20 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

20 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 İktısad vekili bugü kadrosu burat İzmir 19 (Telefon) — İktisad Vekili 'B. Celâl Bayar refakatlerinde siyasi müsteşar B. Ali Riza, mebus B. Ham- di Aksoy, İş ve Ziraat bankaları, Ve- kâlet ölçüler umum müdürleri ve mü- şavirleri, İzmir üzüm kurumu müdü- Tü B. İsmail Hakkı olduğu halde bu- günkü İzmir vapurile İstanbula ha- Jeket etmişlerdir. İktisad Vekili hararetli bir surette teşyi edildi ve kendisine muhtelif bu- .ketler verildi. Çeşme plâjma istirahate giden İk- tisad Vekili pazar akşamı Çeşmede Rasımpalasta mesai ari 25 kişilik bir ziyafet verdi. Ziyafette Çeşme kaymakamı, Belediye reisi de hazır bulundu. Bugün öğleden sonra İzmire dönen 'B. Celâl Bayar İş ve Ziraat bankala- rında meşgul olarak bu iki bankanın “ İzmir iktisadiyatı üzerinde oynadığı zoller etrafında tetkikler yaptı. Vekil şerefine fuar gazinosunda bir ziyafet verildi. B. Celâl Bayar ziyafet esnasında, fuar komitesi mensuplâ- riyle müdsvelei . efkârda bulundu ve gelecek sene sergi sarayının her halde inşa edilmesini tavsiye etti, 'B. Celâl Bayar üzüm kurumunu ziya- ret etti, Müdür İsmali Hakkıya, satış .kooperatifleri teşkilâtının süratle ik- “malini ve bu sene yaş meyva, üzüm, çekirdeksiz üzüm, incir, ihracma baş- lanması için direktifler verdi. Hükü- 'metimiz harici ticaretin teşkilâtlandı- Tılmasına büyük ehemmiyet vermek- tedir. İktisad Vekiline refakat eden üzüm kurumu müdürü B. İsmall Hakkı ha- © 'Vekil, pamuklu dokuma ( tezgih- larmın iplik ihtiyaçlarının temini ” için alman tedbirleri Buldan heyetine izah etti ve heyeti yemeğe alıkoydu, Fuar gazinosunda şereflerine verilen © ziyafete götürdü. Vapur navlunları Saat 15 de ihracatcı tacirlerden B. © Halim Alâiyeli Ankarapalasta Vekil © şerefine bir çay ziyafeti verdi. B. Ce- Ml Bayar ziyafete hazır bulunan ih- - Fteklerinden tutuşan bir kadın Muhtelif yerlerinden yanan bayan Hasene il hastaneye kaldirildı © Dün gece saat 21,40 da Divanyo- © unda 150 numaralı üç ktlı evin üst “© kat penceresinden mlev ve duman çıktığı görülmüş ve yangın var diye derhal itfaiyeye haber verilmiştir. İt- Tahkikat neticesinde hadise esna- sında evde kimse bulunmadığı ve ba- © yan Hasenenin hava gazı ocağında © çay pişirirken entarisinin bir taraftan İğ anlaşılmıştır. Hasene Vü- “ii © cudünün muhtelif yerlerinden bil. | m td fazla yanmıştır. Hastanede tedavi edilmektedir, İzmir ihracatçıları yeni allı şilebin mübayaasına iştirâk etmek istiyorlar | Navlunun 18 den 55 şiline çıkarılması mahsullerimizin maliyetini yükseltti geliyor. Satış kooperatifleri tedkik ve tasdik edilecek racatcılarla ihracat mahsullerimizin vapür navlunları etrafında görüştü. İzmirdeki ecnebi vapur acenteleri evvelce tonunu 18 şiline naklettikleri ihracat mahsullerimizin navlununu kânunusanide 40 şiline çıkarmışlardı. Acenteler, son zamanda merkezlerin- den -aldıkları emir üzerine bu ücreti 55. şiline çıkarmışlar ve keyfiyeti ih- raçatcılara bildirmişlerdir. - İhracat- cılar, mahsullerimizin maliyetini fev- kalâde yükseltecek olan bu vaziyeti İktisad Vekiline bildirmişler ve şikâ- yette bulunmuşlardır. B. Celâl Bayar bu mühim mesele üzerinde ehem- imi durmuş ve tedkikler