20 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

20 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

muz 1937 SİYASI İCMAL: Çin - Japon ihtilâfı Japonya Şimali Çin üzerindeki gar yesi burada sevkulceyş cihetinden âzami kontrol hakkımı ve iktisadi nok- tadan da tefevvuku temin etmek ol- duğunu bütün dünyay ilân etti. Ja- ponya iki milyon kilometre murabbat eraziyt ve yüz miyon nüfusu ihtiva eden ve maden ziraat ve aleldmum | kömür ve ham madde cihetinden ga- | yel zengin olup amelesi de bol ve ucuz olan bit memleketi siyaşet ve | cihetinden Çin derletinden e istemediğini de ehemmiyet- | idare da İngiltere ne haiz bulunmuş ise şimdi de a Şimali Çinde kendisine bir temin etmek için çalışıyor. | üç sene evvel Mançuryadaki kuvvelleri bu memleketleri nup hududlarında emniyet ve âsa- i muhafaza için Şimali Çine akın zaman mahalli a Japon askeri u ile yaptığı bir mukavele ile Şimali Çinde Japon garnizonlarının bulun- masına muvafakat etmiş ve Pekinden iki yüz mil cenupta Paotungfudan yukarıda fazla Çin askeri kuvvetileri bulunmamasını taahhüd etmiş idi. Temmuzun iptidalarında Şimali Japon Çindeki Japon görnizon kuvvetleri- gece manevraları yapmaları yü- Beşiktaş stadı İstanbulda belli başlı üç stadyom vardır: Taksim, Kadıköy, Beşiktaş. Her nedense, Beşiktaştaki Şeref stad- yonunu beğenmezler. Sapa derler, dar derler, oturacak yeri yok derler... Siz işe bakınız ki, milli küme maç- ları bu iddiaları kökünden tekzib etti. 'Taksim stadındaki Beşiktaş - Gala- ti y; Fener - Güneş müsabakaları, 1543 lira; Fenef stadındaki Fener - Be- şiktaş; Galatasaray - Güreş müsaba- kaları 3060 lira; Beşiktaş stadındaki Beşiktaş - Güneş; Fener - Galatasaray müsabakaları ise 3927 lira hasılat yap- tı Demek Şeref stadı dar değil, otura- cak yeri var, sapa da gelmiyor... Fasulyenin hükmü Fasulye ne İşe yarar?.. Piyazı olur, yahnisi olur, zeytin yağlısı, sağ yağ- lis Saymayınız, şarki Afrikada fasulye he işe yarar? diye soracaktık!., Bunu bilmezsiniz. Şarki Afrikada biri bir kabahat İş- ledi miydi, kabile reisi bir avuç fasul- ye kaynatır, suçluya içirir, Eğer suçlu | Masum ise fasulye suyunu içer bir | #ey olmaz, kabahatli ise derhal ölür... | Mesele incelendi. O diyardaki fasul- | yelerde bir nevi zehir var. Bu zehire tahammül için midenin çok kuvvetli olması gerek. Midesi zayıf olanlar ölü- Yor, kuvvetli olanlar kurtuluyor. Sahi mi acaba? Bir rivayete göre, eskiden kasketle- rin siperi yokmuş; âskerlerin giydikle- Tİ serpuşlar da sipersizmiş. Napolyon Musıra sefer-ederken, askerlerin kas- ketlerine güneşten korunsunlar diye birer siper yaptırmış ve ondan sonra kasketler siperli olmuş... diyorlar. Tire (Akşam) — Bayındır Gençlerbkliği takımı, Tireye gelerek Tire İdman Yurdu takımı ile bir futbol mücabakası yapmış ve sıfıra karşı dört golle mağ- lb olmuştur. Resmimiz Bayındır takımına galib gelen Tire İdman. yurdu #purcularını gösteriyor. zünden Çin kuvvetleri ile vukubulan müsademelere nihayet vermek üze- re