21 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

21 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM 21 Temmuz 1937 Dün Geceki ve Bu Sahahki Haberler Çin ve Japon kumandan- ları müzakereye giriştiler Şimali Çin kuvvetlerinin geri çekilmesi muhtemeldir Londra 21 (Akşam) — Tokyodan bildirildiği, ine göre Ku- antangdaki Japon ordusu kumandanı, Hopei-Shahardaki Çin kuvvetleri kumandanile müzakereye girişmiştir. Müza- kerelerin itilâfla neticeleneceği ve şimali Çin kuvvetleri kumandanlarının Nankin hükümetinden geri çekilmek için müsaade istiyecekleri tahmin edilmektedir. Müzakerelerin neticesine intizaren muharebeler devam ediyor. Pekin şehrinden top sesleri duyulmaktadır. Şimali Çine 35 bin Japon askeri gönderildiği rivayet ediliyor. — — a, — Bina yaptırıp satanlardan vergi alınacak Ticaret kasdı nasıl an Ankara 20 (Hususi muhabirimiz- den) — Yeni kazanç vergisi kanumu- nun 6ncı maddesile gayri menkul mal alıp satmağı veyahut ev, apartıman, dükkân, mağaza, depo-ve mümasili inşaat yaptırıp başkasına Satmağı meslek ittihaz edenler içiri hususi bir mükellefiyet şekli tesbit edilmektedir. Ticaret kanununun 18 inci madde- #ine göre «Tüccar olan ve olmıyan €ş- hasın âhare bey veya ferağ ederek te- mini temetiü maksadile emvali gayri merkule iştira veya telerruğ etmeler, muamelâtı ticariyeden .maâduddur.» Keza Ticaret kanununun Yirminci maddesinin birinci fıkrasına göre de «Alelâmum imalât ve inşaat takabbül ve iltizamı» da ticari muamelâttandır. Bu nevi ticari işlerle uğraşanlar hak- kında şimdiye kadar kaznç vergisi ka- nununda hususi bir hüküm mevcud olmadığından, bilhassa gayri menkul alıp satmağı meslek ittihaz edenler, kanunun birinci maddesinin D fıkra- $ına ithal edilerek gündelik gayri safi kazançları üzerinden ve diğerleri de umumi hükümler dairesinde mükellef tutulmakta idiler. Ticaret kanununun hükmüne göre kâr etmek maksadile mal alıp satan- ların, bu gayri menkulü satın almaları ve #atmaları ayrı ayrı birer muamelel ticariye sayılmış ise de kazanç vergisi kanunu, vergiye tabliyet bakımından bu muameleleri biribirinden ayırma- miş ve her İkisini bir'kül olarak ele almıştır. Binaenaleyh sonradan sata- rak bir kazanç temini maksadile bir şahsın gayri menkul $iması, vergiye tabi tutulması için kâfi değildir. Ayni Zamanda gayri menkülü satması da lâ- zımdır; Esasen vergi de bu satış bede- li üzerinden alınacaktır. Her hangi bir kimsenin şahsı için bir ev veya aprtıman satın glması ve- ya yaptırması ve sonradan buhu beğen miyerek, yenisini almak veya yaptır- mak üzere salması ve hatlâ bu mua- Mmelenin bir iki defa tekerrür etmesi, Dehemehal itiyadı ifade etmz. Fakat bu hadiselerin kısa fasılâlarla tekerrür ve tevali etmesi itiyadın vücü- duna delil sayılacaktır. Bu takdirde hadise alâkadarlarca tedkik edilecek ve muamelenin ticaret kasdı ile yapıl- dığı anlaşıldığı takdirde vergi tarh ve tahakkuk ettirilecektir. Bu suretle gayri menkul alıp veya yaptırıp satmağı meslek ittihaz eden kimseler, her ay sattıkları gayri men- kulleri, beyanname ile'ticaret yaptık- Jarı mahallin varidat dairesine, ve şayet bir iş yerleri yoksa ikametgâhlarının bulunduğu mahallin varidat dairesine bildirmek mecburiyetindedirler, Bu beyannamede gayri menkuller; 1 — Cinsi (yani Arsa veya bina ol- duğunu, bina ise ev, apartıman, dük- Mân, mağaza ve saire gibi mahiyeti) , 2 — Kâin olduğu mahalli, 3 — Numarası (Binalarda kapı, ara- side mevki numarası), 4 — Müşterinin adı, soy adı ve ad- resi, . olup olmadığı laşılacak 5 — Satış kıymeti gösterilir. Kanun her ay