yapmiş- milli ve İsveç vapurları Geçen sene bir Danimarka vapur şirketi İzmire vapur seferleri - tertib etmişti. Fakat İzmirdeki vapur acen- telerinin rekabeti karşısında bu şir- ket seferlerini tatile mecbur kalmış- tır. Danimarka vapur şirketinin tek- rar İzmire vapur işletmesi için teşeb- büste bulunulacak, ayni zamanda İs- veç vapurlarının da İzmire uğrama- ları temin edilecektir. Şileplerin mübayaasına iştirak İzmirdeki her ihracatçı Avrupaya yaptıkları ihracattan dolayı her sene asgari olarak buradaki vapur acentele rine navlun ücreti olarak beş altı bin İngiliz lirası vermektedir. Hükümetimizin altı şilep aldığı ve ihracatı bu vapurlrla yaptığı takdirde ihracatçılar bu vapurların mübaya- Asına iştirak etmek arzusunda olduk- larını Vekile bildirmişlerdir. B. Celâl Bayar bu mesele üzerinde tedkiklere başlamıştır. İhracat mevsiminin baş- lamasına â#zbir zaman kaldığından bu mühim iş İktisad Vekilimizin ya- kından alâkasile çok kısa bir zaman- da memleket lehine halledilecektir. Vekilin ihtisasları İktisad Vekili B. Celâl Bayar İzmir ve Nazilli ihitsasları hakkında şu be- yanatta bulunmuştur: — İyi intibalarla dönüyorum, Halkı neşeli ve istikbalden ümidli buldum. Bilâ istisna heryerde sıcak bir mu- habbetle karşılaştım. Her yerde bana ve arkadaşlarıma büyük ikram ve il İ tifatta bulunuldu. Çok müteşekkirim. | Matbuatın mesaisini yakından ve sem- pati ile" takib ettim. Fikirlerimizin, .kararlarımızın halka bildirilmesinde çok himmet gösterdiniz sizlere de te- şekkür ederim. Ve bilhassa bunu kay- detmenizi dilerim. inönü ufkuna kanad açan genç ruhlar Kütahya lisesi talebeleri Türkkuşuna giriyorlar Ankara 19 (A.A) — Kütahya as keri kampında bulunan lise talebele- rinin Türkkuşuna girmeye ve uçma- ya karar vermeleri üzerine, İnönü yüksek yelken uçuş kampı, Kütahya Askeri kampına ogönderdiği bir tel- grafta, bütün memleket gençlerine | bir örnek teşkil edecek olan bu kara- rın ayni zamanda İnönü kampındaki da yeni bir kaynak oldu- ğu ve bütün memleket gençliğinin el ve gönül birliği ile kanatlı nesil ya- ratmaya (çalışacağı (hususundaki inanını bildirmiştir. Kütahya kampı verdiği cevapta, İnönü ufkuna kanad açan genç ruh- ların sevgileri ile işlenen tel yazısı- nın, kamp gençliğinin, kanatlı nesle tılmak hususundaki düşüncelerine yeni bir kuvvet teşkil eylediğini ve bu gençliğin, büyükler büyüğünün vedi- ası olan Cumhuriyeti yarınlara ulaş- tımayı bir vatan borcu saydığı bildi- rilmektedir. Ir, Palgrino Pellegrini abime m aa AKŞAM 20 Temmuz 1937. Bü ükşant Nöbetçi eczaneler Şişli; Pangallıda Nargileciyan, Tak- sim: Limonciyan, Beyoğlu: Delldamda, Galata: Karaköyde Hüseyin Hüsnü, Kasımpaşa; Vasıf, Iasköy: Haheloğ- lunda Barbut, Eminönü: Yemişte Bensason, Heybeliada: Halk, Büyük- ada: Halk, Fatih: İsmail Hakkı, Ka- ragmrük: Mehmed Fuad, Bakırköy: Hâl, Sarıyer: Osman, Tarabya, Ye- niköy, Emirgân, oRumelihisarındaki eczaneler, Aksaray: Yenikapıda Sa- rini, Beşiktaş: Süleyman Recep, Ka- dıköy: İskele caddesinde Sotiryadis, Yeldeğirmeninde (Üçler, Üsküdar: Ömer Kenan, Pener: Balatta Merkez, Beyazıd: Cemil, Küçükpütar: Yorgi, Samatya; Kocamustafapaşmda Rıdvan, Alçmdar: Çemberlitaşta Sirri Rasim, Şehremini: Ahmed Hamdi. 