ii Temmuzda yine mahal Japon ve Çin kuvvetleri kumandan- ları arasında bir anişma yapılmıştı. Bu anlaşmada Çinlilerin kuvvetleri muayyen mevkilere çekecekler ve Japonlara iktisadi noktadan serbesli verilecek Japon * mallarına ve tebea- sına karşı boykola nihayet verile- cekti, Faköt Çin merkez hükümetinin müdahalesi ve Paotingfuya Nankin- den yeni kuvvetler gönderilmesi üze- rine 11 Temmuz anlaşması tatbik edilememişti. Şimdi Japon kuman- danı Şimali Çindeki . Çin kuvvetleri kumandanına bir ültimatom verip yirmi dört saat içinde bu anlaşmanın yerine getirilmesini istemiştir. Çin mahalli kumandan ve hükümeti bu ültimatomu kabul etmiştir. 'Nankindeki Jöpon sefiri diğer bir | nota ile yeni Çin kuvvetleri Paoting- fuyu geçtikleri takdirde Tangku mukavelesinin bozulacağını ihtar et- miş ve 11 Temmuz anlşmasının tat- bik edilmesine mümanaat edilmeme- sini istemiştir. Çin hükümeti Japon- yanın bu taleblerini kabul etmediği takdirde Japonya Şimali Çinde bil diği gibi hareket edecektir. Feyzullah Kazan | Pipo kolleksiyonu Meşhur Amerikalı sinema artisti Edvar Robensonun bir pipo kollek- siyonu vardır. Yer yüzünün en eski piposu bu adamdaymiş. Bu pipo Pi- | nin piposudur. Plin Romalı natü- ralisttir, Vezüvün indifanda kay- bolmuştu. Plin bu pipo ile tütün değil, öksü- rüğe iyi gelen bir takım otlar içer- MİŞ. En büyük pipolar eski devir kırmı- zı derililerinin ağaç köklerinden, hayvan boynuzlarından yaptıkları pi- polardır. 1 inci Napolyonun, Bismarkın pipo- ları da Robensonun koleksiyonunda mevcuttur. Hayvan borsası Londrada hayvan borsası vardır, ama vahşi hayvan borsası, Bu borsa- da en pahalı satılan hayvan gergedan- dır. Bir milyon frank değeri vardır. Aslan ve kaplan avcıları azaldığı için aslan ve kaplan fiatleri yüksel- miştir. Hayvanat bahçeleri deniz ay- gırı yetiştirdikleri için bu hayvanın fiati düşkündür. Sivrisinekle mücadele İatiyada sivrisineklerle mücadele için güzel bir usul bulunmuş: Kırlan gıç yetiştirmek. Binlerce kırlangıç yumurtası makineye konuyor, yumur- talar catlayıp kırlangıçlar çıkıyor, bes- lenip büyütülüyor ve salveriliyorlar. Bu sevimli kuşların belli başlı yi- yecekleri sivrisineklerdir. Kırlangıç- lar bütün gün yetiştirildikleri hak valide uçup sivrisinek avlıyorlar ve geceleri yuvalarına dönüp tünüyor- lar. | dün adliyeye tes- Balıkhanede temizlik Balıklarımız deniz suyu ile yıkanıyorlar Balıkhaneye muhtelif dalyan yer- lerinden getirilen balıkların Halicin pis sularile yıkandığı görülmüştür. Belediye, bu muzır usule nihayet vermek üzere defterdarlıkla temasa girmiş ve icab eden yeni tedbirler alınmıştır. Bu tedbirlere göre balık- ların yine deniz suyile yıkanmasını temin etmek üzere Saraybumu önün- de bir duba tedarik edilmiştir. İstan- bulun muhtelif dalyan veya voli mev- kilerinden getirilen balıklar Saray- burnu önünden alınan temiz deniz suyu dolu olan duba içinde yıkandık- tan sonra balıkhaneye götürülmekie ve burada müzayedeye çıkarılmakta» dır. Bundan başka