içinde satılan gayri | “menkullerin bildirilmesini emreylemiş. olduğundan, bu beyannamelerin ni- hayet, satışın vüku bulduğu ayın onuncu günü ve eğer bugün resmi bir tatil günü ise tatili takib eden ilk İş günü akşamma kadar verilmesi lâzım gelir. Vergiler nasıl hesab edilecek? Bu 'meükelleflerin vergi nisbetlerile vergilerinin ne suretle hesab edilece- ğine:gelince: Yeni kanun'bu mükellef- lerin vergi nisbetlerini satış kaymetle- rinin yüzde biri olarak tayin eylemiş- tir, Vergilerin. beyanname. verildiği gün ödeneceği kanunda aynca tasrih edilmiştir. Bu mükellefler vaktinde beyanna- me vermezlerse tarh muamelesi vari- dai idarelerince #esen yapılarak key- fiyet bir ihbarname-ile kendilerine teb- liğ edilecek ve vergiler birinci yılda iki kat, müteakib yıl da tekerrür - ettiği takdirde beş kat olarak tarhedilecek- tir. Mükelleflerin bu tarhiyata karşı itiraz ve temyiz hakları vardır. Gayri menkul alıp veya yaptınp sat- mağı meslek ittihâz edenler beyanna- melerini zamanında vermiş ve fakat vergil ödememiş oldukları takdir- de vergileri yüzde 10 zamla tahsil olu- nacaktır. Bü mükelleflerin o beyannameleri üzerine tahakkuk eden vergilere karşi itiraz hakları yoktur. Eğer tahakkuk- ta birbata olmuşise bü hata usülü dairesinde düzeltilecektir. Antokya 20. (Hususi) — Hatay Tüsünü okutmak için Antakya Halkevi 140 küsür muallimi köylere çıkarmış- tır. Dün iki vapur çarpişiyordu İ (Geçende Kadıküy ve Burya? vapur- İ ları arasında bir çarpışma olmuştu. Dün gene bu-iki vapurun çarpışıması- na ramak kalmış, güçlükle kazahın önüne geçilmiştir. Akay idaresi tah- kikat yapıyor. Bir motosiklet iki kadına çarptı, yaraladı Dün akşam Şişli caddesinden ge- çen Dimitrinin idaresindeki 66 nü- maralı motosikletle bayan Maşuka ve hizmetçisi Sitanike çarpmıştır. İki kadın vücudlerinin muhtelif yerlerin. den yaralanmışlardır. Yaralılar tedavi altına almmışlardır. Motosiklet sahibi Dimitri yakalanmıştır. Tahkikat ya- pılıyor. Göçmenlerin vaziyetlerini tedkik Sarıkışla 19 (Akşam) — İskân ges nel direktörlüğü müfettişi B. Tevfik, Kızılay müfettişi B, Mazldm, bu min» Iktisad vekili dün geldi Bugünden itibaren benzin işile meşgul olacak İktisad vekili B. Celâl Bayar dün sa- at ön yedide İzmir vapurile İzmirden şehrimize gelmiştir. İktisad vekâleti siyasi müsteşarı B. Ali Riza, İş banka- sı umum müdürü B. Muammer Eriş, Zirat bankası umum müdürü B, Ke- mal Zaim ve Ölçü ve âyarlar umum müdürü B. Nizameddin Âli İktisad ve- kiline refakt etmekte idiler. .Şehrimizdeki İktisad vekâletine merbut daireler ummum müdür ve müdürlerinden mürekkep kalabalık zevat dün İktisad vekilini Galat rıh- tımında karşılamışlardır. Vekil, ken- disini karşılıyanların ellerini sıkarak muhtelif işler hakkında kisa görüş melerden sonra istirahat için Perapa- Tas oteline gitmiştir. Vekil benzin meselesile meşgul olacak B. Celâl Bayar şehrimizde kaldığı müddetçe benzin meselesile meşgul 0- Yacak, ayni zamanda diğer bazı ikti- sadi meseleler üzerinde de tedkikler yapcaktır, B. Celâl Hayar, Benzin me- selesi için şimdiye yapılan etüd- Jer hakkında dün izahat al- Miştir. İktisad vekilinin bugün Tica- Tet odasına gelerek tedkiklerine baş- Jaması kuvvetle muhtemeldir. Benzin komisyonu'dün sabah Tica- Tet odasında toplanarak maliyet fiat- leri hakkındaki mesaisine devam et- miştir. Komisyon bugünde top- anacak ve benzin; fiatlerinin son haddini tayin ederek raporunu İkti- sad Vekili B. Celâl Mi-BCelâi-Bayara-w verecektir; Aatürkten Marconi ailesine telgraf Başvekilimiz de Italyan hükümeti reisine teessürlerimizi