilhassa göverte yolcuları kalabalık yüzünden kalmışlardır. Konya vapu- ru 15 günde bir yerine haftada bir işletilirse ihtiyaç karşılanabilir, Bu va» ziyet karşısında 15 günde bir vapu- run da ihtiyacı karşılıyamıyacağı an- Jaşılıyor, İzmirden 131 mahküm geliyor İzmir 19 (Telefon) — İzmir hapis. hanesinde bulunan ağır cezalı İŞİ mahkânı bugünkü İzmir vapurile İş- tanbula gönderilmiştir. Bunlardan bir kısmı Zonguldak maden ocakla« rında çalıştırılacak bir kısmı İmralı, rine de verilmelerini istemişlerdir. Ve- kâlet Ankara lise ve orta mektep mu- alimlerinin bu taleplerini tedkik et- mektedir. Aydın mıntakasında bu sene ne kadar pamuk çıkacak İzmir 19 (Telefon) — Aydın mın- takasında bu sene 75bin balye pa- muk istihsal edileceği tahmin edili- yordu. Havalar kurak gittiğinden an- cak 40-45 bin balye pamuk çıkacağı söyleniyor. Maliye Vekili Marsilyada Marsilya 19 (A.A.) — Türkiye Ma- iye Vekili Fund Ağralı İstanbuldan buraya gelmiştir. Sancak verme merasimi Bugün saat 17 de Taksim stadyo- munda 189 uncu piyade alayına me“ rasimle bayrak verilecektir, ' Moskova ve Atina sefirlerimiz Moskova büyük elçimiz Zekâi Apay- dın dün şehrimize gelmiştir. Mezu- Eaberler Memurların maaşları kanununa yeni ilâveler Hazırlanan projenin Kamutayın bu toplantısına yetiştirilmesi umuluyor Ankara 19 (Akşam) — Devlet me- murları maaşlarının tevhid ve teadü- Tüne dair olan kanun projesine yeni- den bazı maddeler ilâvesi için tedkik- ler yapılmaktadır, Devlet memurlu- Zuna ilk defa girmek istiyenlerin men- gelerine, tahsil ve vasıflarına göre şu derecelerle kabulleri hakkında proje- ye bir madde ilâve olunacaklır; A) Ortamektep mezunu olanlar ve: ya Ortamektep mezunu olmayıp da memurlar kanunlarma göre memur olabilecekler ön beşinci dereceye (on beşinci derece 10 lira asli maaştır.) B) Lise veya muadili mekteplerden veya orta tahsille ayni zamanda mes- lek tahsili veren en az beş yıllık mek- teplerden mezun olanlar 14 üncü de Teceye (14 ncü derece 15 lira asli ma- aştır). C) Lise derecesinde bir tahsili ile en az bir senelik meslek tahsili yapmış veya kurs görmüş ve yahud beş yıllık meslek mektebi tahsili üzerine en az iki yıllık daha yüksek bir meslek tah- silini bitirmiş bulunanlar 13 üncü de- receye (lise veya muallim mektebini bitirdikten sonra imtihanla orta ted- risat muallimliği ehliyetnamesini a)- mış olanlar maarif mesleğine bu de- rece ile alınabileceklerdir.) D) Beş seneye kadar tahsilli yüksek mektep mezunları, 12 inci dereceye (yüksek tahsil müddeti üç seneden az olan mektep mezunlarının eksik müd- tdetleri üst dereceye terfi etmeleri için doldurmalri lâzım gelen müdde- te ve üç seneden fazla olanların fazla geçen her seneleri kıdemlerine ekle- necektir.) E) Altı senelik yüksek mektep me- zunları 11 inci derecey& (ön birinci de- rece maaşı 30 liradır.) F) Yüksek tahsilini burada yaptık- tan sonra ecnebi bir memlekette mu- ayyön bir meslek için ihtisas tahsili veya (burada) lise tahsili ikmal et- mekle beraber ecnebi bir memlekette yüksek tahsili üzerine muayyen bir meslek için ihtisas tahsili yapanlar- dan ihtisaslarını burada salâhiyettar bir heyet huzurunda isbat edenler onuncu dereceye, G) 15, 14, 13, 12, ve 11 inci derece- lere kabul edileceklerden. Bir, ve onun- cu dereceye gireceklerden iki garp di- Jini iyice bildikleri Baknlar heyeti ka- Tarı ile Ankarada teşkil olunacak ko- misyonhuzurunda imithanla sabit o- lanlara bir derece mafevk memuriye- te, H) Devlet memurluklarına alınır- ken Jisan bilmedikleri halde memur iken garp lisanını öğrendikleri veya li- sana vakıf oldukları memurluğa gi- rerken bir üst dereceye kabul edildik- ten sonra bir garp lisanı daha öğren- dikleri (G) fıkrasında gösterilen he- yet huzurunda sabit olanlara, aid ol- duğu bakanlıkça v6 nizamnameler ile tesbit olunacak nisbetlerde bir defaya mahsus olmak üzere nakdi mükâfat verilebilecektir. 