19 Temmuz 1953 (AKŞAM KAPANIŞ FİATLERİ) ESHAM ve TAHYİLÂT İstikrazı dahili (94) Türkiye Cüm- (#7 1583 istikraz 95| huriyet Merkez Ünitürk 1 153750) Bankası ». E 1476 | Anadolu His. 2430 »> 1470| Telefon 7 Mümessil 1: (o 3640) “Terkos 350 > —İ 4035İ Gimente 2» » m İttihad değir- 1049 İş Bankası 040) menleri » hamiline 900| Şark değir- © 0A0 » Müesis Ti) menleri Para (Çek fintleri) Paris 10225) Sofya Londra 621 | Prag Nev York 7915 | Berlin Milâno 15,00,38| Madrid eyi Atina, staaza| Belgrad mik | Cenevre 34813! pengo 40075 Brüksel ANI Bükreş 107,170 Amsterdam O 14392) Moskova © 241150 Razmol Yapak İç fındık Afyon DIŞ Buğday : Liverpal : Şikago ? Vinipek SON PARİS SERGiSİ SEYAHATİ 10 EYLÜL CUMA Çelyo vapurile Venedik yolundan AYRICA Beyoğlunda NATTA 'Tel. 44914 HALK OPERETİ Bu akşam Anadoluhisar İdman Yurdu Bahçesinde ESKİ HAMAM ESKİ TAS Opere 9 perde Orkestra K 21/7/9897 Gatşamba akşamı Büyükada İskele Tiyatrosunda 22/1/8987 Perşembe akşamı rinde dünkü Londra 19 (A.A) — Bugün Avam kamarasında hariciye nezareti tah- sisatları dolayısile harici siyaset üze- rinde bir müzakere olmuştur. Eden, Çini - Japon ihtilâfının halle- dileceği ümidini izhar ettikten sonra, ispanyol meselesine temas ederek İn- giliz plâm akim kaldığı takdirde bu- nun ademi müdahale siyasetinin de tamamiyle akim kalması demek ola- cağını, silâh, mühimmat ve gönüllü- lerin de bilâ kayd ve şart İspanyaya ihraç edileceğini söylemiştir. B. Eden, İngilterenin Akdenizdeki milli menfaatlarını müdafaaya A7- metmiş olduğunu ve İtalya İle ak- dettiği Akdeniz anlaşmasına sadik blunduğunu beyan etmiş ve demiştir ki: «Akdenizde herkes için yer vardır. | Biz oradaki mevkiimizi muhafaza et- mek istiyoruz. Bu, bizim başkalam oradan çıkarmak istediğimize delâ- Jet etmez.» İngiltere ile Amerika arasında ya- pılmakta olan ekonomik müzakere- lere temas eyliyen Eden, Amerika ile ekonomik bir anlaşmanın İngiltere tarafından çok iyi karşılanacağını hususile ki, böyle bir anlaşmeanin bü- tün dünya vaziyetinde bir iyilik hu- Sule getireceğini söylemiştir. Milletler cemiyeti hakkında bu müessesenin ölmediğini ve ölüm ha- Minde de bulunmadığını osöyliyen Eden, Milletler cemiyeti paktı muci- bince deruhte edilen vecibelerin art- tırılması veâzanında çoğaltılması Jâzım geldiğini söylemiş ve demiştir Maliye Vekâletinde yeni tayinler Ankara 18 (Akşam) — Maliye Ve- kâleti müsteşarlığına tayin edilen B. Cezmi Erçinden açılan maliye tedkik bürosu reis vekilliğine müsteşar mu- avini B. Esad Tekil tayin edilmiştir. 'B. Esad Tekil müsteşar muavinliği vazifesini ifada devam edecektir. Sümer Bank mali müşavirliğine ta- yini kararlaştırılan varidat umum müdür muavini B. Nihadın yerine İs- tanbul varidat müdürlerinden Mali- ye Vekâleti eski kanunlar müdürü B. Mümtaz tayin edilecektir. Gümrük ve İnhisarlar Veki- linin tedkikleri Gümrük ve İnhisarlar Vekili B. Ali Ranâ şehrimizdeki tedkiklerine devam ediyor, B, Ali Ranâ İnhisarlar Umum müdürlüğündeki * meşguliyetini bu- günlerde bitirecektir. Vekil İnhisar işlerile beraber gümrük işlerini de tedkike başlamış ve gümrükler baş müdürlüğünde kendisine tahsis edi- len büroda başmüdür EB, Mustafa Nuriden bazı izahat almıştır. Vekil, | yeni ithalât rejiminin tatbiki etrafın- da da meşgul olmuştur. Yeni ithalât rejimi üzerine piyasaya çıkan &şya | arasında