balıkhanede çalı: | şan işçilerin temizliği ve balıkhane- | nin sıhhi şartları etrafında da esaslı | tedbirler alınmıştır. Samatya cinayeti Kabil İbrahim dün tevkif edildi Evvelki Ogece Samatyada de nizde (“sandal içinde İbrahim adında birinin Arap Kemal # dında bir adamı odunla başından yaraladıktan son» ( ra denize attığı- ni yazmıştık. Suçlu İbrahim im edilmiş ve ikinci oistinteak dairesine veril” miş, yapılan sör- gu neticesinde İbrahim “tevkif edile- rek tevkifhaneye gönderilmiştir. Emektar Neveser Dün bir çarkı kırılması yolcuları telâşa düşürdü Katil İbrahim Adalar ve Anadolu yakası arasın- da yolcu taşıyan Akay idaresinin yan- dan çarklı emekdar Neveser vapuru dün bir kaza geçirmiştir. Neveser, dün sabah Büyükada is- kelesinden 8,40 seferiyi yapmak üze- re hareket ederken çarklarından biri iskele demirlerine takılmış ve kırılmış- tır. Fakat kimse bunun farkında ok madığı için gemi yoluna devam etmiş- tir. İskeleden birkaç yüz metre açılan Neveserin çarkları gayri tabii dönünce kaptan vapuru durdurmuş ve yapılan muayenede çarklardan birinin kırık ol- duğu görülmüştür. Yolcular vapurun birdenbire durma- sından korkârak“herhangi bir kaza ih- timalile telâşa düşmüşlerse de memur- lar tarafından teskin edilmişlerdir. Ne- veserin kaptanı bu sırada iskeleden im- dad istemiş ve bunun üzerine İstan- bula 9 seferini yapacak olan Göztepe vapuru Büyükadadan hareketle açıkta duran Nevesere yanaşmış, yolcularını alarak Büyükada iskelesine çıkarmış- tar. Göztepe bu yüzden 20 dakika kadar rötarla seferini yapabilmiştir. Neveser vapurunun çarkı tamir edildikten son- ra tekrar sefere çı çağı Akay ida- resi tarafından bildirilmektedir, Bir heroin satıcısı mahküm oldu Eeroin satıcılığı yapan Ali isminde biri Kumkapı zabıtası tarafından Yür kalanmış, mahkemeye verilmiş, cür- mü sabit olduğu için bir sene hapis ve 250 lira para cezasma mahküm edile- rek tevkifhaneye gönderilmiştir, Pırlanta yüzük Çifti tahminen 13 krat fevkalâde te miz ve kusursuz iki taşlı bir pırlanta yüzük 22 Temmuz perşembe günü sat 2 de Sandal bedesteninde kat'i suret- te satılacaktır. Kıymeti muhamme- nesi 3350 liradır. Meraklıların teşrifleri rica olunur. Kan davası Bir genç babasının katilini rıhtımda öldürdü Katil Karsta yakalanmıştı, Gönene sevkediliyordu Ta va Cinayetin vuku bulduğu yer Dün saat on bir buçuk sıralarında Galatada Rıhtım caddesinde bir cina» yet olmuş, jandarma muhafazasında sevkedilmekte olan bir katili taban- ca ile öldürmüşlerdir. Vaka şöyle ok muştur: . Bundan iki sene kadar evvel Gö- nende Battal oğlu İlyas adında biri Karabeşir oğullarından Hüsnüyü öl dürerek Karsa kaçmıştır. Bu cinayet- ten bir müddet sonra da İlyasın yir- mi beş yaşlarındaki oğlu Halim ile amcazadesi ayni yaşlarda sefer İs- tanbula gelmişler ve Halim rençber- lik, Sefer de sütçülük yapmağa baş- lamışlardır. Aradan iki sene geçtikten sonra katil İlyas geçenlerde Karsta yaka- lanmış ve Rizeye getirilerek oradan da Gönene sevkedilmek üzere İstan- bula