1) Tahsil derecesi itibari ile daha yüksek bir dereceye girmek salâhiye- tini haiz olduğu halde açık yer olma- ması dolayısile aşağı derecede bir me- muriyete alınanlardan ehliyetleri gö- rülenler girebilecekleri derecelere ilk açık yer olduğunda tercihen tayin edi- leceklerdir.ş Projenin Kamutayın bu toplantısın- da çıkması muhtemeldir, Bir gölün suları kırmızı oldu İlmi bir heyet bunun sebebini araştırıyor Roma 19 — Brenta Alplarında bu- lunan Tavel gölünün suları 15 tem- muzda birdenbire kıpkırmızı kesil. miştir. Bunun bayvanla nebat ara- sında bir hüceyreden mürekkep Protozoairelerin m “ileri gelen bir hadise olduğu tahmin edili- yor. İlmi bir heyet hadiseyi tedkik edecektir. Varşovada bir suikasd Varşova 19 (A.A.) — Pazar günü saat 22,15 te Varşova civarında Swirdrymale şehrindeki evi önünde, Milli birlik şefi miralay Koe'ye bir sulkasd yapılmıştır. Bomba, daha $u- ikasdeinin elinde iken ateş almış ve suikasdçiy! derhal öldürmüştür, Mira- Jay Koe'ye bir şey olmamıştır. Tahki- kata devam olunmaktadır. Fransada büyük ' bir hava nümayişi Merasime 500 tayyare iştirak etti Paris 19 — Dün Paris civarında Villacoublay tayyare meydanında bü- yük bir hava nümeyişi tertib edilmiş- tir, Nümayişe 500 tayyare iştirak et- miştir, Merasimde reisicumhur, havâ& nazırı, Sovyet büyük elçisi, İngiltere, Amerika, Lehistan, Çin, İtalya, Küba hava ataşeleri bulunmuştur. Hava muharebelerini andıran sah- neler ve cambazlıklar büyük bir ald» ka ile takib edildi, Bazı tayyarelerin Sulh tehlikeye girerse.. Yugoslavya, Fransanın yanıbaşında mevki alacak Verdun 19 — Yugoslavya ve Ro- manya erkânı harbiye reisleri Verdun mıntakasmı gezmişlerdir. Yugoslav erkânı harbiye reisi general Nediç irad ettiği bir nutukta Verdunun yalnız Fransız ordusunun şan ve şeref ma- bedi değil, fakat sayısız kahraman- Jarın da mezarı olduğunu söylemiş ve demiştir ki: «Müşterek fedakârlıklarla elde eği- len zaferi, muhafaza etmek ve sağ- Jamlaştırmak lâzımdır. Şayed istikbalde sulh tehdide uğ- rarsa bütün Yugoslavya, Fransanın yanıbaşında sulhü muhafaza ve mü- dafaa etmek için ayaklanacaktır.» 'Rumen erkânı harbiyel umumiye re. isi Romanya Kralı tarafından Verdun şehrine verilen madalyayı hatırlatmış ve demiştir ki; «Fi ile Romanya arasındaki el ği. iki memleketin menfaatine ola- rak inkişaf edeceklir.> Madridde muharebeler Madrid kumandanı bir beyanname neşretti Madrid 19 (AA.) — Bu sabah şa» fakla beraber asiler Burnete, Çuijor- na ve Villanucva civarındaki Cumhu- riyetçi mevzilere karşı bir mukabil taarruza geçmişlerdir. Bu mukabil tas arruz esnasında dahili harb müdde- tince cereyan etmiş olan müsademe- lerin en şiddetlisi vuku (bulmuştur. Asiler taarruza kalkmadan evvel cum« huriyetçi mevzileri altı saat devam eden bir topçu ateşine tutmuşlardır, Cumhuriyetçiler asilerin biri biri ar- dından dört taarruzunu püskürte müşlerdir. Bu esnada hava muhare- beleri de cereyen etmiştir. Muharebe gerek karada gerek havada devam &