bildirdi (Baş tarafı 1 inci sahifede) Marconi ailesi ROMA Bütün insaniyet, uğradığımız kaybı acı bir surette hisetmektedir. Bu elim felâkette Büyük Marconi'nin hatıra- sına karşı müteheyyiç otazimlerimle beraber bütün sempatimden emin ol- manızı rica ederim. Kemal Atatürk Ekselâns Benito Mussolini İtalyan hükümeti reisi ROMA Büyük Marconi'nin ölümü bütün medeniyeli yasa koymuştur. Vatan- larının en acı hissesini aldığı bu yasa Cumhuriyet hükümetinin samimi su rette iştirak etmekte bulunduğuna emin olmalarını ekselânsınızdan ri- ca ederim. İsmet İnönü Cenaze merasimi bugün yapılacak Roma 21 (Akşam) — Büyük mucid ! Marconinin cenaze merasimi bugün | saat 18 de yapılacaktır, Cenaze, mu- cidin doğduğu Bolonya şehrine nak- ledilerek orada gömülecektir. (Marconinin ölümü hakkında ge- len telgraflar ve büyük âlimin haya- tına dair malümat altıncı sahifemiz- dedir.) 1 Profesör bayan Afet geldi İsviçrede bulunmakta olan Tarihi cemiyeti asbaşkanı profesör bayan Âfet dün sabahki. trenle gehrimize gelmiş, istasyonda birçok zevat tara- fından karşılanmıştır. Dersimdeki muhalefet hâdise. si tamamen bitti Elâziz 20 — Dersimdeki muhalefet hareketi tamamen - bitmiştir. J Ingiltere, Almanyaya yeni davetname yollamıyacak Avam kamarasında harici politika hakkında mühim müzakereler Londra 20 — İngiliz Harici siyase- ti hakkırida Avam kamarasında cere- yan eden müzakere esnasında Alman Hâriciye Nazırına Londrayı “ ziyaret için yeni bir datetname gönderilip gönderilmiyeceği sorulmuştur. Baş- vekil bu suale cevap vererek tatil mev» $imi yaklaştığından böyle bir daveti tek- rarlamağı münasip görmediğini söy- lemiş ve: «Alman hükümeti münasip bir zamanda iki memleketi alâkadar eden müşterek meseleleri tedkik et- mek fursalırı elde etmekten mennun kalacağımızı biliyor, demiştir. Amele mebuslardan Dalton hükü- metin Japonyanın Çinde hülül ve nüfuzunu müsaid bir nazarla görmi- yeceğinden ümidvar olduğu ve böyle bir hülülun İngiliz menfaatine uygun dlmadığını söylemiştir. Hatip İspan- ya harbi meeslesine geçerek demiş- tir ki; — General Prankonun kazanması İngilterenin menfaati icabı “değildir. Zira o takdirde İngiltereniri Akdeniz- le muvasalası tehlikeye düşecektir. İn- giliz nazırlarının büyük bir kısmı Franko taraftarıdırlar. Fransız gaze- teleri de bir İngiliz petrol grupunun Frankoya büyük ikrazatta bulundu- Bunu yaziyorlar. Muhafazakâr mebuslârdan : Çorçil Cebelüttarık civarında asi İspanyollar rm-elinde bulunan araziye yerleştiri!- miş ağır topların Alman veya İtalyan fabrikalarının mamulâlı olup olmadır ğını ve İngilterenin tefavyukuna kars $i koymağa matuf bulunup bulunma- dığını sormuştur. Lord Cranborne bu suale cevap ve- rerek demiştir ki: — Cebelüttarık civarmada. yerleşti- rilen toplar, Algesirasın o muhtemel bombardımanına karşı bir müdafaâ tedbiridir. Bu toplar, Cebelüttarıktan kendilerine çevrilecek toplara nisbet- le çok küçük çaptadırlar. Binacn- aleyhi bize karşı-bir tehdid teşkil ei- mezler. Neticede amele: fırkasının hariciye bütçesinin tenzili hakkındaki takri- ri 123 reye karşı 265 reyle reddedik miştir. İzmirden Istanbula kaçan genç kız 15 yaşındaki kızın İstan- bula neden kaçtığı araştırılıyor İzmir 20 aşım) — — Burada mâ Tuf bir ailenin 15 yaşındaki güzel bir kızı başka bir kadının iğfali üzerine babasının kasasından 500 lira alarak İstanbula kaçmıştır. Kızın babası poli- se müracaat ederek kızının İstinbul- da yakalanmasını istemiştir. İzmir polisi keyfiyeti derhai telgraf- la İstanbul polisine bildirmiştir. Genç kız İstanbuldan buraya