gönderilmiştir. Rizeden İlyasla beraber İstanbulda tıbbı adiide mü- şahede altına alınmak üzere Mustafa adında diğer bir katil de Aksu vapu- Tuna bindirilmiştir. Aksu vapuru dün saat on bir bu- çuk sıralarında rıhtıma yanaşınca iki suçlu bileklerinden biribirlerine kelepçeli ve dört jandarma mü- hafazasında rıhtımda vapurdan çi- 'karılmışlardır. Süçlular jandarma- larla rıhtımdan geçerek Merkez Rıh- tam hanının önüne doğru yürürler- ken arkadan bir silâh patlamış ve kelepçeli suçlulardan İlyas: — Ah, vuruldum.. Diye inliyerek yere yuvarlanmıştır. O sırada muhafız jandarmalar geri- ye döndükleri zaman bir delikanlı- nın elinde tabanca ile kendilerine doğru yürümekte olduğunu görmüş- lerdir, Jandarma Mehmed Ali koşarak tas bancalı adamı bileğinden yakalamış- tır. Diğer jandarma İlyas da koşup elinden tabancasını #larak kendisini yakalamıştır. O esnada tekrar geriye bakan jandarma Mehmed Ali arkada başka bir delikanlının da elindeki ta- 'banca ile yerde yatan maktüle doğ- ru ateş etmek istediğini fakat taban- casının ateş almadığını görmüş ve onun da üzerine koşmuştur. Bu vazi- yet karşısında tabancası patlamıyan delikanlı kaçmağa başlamıştır. Jandarma Mehmed Ali kaçan ada- mı durdurmak için havaya birel silâh atmış, durmayınca diğer jan- darma İlyas da kaçanın ayaklarına doğru silâhını boşaltmıştır. Bu kur- şun kaçan adamın sol ayağının bile- ğine isabet ederek yaralamıştır. Ya- ralı adam da yakalanmıştır, Keytiyet derhal müddelumumiliğe bildirilmiş muavinlerden B. Ferhad vaka yerine gitmiştir. Vurulurvurul- maz ölen katil İlyasın cesedi morga kaldırılmıştır. Yapılan tahkikata İlyası vuran delikanlının, Gönende kendi öldür. düğü Hüsnünün oğlu Halim ve arka- daşının de bunun amcazadesi Sefer oldukları anlaşılmıştır. Halim ile Sefer dün katli İlyasn İstanbula getirileceğini öğrenince biri babasi- nın öteki de amcasının intikamını al- mağa karar vermişler ve birer taban- Seferin ayağı sarılırken ca tedarik ederek rıhtımda beklemiş- lerdir. İlyas vapurdan çıkınca hazıt- lâdıkları ciyaneti yukanda yazdığı- mız şekilde işlemişlerdir. Bunlardan katil Halim suçunu iti- raf etmiştir. Fakat amcazadesi ve jandarma tarafından bacağından yâ- ralanan Sefer cinayetle alâkası ol- madığını iddin etmektedir. Sefer dün adliyeye gönderilerek ad- liye doktoru B. Enver Karan tarafın- dan muayene edilmiş ve yarası Sarıl- mıştır. Sefer kendisine vakayı soran bir muharririmize: — Benim haberim yoktur. Ben eski elbise vesaire almak üzere rıhtım caddesine gitmiştim. Arkamdan bir silâh sesi duydum, Halimi gördüm. Ne olduğunu sormak için koşarken jandarma beni yaraladı ve yakaladı lar. Demiştir. Muharririmizin; — Peki, senin elinde de tabanca varmış. Onu ne yapacaktın?. Diye sualine karşı da: — Benim tabancam yoktu. O gü- rültü arasında bu tabancanın nere den elime geçtiğini bilmiyorum... Cevabını vermiştir. Tahkikata de- vam ediliyor. Maktul İlyasın &0l kü- rek kemiğinden kurşunun kalbine saplandığı ve bundan öldüğü anla-