bilhassa kadın eşya ve ça- maşırı fazladır. B. Ali Ranâ gümrük işlerini tedki- ke birkaç gün daha devam edecektir. İstanbulspor klübü fevkalâde Ji Tepebaşı bahçesinde Dünyanın en meşhur, emsalsiz ve taklidi gayri kabil soytarılar 3 FRATELLİNİ' leri Görecek; candan gülecek ve takdirle alkışlıyacaksınız GULMEK! Daima Gülmek! YINE GULMEKİ! Yeni varyete ve eğlence grupunun Büyük muvaffakiyet kazanan 20 muhtelif numoroları ... İngiliz harici siyaseti üze- müzakereler B. Eden Çin - Japon ihtilâfının halledileceği ümidinde “Milletler Cemiyetinin ölmediğine, ölüm halinde bu- lunmadığına Iskenderun meselesinin halli bir delildir.,, ki: «Milletler cemiyeti müessir ok mâkta devam ediyor. İskenderin me- selesinin halledilmiş olması bunun bir delilidir.» Eden, Avrupanın iki bloka ayrıl. ması meselesinde İngiltereyi alâka- dar eden yegâne cihetin hükümetlerin harici siyasetlerindeki hattı hareket- eri olduğunu ve İngiliz hükümetinin İ ne bir ne de öteki taraf lehinde bulun- madığını söylemiştir. Nihayet Eden, Almanya ve Sovyet- ler birliği ile akdedilen deniz anlaş- malarına temas ederek her iki hükü- met tarafından gösterilen uzlaşma ar- zusunu takdirle yadetmiştir. Eden, Fransız - İngiliz teşriki me- saisinden dolayı beyanı memnüniyet etmiş ve demiştir ki: «Bu teşriki me- sahinin zayıflamasını : veya ortadan kalmasını hiç kimse istemez. Fransa tıpktı İngiltere gibi Almanya ile olan münasebatını iyileştirmek ve daha ge niş anlaşmaya başlangıç olmak üzere bir gerb misakını akdetmek arzusün- dadır» İngiliz hâriciye nazirı sözlerini şöy- le bitirmiştir: «Beynelmilel hava bugün bulutsuz değildir. Fakat bundan bir sene evvelki gerginlik de mevcud değildir. Avrupa | nın ispanyol ihtilâfına sürüklenme- miş olması cesaret, verici bir alâmet- tir, Bugün avsm kamarası önünde daha mikbin bir tarzda konuşu yorum. Öyle ümid ediyorum ki, Avru- rTupa Milletleri ihtilâflarını halldecek- lerdir. Bu suretle sulh de muhafaza edilmiş olacaktır. Liman işletme tarifeleri İktisad Vekâleti tarife komisyonu liman işletme idaresine âid tarifele- rin tedkikini dün akşam bitirmiştir. Komisyon bugün liman idaresinde ikinci toplanlısını yaparak tarifeler hakkında son kararını verecektir. Galata yolcu salonu hamallık ta- rifesinin tenzili kati surette kararlaş- tırılmış olmakla beraber liman üc- retleri ve tahmil tahliye tarifelerin- de ne gibi değişiklik olacağı bugün anlaşılabilecektir. Ayni zamanda ha- mallık tarifesindeki tenzilât nisbeti de bugün tayin edilecektir. Bir yangın başlangıcı Karagümrükle Sund eczanesi sahibi B. Suad bir reçete muhteviyatını ha- zırlamak üzere uğraşırken bir aralık çaktığı bir kibrit parlayıcı bir madde- yi tutuşturmuş ve söndürmeğe uğraş- tağı bir sırada kendisi de ellerinden ya- ralanmıştır. Eczacı tedavi altına alın- muştur. Romanya Kralı Londrada Londra 19 (A.A) — Romanya Kralı Karol; İngiltere ve İskoçyada mütenekkiren bir kaç zaman bulun- mâk üzere bugün öğleden sonra Lon- draya gelmiştir. Tahlisiye idaresinin ısmarla- dığı motörler Tahlisiye idaresinin o Alıtanyaya 1smarladığı motörler hakkında mo- törleri yapacak firma ile idare ara- sında bir ihtilâf çıkmıştır, Bu ihtilâf yüzünden motörlerin teslimi gecike- ceğinden bu hususta Vekâleten tali- mat istenmiştir.