gönderilecek- tir. 500 liranın kasadan aşırılarak İs- tanbula kaçmanın sebebi henüz an- Yaşılamamıştır. Burada tahkikata de- vam ediliyor. Erzurum İstasyonu Temel atma töreni | merasimle yapıldı Erzurum 20 (A.A) — Erzurum is- tasyonunun temel atma töreni umumi müfettiş B. Tahsin Uzer'le Orgeneral Kâzım Orbay, korgeneral Ergüder, va- Hi İşcan'ın bulundukları çok kalabalık bir heyet huzurunda yapılmıştır. Umumi müfettişimiz Ulu Önderin doğuya verdiği hususi ehemmiyetteri şükranla bahseden ve trenin bu mm» takaya her bakımdan vereceği fayda- Jardan kıymetli bir lisanla bahseden veciz nutku çok alkışlanmıştır. Teme- le umumi müfettişimiz ve generallerle vali ilk harcı atmışlardır. Posta tayyareleri İzmire eylülde işliyecekler İemir 20 (Akşam) — Devlet hava yolları umum müdürü B. Sabri An- karadan buraya gelmiştir. B. Sabri $i- yil tayyare meydanını gezdi, Tedkikat yaptı. Meydanın tesviyesi eylülde bi- tetektir. Bu münasebetle tayyare pos- taları da İzmir seferlerine ancak ey- iülde başlıyacaktır. — — Kont'dö Martel 31 temmuzda Parise gidiyor Adana 20 (Hususi muhabirimiz- den) — Fransanın Suriye fevkalâde komiseri Kont de Martel 31 Temmuz- da Parise gidecektir. Kont de Marte- Jiri seyahatinin sebebi Lübnan - Suri- ye işleri ile alâkadardır. Fevkalâde komiser Pariste ayni zamanda yeni talimat alacaktır. Senenin ilk Adana Adana 20 (Hususi) — Bu yılın ilk pamuk mahsulü bugün Adana bor- sasına, getirilmiştir, . Akdeniz yolu ve . Ingiltere Uzak şarktaki ihtilâf İngiltereyi harekete sevkedecekmiş » Paris 20 — Osuvre gazetesi diyor ki: «Bugünkü vaziyet Uzak Şarkte Jâ ponyaya serbestçe harekete müsaid görünüyor. Fakat ortada Almanya ve İtalyanın hesab etmedikleri bir vaka yardır. O da İngilterenin Akdenizde münakale yollarının serbestisini ka- bil olduğu kadar çabuk temin etmek istediğidir. Uzak Şarktaki yeni ihtilâf İngiitereyi buna sevketmiştir.» Bu akşamki konferans Refik Ahmed Sevengil tarafından bu akşam saat on dokuz buçukta İs- tanbul radyosunda edebi fıkralar mevzulu bir konferans verilecektir. 189 uncu alay (Baş taraf 1 inci sahifede) Kahraman 189 uncu alay: Büyük Reisicumhur ve Baş kuman- dan Atatürk namına bu Sancağı size veriyorum. Mazide büyük kahzaman- | lıklarına şahid olduğum alayınızın ba Sancağın gölgesi altında büyük 22- İerler kazanacağına şüphemiz yoktur. Dedikten sonra Sancağı 189 uncu âlay komutanı kurmay yarbay Salih Erkuşa teslim etti. Bu defa da slad- yöm alkışlarla çınlıyordu. Bu sefer 189 üncü alây komutanı Salih Erkuş hazırlanmış olan kürsüye elinde Sancak ölduğu halde gelerek şu mukabelede bulundu: — Bugün alayımızm hiç bir zaman unutamıyacağı büyük bir bayram gü- nüdür, Ulu Önderimiz ve kahraman ulusumuzun büyük komutanı ve baş- boğu Atatürk namına orgeneralımız elile bu güzel Sancağı teslim aldik. Bugün bizim en büyük bayram günü müz olarak kalacaktır. Alayımız asi) heyecanlarla çırpınıyor. Alayımız bu Sancağı daima yükseklerde dalgalan- dıracaktır. Milletimizin, Atatürkün vediası olan bu Bayrağı hiç bir 22. man, hiç bir düşman, hiç bir suretle elimizden alamıyacaktır. Daima büyük bir kuvvet kaynağı olan Atatürke alay namına derin min- net ve şükranlarımızı arzedereken ona ebedi bağlılığımıza and içiyoruz.» Salih Erkuşun bu güzel nutkundan sonra Sancak alaya teslim edildi ve İstiklâl marşile seldmlandı. 149 yncu alay yeni Sancağile or- ve diğer general ve komutan- lar önünde muntazam bir resmigecid yaptıktan sonra merasime nihayet arkin — a İİ Gİ e — pezEzs 4203 SJEE2ESEŞETE EEBBEEŞES: JEBNİŞİLSS UEFİBE GERE SER İİ gezemes; İzese